Auteur Topic: Het bevrijden van het leven van alledag  (gelezen 2514 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Het bevrijden van het leven van alledag
« Reactie #100 Gepost op: 29-11-2021 12:58 »
Zo nu en dan laat ik mensen eens kennis maken met de meer directe weg, de weg van herkenning van wat er al is.

Ik schrijf dan een meditatie uit, ter voorbereiding. Onderstaande meditatie is helemaal gericht op het leven hier en nu, vereist geen enkele meditatieve absorptie, dus, kan evengoed al lezend doorlopen worden, mits een paar kleine aanpassingen die ik er aan aangebracht heb.

Ik deel het hier. Voor wat het waard is. Het is een zelfonderzoek dat je al lezend kan aangaan en dan wat je al lezend aan gegaan bent verder te verkennen in het leven van alledag.

Terwijl je dit leest, kan je je lichaam ervaren. Niet alleen de buitenkant, de huid, maar ervaar ook de binnenkant, elke cel. Ervaar elke cel in je lichaam. Heel dualistisch, heel relatief: "Ik" "ervaar" "mijn" "lichaam".

Ervaar de houding van je lichaam. Ervaar de rechte lijn. Recht de rug zoveel mogelijk en ervaar wat dit met je doet.

Ervaar je hoofd, ervaar als het ware de cellen in je hoofd.

Ervaar je nek. Laat overal waar je aandacht komt deze diep doordringen tot op het niveau van de cellen, en als het kan zelfs dieper. Open als het ware je cellen zodat de aandacht er nog dieper in kan doordringen. Het openen geeft ontspanning en helderheid, het brengt in het licht wat op dat moment ervaren kan worden in gewaarzijn. Laat alle cellen openen in gewaarzijn, oplichten, verschijnen, ontspannen en verhelderen…

Laat je schouders ontspannen hangen. Ontspan als het ware elke cel van je schouders, voel ze openen, lichter worden, oplichten, verschijnen in gewaarzijn. De ervaring van je schouders verschijnt in gewaarzijn, als gewaarzijn.

En laat dit gewaarzijn zich voordoen als de ervaring van je armen. Deze ervaring licht op in gewaarzijn. Ervaar elke cel in je armen, open als het ware de cellen van je armen, dit geeft ontspanning en maakt de ervaring lichter, helderder.

Gewaarzijn doet zich voor als de ervaring van je borstkas, openend, oplichtend. Voel elke cel in je borstkas zich openen.

Gewaarzijn doet zich voor als het gebied rond je hart. Je gewaarzijn verschijnt als je hart, als de cellen van je hart, opent als het ware je hart. Je hart verschijnt in gewaarzijn, als gewaarzijn. Dit opent, licht de ervaring ervan op, verheldert, verruimt, verbreedt.

Gewaarzijn doet zich voor als het gebied van de onderbuik, de hara.

Als de benen.

Als heel je lichaam tegelijk.

Als heel je lichaam en de ruimte er om heen, als de hele ruimte waarin je lichaam zich bevindt.

Gewaarzijn kan zich ook voordoen als de ervaring van de ademhaling. Als de ademhaling zoals die gevoeld wordt in de borstkas...; ter hoogte van de neusvleugels...; in de onderbuik.

Gewaarzijn verschijnt als de ademhaling in de onderbuik, het opent deze ervaring, het licht de ervaring ervan op, verheldert, verdiept, verstevigt het gewaarzijn. Het gewaarzijn doet zich voor als de stabiele basis waarin de meditatie plaats kan vinden, waarin het meditatief zelfonderzoek al lezend plaats kan vinden.

De ervaring van de onderbuik verschijnt aan gewaarzijn, het verschijnt in gewaarzijn, en het komt op uit gewaarzijn, en niet als iets anders dan dit gewaarzijn. Het is gewaarzijn die de vorm aanneemt van de ervaring. En het is de vorm van de ervaring die verschijnt als gewaarzijn. Gewaarzijn verlaat nooit zichzelf, het wordt nooit iets anders, er is gewaarzijn in beweging en gewaarzijn in rust, het relatieve en het absolute, maar steeds gaat het in werkelijkheid om hetzelfde gewaarzijn. Er is leegte en er is vorm.

De Hart Sutra leert ons: "leegte doet zich voor als vorm, maar vorm is niet anders dan leegte."

De ervaring geeft het gevoel dat er iemand is die ervaart en er iets is dat ervaren wordt dat er buiten staat, maar dat gevoel is zelf iets dat opkomt uit gewaarzijn, als gewaarzijn. Het verlaat het gewaarzijn niet Werkelijk, het wordt niets anders. Leegte wordt niet vorm, het verschijnt gewoon als vorm, maar het blijft leegte of gewaarzijn. Wat er gebeurt is dat de verschijning geloofd wordt waar te zijn, en het is dat wat de vorm zo zwaar maakt, zo afleidend maakt, zoveel zuigingskracht heeft. Niet de verschijning zelf, de verschijning zelf is pure helderheid. Het geloof dat de verschijning werkelijk op zichzelf bestaat, dat is de illusie die alles zwaar maakt. De verschijning helder zien als gewaarzijn dat zich voordoet als vorm, maakt de ervaring lichter, verlichter, verlicht.

Leegte doet zich voor als vorm.
Als lichaam.
Als de ademhaling.
Als dit lezen hier.
Als meditatie.
Als onderzoek.

Leegte doet zich voor als het leven.
Als de zon.
Als de lach op het gezicht van een kind.

Leegte doet zich voor:
Als geboorte.
Als ziekte en pijn.
Als dood.

Maar vorm is niets anders dan leegte.
Lichaam is niets anders dan leegte.
Ademhaling is niets anders dan leegte.
De lezer is niets anders dan leegte.
De mediteerder is niets anders dan leegte.
De onderzoeker is niets anders dan leegte.

Vorm is leegte.
Leegte is vorm.

Verschijning is gewaarzijn.
Gewaarzijn is verschijning.

Het absolute is het relatieve.
Het relatieve is het absolute.

Niet-twee.
A-dvaita.

Er zijn twee vormen van bevrijding. De één is de aandacht zodanig weg te trekken dat het nergens meer naar uit gaat. In de diepste meditatieve staat, in de diepste samadhi, doet zich geen ervaring, geen waarneming, geen gevoel, en geen verschijning meer voor. Op dat moment is er geen lijden meer. Maar als men uit deze samadhi komt, doet zich dit alles weer voor, en is er terug lijden. Deze vorm van bevrijding is afhankelijk van een staat, van een toestand, tijdelijk.

De andere vorm van bevrijding is de herkenning van alles dat zich voordoet, dat het niet anders is als dat waaruit het opkomt, hiervoor is geen diepe meditatieve toestand of samadhi nodig, al helpt meditatie wel om het te leren herkennen. Maar eens herkend kan deze vorm van bevrijding zich gewoon verder blijven voordoen, ook al verschijnt er nog van alles. Als alles dat verschijnt gezien is voor wat het werkelijk is: iets dat wel degelijk ervaren is, maar geen werkelijkheid heeft op zich, geen werkelijkheid heeft buiten het gewaarzijn waaruit het is opgekomen, dan bevrijdt wat opkomt zichzelf. In Dzogchen noemt men dat de zelfbevrijding van de verschijnselen als je ze met rust laat voor wat ze zijn, als er niet aan getrokken wordt, als ze niet afgestoten worden, maar ook niet genegeerd worden. Dan is wat verschijnt gewoon de helderheid van gewaarzijn. Dan mag alles verschijnen en weer verdwijnen en leidt het niet af van de bevrijding die de basis is waaruit het kan opkomen. Deze vorm van bevrijding is niet afhankelijk van een staat, van een toestand, het kan zich in elk moment voordoen: al mediterend, al lezend, al wandelend, al converserend, zelfs al pijn lijdend.

Pijn is een ervaring die niet weggenomen kan worden. Zolang er lichaam is, zal er pijn ervaren worden. Als de pijn gezien is voor wat het werkelijk is, namelijk helderheid, iets dat in helderheid opkomt uit gewaarzijn, niet op zichzelf bestaat, niet los van dat gewaarzijn kan bestaan, dan zal de pijn ervaren blijven, maar leidt het niet meer af van de al bevrijdde basis waarin het maar opkomen kan.

Laat op het einde van deze paragraaf het lezen even los en rust nog even in de herkenning van alles wat ervaren is, in de erkenning dat het niet anders is als de reeds bevrijde basis waaruit het opkomt. Laat alles wat opkomt, ook lichaam, de ademhaling, dit mediteren, dit onderzoek, en ook sensaties, gedachten en gevoelens, en ook blije ervaringen, schoonheid, maar ook de lelijke en onaangename zaken… laat alles zichzelf bevrijden door het laten zijn voor wat het werkelijk is: helderheid, opkomende helderheid.

En als je nu verder gaat met lezen, laat je nu stilaan wat meer aandacht voor verschijningen om je heen toe, neem de omgeving op in je aandacht, keer terug naar het dagdagelijkse, waarbij de herkenning dat al dit dagdagelijkse evengoed de helderheid is van gewaarzijn mag blijven nazinderen.

Een oefening die je kan doen om wat je hier al lezend verkend hebt levendig te houden en de verkenning ervan te blijven verdiepen is als volgt:

Sta af en toe eens stil en herken dat alles wat je op dat moment ervaart de helderheid is van die reeds bevrijde basis waaruit het kan opkomen.  Op die manier laat je de verschijnselen zichzelf bevrijden van de zwaarte die we er normaal gezien aan toekennen. Laat alles wat verschijnt zichzelf bevrijden in de herkenning dat het verschijnen zelf de helderheid is van de geest en in werkelijkheid niet anders is als de leegte van de geest waarin het opkomt.

Voor sommigen klinkt dit raar, voor anderen klinkt dit te simpel. Hoe dan ook, hoe simpel of hoe raar ook, we zijn niet geconditioneerd om het zo te zien, we zijn juist geconditioneerd om het heel anders te zien. Dus er zal heel wat tegenwerking zijn tegen deze nieuwe manier van zien en vooral tegen het zo te blijven zien. Dit kan zich uiten in een onbehaaglijk gevoel, een moe gevoel, of juist een gevoel van te grote intensiteit, of juist van verveling… Het is onmogelijk dit zo zien van de dingen geforceerd aan te houden, dus probeer dat niet. De bedoeling is er zachtjes meer en meer mee in aanraking te komen, er aan te wennen, er van te proeven, en het dan zijn werk te laten doen op de achtergrond.

spannend

Het is niet de werkelijkheid die verandert, maar de verkeerde opinie die gezien is als onjuist.
Maar het blijkt wel dat de verkeerde opinie  terugkeert, verstandelijk weet je dan wel dat het onjuist is, omdat je nog vaag weet hoe het was "gezien".
Verstandelijk is echter niet hetzelfde als direct zien.

spannend
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Vrij

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #101 Gepost op: 29-11-2021 13:31 »

Ben ik de enige die dit aanvoelt?

Wat jij aanvoelt (Invult) zijn de beperkingen en vertekening van subjectief 'gemaakte' conceptuele perspectieven. Maw.. jouw vermoeden (Aanvoelen) voed eenvoudig de emotie argwaan, afwijzing, onbegrip, opstandigheid etc etc zoals dat in jouw beleving wereld een 'werkelijkheid'  heeft gekregen door jouw eigen toedoen.
Argwaan, onbegrip etc betreffen niet een of de 'ander, die emoties betreffen alleen de perspectieven die jij er op na houd, omdat jij vind dat zus of zo zou moeten voldoen aan wat voor jouw conceptueel en emotioneel acceptabel is. Kortom van alles en nog wat moet overeenstemmen en onschadelijk zijn voor de identiteit.. Innerspace.

De praktijk van 'diep zelfonderzoek legt vrij vlot de begoocheling en het illusoire van al dat soort conceptuele emoties bloot.

Werk aan de winkel.. Siebe.
 :)

the innerspace

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 29-11-2021 16:18 »

Wat jij aanvoelt (Invult) zijn de beperkingen en vertekening van subjectief 'gemaakte' conceptuele perspectieven. Maw.. jouw vermoeden (Aanvoelen) voed eenvoudig de emotie argwaan, afwijzing, onbegrip, opstandigheid etc etc zoals dat in jouw beleving wereld een 'werkelijkheid'  heeft gekregen door jouw eigen toedoen.
Argwaan, onbegrip etc betreffen niet een of de 'ander, die emoties betreffen alleen de perspectieven die jij er op na houd, omdat jij vind dat zus of zo zou moeten voldoen aan wat voor jouw conceptueel en emotioneel acceptabel is. Kortom van alles en nog wat moet overeenstemmen en onschadelijk zijn voor de identiteit.. Innerspace.

De praktijk van 'diep zelfonderzoek legt vrij vlot de begoocheling en het illusoire van al dat soort conceptuele emoties bloot.

Er zijn zulke grote spirituele ego's.
Het is ook goed dat te onderkennen. Wat argwaan is op zijn plaats.

Spiritueel materialisme. Het verzamelen van persoonlijke inzichten, ontdekkingen, ervaringen, waarop het ego vervolgens groeit als kool.
Niet loslaten maar vasthouden. Elke dag weer je eigen inzichten, ontdekkingen, ervaringen herkauwend.
Met leerlingen, met anderen, op fora, waar dan ook de mogelijkheid is. Alles constant herkauwend.
Als spirituele khat.

Het is denk ik goed te zien en weten dat mensen vaak alleen maar zoeken naar aanzien, naar een bepaalde status, verering, positie, macht.
En dat er ook in spirituele kringen hele gewone wereldlijke motieven spelen. 
De Weter willen zijn. Want de Weter is Machtig. Willen imponeren met uitleggerij.
Het speelt veel meer, vind ik, dan mensen eerlijk willen toegeven. Ook hier.

Mensen kunnen het allemaal ook zo verpakken dat het nooit om henzelf gaat, maar om jou...... sure...

Ik denk dat het goed is een gezonde argwaan te hebben naar Weters. Bezitters.
Let meer op gedrag dan op woorden.
Wees maar niet teveel onder de indruk van woorden over diep zelfonderzoek, direct zien, ingewikkelde uitleggerij etc.

Dat adviseer ik.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Gevestigde Sangha
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #103 Gepost op: 29-11-2021 18:31 »

Het is ook goed dat te onderkennen. Wat argwaan is op zijn plaats.

Spiritueel materialisme. Het verzamelen van persoonlijke inzichten, ontdekkingen, ervaringen, waarop het ego vervolgens groeit als kool.
Niet loslaten maar vasthouden. Elke dag weer je eigen inzichten, ontdekkingen, ervaringen herkauwend.
Met leerlingen, met anderen, op fora, waar dan ook de mogelijkheid is. Alles constant herkauwend.
Als spirituele khat.

Het is denk ik goed te zien en weten dat mensen vaak alleen maar zoeken naar aanzien, naar een bepaalde status, verering, positie, macht.
En dat er ook in spirituele kringen hele gewone wereldlijke motieven spelen. 
De Weter willen zijn. Want de Weter is Machtig. Willen imponeren met uitleggerij.
Het speelt veel meer, vind ik, dan mensen eerlijk willen toegeven. Ook hier.

Mensen kunnen het allemaal ook zo verpakken dat het nooit om henzelf gaat, maar om jou...... sure...

Ik denk dat het goed is een gezonde argwaan te hebben naar Weters. Bezitters.
Let meer op gedrag dan op woorden.
Wees maar niet teveel onder de indruk van woorden over diep zelfonderzoek, direct zien, ingewikkelde uitleggerij etc.

Dat adviseer ik.

Ik vraag me af of je niet overdrijft... waar zijn die mensen dan hier op dit forum, die volgens jou de Weter willen uithangen en naar aanzien en macht streven? En welke macht hebben ze dan? Volgens mij geen enkele! Ik denk dat degenen die hier hun bijdrage leveren slechts proberen hun ervaringen te delen wat spiritualiteit of het boeddhisme aangaat.

Of je die ervaringen leerzaam vindt, verdacht, of zelfs afwijst, is een heel ander verhaal. Ik geloof niet zo in de negatieve intenties van anderen die jij hier opsomt. Zeer zeker niet!
"Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden."

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #104 Gepost op: 29-11-2021 20:55 »

Die zijn er ja, en het enige gevaar dat ze inhouden is dat je zaken van hen zomaar gaat aannemen zonder ze te onderzoeken.

Er is hier niemand die jou dit vraagt. Er wordt jou gevraagd te kijken naar het patroon dat zich voordoet, het te onderzoeken, in overweging te nemen dat het het niet voordelig uitdraait, dat het zich steeds opnieuw blijft herhalen en zich in stand houdt. Jouw "argwaan" is daarbij gewoon deel van het patroon: door diegene die jou iets duidelijk probeert te maken als een groot ego te bedenken, kan je wat gewoon duidelijk gemaakt wordt, gewoon weer naast je neer zetten.

Argwaan is maar op zijn plaats als je geneigd bent iets klakkeloos te gaan overnemen. Argwaan wordt echter een beschermingsmechanisme als het gebruikt wordt om zaken die je niet wil zien bij jezelf af te wenden.

Dat adviseer ik.

Goed advies. In zou zelfs zeggen: wees helemaal niet onder de indruk. Woorden zijn maar woorden, ook dat directe zien zijn maar woorden. Als ze naar niets verwijzen voor jou, gooi ze dan zo snel mogelijk de prullemand in. Ik vraag jou dan ook niet om onder de indruk te zijn, laat dat alsjeblieft uit. Ik vraag jou ook niet om Wetend te worden en ik beweer nergens dat ik Wetend ben, ik vraag jou simpelweg te kijken naar het patroon dat zich maar blijft uittekenen en waar niemand hier nog zin in heeft. Pak het gewoon aan, draai er niet steeds zo rond.

Heer, neem het hier ajb van mij over, want ik ga het toch maar opgeven. Ik heb wel wat belangrijkers te doen dan water naar de zee te dragen. Het heeft allemaal gewoon geen zin. Het lijkt gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen dan dat Siebe gaat inzien dat hij het erg moeilijk heeft met eenieder die af en toe eens iets helderder ziet dan hijzelf en wat hij er in zijn hoofd dan allemaal van maakt om die moeilijkheid maar niet onder ogen te hoeven komen. Ik kan mij helemaal niet voorstellen hoe iemand zo wantrouwend kan zijn t.o.v. zowat alles en iedereen, en kan dan ook niet gepast hierop reageren. Alles wat je doet en laat wordt sowieso een bevestiging van dat wantrouwen. Dit is geen voer meer voor een eenvoudige mens als ik. Over aan jou, er is hier toverkracht nodig.

• Eerwaarde
« Reactie #105 Gepost op: 29-11-2021 22:42 »
Citaat
direct zien

dat is een uitnodiging om het zelf vast te stellen.
onderzoek het naar waarheid
stel het zelf vast

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #106 Gepost op: 29-11-2021 22:54 »
Deze heb ik over het hoofd gezien:

Jij toont altijd erg veel moeite en argwaan met het feit dat ik, of anderen, een paar zaken (niet alles maar genoeg) helder zien, opdat dit subjectief centrum zijn belang begint te verliezen en daardoor niet meer zo sterk door de golven van het leven en de emoties heen en weer geslingerd wordt.

Mijn argwaan zit hem er niet in dat jij bepaalde zaken hebt meegemaakt en ontdekt, want dat geloof ik wel, maar mijn argwaan zit wel in jouw eigen conclusie dat het subjectief centrum zijn belang begint te verliezen. Zo komt het niet op mij over. Daar zit wel argwaan ja.

Ach, dat mag je zoveel argwanen als je maar wil. Als ik jou was, zou ik het ook volledig argwanen.

Je mag dit volledig verwerpen, als je daarmee maar niet verwerpt dat je er toch ook wel een belang bij hebt om dit te verwerpen en dit belang ook gewoon durft te onderzoeken. Dat is wat mij betreft meer als voldoende.

Het staat er ook letterlijk, het gaat om een "begin". Het doet zich voor als dat de angel van het heen en weer geslingerd worden door zowel moeilijke zaken, als dagdagelijkse situaties, er sneller uit is. Dit geeft een bepaalde rust, stabiliteit en helderheid. Daarmee zijn lang nog niet alle angels weg. Je hoeft dus heus niet onder de indruk te zijn van mij.

Je mag je gerust afvragen of de manier waarop ik er kenbaarheid aan geef op een forum als dees niet een belang dient. Dat is nogal 'opschepperig', niet waar? Dat zal zo wel zijn. Waar de angel er uit is, is dat het geen bevestiging of erkenning, aanzien zoekt. Ik deel mee dat meer rust, stabiliteit, helderheid echt wel mogelijk is, is het voor mij mogelijk, dan is het ook voor iedereen mogelijk. Het is niet mijn bezit, of mijn verworvenheid, het is een mogelijkheid. Doet jou dit niets, gooi het ajb zo snel mogelijk de prullemand in. Ik verwacht niet dat het je iets doet. Ook verwacht ik niet dat je het beaamt, ook niet dat je het niet mag verwerpen. Je mag het 'opschepperige' ervan zeker verwerpen. Zolang dit verwerpen maar niet een verborgen agenda heeft. Of die er is of niet, is aan jou om te onderzoeken, niet aan mij.

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #107 Gepost op: 29-11-2021 23:08 »
Citaat
direct zien

stel het zelf vast

Bijna.

Laat het "zelf" er nog uit, en het komt dichter in de buurt.

Het 'directe zien' is eigenlijk het vaststellen zonder een zelf dat vaststelt. Het zelf dat dan weer schijnbaar verschijnt en dat vaststellen opneemt en er woorden en taal aan gaat geven en het gaat delen, verliest dan gewoon aan soliditeit, aan concreetheid, aan duurzaamheid, aan essentie.

De 'directe ervaring' is het zelf vaststellen. Het 'directe zien' is het zien dat dit zelf dat vaststelt zelf geen duurzaamheid heeft, geen essentie heeft, zelf iets is dat komt en gaat.

Een subtiel, maar wezenlijk verschil.
Maakt dit het duidelijker of juist verwarrender?

In dat laatste geval, laat gewoon vallen. De directe ervaring is al heel wat.

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #108 Gepost op: 29-11-2021 23:20 »
Het is niet de werkelijkheid die verandert, maar de verkeerde opinie die gezien is als onjuist.

Nagel op de kop!

Maar het blijkt wel dat de verkeerde opinie  terugkeert, verstandelijk weet je dan wel dat het onjuist is, omdat je nog vaag weet hoe het was "gezien".
Verstandelijk is echter niet hetzelfde als direct zien.

Ook dat klopt.
Daarom is het directe zien geen realisatie op zich (wel in dat moment, volledige realisatie zelfs), het is maar een volledige duurzame realisatie als het directe zien het verstandelijke wat nog verschijnt volledig berooft heeft van zijn Waarheid. Dat is iets dat tijd nodig heeft. Het directe zien heeft geen tijd nodig, dat is altijd onmiddelijk, maar het wegspoelen van het geloof in de gedachten die er zich rond gaan vormen en het gaan proberen vatten en toeeigenen, is iets dat wel tijd nodig heeft.

« Laatst bewerkt op: 29-11-2021 23:22 door Steve »

• Eerwaarde
« Reactie #109 Gepost op: 30-11-2021 07:36 »
Citaat
direct zien

stel het zelf vast

Het 'directe zien' is eigenlijk het vaststellen zonder een zelf dat vaststelt.

De 'directe ervaring' is het zelf vaststellen. Het 'directe zien' is het zien dat dit zelf dat vaststelt zelf geen duurzaamheid heeft, geen essentie heeft, zelf iets is dat komt en gaat.

Een subtiel, maar wezenlijk verschil.
Maakt dit het duidelijker of juist verwarrender?

In dat geval vind ik dat je er een ander woord aan moet geven. Je mag "directe zien" daar niet voor claimen.
Want uiteindelijk zijn het maar woorden die jij er aan geeft.

Want als jij zegt   : Het 'directe zien' is het zien dat dit zelf dat vaststelt zelf geen duurzaamheid heeft.
Dan gaat het verstand daar een verhaal van maken, maar dat verhaal heeft niets te maken met jou "directe zien".
Want het verstand gaat dan op zoek naar "zien dat dit zelf dat vaststelt zelf geen duurzaamheid heeft".

Terwijl er woorden en taal aan geven juist het gaat delen.

Je hoeft wat er te zien valt bij "directe zien" niet te benoemen of te sturen, en aangezien er geen duurzaamheid is bij "directe zien" valt de conclusie "zien dat dit zelf dat vaststelt zelf geen duurzaamheid heeft" in verstandelijke zin eigenlijk weg, of is een overbodige conclusie.
Want door te stellen "directe zien" = "zien dat dit zelf dat vaststelt zelf geen duurzaamheid heeft" giet je het wat er te zien valt bij "directe zien" alweer in een duurzame vorm. En dat was toch niet de bedoeling.

Dus laat iedereen maar zijn eigen tijdelijke achteraf en verstandelijke conclusies maken omtrent dat "directe zien". De conclusies zijn slechts tijdelijk ,maak je achteraf en zijn verstandelijk.
Want de hier en nu ervaring van "directe zien" is niet dezelfde ervaring als gisteren.

Offline Vrij

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #110 Gepost op: 30-11-2021 09:56 »
In dat geval vind ik dat je er een ander woord aan moet geven.

Point zero.
Het nul punt 'ervaren.
+1 etc of -1 etc, subjectieve connotatie loopt zowel horizontaal (objectief) als verticaal (Subjectief) weg met de vertekening van het invullen. Daar is altijd van alles en nog wat op af te dingen of toe aan te vullen. Het duiden is oprecht en kan to the point zijn, maar het duid slechts de 'gemaaktheid' (Verzinsel) van de duiding an sich. Point zero is een directe bevinding van 'diep ervaren, waar geen invulling (Duiding) nog mee uit de voeten kan. Dan kan er een aanvang zijn de begoocheling/illusie van ego, ik, zelf etc op te lossen. Bij wijze van spreken kan de fata morgana (ego, ik, zelf etc) zich niet langer blijven verwijderen, point zero stapt er doorheen.

the innerspace

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 30-11-2021 11:52 »
Ik vraag me af of je niet overdrijft... waar zijn die mensen dan hier op dit forum, die volgens jou de Weter willen uithangen en naar aanzien en macht streven? En welke macht hebben ze dan? Volgens mij geen enkele! Ik denk dat degenen die hier hun bijdrage leveren slechts proberen hun ervaringen te delen wat spiritualiteit of het boeddhisme aangaat.

Of je die ervaringen leerzaam vindt, verdacht, of zelfs afwijst, is een heel ander verhaal. Ik geloof niet zo in de negatieve intenties van anderen die jij hier opsomt. Zeer zeker niet!

Het is allemaal een kwestie van perspectief. Subjectief ja. Maar zo beleef ik het BA.

Het gaat Steve er al sinds zijn komst hier er om mensen de maat te nemen, zeker mij. Hij presenteert het zo dat het hem alleen gaat om delen, dat is niet zo. Er speelt veel meer bij hem, veel meer.

Het gaat er altijd maar om dat er mensen zijn die de handleiding lezen van het vliegtuig maar zelf niet vliegen (dat ben Ik) en mensen die, zoals Steve, de ware beoefenaars zijn en vliegen. Het gaat er altijd om, echt waar, wie hier de ware Dhamma beoefenaar is. Dat is de splijtzwam in zijn geest. Alleen al dat zegt mij heel veel. Dat het Steve daar altijd om gaat.
Lal gaat het om de ware Dhamma, Steve om de ware beoefenaar, en het laat zich raden dat hij dat zelf is natuurlijk. Wie anders zou dat kunnen zijn?

Ik moet dit alles zien als edel, als goede bedoelingen, geen bezoedeld gedrag, niet oordelen, ware liefde etc. Nee hoor, geen sprake van! Dat constante gelieg daarover daar kan ik moeilijk mee omgaan. Zeker omdat zulke mensen hier ook nog de Leraar uithangen ook en praten over helderheid. Tja...

Ik zie de negatieve intenties wel. Maar zoals ik zeg, het is wel allemaal een kwestie van perspectief. Met anderen gaat ie anders om, dus die beleven het anders.
Ik weet zeker dus, dat er negatieve intenties spelen, ook bij Vrij. Ik twijfel daar niet aan. Ik vind het niet eens zo erg, maar dat constante gelieg daar kan ik moeilijk mee omgaan.

the innerspace

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: 30-11-2021 12:32 »
Heer, neem het hier ajb van mij over, want ik ga het toch maar opgeven. Ik heb wel wat belangrijkers te doen dan water naar de zee te dragen. Het heeft allemaal gewoon geen zin. Het lijkt gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen dan dat Siebe gaat inzien dat hij het erg moeilijk heeft met eenieder die af en toe eens iets helderder ziet dan hijzelf en wat hij er in zijn hoofd dan allemaal van maakt om die moeilijkheid maar niet onder ogen te hoeven komen. Ik kan mij helemaal niet voorstellen hoe iemand zo wantrouwend kan zijn t.o.v. zowat alles en iedereen, en kan dan ook niet gepast hierop reageren. Alles wat je doet en laat wordt sowieso een bevestiging van dat wantrouwen. Dit is geen voer meer voor een eenvoudige mens als ik. Over aan jou, er is hier toverkracht nodig.

Jouw gedrag geeft MIJ voldoende aanleiding om wel wantrouwend te zijn Steve.

Volgens mij is jouw hart net zo'n rommelkamer als bij mij , net als bij iedereen, maar dit mag niet meer gezien worden en waar zijn.
Het gaat nooit eens over Steve de ijdeltuit, Steve de agressieveling, Steve de opgeblazen persoon, Steve en zijn agenda's, Steve en zijn onzuiverheden, Steve en zijn zelfbedrog.

Nee, dat is voor Anderen. Anderen moeten dat werk doen.

Je zou veel beter daarover kunnen praten hier want dat zijn de ware ontdekkingen.

Offline Vrij

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #113 Gepost op: 30-11-2021 16:55 »

Je zou veel beter daarover kunnen praten hier want dat zijn de ware ontdekkingen.

Op een filosofisch  of psychologie forum zul je meer in de kaart gespeelt worden dan hier, maar je kiest er voor hier je zegje te doen, prima.. deal whit it.

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #114 Gepost op: 30-11-2021 17:28 »
Volgens mij is jouw hart net zo'n rommelkamer als bij mij , net als bij iedereen,

Hier draait het om. Hier zit de angel.
En hij zit erg diep.
En niemand kan hem voor jou er uit halen.

Ik zet er hier een punt achter.

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #115 Gepost op: 30-11-2021 17:56 »
In dat geval vind ik dat je er een ander woord aan moet geven.

Ik kan je geen ongelijk geven. Maar in dat geval zwijgen we er beter helemaal over, want geen enkel woord voldoet. Elk woord er over is misleidend. Tenzij je licht met woorden om kan en niet zoekt naar de absolute betekenis, maar waar het tracht naar te verwijzen.

Je mag "directe zien" daar niet voor claimen.
Want uiteindelijk zijn het maar woorden die jij er aan geeft.

Eens.

Want als jij zegt   : Het 'directe zien' is het zien dat dit zelf dat vaststelt zelf geen duurzaamheid heeft.
Dan gaat het verstand daar een verhaal van maken, maar dat verhaal heeft niets te maken met jou "directe zien".
Want het verstand gaat dan op zoek naar "zien dat dit zelf dat vaststelt zelf geen duurzaamheid heeft".

Verstand doet dat sowieso, bij elk woord. Verstand is een subjectieve functie. Verstand kan niet buiten subject (dat wat ziet) en object (dat wat gezien wordt). Verstand heeft daar geen uitweg uit. Onmogelijk.

Helderheid is niet iets dat via het verstand gaat.

Terwijl er woorden en taal aan geven juist het gaat delen.

Helemaal juist. Behalve dat taal wel een splinter kan zijn waarmee de splinter in het vel uitgeprutst kan worden. Het blijft een splinter, iets om voorzichtig mee om te gaan. Die splinter kan ook weer in dat vel vast komen te zitten. Maar indien wijs gebruikt kan het ook die ene splinter die al vast zit, los krijgen. Als die er uit is, gooi je beide splinters weg, je hebt ze dan niet meer nodig, ook niet meer de verwoording van het Directe Zien.

Dus laat iedereen maar zijn eigen tijdelijke achteraf en verstandelijke conclusies maken omtrent dat "directe zien". De conclusies zijn slechts tijdelijk ,maak je achteraf en zijn verstandelijk.
Want de hier en nu ervaring van "directe zien" is niet dezelfde ervaring als gisteren.

Ok, ik zal dan zwijgen. Dat lijkt mij voorlopig gewoon het voordeligste.

« Laatst bewerkt op: 30-11-2021 18:21 door Steve »

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Gevestigde Sangha
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #116 Gepost op: 30-11-2021 19:16 »

Het is allemaal een kwestie van perspectief. Subjectief ja. Maar zo beleef ik het BA.

Het gaat Steve er al sinds zijn komst hier er om mensen de maat te nemen, zeker mij. Hij presenteert het zo dat het hem alleen gaat om delen, dat is niet zo. Er speelt veel meer bij hem, veel meer.

Het gaat er altijd maar om dat er mensen zijn die de handleiding lezen van het vliegtuig maar zelf niet vliegen (dat ben Ik) en mensen die, zoals Steve, de ware beoefenaars zijn en vliegen. Het gaat er altijd om, echt waar, wie hier de ware Dhamma beoefenaar is. Dat is de splijtzwam in zijn geest. Alleen al dat zegt mij heel veel. Dat het Steve daar altijd om gaat.
Lal gaat het om de ware Dhamma, Steve om de ware beoefenaar, en het laat zich raden dat hij dat zelf is natuurlijk. Wie anders zou dat kunnen zijn?

Ik moet dit alles zien als edel, als goede bedoelingen, geen bezoedeld gedrag, niet oordelen, ware liefde etc. Nee hoor, geen sprake van! Dat constante gelieg daarover daar kan ik moeilijk mee omgaan. Zeker omdat zulke mensen hier ook nog de Leraar uithangen ook en praten over helderheid. Tja...

Ik zie de negatieve intenties wel. Maar zoals ik zeg, het is wel allemaal een kwestie van perspectief. Met anderen gaat ie anders om, dus die beleven het anders.
Ik weet zeker dus, dat er negatieve intenties spelen, ook bij Vrij. Ik twijfel daar niet aan. Ik vind het niet eens zo erg, maar dat constante gelieg daar kan ik moeilijk mee omgaan.

Oké duidelijk. Ik kan moeilijk jouw subjectieve zienswijze of ervaring ter discussie gaan stellen. Dat wil ik ook niet. Ik vind het wel jammer dat je het zo ziet als je het ziet. Nogmaals: ik geloof niet zo in de negatieve intenties van degenen die hier hun bijdragen leveren. Wel vind ik bepaalde conclusies soms wel erg gemakkelijk, en getuigen van non-dualistisch getinte blabla. Maar ik zie wel dat mensen proberen te formuleren wat hun bezighoudt. Dat ze een klankbord proberen te zijn voor jou, is waarschijnlijk ook helemaal niet zo kwaad bedoeld, maar het (b)lijkt niet erg te werken. Vandaar dat ik pasgeleden stelde dat ik me een beetje ging irriteren aan steeds ongeveer dezelfde discussie(s), die aanvankelijk gaan van wederzijds begrip, tot discussie, onbegrip en uiteindelijk gaan wijzen met het vingertje naar de ander.

Ik snap dat je graag concrete en praktische adviezen wenst, geen blabla die in de lucht hangt. Maar je kunt de ander niet besturen, iedereen formuleert zijn of haar zienswijze op de manier waarop hij of zij dat wil en meent dat het "waar" is. Maar dat hoeft voor jou helemaal niet waar te zijn.

Ik ga me er verder niet teveel tegenaan bemoeien. Ik ervaar jou soms ook als iemand die graag wil discussiëren, maar ook gaarne je gelijk wil halen. Ik zeg nu hoe ik het ervaar, ik zeg niet dat je jezelf moet veranderen, jezelf moet onderzoeken of je neigingen tegen het licht moet houden. Jij bent tenslotte degene die is zoals hij is. Maar zo zit iedereen in zijn of haar eigen perspectief of zienswijze. Of die zienswijze uit een boekje gehaald is, uit eigen ervaring is opgedaan of wat dan ook, hoeft niet te betekenen dat dit voor jou werkt. Voor die ander is de eigen zienswijze belangrijk, net zoals die van jou voor jou van belang is.

Verder weet ik het ook niet, maar ik zie wel dat je authentiek wil zijn in je uitingen. Helaas schiet je denk ik soms in de verkeerde slof als je meent dat anderen jou willen gaan vertellen hoe de zaken "echt" in elkaar steken. Misschien voel je je dan niet gehoord, en je wantrouwen gaat dan groeien, althans tijdelijk. Als je meent dat Steve de "Weter" loopt uit te hangen (wat maar zeer de vraag is), waarom blijf je dan onafgebroken met hem door discussiëren? En dat geldt ook eventueel voor anderen. Je irriteert je, maar je kunt het tegelijkertijd niet laten om lappen tekst te produceren om uiteindelijk herhaaldelijk te concluderen dat je van mening bent dat het niet zo lekker loopt in een dialoog. Of zelfs erger... Ik wil je nergens van betichten, ik zeg alleen wat ik zie gebeuren. Ik ben ook geen heilige of een lieverdje, dat weet je denk ik al te goed. In het verleden ben ik ook erg scherp geweest en ook regelmatig nogal geïrriteerd. Maar wat bereik je er mee?!

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #117 Gepost op: 30-11-2021 21:44 »
Ik moet zeggen, ik zie die negatieve intenties ook niet zo. Kan het zijn dat dit een verdedigende reactie is van jou Siebe? Ik denk dat je er veel aan zou hebben om te kijken naar het algehele patroon van je interacties, en wat je nou uiteindelijk denkt te verkrijgen door deze lange discussies. Haal je gelijkmoedigheid naar boven en onderdruk de neiging tot oordelen en zie wat er komt.

Waar ik het wel met Siebe eens ben is dat Steve vaak overkomt alsof hij de dingen waar hij over praat persoonlijk allemaal heeft ervaren, en dus dat hij weet hoe het zit. Dat is misschien zijn stijl van schrijven, maar hij praat met veel overtuiging. Op een zeker niveau getuigt dat van veel sraddha, vertrouwen in de leer zoals hij hem ziet, en dat is een mooie staat.

Maar goed, ik ben nog steeds Sri Nisargadatta Maharaj aan het lezen, het ga jullie goed.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

the innerspace

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: 30-11-2021 23:08 »
Steve en Vrij, vragen aldoor, nooit aflatend, elke dag weer, aandacht voor wat ze hebben gezien en ontdekt. Het kan nooit eens over iets anders gaan.

Het brengt met zich mee dat mensen hier (en elders) gaan geloven dat dat allemaal ook cruciaal is om de Dhamma te kunnen beoefenen, begrijpen en vorderingen te  kunnen maken.
Je moet minstens eerst het wegvallen van een subjectief centrum meemaken. Je moet eerst point zero zien. Dat wordt allemaal extreem belangrijk gemaakt.

De claim lijkt, het begin van het Pad is een hele uitzonderlijke ervaring.

Dit is een dwaling. Het is allemaal veel gewoner.

Verder nog iets over bijzondere ervaringen. Als wij onvoorbereid, met onvoldoende wijsheid, iets meemaken wat heel nieuw is, misschien het wegvallen van lichaamsbesef, of van dit en dat, dan is de kans heel groot dat dit ons helemaal niet wijzer maakt maar het zal eerder wijsheid wegvagen. De kans is heel groot dat geest instinctief met angst en paniek er op zal reageren.

Onderschat niet het belang van een gedegen training, voorbereiding, geleidelijke progressie in wijsheid en andere vermogens.
Dat benadrukt de Boeddha heel erg en niet voor niets. 

Ik denk ook dat het wijs zou zijn van Steve en Vrij als zij anderen daartoe zouden aansporen. Om de basis vaardigheden eigen te maken, de vermogens te ontwikkelen, de verlichtingsfactoren etc.
Ipv alsmaar aandacht vragen voor hun eigen ontdekkingen die op geen enkele manier noodzaak zijn om de Dhamma te kunnen beoefenen, en te vorderen op het Pad maar zelfs voor ons zelfs een groot risico zijn.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Gevestigde Sangha
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #119 Gepost op: 01-12-2021 08:55 »
Ik denk dat je hier wel een punt hebt, ja. Steve en Vrij stellen zich regelmatig op als zijnde "wetend", terwijl dit maar zeer de vraag is. Dat jou dat irriteert, kan ik ook begrijpen. Maar zoals ik al zei, je hoeft niet mee te gaan in non-dualistische blabla en het onafgebroken geklets over dat het zelf als het ware weg zou moeten en dergelijke. In het verleden heb ik al eerder aangegeven dat heel dat gedoe omtrent het zelf en het ego schromelijk overdreven zijn. Daar ligt een veel te sterke focus op. Maar ja, we hebben immers allen een eigen zienswijze en ervaring. Dat kan zaken gecompliceerd maken in de dialoog of in de discussie.

• Eerwaarde
« Reactie #120 Gepost op: 01-12-2021 09:26 »
wat ze hebben gezien en ontdekt.

ik denk dat je het moet vertalen in siebe-aans  bv : : passieloos het zelf onderzoeken.

je hoeft je niet te laten imponeren door Steve die het allemaal voorgekauwd in het steviaans wil toedienen.
Het steviaans maakt geen afbreuk aan de waarde van het onderzoeken, de aard van het onderzoek en het voorwerp van onderzoek.

Steve is een natuurtalent als het gaat om de verwarring te vergroten, maar eigenlijk is het niet Steve die de verwarring vergroot, maar de begeerte, de woede, de frustratie.

Offline Vrij

• Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #121 Gepost op: 01-12-2021 09:57 »
Onderschat niet het belang van een gedegen training, voorbereiding, geleidelijke progressie in wijsheid en andere vermogens.
Dat benadrukt de Boeddha heel erg en niet voor niets. 

Ik denk ook dat het wijs zou zijn van Steve en Vrij als zij anderen daartoe zouden aansporen. Om de basis vaardigheden eigen te maken, de vermogens te ontwikkelen, de verlichtingsfactoren etc.
Ipv alsmaar aandacht vragen voor hun eigen ontdekkingen die op geen enkele manier noodzaak zijn om de Dhamma te kunnen beoefenen, en te vorderen op het Pad maar zelfs voor ons zelfs een groot risico zijn.

Het zijn juist de meditatie oefeningen, trainingen, methodes, technieken etc, en de psychologisch geestelijke 'doelstellingen die het risico vormen en zijn.
Tezamen met de gigantische willekeur aan 'begeleiding' daarbij. Guru's, leraren, gidsen, coaches etc.
Dat komt omdat al dat gedoe (Hoe oprecht, goedbedoeld en aannemelijk het ook wordt aangeboden) eenvoudig oppervlakkig zelf onderzoek betreft, en kan er al gauw voor zorgen dat je gaat klooien met je geestelijke/psychologische gezondheid.
'Diep zelfonderzoek passeert vrij vlot al de onzin die gelinkt wordt aan 'zelfonderzoek.
Het enigste wat daarvoor nodig is, is de diep gevoelde intentie niet te willen weten 'wie je bent (En alle daarbij horende conclusies en constateringen.) maar te willen weten 'Wat je bent..
De innerlijke huishouding komt dan op een natuurlijke wijze vrij van allerlei geestelijke en psychologische obstakels die er juist oorzakelijk aan zijn dat je , je psychologisch en geestelijk in gevaarlijke en risicovolle 'toestanden' kunt begeven. Die psychologisch/geestelijke obstakels zijn de ogenschijnlijke echtheid/werkelijkheid van.. ego, ik, en zelf.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen coach, leraar, gids, guru of begeleider. Ik ben gewoon een alledaags figuur, van 13 in een dozijn., zonder specifieke eigenschappen of kwaliteiten, met gewone menselijke hebbelijkheden en onhebbelijkheden.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Actief Lid
  • Gevestigde Sangha
  • **
  • Oordeelt niet
« Reactie #122 Gepost op: 01-12-2021 11:39 »
Leuk gesteld, maar onder andere de (Vipassana) meditatie wordt door de Boeddha zelf aangewezen als een probaat middel voor een diepgaand inzicht. En dit wordt in andere religies en godsdiensten tevens aanbevolen, misschien op een iets andere wijze, maar toch. Ik wil hier niet zozeer zwaaien met de macht van het getal, maar als er zovelen zijn die de waarde van meditatie benadrukken, is het op zijn minst verdacht dat jij dit aanwijst als iets dat eigenlijk niet aan te raden is. Je bent wat dat betreft denk ik te kort door de bocht.

Ik zie wel dat je er natuurlijk bij vermeldt, dat de aangeboden methoden mogelijk niet juist zouden worden toegepast. Met alle gevolgen van dien. En dat diverse goeroes en dergelijke het niet goed doen. Maar dan schrijf je dus iets belangwekkends af, zuiver op grond van diverse mislukkingen. Uiteraard is het Bijbelse woord hier van toepassing, dat luidt: "Laat hen gaan; het zijn blinde geleiders van blinden. Als nu een blinde een blinde geleidt, zullen zij beiden in een kuil vallen" (Mattheüs 15:14). Uiteraard wens ik niemand toe dat hij of zij op een onjuist pad zal geraken. Maar het gebeurt zeer zeker, en wat dat betreft heb je dus gelijk.

Gurdjieff zei in dit kader dat dit de eeuwige gerechtigheid is van dit alles. Je kunt iemand moeilijk behoeden voor een psychologische valkuil. Dus in de kuil belanden is erg gemakkelijk, al dan niet met blinde begeleiders. De mens heeft namelijk een heel scala aan geestelijke verzetsmethoden aangeleerd, waardoor hij of zij zelfs van de waarheid een aperte illusie kan maken. Dit heeft alles te maken met hoe iemand de zaken op persoonlijke wijze interpreteert. De valkuil wordt welhaast zelf geschapen.

We kunnen er namelijk wel zo ongeveer vanuit gaan, dat de mens immers metaforisch gesteld de hardnekkige neiging heeft om een kuil te graven, er zelf in te vallen en vervolgens om hulp te roepen... Daar zijn zelfs niet eens goeroes voor nodig.
« Laatst bewerkt op: 01-12-2021 11:42 door Buddha Amitabha »

• Eerwaarde
« Reactie #123 Gepost op: 01-12-2021 13:28 »
Leuk gesteld, maar onder andere de (Vipassana) meditatie wordt door de Boeddha zelf aangewezen als een probaat middel voor een diepgaand inzicht.

Het zijn juist de meditatie oefeningen, = psychologisch geestelijke 'doelstellingen

Dat komt omdat al dat gedoe (Hoe oprecht, goedbedoeld en aannemelijk het ook wordt aangeboden) eenvoudig oppervlakkig zelf onderzoek

'Diep zelfonderzoek passeert vrij vlot al de onzin die gelinkt wordt aan 'zelfonderzoek.

Diep onderzoek, zonder psychologisch geestelijke doelstellingen = meditatie 2.0

the innerspace

• Gast
« Reactie #124 Gepost op: 01-12-2021 14:35 »
Ik denk dat je hier wel een punt hebt, ja. Steve en Vrij stellen zich regelmatig op als zijnde "wetend", terwijl dit maar zeer de vraag is. Dat jou dat irriteert, kan ik ook begrijpen. Maar zoals ik al zei, je hoeft niet mee te gaan in non-dualistische blabla en het onafgebroken geklets over dat het zelf als het ware weg zou moeten en dergelijke. In het verleden heb ik al eerder aangegeven dat heel dat gedoe omtrent het zelf en het ego schromelijk overdreven zijn. Daar ligt een veel te sterke focus op. Maar ja, we hebben immers allen een eigen zienswijze en ervaring. Dat kan zaken gecompliceerd maken in de dialoog of in de discussie.

Duidelijk. Ik vind het op zich wel normaal om het over ego-perceptie en ego-verlangen te hebben als iets wat een voorname rol speelt als oorzaak van je eigen lijden, zo behandelt de Boeddha dat ook. Ik zie dat ook wel bij mezelf. Ook hier deelnemend aan het forum. Het ego-besef en verlangen is apart. Het schenkt voldoening en bevrediging aan de ene kant, en tegelijkertijd is het ook een lastpak, een kwelgeest. Vooral in zaken als je miskend voelen, onrecht aangedaan, onbegrepen voelen, het niet gewaardeerd voelen, dat soort dingen.

In dit kader wordt wel gesproken over gehechtheid aan pijn, aan lijden, aan last. Je zou denken dat zoiets niet bestaat, want wie hecht nou aan lijden en last? Maar het bestaat wel vind ik. Ik merk dat wel bij mezelf in ieder geval.

Het bijzondere aan de Pali Boeddha is denk ik dat hij alleen het oplossen van die last tot doel zag in diens laatste geboorte. Daarvoor niet volgens mij. Want als je je lichaam offert aan een hongerige leeuwin... De Boeddha zou een enorm lange carrriere gehad hebben in opoffering, in altruisme, in goedheid. Altijd het welzijn van anderen voorop. Dat maakt iemand ook een sammasamboeddha, goedheid. Goedheid is zo mooi dat alleen bij het denken er aan de haren mij overeind gaan staan. De Pali overlevering leert ook dat je kwaliteiten van een Boeddha niet los moet zien van deze carriere in goedheid.

Hij zag in zijn laatste geboorte het beeindigen van alle last als het doel van diens leven. De Pali overlevering leert ook dat dit het doel is van de Boeddha-Dhamma. Het slaat als het ware al die vorige levens waarin de Boeddha zoveel goeds deed over. Het bodhisattva yana haakt er meer op in en doelt niet op arhantschap maar Boeddhaschap. 

Het verwijderen of beeindigen van alle last was kennelijk Boeddha's doel in diens laatste geboorte. Ik vind dat best ingewikkeld. Ik merk zelf wel dat dit mij als levensdoel niet zo aanspreekt.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #125 Gepost op: 01-12-2021 18:48 »
Diep onderzoek, zonder psychologisch geestelijke doelstellingen = meditatie 2.0

Spits, maar toch niet helemaal waar in mijn bevinding. Mediteren helpt je te rijpen op een niet woordelijk niveau, buiten de gedachten om. Diep zelfonderzoek daarentegen is toch iets wat je nog met de geest doet, en daar is een ander proces voor nodig dat gepaard gaat met begrip.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Is verbeteren Mara? by Steve Gisteren om 15:33
[Media en Nieuws] BUB dreigt met uitsluiting Ehipassiko na klachten over transparantie na melding by ob soek Gisteren om 14:18
[Algemeen] Re: Thich Nhat Hanh overlijdt by Steve Gisteren om 10:09
[Algemeen] Thich Nhat Hanh overlijdt by Bodhiboom Gisteren om 07:55
[Het gewone leven] Re: Is principieel zijn een hechting van het ego? by Bodhiboom 21-01-2022 17:07