Hmm, ik denk omdat ik het lees in de subtext?
Ok, laten we dan even helder krijgen wat jij precies in de subtext leest.
Dan hebben we het eindelijk over het proces, wat er hier en nu aan het gebeuren is, in plaats van over de inhoud.
Veel van jou methodes ben ik eerder tegen gekomen in boeken.
Dan zou ik graag vernemen waar ik het over methodes heb? Ik heb zelf de indruk dat ik het over vastelllen heb en dat vastellen wel degelijk mogelijk is, dat het niet zo onmenselijk en ontoegangkelijk is, zolang we er ons ontvankelijk voor open laten staan, in plaats van het met onze redenaties en onze ervaringen al te snel weg te zetten als iets dat te ontoegankelijk is en dus van geen waarde kan zijn. Dat is het waar ik het hier in onze uitwisseling over heb, over een open blijven staan voor dat wat nu nog niet gevat kan worden, niet over methodes om het dan uiteindelijk te vatten. Terloops is het aan bod gekomen dat meditatie (Boeddhisme), en zelfonderzoek (Advaita) en ... (nog zoveel meer methodes) een goede aanleiding voor kunnen zijn en dat het dus een kwestie is ze aan te gaan. Maar over het hoe, daar heb ik het helemaal niet over gehad. Gewoon over: kan je er nog open voor blijven, of is het al definitief weggezet?
Het is niet dat ik jou in dat plaatje wil krijgen hoor, maar het lijkt er een beetje op, het is een impressie die ik krijg.
Dat wil je misschien niet, maar dat doe je wel, hier weer:
en het leek mij daarom dat een proces waarin je leer van verlichting bestudeert...
Als je tussen de regels leest dat ik de leer van verlichting aan het bestuderen ben, dan wil ik graag vernemen tussen welke regels je dit dan leest.
Als je zo tussen de regels probeert te lezen moet je wel waakzaam zijn voor alles wat je er onbewust zelf in aan het projecteren bent. Je doet dat daarom beter niet, want wat je er tussen leest komt meestal gewoon van je eigen invulling, dat doet het ook als ik bij jou tussen de regels probeer te lezen. Je gaat dan dingen 'herkennen', "been there, done that, arme stakker, hij zit daar nog maar wat rondjes te draaien, terwijl ik dit al lang ontgroeid ben", terwijl wat je 'herkent' gewoon je eigen oude proces is dat je op de ander aan het projecteren bent, zoals hier:
Ik herken het omdat ik een dergelijk pad ook een tijdje heb bewandeld,
Wat je herkent is dan 9 kansen op 10 wat jij kent uit je verleden, niet wat er echt tussen de regels te lezen staat.
totdat ik mij ging richten op het feit dat de werkelijk verlichte mensen allemaal erg origineel waren — mensen zoals Ramana, Nisargadatta, Papaji, Jiddu Krishnamurti, Osho, UG, Eckhart Tolle, ze hadden stuk voor stuk een originele boodschap en bewoording. Ze waren ook originele mensen met hun eigen verhalen, en het leek mij daarom dat een proces waarin je leer van verlichting bestudeert uiteindelijk gedoemd is tot falen.
Ok, en dan hebben we het opeens over verlichtte mensen en hoe orgineel en hoe direct, poetisch, right on the spot deze toch wel zijn, en hoe een deelnemer aan een forum die hier gewoon uit zijn eigen vastellen komt delen in reactie op het al te licht over de materie te gaan en het daardoor al te gemakkelijk weg te zetten, zich vergaloppeerd in lange, saaie epistels en indirecte gedachten kronkels. Nou, ik kan je alvast gerust stellen: ik ben niet verlicht. Dus ik heb de vrijheid om aan geen zulk verwachtingen te moeten voldoen. What you see is what you get. Er hoeft niets tussen de regels gezien te worden, er is geen verborgen agenda. Ik deel, jij deelt, jij regaeert en ik regaeer daar weer op. Als er zaken zijn die jou niet zo bevallen in mijn reacties, dan kan je ze niet afschuiven op mijn onriginaliteit, want ik hoef helemaal niet origineel te zijn, ik ben maar een gewone deelnermer op dit forum die het ongelukkigerwijs niet altijd met je eens ben en je dan misschien niet zomaar bevestigd, maar je ook niet aanvalt. Daar waar je zaken, ahum, de essentie, van het Boeddhisme al te gemakkelijk opzij schuift reageer ik gewoon dat dit misschien iets te voorbarig is. Ik kan mij voorstellen dat dit niet zo aangenaam is, belerend overkomt, defensie oproept, maar het is mij daar allemaal niet om te doen. Ik plaats er gewoon naast hoe het ook anders kan gezien worden en dat dit zien niet uit een of andere studie komt, maar uit een vastellen. Voor mij is het gewoon belangrijk dat de kern van Boeddhisme niet zomaar weggezet wordt als niet relevant, op een forum dat gaat over Boeddhisme. Je mag dit zelfs doen, maar je mag je dan wel verwachten aan een weerwoord en je hoeft dat weerwoord dan niet af te wimpelen op de gebrekkigheid waarop ik mij uitdruk. Ik ben niet verlicht, ok? Dat wil echter niet zeggen dat mijn reacties uit studie komen, uit het hoofd, uit kronkelige gedachten, dat lees je er misschien al te gemakkelijk in tussen de regels omdat het je gewoon niet zo bevalt en je dus in defensie gaat.
Je kan een heel eind komen met de methode van inzicht, maar uiteindelijk blijft het een methode, a device.
Inzicht is geen methode, het is wat in zicht kan komen. Daar kunnen allerlei methodes aan de basis van liggen, chose what you like, maar inzicht zelf is geen methode. Het behoeft wel enige openheid, maar de manier waarop je die openheid open houdt, je methode, is aan jou om te kiezen.
Kennis opdoen, dat is een methode. Ik heb meermaals gezegd dat ik er niets mee heb, maar heb er ook weer niets op tegen. Het kan één van die methodes zijn, het is niet mijn methode, ook al heb ik ondertussen ook heel wat kennis vergaart, maar niet als methode om tot inzicht te komen, maar als herkenning van wat in zicht is gekomen in zoveel en zo van elkaar verschillende beschrijvingen. In die zin kan ik mij gemakkelijk vinden in al die beschrijvingen. Dat is iets heel anders dan dat ze mij de kennis geven om tot inzicht te komen.
Wat ik bij jou voel is defensie, en dit vertaalt zich al te gemakkelijk in mij in dat kadertje te steken van dan eens de studax, dan weer de geforceerde, en dan weer eens de kopieerder, wellicht een manier om je gemakkelijk te kunnen ontdoen van wat je niet graag leest in wat ik uit eigen vermogen bijdraag aan het forum. Maar ik kan mis zijn. Misschien vind je het werkelijk allemaal onzin wat ik schrijf en dat is dan je goed recht, maar dan hoef je niet met die studax en geforceerde en kopierende invullingen af te komen, want dat geef ik dat gewoon aan je terug, het hoort niet bij mij.
En als je niet zonder de woorden van een ander te gebruiken uit kan leggen wat je hebt ervaren en hoe je ertoe bent gekomen, dan heb je nog een lange weg te gaan.
Nou, ik haal eens een tekst van Mahayana aan, als illustratie dat ik niet de enige ben die het zo ziet, en wordt daar meteen op afgerekend. Mooi hoor.

En dat is een beetje waar ik nu ook ben. Ik kijk naar de woorden van de Boeddha, van Ramana, van Ram Dass, maar het zijn maar kleine stukjes ontspanning, terwijl ik zoek naar wat ik zelf te zeggen heb.
Prima. Ik lees niet liever dan wat je zelf te zeggen hebt. Maar dat wil wel niet zeggen dat ik het altijd met je eens ben.
Laat ik gewoon eindigen met de woorden van de Boeddha (Theravada) die ik niet beheers, maar waarvan er vastgesteld is dat ze waarde hebben: "Alles (waargenomen objecten, het waarnemende subject genaamd bewustzijn, ...) kan als volgt beschouwd worden: dat ben je niet, dat is niet van jou, dat is niet jouw zelf".
Zeker.
Heel zeker?
Je bent wie je bent
Neen, dat ben je niet, dat is niet van jou, dat is niet jouw zelf. Dat is iets wat opkomt, weer wegvalt, geen essentie heeft, steeds veranderlijk is. Als alles weerlegt is als "dat ben ik niet, dat is niet mijn, dat is niet mijn zelf", dan is de laatste waan afgelegd, de waan "ik ben" (Theravada Boeddhisme). Vergeef mij dat ik het eens niet zeg met mijn eigen woorden. Ik ben niet verlicht, dus niet zo orgineel, kunstelig, langdraadig, saai, maar het is wel vastgesteld als heel zeker.

En nu zou ik graag afronden, want ik ben weer vervallen in mij oude patroon van erg veel defensie uitlokken. Waarom? Dat is aan mij om te onderzoeken. Dat ga ik nu even doen. Dat hoeft niet publiek te gebeuren. Ik hoop dat jij het ook doet.
Het ga je goed, Boddhiboom, mijn excuses voor de lastige conversatie, het was een goeie poging, nochtans. Volgende keer beter.
Ps. en ik hoop dat je even goed kan lachen met ons gedoe als ik.