Normaal zou ik het hier laten rusten.
Tijd brengt meestal raad.
Maar gezien dit bij jou niet het geval is, blijft dit thema maar steeds terug komen en blijft je pijn en dus ook jouw toekomstige reacties maar groeien.
Vandaar ik ga er nu eens op in tot op het bot.
Maar ik kan niet garanderen dat het niet nog meer pijn zal doen. Soms moet je door een bepaalde pijn heen, om te zien wat er achter schuilt. Die pijn kan niemand bij jou vermijden, hoe zacht en liefdevol en mededogend ook. Het is de pijn die je jezelf aandoet door je afgunst te verantwoorden en dus in takt te laten.
Mijn excuses voor zij die hier geen zin in hebben. Lees het gewoon niet. Sla het over. Als de bui over is, kunnen we gewoon weer over nuttigere zaken verder gaan.
Jullie zien het misschien zelf niet maar volgens mij komt jullie directheid er toch op neer dat je iemand de les leest.
Ja hoor, ik lees je de les, omdat het steeds terugkomt. Dit is niet constructief meer, en dan kan ik niet anders dan je de les te lezen: stop the crap, Siebe, kap er mee. Je reageert niet als een volwassene, maar als een kind dat het niet verdraagt dat het op zijn plaats gezet wordt omdat het staat te schoppen tegen lucht. Ik zet je op je plaats, Siebe, echt wel. Je schopt tegen lucht, tegen je eigen verbeelding aan. Dit is niet leuk voor niemand niet, voor mij niet, maar daar kan ik mee leven, maar ook duidelijk niet voor de anderen hier. En het ergste is dat als het nu niet eens helemaal doorgesproken wordt, telkens maar gaat blijven terugkomen. De geschiedenis blijft zich maar herhalen. Iedereen heeft hier wel eens in die situatie terecht gekomen t.o.v. jou. Je hebt elkeen hier wel al eens beschuldigd vijandig te zijn t.o.v. jou. Het wordt tijd dat je nu eens als een volwassene onderzoekt waarom je steeds in zulke situaties terecht komt en niet meer de schuld buiten jou te blijven leggen. Het kan toch niet dat heel de wereld vijandig is t.o.v. jou?
Dat komt op mij over als vijandigheid.
Ja, dat is je probleem. Als mensen jou een halt willen toeroepen en jij blijft maar door gaan, dan worden mensen kordaat en hard en dan maak jij hiervan een bevestiging dat mensen er op uit zijn jou pijn te doen.
Ik weet het ondertussen, je voelt je enorm gekwetst als het woord schriftgeleerde valt. Ik heb dit ondertussen door. Het verstoort jou diep. En neen, kwetsen is niet wat we hier zouden moeten doen. Het was vast zo niet bedoeld, maar net als ik, als een: "het heeft geen zin met allerlei teksten te blijven aankomen, als je niet aanpakt wat er zich hier en nu voor je ogen voordoet: die afgunst, je patroon van steeds weer vijandigheid in alles en iedereen te zien. De praktijk is niet met sutta's aan te komen, maar het aan te pakken, hier en nu, inclusief die gekwetsheid, anders blijft het jou maar achtervolgen, en bots je steeds weer tegen dezelfde muur.
Ik heb hier al heel wat "kwade wil" en "vijandigheid" naar mijn hoofd geslingerd gekregen, maar het raakt mij niet, niet omdat ik een oliefantenhuid heb, maar omdat het geen waarheid bevat. Ik weet waar ik sta, hoe ik naar anderen sta, en dat dit geen vijandigheid bevat. Het glijdt dus van me af. Klaar. Wat niet van me afglijdt is dat het niet constructief is voor zij die het naar mij hoofd slingeren, dat houdt mij wel bezig ja. En daarom laat ik het soms zo, omdat tijd vaak raad brengt, maar bij jou brengt tijd alleen maar meer gekwetsheid. Dus ben ik nu toch wel even hard om dat sneeuwbaleffect eens in de kiem te smoren. Er zit niets anders op. Je gaat maar door en door tot je op de vlucht slaat en het weer onderhuids gaat om later nog gekwetster terug naar boven te komen. Dit is echt niet meer constructief.
Ja, ja, jullie voeren natuurlijk oorlog tegen mijn en ieders grote ego, vooral Steve. En als je dan pijn en moeite hebt met iets...dan heb ik natuurlijk een te groot ego. En kan ik daar heel veel van leren. Levende Dhamma.
Er is niets mis met een beetje ego-gevoel, het gevoel iets/iemand te zijn. Ik voer er helemaal geen oorlog tegen. Maar als het bron van last wordt, ziedaar, dat is dan iets waar je de Dhamma op kan toepassen.
Nou, doei...ik keer dit om...leer zelf eerst maar eens niet mensen pijn te doen, te kwetsen, beledigen, provoceren, veroordelen, minachten. Leer eerst zelf maar eens normaal doen en een normaal mens te zijn. Wees eerst maar eens gewoon een liefdevol en warm mens. Sensitief, integer.
Ik zal nooit ergens de mantel der liefde over leggen, nooit. Dat is mijn aard niet, en dat heeft niets met ontdekkingen of wat dan ook te maken. Met mij weet je wat je aan mij hebt. Als ik iets mooi zie, dan zet ik dat in de bloemetjes, als ik krampachtigheid zie, dan leg ik daar mijn vinger op, niet om pijn te doen, maar om aan te wijzen waar er al pijn zit, waar er iets bevrijdt kan worden. Toch zeker hier op een boeddhistisch forum waar we bezig zijn met bevrijding. Ik doe dat niet bij de bakker of op café, daar is niemand bezig met bevrijding. Hier toch wel, en zo niet, sorry dat ik zo hard ben, dan heb je hier niets te zoeken. Het gaat hier niet om te zwaaien met kennis, om elkaar te entertainen met sutta's, bevestiging te vinden bij elkaar. Daar zijn andere fora voor: zelfhulpgroepen. Dit is een boeddhistisch forum en iedereeen kan hier vrij meelezen, maar als je lappen tekst schrijft, dan wordt je wel verondersteld die teksten in de praktijk te zetten, er niet enkel over te leuteren.
Bovendien, ego is niet de oorzaak van lijden maar tanha. Niemand krijgt minder tanha als ie constant op zijn tenen wordt getrapt. Het lokt alleen maar tanha en bezoedelingen uit, en versterkt alleen maar de kracht van die bezoedelingen.
Dit zie je helder. Jou tanha is hier enorm aan te oplaaien. En op jou tenen trappen is waar niemand op uit is, wel een halt toeroepen aan schoppen tegen lucht, maar als dat aangevoeld wordt als op je tenen trappen dan is de trein nog meer vertrokken.
Niet voor niets gaf de Boeddha de instructie: 'zijn mijn woorden wel waar, zijn ze wel voordelig, en zijn ze wel welkom'? Zo niet, dan zeg je ze niet.
Ik weet waar je op aanstuurt. Maar ik heb het al eerder aangegeven: ik zou je volledig, compleet met rust laten, als je niet steeds weer tegen lucht gaat schoppen. Dan moet ik steeds weer aantonen dat het lucht is, en raak jij nog meer gefrustreerd en ga je nog meer schoppen, en dan roep ik daar een halt toe en dan maak jij er vijandigheid van. Dat is het patroon hier. Open en helder. Geen blad voor de mond. Doe er iets aan, en als je dat niet wil, ook goed, de prullemand dan in, maar blijf niet tegen lucht schoppen, want dan geef ik het je terug, of je het nu wilt of niet, die lucht is niet van mij, het zijn jouw denkbeelden.
Jullie manier van contact, waarin het er allemaal totaal niet toe doet of iets welkom is en voordelig, herken ik wel. Ik vind het nog erg egocentrisch. Het welzijn van de ander is helemaal niet in beeld.
Ook hier herken jij gewoon wat jij er wilt in herkennen en dan ga je weer schoppen tegen lucht, en dan ga ik weer duiden dat het jouw lucht is, zin voor zin, en dan raak je hier weer overstuur van en ... zie je?
Ik ben enkel uit op het welzijn van een ander, die zelfgerichtheid, ook al doet er zich gewoon zoals bij iedereen nog een zelf voor, is er niet meer, die is gezien als niet voordelig. En nogmaals: wat is welzijn? Reageer daar eens op, in plaats van steeds weer nieuwe lucht in het leven te roepen waar je weer tegen kan gaan schoppen.
En bij jullie dit komt volgens mij voort uit de ontkenning ook zelf een persoon te zijn, een uniek individu dat voelend aanwezig is in de wereld, sensitief, een mens in de wereld, geboren, verouderend, stervend.
Weer lucht, weer je eigen invulling waar je dan weer tegen gaat schoppen. Hoeveel keer heb ik al niet uitgelegd dat ik niets ontken. Het enige dat ik ontken dat een persoon op zichzelf bestaat, als een vastsaande, onveranderlijker entiteit met een essentie. De persoon is iets dat zich voordoet, ook hier, Steve, het is geboren, verouderd en zal sterven. Als je in het gezicht slaat, dan wordt er pijn ervaren. Ervaren doet zich voor, ik ontken het niet en zeg tegen niemand dat ie het moet ontkennen.
Je kent vast een hoop mensen die er een nihilistische visies op nahouden, en daar heb je dan zo je problemen mee, en dan ga je dat projecteren op mij. Net als met je dzogchen vriendje en wat voor zever die allemaal uitkraampt, dat ga je dan projecteren op mij, omdat ik ook veel over Dzogchen schrijf. Zo gaat het altijd maar weer. Je herkent waar je moeite mee hebt in alles en iedereen, maar dit is puur jouw projectie, die je gelooft voor werkelijkheid en er dan gaat tegen schoppen: schoppen tegen lucht. En steeds moet ik maar weer die lucht aantonen als je eigen projectieve denkbeedigheid, en zo blijft dit maar doorgaan tot grote verveling van sommige deelnemers hier. Kap daar gewoon mee, kan je niet vatten waar ik het over heb, laat het dan los, maak er niets steeds iets van waar je weer tegen kan gaan schoppen, daar is niemand bij gebaat, en zeker jijzelf ook niet.
Mensen met zulke visies ontwikkelen ideeën als: 'Er is helemaal niemand die lijdt (want geen zelf), dus wat maakt het uit als ik iemand pijn doe, kwets, afslacht', niemand ervaart het, er is niemand thuis.
Zoiets heb je overal en ergens gehoord, maar zal je nooit uit mijn mond horen, projecteer het dan niet op mij, wil je?
Pijn wordt ervaren, emotionele pijn ook. Het blijft maar kleven (het krijgt een doordringend, allesbepalend en langdurig effect) als niet gezien is dat er geen zelf bestaat op zichzelf, los van alles, dan blijft alles kleven aan dat zelf dat zich steeds maar weer bevestigd wil zien in de tijd. Dan heb je lijden. Daar kan je van af geraken, niet van het voortdoen van een veranderlijk stroom van ervaringen, deze valt maar weg in de dood.
En zolang je daar niet van af bent, dat is er wel degelijk pijn, kwetsuren, en dan moet je daar niet nog meer aan gaan toevoegen. Daar gaat het hier niet om. Het gaan om een halt toe te roepen aan de toevoegingen die je er zelf maar aan blijft aan breien, jouw lucht, waar je vervolgens tegen gaat schoppen, en het niet verdraagt dat iemand jou op dit allerminst constructief patroon wijst en je daar dan vijandig behandelt door gaat voelen.
Moet ik het nog eens herhalen? Ik ga nu all the way.
Ik heb begrepen dat een tijdgenoot leraar van de Boeddha hierin zover ging dat hij stelde dat als je alle mensen tot gehakt zou vermalen er eigenlijk netto niks gebeurd was. Niemand was wat aangedaan. Niemand had ooit geleden. Geen zelf was vermalen en vernietigd. Niet echt bestaande wezens, niet echt bestaande mensen, niet echt bestaande personen waren alleen maar gereduceerd tot elementen (of niet bestaande elementen). Netto is er niks gebeurt. Dit was zijn hoogste wijsheid. Zijn leer.
Ja, dat heb je al eerder meegedeeld. En dat heb je ook al vaker op mij geprojecteerd, en steeds heb ik het weerlegd. Maar ja, wat je wilt zien, blijf je zien: lucht, Siebe, niets dan lucht.
Dit soort nihilisme komt denk ik voort uit de totale ontkenning van het bestaan van wezens en personen en een zelf en ik geloof niet dat de Pali Boeddha dit extreem leerde.
Helemaal mee eens.
Het is me allemaal wat.
Jawadde

Mijn escuses, alle lezers die hier niets aan hebben. Ik bijt nu gewoon even door de zure appel heen.