Auteur Topic: Over de ‘ik’  (gelezen 148 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1668
Over de ‘ik’
« Gepost op: 09-11-2021 17:13 »
Beste allen,

Ik heb nog een stukje zitten lezen in het boek van Sri Nisargadatta Maharaj, I Am That. Daarin word de ik beschreven als iets dat alleen in negatieve termen te beschrijven is, namelijk, ik ben niet de wereld, ik ben niet mijn lichaam, ik ben niet mijn gedachten, ik ben niet mijn gevoelens. Alles wat men waar kan nemen, dat is men niet.

Maar als ik erover nadenk, dan is er wel iets dat uit mijn ogen kijkt, er is iets dat ervaart. Alles wat er in mijn gedachten gebeurt is een geheel met de wereldse gebeurtenissen, vrije wil is misschien enkel een illusie. Echter de ervaring, die bestaat wel.

Met bewolkte groet,
Bodhiboom
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Steve

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2143
Re: Over de ‘ik’
« Reactie #1 Gepost op: 10-11-2021 09:22 »
Ik heb nog een stukje zitten lezen in het boek van Sri Nisargadatta Maharaj, I Am That. Daarin word de ik beschreven als iets dat alleen in negatieve termen te beschrijven is, namelijk, ik ben niet de wereld, ik ben niet mijn lichaam, ik ben niet mijn gedachten, ik ben niet mijn gevoelens. Alles wat men waar kan nemen, dat is men niet.

Zo is dat.

Maar als ik erover nadenk, dan is er wel iets dat uit mijn ogen kijkt, er is iets dat ervaart. Alles wat er in mijn gedachten gebeurt is een geheel met de wereldse gebeurtenissen, vrije wil is misschien enkel een illusie. Echter de ervaring, die bestaat wel.

Stel je bent in de woestijn, en je ziet in de verte een fata morgana, een luchtspiegeling. Waar je niet aan hoeft te twijfelen is aan de ervaring van die luchtspiegeling, die doet zich onontkenbaar voor. Waar je best aan twijfelt is aan of de ervaring iets is dat Waar is.

Net zo is het met de subjectieve ervaring. Die wat er over nadenkt, dat wat door jouw ogen kijkt en ervaart, dat komt allemaal gewoon op. Er hoeft niet ontkend te worden dat het opkomt. Wat ontkend kan worden is dat dit jou is, dat is van jou is, dat dit jouw zelf is. Dat is de ontkenning die Nissargadatta maakt, maar dan met de woorden van de Boeddha uitgedrukt. Het komt op hetzelfde neer.

Zolang er iets wordt gehouden voor Werkelijk te bestaan als een identiteit, een afgezonderd, op zichzelf bestaand en voortschrijdend iets, zij het een object dat verschijnt in gewaarzijn, zij het gewaarzijn zelf dat gewaar is van het object, of enkel van zichzelf (in de diepste meditatieve absorptie) dan is er begoocheling. Als in wijsheid gezien is dat zelfs dit subject geen bestaan heeft op zich, dan is er nog steeds subjectieve ervaring, kijken door de ogen, denken, dan gaat dit gewoon allemaal door, maar is er geen begoocheling meer rond. Het ervaren zelf wordt dan niet ontkend en hoeft dan ook niet ontkend te worden, wat direct ontkend wordt terwijl het zich toch voordoet is de Werkelijkheid ervan, de Werkelijkheid, het werkelijk te bestaan als iets op zichzelf.
 
Dit is de diepste wijsheid waar Nisargadatta en de Boeddha naar verwezen hebben. Maar het is al heel bevrijdend om te komen tot die directe ervaring, van dat iets wat door de ogen kijkt. Dat is al heel wat. Sommigen wijzen gewoon nog ietsje dieper door. Het hangt af van je subjectieve verknochtheid of het binnen kan komen of niet. Komt het niet binnen, dan is dit niet te forceren, dan is de directe ervaring voorlopig voldoende.

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1668
Re: Over de ‘ik’
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2021 14:05 »
Maar als ik erover nadenk, dan is er wel iets dat uit mijn ogen kijkt, er is iets dat ervaart. Alles wat er in mijn gedachten gebeurt is een geheel met de wereldse gebeurtenissen, vrije wil is misschien enkel een illusie. Echter de ervaring, die bestaat wel.

Stel je bent in de woestijn, en je ziet in de verte een fata morgana, een luchtspiegeling. Waar je niet aan hoeft te twijfelen is aan de ervaring van die luchtspiegeling, die doet zich onontkenbaar voor. Waar je best aan twijfelt is aan of de ervaring iets is dat Waar is.

Wat een Fata Morgana problematisch maakt is niet het feit dat je iets waarneemt, maar jou interpretatie daarvan, gebaseerd op vorige ervaringen. Als je gewoon voorzichtig bent in het waarnemen en onzekerheid bewaart, dichter blijft bij hetgeen dat je echt ziet, dan zullen dat soort problemen veel minder voorkomen.

Citaat
Het ervaren zelf wordt dan niet ontkend en hoeft dan ook niet ontkend te worden, wat direct ontkend wordt terwijl het zich toch voordoet is de Werkelijkheid ervan, de Werkelijkheid, het werkelijk te bestaan als iets op zichzelf.

Nisargadatta zegt iets soortgelijks, dat de wereld als het ware een droom is, en dat het absolute daarbuiten te vinden is. Maar als je de wereld waarneemt, als het alles is dat je ziet, dan is het moeilijk om voor onwerkelijk aan te nemen.
 
Citaat
Het hangt af van je subjectieve verknochtheid of het binnen kan komen of niet. Komt het niet binnen, dan is dit niet te forceren, dan is de directe ervaring voorlopig voldoende.

Ik denk dat om die stap te maken lastig is. Sommige mensen krijgen hem cadeau bij het nemen van geestverruimende middelen, maar ik denk dat dat een niet ideale manier is.
“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline Steve

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2143
Re: Over de ‘ik’
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2021 15:05 »
Nisargadatta zegt iets soortgelijks, dat de wereld als het ware een droom is, en dat het absolute daarbuiten te vinden is. Maar als je de wereld waarneemt, als het alles is dat je ziet, dan is het moeilijk om voor onwerkelijk aan te nemen.

Het is moeilijker als je denkt dat je er van af moet. Als iemand waanbeelden heeft is het slechtste wat je kan doen: zeggen dat die er zo snel mogelijk van af moet. Beter is dat die leert kijken naar die waanbeelden, dat die ze gaat onderzoeken.

Heb je nog nooit gemerkt dat dat wat je uit de weg wilt, jou juist meer gaat achtervolgen? Terwijl een grondig onderzoek van wat het Werkelijk is pas de verlossing ervan brengt.

Dat heet zelfonderzoek.

Citaat
Ik denk dat om die stap te maken lastig is. Sommige mensen krijgen hem cadeau bij het nemen van geestverruimende middelen, maar ik denk dat dat een niet ideale manier is.

Neen, en het geeft geen stabiel inzicht. Zelfonderzoek heeft op den duur hetzelfde effect, maar dan uiterst stabiel. Stabiliteit krijg je nooit zomaar cadeau.
« Laatst bewerkt op: 13-11-2021 15:06 door Steve »

Offline Bodhiboom

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1668
Re: Over de ‘ik’
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 10:32 »
Nisargadatta zegt ook, blijf bij het gevoel “ik ben”, dat zal je leiden op het pad. Hij komt hier telkens op terug als een centraal thema. Ik heb hier mee geëxperimenteerd en ik moet zeggen, het doet mij wel goed, ik voel me meer tezamen komen.

“Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Instead, seek what they sought.”
— Basho

Offline the innerspace

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha Ouderling
  • *
  • Berichten: 862
Re: Over de ‘ik’
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 13:26 »
Het gevoel of de perceptie 'Ik ben' is volgens de Boeddha ontstaan in de geest doordat er hechten is aan rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana.

We beleven het dus zo: "dit materiele, dit gevoel, deze emoties, deze gedachte, neigingen, deze gewaarwordingen, alles wat ik hoor, zie, voel, ken,  van verleden, heden, toekomst, extern en intern, grof en subtiel, ver weg en nabij, dat beleef ik als: "dat is van mij- dat ben Ik-dat is mijn zelf'

Dit wordt besproken als een drievoudig grijpen of hechten aan dat gekende.
Door respectievelijk
- begeerte (tanha, toe-eigenen, "dit is van mij")
- door verbeelding/eigenwaan ("Dit ben Ik")
- en door visies van een zelf (dit is mijn zelf)

Dit speelt zich volgens de Pali overlevering al eindeloos lang af en hierdoor is er een notie "Ik ben" of "Ik besta" in de geest ontstaan. Het is als het ware het bijproduct, de schaduw of schijnvrucht van eindeloos lang hechten. Deze perceptie kun je een ego-perceptie noemen. Naast die ego-perceptie bestaat in iedereen ook een verlangen naar 'Ik ben", en een onderliggende neiging naar 'Ik ben'.

Alleen een arahant of Boeddha is volgens de Leer totaal vrij van ego notie, verlangens en onderliggende neiging.




 


Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by the innerspace Vandaag om 14:35
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 13:28
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by the innerspace Vandaag om 13:26
[Het gewone leven] Re: Het bevrijden van het leven van alledag by Buddha Amitabha Vandaag om 11:39
[Denk je het of weet je het...] Re: Over de ‘ik’ by Bodhiboom Vandaag om 10:32
Powered by EzPortal