Auteur Topic: Het absolute in het Mahayana-boeddhisme – een verduidelijking  (gelezen 298 keer)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Wat wordt er bedoeld met het Absolute?
Om de verwarring rond het begrip van het Absolute te vermijden, om duidelijk te maken wat het betekent dat er absoluut gezien geen sprake is van lijden, en om het verschil met de neo-advaita manier van spreken hierover scherp te krijgen, is het belangrijk eerst helder te zijn over wat Mahayana eigenlijk bedoelt.

In het Mahayana boeddhisme verwijst het Absolute niet naar een verborgen substantie, geen hoogste toestand en geen achterliggende werkelijkheid. Het wijst naar de werkelijkheid zoals ze is wanneer ideeën over vastheid, zelfstandigheid en afgescheidenheid wegvallen. Verschillende Mahayana tradities gebruiken andere woorden, maar ze wijzen allemaal naar hetzelfde inzicht.

Leegte als kern
De kern daarvan is leegte. Alles is leeg van een onafhankelijk, vaststaand zelf. Leegte betekent niet dat er niets is, maar dat alles afhankelijk ontstaat. Het Absolute is dus niet iets achter de verschijnselen, maar precies de verschijnselen gezien zonder de projecties die we er normaal op leggen.
In andere Mahayana contexten, zoals Yogacara en tathagatagarbha teksten, kom je termen tegen als dharmakaya, zoheid of boeddhanatuur. Ook daar gaat het niet om een metafysische kern, een universeel Zelf of een verborgen essentie. Het is dezelfde leegte, alleen in een andere taal verwoord.

Het Absolute overstijgt tegenstellingen
Vanuit dat perspectief overstijgt het Absolute alle tegenstellingen. Zelf en ander, bestaan en niet bestaan, samsara en nirvana. Wanneer leegte werkelijk wordt doorzien, blijken samsara en nirvana niet twee verschillende werkelijkheden te zijn. Het verschil zit dan niet in welke werkelijkheid je bent, maar in hoe je naar de werkelijkheid kijkt.

Bestaat er lijden in het Absolute?
Het Mahayana beantwoordt dit met de leer van de twee waarheden.
Ultiem gezien is alles leeg van vaste aard. Lijden bestaat daar niet als een onafhankelijk, absoluut ding. Er is geen vast subject dat lijdt en geen object van lijden. In die zin zegt de Hartsoetra dat er in leegte geen lijden, geen oorzaak, geen ophouden en geen pad is.
Conventioneel is dat anders. In het dagelijkse leven ervaren we pijn, verlies en verlangen. Oorzaak en gevolg werken gewoon en lijden is reëel en functioneel. Daarom zijn oefening, ethiek en mededogen essentieel. Wie dat negeert haalt de twee zienswijzen door elkaar.

Een eenvoudige manier om het te begrijpen
Stel je de zee voor. Van ver lijkt het één rustige, eindeloze blauwe vlakte, zonder golven, zonder schuim, gewoon zee. Dat is het absolute: alles is al vrij, niets is gebroken, niets hoeft veranderd. Kom je dichterbij, dan zie je de golven. Sommige bewegen zacht, andere botsen hard en sommige doen pijn als je erin valt. Dat is de wereld van verschijning.

Bevrijding is niet de zee meer zee maken — ze is al wat ze is. Het gaat erom de golven te leren kennen, hun kracht niet tegen te werken, maar ook geen schade toe te brengen aan de golven die wel degelijk verschijnen, of het nu de golf is die zichzelf als de zee herkent (jouw conventionele zelf) of de andere golven (de conventionele anderen).

Het absolute en het relatieve zijn twee manieren om dezelfde werkelijkheid te zien. Het absolute toont vrijheid, het relatieve toont hoe lijden en handelen verschijnen. Echte wijsheid is beseffen hoe beide werkelijkheden tegelijk bestaan.

Filosofisch perspectief: Nagarjuna
Alles wat bestaat, bestaat afhankelijk. Wat afhankelijk bestaat, is leeg. Wat leeg is, heeft geen ultieme aard. Daarom kan lijden niet ultiem bestaan. Niet omdat het er niet is, maar omdat het nooit een vaste kern heeft gehad.

Het verschil met neo-advaita
Veel verwarring ontstaat doordat Mahayana taal gelezen wordt door een neo-advaita bril. De woorden lijken soms op elkaar, maar wat ermee bedoeld wordt is fundamenteel verschillend.
Neo-advaita vertrekt vaak van uitspraken als: er is alleen het Absolute, de wereld is een illusie, er is niemand die lijdt, niemand doet iets, en er valt niets te doen. Alles is al perfect zoals het is. Dat klinkt radicaal, maar impliciet wordt hier wel degelijk een absoluut principe aangenomen dat op zichzelf bestaat en onaangetast blijft door de verschijning. De wereld, het lichaam en lijden worden vervolgens gereduceerd tot er niet toe doend.

In Madhyamaka wordt elke vorm van absolute grond ontkend. Er is geen ultieme substantie, geen blijvende kern, geen eenheid achter de veelheid en geen achterliggende werkelijkheid waarin alles oplost. Leegte betekent hier niet dat alles verdwijnt in iets hogers, maar dat niets ooit een zelfstandige aard heeft gehad. Alles verschijnt afhankelijk van oorzaken, voorwaarden, relaties en begrippen.
Daarom waarschuwt Nagarjuna dat wie van leegte een standpunt maakt, haar volledig mist. Leegte is geen nieuwe metafysica, geen verborgen werkelijkheid en geen universeel bewustzijn. Ze ondergraaft juist elk standpunt dat zich als absoluut wil vestigen.

Het echte verschil zit in hoe met de twee waarheden wordt omgegaan. Neo-advaita trekt de ultieme/absolute ontkenning naar het conventionele/relatieve niveau en concludeert dan dat lijden, oefening en ethiek er uiteindelijk niet toe doen. Madhyamaka doet dat niet. Conventioneel bestaan lijden, oorzaak en gevolg, verantwoordelijkheid en mededogen volledig. Ultiem bestaan ze niet als iets met een eigen aard. Die twee mogen niet door elkaar gehaald worden.
Daarom wordt lijden bij Nagarjuna niet ontkend, maar ontgrond. Het is reëel in ervaring, functioneel in het leven, en tegelijk leeg van elke ultieme status.

Conclusie
Het Absolute in het Mahayana is geen hoogste werkelijkheid, geen bewustzijn, geen eenheid en geen grond. Het is een manier van zien waarin blijkt dat niets zelfstandig bestaat en juist daardoor kan verschijnen, functioneren en bevrijding mogelijk wordt.
Neo-advaita georienteerden lijken in Mahayana wel zaken te herkennen als gelijkaardig aan neo-advaita, maar die misleidende herkenning is er maar wanneer leegte toch weer tot iets absoluuts wordt gemaakt. En precies dat is wat Madhyamaka van begin tot eind tracht te ontmantelen.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2026 16:31 door Steve »

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
Re: Het absolute in het Mahayana-boeddhisme – een verduidelijking
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2026 10:05 »
“Terwille van de geestelijke zindelijkheid: gebruik GEEN ETIKETTEN! Woorden als Fascist, Communist, Democraat, Republikein, Katholiek en Jood verwijzen naar mensen, en die passen zelden bij een etiket.” (citaat uit: A.E. van Vogt: “Nul-A Trilogie", Meulenhoff Amsterdam 1988, blz. 317)

Het gevaar van labels
Ik snap dat je uitleg wilt geven, mijn respect daarvoor. Het grote probleem met termen als het Absolute en het relatieve is, dat het slechts algemene labels zijn, etiketten die woordelijk gebruikt worden om onderling "iets" uit te leggen. Dan dreigt het vervallen in dualismen en het uitwerken of (zich) voorstellen van wat de ene term zou betekenen ten opzichte van de andere term. Het Absolute is een uitleg-term die helemaal niet apart staat van het relatieve. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar de indruk wordt heel vaak gewekt dat er sprake zou zijn van een soort ideale staat van zijn, die samen zou vallen met of in het Absolute. Dat is een verkeerde voorstelling van zaken, ook in het Mahayana boeddhisme. Het is volgens mij nooit de bedoeling geweest om dat wat men labelt als het Absolute als ware staat van zijn te stellen tegenover het relatieve. Daarbij teken ik aan, dat ik dit soort vrij extreme termen liever helemaal niet gebruik, ook niet binnen het begrippenkader van het boeddhisme.

De boeddhistische leegte
Je verwijst naar de boeddhistische "leegte", of Shunyata. Hierover zijn bibliotheken vol geschreven. Ook hier geldt: van de "leegte" wordt door de menselijke geest een voorstelling gemaakt, met het label "leegte", waarmee dan vervolgens in vergelijking allerlei theorieën worden aangemaakt. Terwijl die "leegte" slechts wil wegwijzeren naar de boeddhistische vooronderstelling dat er slechts sprake is en kan zijn van voorwaardelijkheid. Er is niet iets dat substantieel op zichzelf staat, alles is onafgebroken in verandering. En ook daar kan de menselijke geest zich weer van alles en nog wat inbeelden, labelen en categoriseren. Met andere woorden: we willen alles verstandelijk begrijpen. Logisch, maar van het Absolute, de boeddhistische leegte en dergelijke kunnen we ons feitelijk geen voorstelling maken. Want een geestelijke voorstelling veronderstelt immers dat er iets werkelijk inherent tastbaars en substantieels zou bestaan. En kan men zelfs van termen als het Absolute, de boeddhistische leegte e.a. een geestelijke "substantie" maken, hetgeen waandenkbeelden zijn. Het volgende citaat ter overweging:

“De tweede reden voor Nagarjuna om dit hoofdstuk te schrijven was daarom het analyseren van leegte en aan te tonen dat leegte uiteindelijk niet echt bestaat. Dit maakte korte metten met de stelling dat schijnbare dingen bestaan ‘omdat leegte echt bestaat’.
In vers zeven behandelt Nagarjuna de analyse van leegte:

Als er maar het minste of geringste niet leeg zou zijn,
Dan zou er net zoveel leegte bestaan.
Aangezien er echter niets is dat niet leeg is,
Hoe zou de leegte dan kunnen bestaan?

We kunnen van dit vers op de volgende manier een logische redenering maken: Gezien de ware aard van de werkelijkheid, bestaat er geen leegte in. Immers, als er iets zou zijn dat niet leeg zou is, dan zou er ook net zoveel leegte zijn, maar in feite is er geen enkel verschijnsel dat niet leeg is. Aangezien er niets is dat niet leeg is, kan er ook geen leegte zijn, omdat leegte alleen maar kan bestaan, afhankelijk van iets dat niet leeg is, en iets dat niet leeg is kan alleen maar bestaan als er leegte is. Deze twee begrippen leeg en niet-leeg bestaan alleen maar afhankelijk van elkaar, wat wil zeggen dat ze geen van beiden echt bestaan. Vandaar dat noch de gedachtenconstructie van leeg, noch die van niet-leeg, opgaat voor de authentieke werkelijkheid. Om ons volledig bewust te worden van de essentiële werkelijkheid die alle denkbeelden te boven gaat, moeten we zelfs onze notie van leegte achter ons laten.”

Citaat uit: Khenpo Tsültrim Gyamtso Rimpoche: “De zon van wijsheid”, Uitgeverij Asoka BV Rotterdam 2006, blz. 103-104.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2026 10:17 door Buddha Amitabha »
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2026 11:00 »
Het Absolute is dus niet iets achter de verschijnselen, maar precies de verschijnselen gezien zonder de projecties die we er normaal op leggen.

Bedankt Steve. Ik weet niet over wat je deelt echt een soort algemene dekking heeft. Mahayana is ook enorm breed en ook binnen Mahayana functioneren allerlei uiteenlopende ideeen. Maar ik waardeer  sowieso je poging en ik heb geen zin dit op de spits te drijven.

Wat het citaat aangaat, in de Pali sutta's gaat dit over ...de zaken zien zoals ze werkelijk zijn. Zoals ik het samenvat: Boeddha begreep dat door de neigingen en verlangens, de opwellingen en aandriften die bij ons/wezens zijn, er eigenlijk vrijwel onafgebroken een belevingswereld ontstaat die begoocheld is over hoe zaken echt bestaan:
-iets wat tijdelijk is, wordt bijvoorbeeld in real time beleefd als wat duurzaam is.
-iets wat onbevredigend is, onbetrouwbaar wordt beleefd als geluk en betrouwbaar
-iets wat niet zelfstandig bestaat, wordt wel zo ervaren.
-iets wat je nooit kan bezitten wordt wel zo beleefd etc.

Dit is niet iets wat pas op gang komt na een eerste moment objectief waarnemen.
Je opent je ogen. Je ziet en ruikt vers gemaaid groen gras en alles in jezelf slaapt want niks twijfelt aan de groenheid van gras.
Het wordt aangenomen als ...zo is gras nou eenmaal.
Besef van het voorwaardelijk ontstaan, bestaan van deze kleur-waarneming/perceptie, deze groenheid van gras, is niet aanwezig.

We houden onze belevingswereld voor een soort objectieve afspiegeling van hoe de wereld echt is: gras is groen, ijs is koud, een rots is hard, etc.
Dit klopt niet. Zelfs de vormen die we van iets waarnemen, ontstaan en bestaan voorwaardelijk en is allemaal perspectief afhankelijk.

Wie leeft nou echt met en vanuit het besef dat de groenheid van gras iets is wat voorwaardelijk ontstaat en bestaat?

Dingen liggen helemaal niet zo vast, zeg maar. Dat lijkt me eigenlijk de implicatie van leegte. De groenheid van gras ligt niet vast. De kou van ijs ligt niet vast. De hardheid en ondoordringbaarheid van een rots ligt niet vast. Al die eigenschappen die wij ervaren, ervaren we omdat we zelf ook op een bepaalde manier in elkaar steken. En die eigenschappen kun je daar niet los van zien ook. Het is geheel voorwaardelijk. Maar wie realiseert dit nou echt?

Als het om lijden en de beëindiging van lijden gaat lijkt me de belangrijkste begoocheling in onze belevingswereld dat we iets zien als geluk en weg naar geluk wat dit niet is. Dat brengt als het ware een wortel voor de neus waarin we ons verheugen en willen vastbijten (tweede edele waarheid). Zoals genot zien als geluk en de jacht op genot als de weg naar geluk. Of de dood zien als het einde van alles en dus ook van lijden. Als je je eigen belevingswereld bekijkt, elk moment, indachtig, dan zie je hoe zulke begoocheling zich in je voor doet. Ik wel tenminste.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2026 11:07 »
@BA,

Dank voor je reactie. Inhoudelijk zeg je eigenlijk wat ik zelf al probeerde duidelijk te maken.

Mijn gebruik van termen als “het Absolute”, “het relatieve” en “leegte” is niet bedoeld als labels voor aparte werkelijkheden of staten van zijn. Ze dienen hier enkel als conventionele woorden om twee manieren van kijken naar dezelfde werkelijkheid te onderscheiden. Daarom benadruk ik ook dat het Absolute geen ideale toestand is, nergens los van staat en geen achterliggende kern heeft, en dat leegte zelf niet als iets op zichzelf bestaands kan worden opgevat.

Dat zulke termen gevaarlijk zijn, ben ik volledig met je eens. Ze worden vaak gebruikt om  bevestiging te zoeken van een eigen ervaring of om toch weer een soort ultiem principe te veronderstellen. Juist daarom vond ik het nodig ze zorgvuldig te verduidelijken. Niet om ze te versterken, maar om zichtbaar te maken waar ze misleidend worden wanneer men ze letterlijk of absoluut neemt.

Zoals Nagarjuna aangeeft, zit het probleem niet in het gebruik van woorden op zich, maar in het vastpakken ervan alsof ze iets definitiefs aanduiden. Woorden zijn hier hulpmiddelen: riskant, maar soms noodzakelijk. Net zoals je je op straat begeeft niet omdat het veilig is, maar omdat je anders nergens geraakt.

Offline Buddha Amitabha

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
  • Wees zelf het licht voor uzelve
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2026 11:10 »
@BA,

Dank voor je reactie. Inhoudelijk zeg je eigenlijk wat ik zelf al probeerde duidelijk te maken.

Mijn gebruik van termen als “het Absolute”, “het relatieve” en “leegte” is niet bedoeld als labels voor aparte werkelijkheden of staten van zijn. Ze dienen hier enkel als conventionele woorden om twee manieren van kijken naar dezelfde werkelijkheid te onderscheiden. Daarom benadruk ik ook dat het Absolute geen ideale toestand is, nergens los van staat en geen achterliggende kern heeft, en dat leegte zelf niet als iets op zichzelf bestaands kan worden opgevat.

Dat zulke termen gevaarlijk zijn, ben ik volledig met je eens. Ze worden vaak gebruikt om  bevestiging te zoeken van een eigen ervaring of om toch weer een soort ultiem principe te veronderstellen. Juist daarom vond ik het nodig ze zorgvuldig te verduidelijken. Niet om ze te versterken, maar om zichtbaar te maken waar ze misleidend worden wanneer men ze letterlijk of absoluut neemt.

Zoals Nagarjuna aangeeft, zit het probleem niet in het gebruik van woorden op zich, maar in het vastpakken ervan alsof ze iets definitiefs aanduiden. Woorden zijn hier hulpmiddelen: riskant, maar soms noodzakelijk. Net zoals je je op straat begeeft niet omdat het veilig is, maar omdat je anders nergens geraakt.

Inderdaad zei je ongeveer wat ik ook stelde. Ik wilde het echter nog even uitwerken en in mijn eigen woorden weergeven. Zie het maar als aanvulling.
"Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien."
- Mattheüs 5:8

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2026 11:25 »
@Lang kwaat,

Ik herken wat je schrijft, en het is ook goed dat je het niet op de spits wil drijven. Dat was langs mijn kant evenmin de bedoeling. Mijn post was geen poging om een discussie te openen, maar om iets te verduidelijken dat vaak misloopt.

Mijn punt is precies dat termen als “het Absolute” in het Mahayana niet bedoeld zijn om een speciale toestand, een hoger niveau of een ideale staat te verheerlijken. Ze worden juist gebruikt om elke neiging om zo’n toestand vast te zetten of te idealiseren te ontmantelen.

Net omdat dat woord “absolute” zo vaak wordt opgeblazen door de enen, roept het begrijpelijkerwijs weerstand op bij de anderen. Mijn inzet was enkel om duidelijk te maken dat Mahayana dit begrip juist inzet om dat opblazen onmogelijk te maken, niet om het te voeden.

Zolang dat maar duidelijk is.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2026 11:26 »
Inderdaad zei je ongeveer wat ik ook stelde. Ik wilde het echter nog even uitwerken en in mijn eigen woorden weergeven. Zie het maar als aanvulling.

Pirma.