Auteur Topic: Een reflectie over loslaten  (gelezen 227 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Een reflectie over loslaten
« Gepost op: 09-08-2020 12:55 »
Beste allen,

Ik zat gisteravond op de bank en ik werd mij bewust dat veel van onze emotionele omwentelingen ook allemaal te maken hebben met loslaten. Als je goed kijkt naar die ander, dan zijn er ook bepaalde denkbeelden die daarbij passen, zoals ‘ik wil geliefd zijn’ of ‘ik wil geen conflict hebben’. Die denkbeelden gaan samen met emoties.

Je hecht je dus aan bepaalde idealen die te maken hebben met je relatie. Als je die idealen weet los te laten dan merk je dat je een stuk minder van de ander verlangt, haar veel meer ruimte geeft om zichzelf te zijn, en tegelijkertijd ook zelf veel minder bezig bent met emotionele omwentelingen. De gelijkmoedigheid en sensitiviteit komen naar boven.

Zoals Ajahn Chah zegt, het is “loslaten, meer loslaten, en nog meer loslaten”. Het is goed om met mindfulness te kijken naar je gedachten, en je dan altijd bewust te zijn van waar je gedachten signaleren dat je je toch nog ergens aan vastklampt.

Met warme doch bewolkte groet,
Bodhiboom
“Do not try to become anything. Do not make yourself into anything. Do not be a meditator. Do not become enlightened. When you sit, let it be. When you walk, let it be. Grasp at nothing. Resist nothing.”
— Ajahn Chah

lushan

• Gast
Re: Een reflectie over loslaten
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2020 13:47 »
Zo is het

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Mee ting by Buddha Amitabha Vandaag om 18:34
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by Dorje Vandaag om 17:16
[Het gewone leven] Re: Mee ting by bolletje Vandaag om 15:02
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by one but not the same Vandaag om 12:57
[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Wat is bewustzijn by Bodhiboom Gisteren om 19:21