In mijn laatste bijdrage heb ik wat voetangels en klemmen benoemd, wat wellicht riekt naar een nogal negatieve insteek. Maar ik zei al dat de Verlichting en illusies twee kanten zijn van dezelfde medaille. Het leven zelf is waar het feitelijk om draait, is dat waarachtig of niet. Uiteraard erken ik dat de zoektocht naar de waarheid omtrent zichzelf en de wereld (of zelfs de kosmos) niet zomaar negatief is, of hoeft te zijn. Het gaat meer over de overdrijvende factor, het zich vastklampen aan de spiritualiteit. Een gulden middenweg is waarschijnlijk inderdaad het beste, maar uit eigen ervaring weet ik dat de mens over het algemeen nogal heen en weer wordt geslingerd tussen het ene en het andere, en is er zelden sprake van een echte balans.
Vandaar dat ik liever waarschuw dan dat ik kom met een positief verhaal. Wanneer de voetangels en klemmen eenmaal zijn erkend en omzeild, zal het positieve als vanzelf doorbreken, en misschien zelfs de Verlichting. En dat laatste zeg ik met de grootste omzichtigheid, omdat de mens in staat is om van de mooiste hemel nog een hel te maken. En nu chargeer ik het, ik weet het, maar ik heb helaas veel teveel fout zien gaan, op het spirituele vlak.
Met vriendelijke groet,
Buddha Amitabha.