Auteur Topic: onzekerheid  (gelezen 1528 keer)

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Sangha lid
  • **
  • Oordeelt niet
Re: onzekerheid
« Reactie #50 Gepost op: 13-05-2021 09:44 »
Misschien dat twijfel een van de vijf hindernissen wordt genoemd in het boeddhisme, zoals hierboven wordt aangegeven. Twijfel over de leer van de Boeddha. Maar wie zegt nooit te twijfelen, zelfs binnen het boeddhisme, die spreekt volgens mij niet de waarheid. Twijfel is er altijd, je vraagt je heus wel eens af of je wel op de goede weg zit. Als het je maar niet volledig blokkeert. Ik chargeer het nu, om het verschil goed te kunnen duiden.

Zonder twijfel, misschien zelfs onzekerheid, zou er nooit iets kunnen worden uitgevonden, zouden zelfs de wetenschap en de filosofie en dergelijke niet kunnen bestaan. Dus in die zin is twijfel helemaal geen belemmering of hindernis, integendeel. Laten we goed in perspectief houden over welke vorm van twijfel en onzekerheid we het hebben.
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #51 Gepost op: 13-05-2021 12:13 »
Als je het hebt over twijfel als een hindernis dan heeft dat veelal toch wel te maken met meditatie en je goed voelen in de leer van de Boeddha. Als je telkens word overvallen door twijfel, en daardoor word gemotiveerd om te gaan zoeken naar bewijs, dan denk ik wel dat je twijfel als een hindernis ervaart.

Maar in de westerse filosofie word best gepraat over de positieve aspecten van twijfel ten opzichte van de leer die door de kerk word verkondigd en hoe dat relateert aan de wetenschap. René Descartes was wel bekend voor het gezegde, twijfel is de oorsprong van wijsheid.

Ik denk dat hier, zoals in zoveel dingen, men de middenweg kan aanhouden.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #52 Gepost op: 13-05-2021 13:31 »
Ik vind dat 'twijfel als een hindernis' uit het boeddhisme (zoals het nu is) nogal autoritair.

Je twijfelt, dat is slecht ! Dat is iets wat christenen of communisten ook zouden kunnen zeggen. Dit autoritarisme is er later ingeslopen, in het boeddhisme, denk ik.

boeddhisme word dan meer gebruik om controle uit te oefenen, over een bevolking

Natuurlijk is er niets mis met twijfel. Je moet zoveel twijfelen als je wilt. Alleen schapen twijfelen niet.

Ik twijfel trouwens niet eens zo aan de leer. Althans, ik destilleer eruit waar ik iets mee kan, waar ik achter kan staan. Zo formuleer ik het op mijn eigen manier. Misschien noem je het dan geen boeddhisme meer, but i couldnt care less.

Twijfel is gezond. Alleen burgers in Noord Korea twijfelen niet. En boeddhistische sekteleden.

En ik keek er weer doorheen

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #53 Gepost op: 13-05-2021 20:09 »
Nu ja dan moet je ook begrijpen dat twijfel bij het eerst zien van een stuk leer heel normaal is. Dat is het toetsen van de leer. Dus om te zeggen dat alle twijfel een hindernis is is niet de correcte interpretatie in mijn ogen. Maar als je het tot extremen drijft dan word het wel een hindernis.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #54 Gepost op: 13-05-2021 22:08 »
Ja, maar als je extreem twijfelt aan boeddhisme, dan haak je toch al gewoon af.

Het feit dat jij en ik er nog steeds over praten, maakt dat we er blijkbaar iets mee hebben en de twijfel dus niet zo groot was, dat we het lieten vallen.

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Drijfveren by the innerspace Vandaag om 13:56
[Theravada Boeddhisme] Re: De drie aspecten van het leven: dukkha, anicca, anatta by the innerspace Vandaag om 13:32
[Het gewone leven] Re: Drijfveren by the innerspace Vandaag om 13:25
[Religie, Mens en Maatschappij] Re: Adyashanti: Falling into Grace by the innerspace Vandaag om 13:14
[Theravada Boeddhisme] Re: De drie aspecten van het leven: dukkha, anicca, anatta by nico70+ Vandaag om 13:08