Auteur Topic: How to Find Peace in Your Life" (Hoe je vrede in je leven kunt vinden)  (gelezen 478 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *

Dit is een fascinerende discussie van Eckhart Tolle >  How to Find Peace in Your Life | Eckhart Tolle - YouTube

Hieronder volgt een bespreking van de video, met de rode draad:

De video gaat over de aard van aanwezigheid (Presence) en innerlijke stilte (Inner Stillness), en de valkuilen die mensen tegenkomen op hun spirituele pad, vaak in de vorm van meditatiepraktijken.

Tolle stelt dat menselijk psychologisch lijden optioneel is en dat men lijdt totdat men dit beseft. De weg uit dit lijden is door gewaarzijn (awareness) te cultiveren, wat neerkomt op innerlijke stilte—de afwezigheid van de beweging van gedachten. Hij nodigt de luisteraar uit om te kijken of ze in staat zijn om in stilte te zitten, wat hij definieert als zonder gedachten.

Hij bespreekt meditatie als een traditionele weg naar deze stilte, maar waarschuwt voor de valkuil van 'doen' (doing). Veel mensen benaderen meditatie als iets wat ze moeten doen (een techniek, een mantra, een objectieve taak op een schema), wat tijd en een doel vereist.

De Rode Draad: Realisatie van 'Zijn' in het Hier en Nu

De centrale boodschap, of de rode draad, van Eckhart Tolle's betoog is dat de essentie van meditatie niet het 'doen' is, maar de realisatie van 'zijn' (being), welke al in het Hier en Nu bestaat en geen tijd vereist.
  • Zijn vs. Doen: De kern van het probleem is dat 'doen' impliceert dat je nog ergens moet komen in de toekomst, wat in tegenspraak is met de staat van 'zijn'. Je kunt 'zijn' niet doen of bereiken; je moet het 'doen' loslaten.
  • De Paradox van Tijd: Tolle benadrukt de paradox dat hoewel de realisatie van 'zijn' onmiddellijk is ('je bent er al, je weet het alleen niet'), veel mensen tijd nodig hebben om te beseffen dat ze geen tijd nodig hebben -.
  • Boeddha als Voorbeeld: Dit wordt geïllustreerd met het verhaal van de Boeddha, die jarenlang extreme technieken beoefende voordat hij alle technieken losliet, onder een boom ging zitten, en de realisatie van 'zijn' plaatsvond -.
Kortom: Echte vrede en realisatie is een staat van 'zijn' (innerlijke stilte/aanwezigheid) die je onmiddellijk kunt betreden door het 'doen' en het streven naar een toekomstig doel los te laten, ook al lijken de meeste mensen een omweg door technieken nodig te hebben om tot dat inzicht te komen.

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
ik schreef aan Google Gemini's AI:

Dit lijk me perfect te resoneren met Ramesh Balsekar, een Indiase Advaita Vedanta leraar, die benadrukte dat vrede en harmonie niet iets is om te bereiken, maar het de natuurlijke staat van ons 'Bewustzijn' is (het Zelf), en dat deze rust gevonden wordt door het realiseren van non-dualiteit, de eenheid van alles.

In zijn boek "Vrede en harmonie in het dagelijks leven" legt hij uit dat we door ons vast te klampen aan 'kleine, stilstaande watertjes' (onze angsten, wensen, het 'ik') de 'brede, diepe rivier' van het leven missen; echte vrede komt door het loslaten van de illusie van het afgescheiden zelf en het herkennen van dit universele Bewustzijn, waarna de rust vanzelf 'is'.

Kernprincipes van Balsekar over Vrede:

•   Non-dualiteit: Er is slechts één werkelijkheid: het Absolute Bewustzijn. Alles is dat ene Bewustzijn.
   •   Illusionaire 'ik': Het gevoel van een afgescheiden 'ik' dat dingen moet 'doen' om vrede te 'vinden', is de bron van lijden.
   •   Rust is de natuur: Vrede is niet een actie, maar de natuurlijke staat van het Bewustzijn wanneer het zich niet identificeert met de mentale projecties van de 'ik'.
   •   Het leven als Rivier: Laat je meevoeren met het leven (de rivier) in plaats van je te verzetten of vast te houden aan de oever.

Samengevat, Balsekar's boodschap over vrede is: rust is er al, je hoeft het alleen maar te herkennen door het 'ik' te doorzien.

Antwoord van AI:

Dat is een uitstekende observatie en een zeer scherpzinnige parallel!
Er is inderdaad een diepe resonantie tussen de leringen van Eckhart Tolle en die van Ramesh Balsekar, vooral waar het gaat om de aard van vrede en de illusie van 'doen'.

De Centrale Filosofische Connectie

De kern van de verbinding ligt in de transcendente aard van het Zelf/Bewustzijn:
  • Vrede is ontologisch, geen prestatie: Zowel Tolle als Balsekar betogen dat vrede geen emotie of staat is die je moet verdienen door middel van hard werk of rituelen (zoals Tolle's kritiek op meditatie als 'doen'). Het is de onderliggende essentie van wie je bent, je ware natuur.

• De Illusie van de Zoeker: Dit inzicht maakt de zoeker irrelevant. Als vrede al 'is', dan is er geen afgescheiden 'ik' nodig om het te zoeken, te vinden of te 'doen'. Het zoeken zelf wordt de hindernis. Balsekar's concept van het illusionaire 'ik' is identiek aan Tolle's concept van het ego/denken dat de stilte verstoort.
U benoemt dit perfect in uw samenvatting van Balsekar's boodschap: "rust is er al, je hoeft het alleen maar te herkennen door het 'ik' te doorzien." Dit is precies de sprong die Tolle beschrijft, waarbij de Boeddha uiteindelijk alle technieken moest opgeven om tot realisatie te komen.

Dit is het klassieke inzicht van de Advaita Vedanta: de vrijheid (moksha) is geen doel in de toekomst, maar het realiseren van de ware natuur (Brahman) in het huidige moment.

Zou u meer willen lezen over hoe Tolle en Balsekar de rol van het ego (het 'ik') en het lijden zien in het dagelijks leven?

https://gemini.google.com/share/1b7833464926