Auteur Topic: Omgaan met prikkelingen  (gelezen 170 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Omgaan met prikkelingen
« Gepost op: 27-10-2021 15:53 »
Beste mensen,

Ik zat mij dus af te vragen, hoe gaan serieuze boeddhisten om met prikkelingen? Dingen die men ziet of tegenkomt die leiden tot verlangen. Gaan boeddhisten des zomers niet naar het strand, bijvoorbeeld?

Die dingen zijn zo natuurlijk, ik vind het moeilijk om ze af te wijzen of om er anders mee om te gaan. Maar toch weet ik wel dat in sommige landen er regels zijn over hoe vrouwen met boeddhistische monniken om moeten gaan bijvoorbeeld.

Met bewolkte groet,
Bodhiboom
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: Omgaan met prikkelingen
« Reactie #1 Gepost op: 28-10-2021 00:19 »
Beste mensen,

Ik zat mij dus af te vragen, hoe gaan serieuze boeddhisten om met prikkelingen? Dingen die men ziet of tegenkomt die leiden tot verlangen. Gaan boeddhisten des zomers niet naar het strand, bijvoorbeeld?

Die dingen zijn zo natuurlijk, ik vind het moeilijk om ze af te wijzen of om er anders mee om te gaan. Maar toch weet ik wel dat in sommige landen er regels zijn over hoe vrouwen met boeddhistische monniken om moeten gaan bijvoorbeeld.

Met bewolkte groet,
Bodhiboom

Zodra je focus ligt op de waarheid, dan ligt daar je focus. En soms zijn er prikkelingen en afleiding, en daarna kom je terug bij je focus en spelen de prikkelingen geen rol meer.

In principe , denk ik dan,  een niet dogmatische boeddhistische monnik, is een waarheid onderzoeker. Komt men door zelfoverwinning dichter bij de waarheid (die de monnik zoekt).
ja en neen, maar eerder neen.
Zal je door te eten van groenten en fruit, dichter bij de waarheid komen ?
Zal je door op een evenwichtige manier te eten, dichter bij de waarheid komen ?
Zal je door aan bepaalde regels te houden, dichter bij de waarheid komen ?

Wil dit dan zeggen dat het zinloos is om als waarheid onderzoeker groenten en fruit te eten ? Is het zinloos om op een evenwichtige manier te eten ?  Is het dan zinloos om je aan bepaalde regels te houden ?

Toch is de zoektocht naar de waarheid, via het innerlijke pad, en door uitdagingen aan te gaan, een innerlijke beleving die nuttig is bij de zoektocht naar de waarheid.
Wie zou het innerlijke pad kunnen bewandelen, zonder ook maar kennis te hebben van de innerlijke beleving die uitdagingen met zich meebrengen ?

Iedereen kan bevestigen dat beoefening nuttig is.
Om je te bevrijden van de spoken in je hoofd, moet je wel  de spoken ontmoet hebben. En als je jou spoken hebt ontmoet ontstaat ook wel de noodzaak om er zich van te bevrijden.

Zodra je focus ligt op de waarheid, dan ligt daar je focus. En soms zijn er prikkelingen en afleiding, en daarna kom je terug bij je focus en spelen de prikkelingen geen rol meer.
Van sommige prikkelingen en afleidingen maak je een punt, moet je een punt maken, omdat de innerlijke nood er wel voor zorgt dat je er punt van gaat maken.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Omgaan met prikkelingen
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2021 08:31 »
Dank je GM&DWN.

Misschien is het best uitgedrukt als het glas modderig water, waar de modder langzaam naar beneden zakt en helderheid achterlaat. Elke prikkeling kan dat water opnieuw roeren, verhitte gemoederen veroorzaken, daarom word een prikkeling soms niet gewaardeerd.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Vrij Vandaag om 00:24
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Buddha Amitabha Gisteren om 21:56
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Gisteren om 17:34
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Vrij Gisteren om 13:18
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 12:28