Auteur Topic: Beschikbaarheid/Dienstbaarheid  (gelezen 534 keer)

the innerspace

• Gast
Beschikbaarheid/Dienstbaarheid
« Gepost op: 15-08-2021 12:20 »
Naar mijn smaak heeft onze samenleving zich zo ontwikkeld dat mensen, bedrijven, instellingen, etc eigenlijk constant wel verwachten dat je beschikbaar bent. De behoeften van mensen zijn grenzeloos en daarmee ook wat we moeten leveren. Er staat een hele hoge druk op mensen, waar dan ook. In het bedrijfsleven, bij overheden, zelfs in vrijwilligerswerk. Overal. Alles en iedereen staat onder druk. Behoeften zijn eindeloos en onverzadigbaar.

Sinds de klant koning is, en sinds we elk moment in onze behoeften willen worden voorzien, wordt dit alleen maar erger.  Het is allemaal totaal ontaard. Het is niet normaal meer. De geest is uit de fles. Het lijkt leuk dat je als klant koning bent, maar het ontaardt allemaal in ellende.

Ik vind dat je jezelf hierin stevig moet begrenzen. Je moet niet zo beschikbaar worden, zo dienstbaar. Want wat dien je eigenlijk?
Ja, ik snap wel dat bazen, overheden etc. je prijzen om je dienstbaarheid. Tuurlijk hemelen ze op.
Ja, he, he....

De oude adviezen van meesters passen niet op onze samenleving, vind ik.
Je moet juist niet zo beschikbaar zijn. Stel maar je grenzen. En voel je niet schuldig als je niet beschikbaar bent.
Wees maar onbeschikbaar.

Je kunt wel dienstbaar zijn maar wat dien je eigenlijk?
Grote kans dat je een totaal ontspoord systeem dient en zorgt dat het blijft draaien.

Alles is zo ontaard en verwrongen in deze wereld, vind ik.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Beschikbaarheid/Dienstbaarheid
« Reactie #1 Gepost op: 15-08-2021 19:01 »
Verlichte mensen zijn ook vaak niet beschikbaar… het komt zelden voor dat je een guru zich in ziet zetten als een hotelbediende of een rikshachaffeur.

Osho heeft wel eens gezegd dat echt intelligente mensen hun eigen weg gaan, en dat autoriteiten daardoor weinig liefde hebben voor gerealiseerde mensen.

Als je dienstbaarheid interpreteert als meegaand zij, van dienst zijn voor iedereen, dan transformeert het je in een bediende, een knecht. Als een voorbeeld zou ik geven een kennis die ambulance medicus is, al tien jaar. Hij is van dienst tot zijn gemeenschap, maar hij waait niet met de wind, hij gaat zijn eigen weg.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2021 22:32 »
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4058.msg34403;topicseen#new

De oneindige bron
"Hoe verbind je jezelf met je innerlijke bron? Simpel. Je hoeft alleen maar puur jezelf te zijn. Als je authentiek jezelf bent en je interesses en passies volgt, stroomt de ki vrijelijk door je heen. Dan dien je anderen vanzelf met wie jij bent. Dienstbaar zijn betekent niet dat je je klein moet maken, maar wordt juist als zeer hoogstaand en eervol gezien in Japan. Het betekent dat je volledig in je eigen kracht staat, zonder dat je ego je blokkeert. Je kan buigen, zonder iets weg te geven, een intens mooie en volledige ervaring."

Citaat uit: Bjørn Aris: "Lessen van een Samoerai", uitgeverij Sakura Foundation 2020, blz. 61.
----------------------------------------

Mij lijkt de dienstbaarheid in deze tekst iets totaal anders dan waar jij het over hebt.

Voor mij is dienstbaarheid juist wel een helder en inspirerend woord. De moeilijkheid is juist om het natuurlijk te zijn. Zonder egoïstische motieven.
Ik zie het als een oefening met een hoge moeilijkheidsgraad, omdat het egoïsme zo snel is.

Het lijkt me alleszins beter dan jaloezie en wraakzucht voeding te geven. Beter dan met hart en geest in frustratie, woede, haat, boosheid te wonen.

Slaagt een mens in de opdracht ? de beoefening ? ...
Die vraag is de vraag van de frustratie. Die vraag is de vraag van de hebzucht. Die vraag is de vraag van de controlezucht...

Je omarmt de beoefening en je geeft de oefening een kans, je schenkt het vertrouwen. Pas dan kan je zien waar de oefening je brengt.
De basisattitude tov een oefening maakt net zo goed deel uit van de oefening.

Als je ze verwerpt heeft ze voor jou dan ook geen waarde.

-----------------------------------
De zucht naar erkenning , bevestiging, applaus kan zich ook kanaliseren in dienstbaarheid.
Oprechtheid relativeert die zucht.
Niemand heeft gezegd dat beoefening makkelijk is.
Zonder beoefening is er ook de zucht naar erkenning, bevestiging, applaus.

Dienstbaarheid kan de zucht juist versterken. Vol zijn over de dienstbare prestaties. Ik ben zo geweldig.
Toch lijkt me de vrede van dienstbaarheid sterker dan dat.
De zucht is een reflexmatig gebeuren, de bevestiging, erkenning, applaus geeft nooit de vrede die men zoekt. In die zin blijft is het slechts een zucht, een hunkering die geen vervulling kent. Enkel honger die blijft.
Bij het loslaten gaat men op in de beoefening zonder zucht naar bevestiging, erkenning.
« Laatst bewerkt op: 16-08-2021 09:17 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

the innerspace

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 16-08-2021 13:11 »
Ja, de dienstbaarheid die ik beschrijf wordt geboren vanuit een noodsituatie. Het is uitgekristalliseerde nood.

De noodsituatie dat je zonder het idee en de ervaring dat je iets goeds doet, dat je dienstbaar bent, eigenlijk maar een slecht mens bent, niet deugt. De noodsituatie dat je je niet goed voelt over jezelf, als je niks goeds doet. De noodsituatie dat hele bittere negatieve en pijnlijke gevoelens over jezelf ontstaan anders. Schuldgevoelens. Duistere en donkere gevoelens.

Je vindt dat je zelf niet deugt als je je niet dienstbaar maakt. Trouwens, je vindt ook dat anderen niet deugen als ze zich niet dienstbaar maken. Anderen vinden ook dat jij niet deugt als je je niet dienstbaar maakt. Het is een soort situatie van elkaar gijzelen en van hevige persoonlijke en sociale druk.
Het lijkt heel mooi en edel dat iedereen zo dienstbaar is maar is het dat wel?

Wat ik denk te zien,  is dat je als mens altijd maar iets doet ter compensatie van nood. Iets goeds doen. Iets bewijzen aan jezelf of anderen. Eerst iets volbrengen. Eerst iets goeds doen... om het met jezelf uit te kunnen houden.

Waarom kun je als mens niet gewoon met jezelf leven? Waarom moet je je zo bewijzen? Opdrachten vervullen? Tonen dat je heus wel deugd hoor!

Zie dan...hoor dan...ik doe toch goed, ik ben toch een goed mens?

Wat moet er bewezen worden, waarom en aan wie?

Je moet je goedheid bewijzen. Je moet laten zien dat je deugt. Je bent nooit anders bezig dan bewijzen dat je een goed mens bent, voor jezelf en anderen.
Maar echt egoloos? Echt vanuit Liefde? Echt vanuit Wijsheid? Nee, dat denk ik niet.

Mara laat je volgens mij geloven dat goed doen voor de wereld het hoogste goed is. Mara is al die innerlijke en sociale druk. Hij laat je eerst voelen dat je niet deugt. Hij zet je altijd in de schaduw. Daar wil je niet zijn, en zo bindt ie je aan de wereld. Aan voorstellingen ook vooral.

Juist in de dienstbaarheid aan de wereld ben ik waarschijnlijk Mara het meest trouw. Niet?
Is het echt een heilige opdracht? Een opdracht van God of van Mara, de Duistere?

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 17-08-2021 12:26 »

De noodsituatie dat hele bittere negatieve en pijnlijke gevoelens over jezelf ontstaan anders. Schuldgevoelens. Duistere en donkere gevoelens.

Dienstbaarheid is niet de oorzaak van duistere en donkere gevoelens.

Je leeft en de werkelijkheid is niet zoals je het wenst.
Je wil dit en wil dat, en je krijgt het niet.
Je krijgt dit en je krijgt dat en je wil het niet.
Dat is de oorzaak van de duistere en donkere gevoelens.

Je wil de wereld naar je hand zetten en dat lukt niet, dat is de oorzaak van de duistere en donkere gevoelens.
Je wil bevestiging en je krijgt het niet, dat is de oorzaak.
Je wil een geliefde en je krijgt het niet, dat is de oorzaak.
je moet werken terwijl je liever wil rusten, dat is de oorzaak.
Je wil nog meer geld en dat lukt niet dat is de oorzaak.
Je moet luisteren naar het gezeur, en je wil met rust gelaten worden, dat is de oorzaak.

En niet dienstbaarheid.
Het is niet zo dat wanneer je dienstbaarheid loslaat dat je dan ook de duistere en donkere gevoelens loslaat, neen, die waren er reeds voorheen.

De onvrede met jezelf, de onvrede met de ander, de onvrede met de werkelijkheid zoals het is, stopt niet door de dienstbaarheid los te laten.

---------------------------------

Ik denk niet dat het zinvol is om schuldige te zoeken.
Mij geeft het juist rust dat er geen schuldige is. Het is een procesmatig gebeuren.
Ik ben niet de schuldige, de ander is ook niet de schuldige, de wereld is ook niet de schuldige.
Het is een blind proces, (voor mij), en vanuit dat uitgangspunt dient er een uitweg gezocht te worden uit de knelling die ik ervaar.
Een knelling die geen schuldige kent, maar waarbij ik wel een rol speel, en binnen mijn mogelijkheden een oplossing kan zoeken.

Eén van de modaliteiten van de wereld is dat elke zoektocht naar een  oplossing, juist door de dood, een aspect van zinloosheid bevat.
Een andere modaliteit van het leven is dat het leven niet eindigt bij mijn dood, en dan is de zoektocht naar een oplossing doodoverschrijdend zinvol. Zelfs als ik het niet ben die de vrucht er van zal dragen.
Je kan het zien als een win/win situatie. Dienstbaarheid levert mij iets op en de ander. Zelfs al is het maar een druppeltje in de oceaan.

« Laatst bewerkt op: 17-08-2021 12:48 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 17-08-2021 14:20 »
Ik denk niet dat het zinvol is om schuldige te zoeken.
Mij geeft het juist rust dat er geen schuldige is. Het is een procesmatig gebeuren.
Ik ben niet de schuldige, de ander is ook niet de schuldige, de wereld is ook niet de schuldige.

...

Het is een blind proces, (voor mij)

Het proces is blind, onwetend, zolang het niet Ziet. In het Zien, niet gewoon blind uitwerken, maar het Zien van wat is, zoals het is, kan het blinde ontwaken, via jou. Het is dan niet 'jij' die ontwaakt, maar de oceaan die ontwaakt, tenminste toch al in één van zijn druppeltjes, uit een 'jij' te zijn.

« Laatst bewerkt op: 17-08-2021 14:23 door Steve »

the innerspace

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17-08-2021 14:36 »
Dat is duidelijk GM&WN. Ik zoek ook niet naar schuldigen.

Ik zie het zo dat er allerlei krachten in jezelf zitten die je koste wat kost bij de wereld (verbeelding) betrokken willen houden.
In Mara's domein.

Een manier om je bij de wereld betrokken te houden is volgens mij dienstbaarheid. Goede dingen doen.
Mara bezocht de Boeddha ook en speelde op hem in dat hij ipv daar maar wat te zitten mediteren zich beter verdienstelijk kon maken in de wereld.
Er zijn monden te voeden, zieken te genezen, ouderen te verzorgen etc.

Zoals ik het beleef, ziet de wereld dit ook wel als de hoogste deugd, de hoogste wijsheid, het edele Pad.
Je inzetten voor armen, zieken, ontheemden, ouderen, kwetsbaren, sterven voor vaderland, voor het goede doel etc.
Hoogste deugd, het ware heilige leven. Ik denk dat christenen dit vooral ook zo zien.

Binnen de discipline van de Boeddha zie ik iets anders.
Het is niet de hoogste deugd, de hoogste wijsheid, waarheid en niet het echte edele Pad.
Het is niet echt het heilige leven dat de Boeddha leert.
Want dat is boven-wereldlijk. Dat is voorbij verdienste en onverdienste.

Het goede doen, verdienste, is zelf ook een keten in de leer van de Boeddha. (Net als onverdienste).
Het bindt de geest aan hogere bestaansvormen. Daarna kukel je weer in lagere.

Verdienste wordt alleen bevrijdend als het gebeurt met en vanuit zicht op het boven-wereldlijke.
Zicht vanuit wat al af is, wat al heel is, wat al smetteloos is, dat wat ook niet verbetert door goede daden of verslechtert door slechte daden.
Als het verbonden is met boven-wereldlijke visie dan zijn goede daden niet verbonden met verdienste maar wel verdienstelijk.
Maar goede daden niet verbonden met boven-wereldlijke visie is gewoon nog een keten, niet bevrijdend, binnen de Boeddha-Dhamma.
(MN117)

Juist het boven-wereldlijke draait het om in de leer en leven van de Boeddha naar mijn smaak.
Het is het hart van de leer, de kern. Daar zit het heilige leven van de  Boeddha.

Ik heb het idee dat dienstbaarheid en het boven-wereldlijke op gespannen voet staan.
In die zin dat dienstbaar aan de wereld alleen maar afleidt van het boven-wereldlijke Pad.
Je hebt het te druk met zaken. Je hebt geen eens tijd om een stil te zitten en staan bij zaken.
Veel mensen zijn bijna dag en nacht met hun werk bezig, met hulpverlenen, verzorgen, met goed doen.

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: 17-08-2021 16:15 »
Verdienste wordt alleen bevrijdend als het gebeurt met en vanuit zicht op het boven-wereldlijke.
Zicht vanuit wat al af is, wat al heel is, wat al smetteloos is, dat wat ook niet verbetert door goede daden of verslechtert door slechte daden.
Als het verbonden is met boven-wereldlijke visie dan zijn goede daden niet verbonden met verdienste maar wel verdienstelijk.
Maar goede daden niet verbonden met boven-wereldlijke visie is gewoon nog een keten, niet bevrijdend, binnen de Boeddha-Dhamma.
(MN117)

Je zou zelfs kunnen zeggen dat zelfs onverdienste, als het gebeurt met en vanuit zicht op het boven-wereldlijke, niet meer ketenend is. Maar zolang dat zicht er niet volledig is, is het gevaarlijk dit te zeggen, aan te nemen. Want dit geldt alleen maar als dit zicht er al volledig is. En als dit zicht er volledig is, komt onverdienste doen niet eens meer op, ook al zou het niet tot beknelling meer lijden, er komt dan alleen nog maar op om hetgeen gezien is te delen, onwetendenden tot wetendheid te brengen, meer druppeltjes uit het houden van zichzelf voor druppeltje in plaats van voor de oceaan te doen ontwaken uit druppeltje te zijn. Niet uit dienstbaarheid, hoewel het heel dienstbaar is voor al die onwetenden, maar spontaan, omdat eens ontwaakt uit druppel te zijn alle anderen druppels als jezelf (de oceaan) gezien worden, maar ook gezien is dat zij nog niet ontwaakt zijn tot die oceaan. Bij wijze van spreken.

Maar omdat dit ontwaken tot die oceaan te zijn erg moeilijk kan gebeuren in een onrustige geest, komt er wel nog op anderen aan te zetten tot dienstbaarheid, niet t.o.v. de beknelling van de wereld (Mara), maar t.o.v. het lijden bij jezelf en anderen wegnemen (bevrijden) of draagbaarder maken, opdat de geest rustiger kan worden en dit ontwaken meer kans krijgt.

In die zin verwerp je best niet het dienstbaar zijn dat ook de Boeddha zeker wel aangewezen heeft, verwerp je best het wereldlijke pad niet. Je kan het echt niet zomaar overslaan door een beetje begrip over het boven-wereldlijke. Er moet Realisatie van zijn en dat is helemaal iets anders dan begrip.

Vraag je gewoon af waar je dienstbaar tot bent?
Tot Mara, het nog meer bekneld geraken in de wereld?
Of tot bevrijding, jezelf en anderen bevrijden van heel wat beknelling, waardoor er maar zicht kan komen op wat boven dienstbaarheid en ondienstbaarheid staat?

« Laatst bewerkt op: 17-08-2021 16:17 door Steve »

the innerspace

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17-08-2021 17:12 »
In die zin verwerp je best niet het dienstbaar zijn dat ook de Boeddha zeker wel aangewezen heeft, verwerp je best het wereldlijke pad niet. Je kan het echt niet zomaar overslaan door een beetje begrip over het boven-wereldlijke. Er moet Realisatie van zijn en dat is helemaal iets anders dan begrip.

Vraag je gewoon af waar je dienstbaar tot bent?
Tot Mara, het nog meer bekneld geraken in de wereld?
Of tot bevrijding, jezelf en anderen bevrijden van heel wat beknelling, waardoor er maar zicht kan komen op wat boven dienstbaarheid en ondienstbaarheid staat?

Ja, het was ook zeker niet mijn bedoeling om aan te sporen tot het verwerpen van verdienste. In zijn geheel niet.

Het is volgens mij trouwens niet mogelijk dat onverdienstelijk denken, spreken en doen voorkomt uit iets anders dan lobha, dosa en moha. Moha is er altijd dan.
Uit juiste visie, zowel wereldlijk als boven-wereldlijk, kan het niet voortkomen volgens mij.

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 17-08-2021 17:39 »

Uit juiste visie, zowel wereldlijk als boven-wereldlijk, kan het niet voortkomen volgens mij.

...

En als dit zicht er volledig is, komt onverdienste doen niet eens meer op, ook al zou het niet tot beknelling meer lijden

the innerspace

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 17-08-2021 21:10 »
Maar omdat dit ontwaken tot die oceaan te zijn .....

Nog een kritische noot van een kleine geest:

Jij bent heel erg gericht op het ultieme altijd.
Je moet minstens eerst je gezicht voor je geboorte gezien hebben, je ware zelf, een ongeboren gewaarzijn, een allesdoordringende leegte, dat je de oceaan bent...

Zie jij dit nu echt als het instapniveau van de Dhamma.
Zie jij het zo dat hiermee pas echt alles begint?

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #11 Gepost op: 17-08-2021 21:51 »
Je bent heel erg gericht op het ultieme altijd.

Goed opgemerkt! Dat steek ik niet onder stoelen of banken. Daar heb ik ook mijn reden voor, hopelijk jij ook:

Juist het boven-wereldlijke draait het om in de leer en leven van de Boeddha naar mijn smaak.
Het is het hart van de leer, de kern. Daar zit het heilige leven van de  Boeddha.

Ik heb het idee dat dienstbaarheid en het boven-wereldlijke op gespannen voet staan.
In die zin dat dienstbaar aan de wereld alleen maar afleidt van het boven-wereldlijke Pad.

En is dat echt wel echt het enige waar ik op gericht ben?

Maar omdat dit ontwaken tot die oceaan te zijn erg moeilijk kan gebeuren in een onrustige geest, komt er wel nog op anderen aan te zetten tot dienstbaarheid, niet t.o.v. de beknelling van de wereld (Mara), maar t.o.v. het lijden bij jezelf en anderen wegnemen (bevrijden) of draagbaarder maken, opdat de geest rustiger kan worden en dit ontwaken meer kans krijgt.

In die zin verwerp je best niet het dienstbaar zijn dat ook de Boeddha zeker wel aangewezen heeft, verwerp je best het wereldlijke pad niet. Je kan het echt niet zomaar overslaan

the innerspace

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18-08-2021 12:38 »
Hoi Steve, ik heb een nieuwe draad geopend waar ik wat dingen wilde bespreken. Ik had het eerst hier gepost maar het is hier nogal off-topic.
De nieuwe draad is in: https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4065.0

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Is verbeteren Mara? by Steve Gisteren om 15:33
[Media en Nieuws] BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na klachten over transparantie na melding by ob soek Gisteren om 14:18
[Algemeen] Re: Thich Nhat Hanh overlijdt by Steve Gisteren om 10:09
[Algemeen] Thich Nhat Hanh overlijdt by Bodhiboom Gisteren om 07:55
[Het gewone leven] Re: Is principieel zijn een hechting van het ego? by Bodhiboom 21-01-2022 17:07