Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Algemeen / Re: tekortkomingen
« Laatste bericht door Steve Gepost op 26-11-2022 12:08 »
wat is dat voor onzin.

Wat onzin is voor jou, is blijkbaar Boeddhisme voor mij.

Je moet gewoon eerlijk zijn.
En niet boven jezelf gaan staan.
Dan kom je van de regen
in de drup.

Helemaal mee eens!

Elke identificatie, elke "ik ben", elke "asmi mana", is een waan. Deze waan ligt aan de basis van lust en wraak, zeker ook de waan "ik ben boven de mens". Bevrijding is onmogelijk zonder die "asmi mana" te laten varen.

Jezelf ergens boven wanen, is nog steeds jezelf iets wanen, en dan inderdaad van de regen in de drop terecht komen, dat is dan ook niet waar ik op doelde. Daarom de benadruking niet alleen bevrijd te zijn van "zelf", maar ook van "niet-zelf", wat ook nog steeds een identificatie is, een identificatie met iets dat geen zelf is, of buiten dat zelf staat, of er beter dan is of er boven staat.

Je moet gewoon eerlijk zijn.

Ik ben gewoon heel eerlijk. Die identificatie met de mens Steve te zijn, is niet meer helemaal in tact. Het doet zich wel nog eens voor, met alle lust en wraak van dien, daarom is de bevrijding gevonden in als het zich niet meer voordoet, en dat kan in elk moment gevonden worden. Maar eerlijk is eerlijk, zelfs als die identificatie zich niet meer voordoet, doet zich nog steeds "ik ben Steve" als functie voor. Dat heeft de functie om eten in de juiste mond te steken, het juiste kind van school te halen, naar het juiste werk te gaan om geld te verdienen om dit systeem waar functioneel naar vewezen wordt als 'ik ben' en wat het als 'mijn' beschouwt in leven te houden. Dat valt niet weg, en dat hoeft ook niet weg te vallen, dat gaat vanzelf voort, alleen dat dit een werkelijke identiteit is kan wel degelijk wegvallen, de waan "ik ben dat" kan wel degelijk wegvallen en wat dan overblijft is niet een boven jezelf staan.

Als hetgene waar lust, wraak en ergernis maar rond draaien blijft, wegvalt, blijft er gewoonweg bevrijding over, niet "ik ben beter bevrijd dat jij".

Ga maar na...
12
Algemeen / Re: tekortkomingen
« Laatste bericht door Marcel Gepost op 26-11-2022 09:24 »
Ach, wat is beter...
Je afvragen of je een mens bent,
wat is dat voor onzin.
Je moet gewoon eerlijk zijn.
En niet boven jezelf gaan staan.
Dan kom je van de regen
in de drup.
13
Algemeen / Re: kritiek
« Laatste bericht door Steve Gepost op 25-11-2022 22:29 »
Lust om wraak te nemen.

Positiever gesteld: in elke mens doet zich (elk moment weer opnieuw) de mogelijkheid voor bevrijd te zijn van lust, van wraak, van ergernis, boosheid, woede, verwarring, frustratie, onaangenaamheid bij eigen tekortkomingen, ondraaglijkheid bij die van anderen, bevrijd van eigene en ander, bevrijd van zelf en niet-zelf, bevrijd van mens te zijn als identiteit.

Excuses voor de kritiek, maar waarom-vragen en beschrijvingen leiden meestal alleen maar af van de mogelijkheid die zich voordoet.

Beter dan te vragen "waarom is een mens zo?" is te vragen "ben ik een mens?". Beter dan beschrijving te geven aan dat waarin men zich gevangen voelt, is het nagaan of die gevangenis wel werkelijk is.

Hoeft dit jou boos te maken? Moet die boosheid persee blijven kleven? Is het nodig dat ze terugkomt? En is lust en wraak onvermijdelijk? Het 'is' maar onvermijdelijk als er sterke identificatie is met die mens te zijn. Het verliest die onvermijdelijkheid als die mens te zijn enkel nog iets functioneel is, geen identiteit.
14
Algemeen / kritiek
« Laatste bericht door Gouden middenweg & de wilde natuur Gepost op 25-11-2022 10:32 »
kritiek

Waarom is een mens boos als ie kritiek krijgt ?

En die boosheid blijft kleven, zelfs als je reflecteert op die boosheid, ze komt willekeurig terug.
Lust om wraak te nemen.
15
Algemeen / alsook
« Laatste bericht door Gouden middenweg & de wilde natuur Gepost op 23-11-2022 06:11 »
Alsook

Een mens ervaart doorgaans wel grotere ergernis, boosheid, woede, verwarring, frustratie als zijn doelstellingen niet kunnen gerealiseerd worden door anderen, het medeleven, mededogen voor anderen is dan wel weer een flink stuk minder.
16
Algemeen / tekortkomingen
« Laatste bericht door Gouden middenweg & de wilde natuur Gepost op 22-11-2022 08:48 »
Over het algemeen gesproken vind een mens zijn eigen tekortkomingen vervelend en onaangenaam en de tekortkomingen van de anderen ondraaglijk.
17
Algemeen / Re: De bodhisattva gelofte
« Laatste bericht door Steve Gepost op 02-11-2022 10:54 »
Waar doe je het dan voor ?

Voor de lijdende medemens/wezens ?

Zelfs dat niet. Als er nog een "ik" is die het voor "zichzelf" en zelfs voor "anderen" doet, zelfs voor levende wezens te helpen, zit dit wat-zich-niet-meer-identificeert-met-een-"ik te zijn die ergens iets voor doet" in de weg. Ultieme boddhicitta, ultieme verlichting gaat niet meer vanuit iets of iemand uit. Het straalt vanzelf als al deze bedekkingen opgelost zijn. Omdat dit niet voorgesteld kan worden, worden er voorstelbare verhalen gemaakt van iemand die ergens iets voor kan doen en om te voorkomen dat dat weer zelfgericht gaat zijn, zijn er verhalen die het weg gaan richten van zichzelf (dus op de ander). Maar dit zijn allemaal maar verhalen om het verhaal dat diep verankerd zit, het verhaal "ik ben" en "anderen zijn", los te weken.

Kan een normaal mens zich daarmee identificeren of is er voor de normale medemens altijd de beloning die op de achtergrond een rol speelt ?

Een mens heeft altijd nood aan identificeren met iets dat ergens naar toe moet. Vandaar dat er altijd een wortel blijft voorgehangen worden: bevrijding van lijden of de bodhisattva held zijn.

Maar uiteindelijk zal dit laatste ook losgelaten moeten worden, sommige teksten durven hier een duidelijke hint naar geven, zoals de diamant suttra:

Citaat
Terwijl we beloven alle levende wezens te redden, moeten we bedenken dat er in werkelijkheid geen levende wezens zijn die gered kunnen worden. En terwijl we beloven om alle onberekenbare, onbegrensde, oneindige aantallen wezens te redden, moeten we bedenken dat er in werkelijkheid geen levende wezens zijn die gered kunnen worden. Terwijl we zweren alle levende wezens naar het Nirvana te leiden, zonder er ook maar één te vergeten, of ze nu uit eieren, baarmoeder, uit vocht of op wonderbaarlijke wijze geboren zijn, of ze nu met of zonder vorm zijn, ..., ... we moeten ons realiseren dat er in werkelijkheid geen levende wezens zijn die gered kunnen worden. En waarom is dit Subhuti? Het is omdat geen enkele Bodhisattva die een echte Bodhisattva is, het idee van een zelf, een persoon, een wezen of een ziel koestert.
18
Algemeen / Re: De bodhisattva gelofte
« Laatste bericht door Vrij Gepost op 02-11-2022 09:01 »
Alle subjectieve beleving aangaande 'beloning' is niets anders dan een misvorming van natuurlijk zintuiglijke vervulling.. eten, drinken, slapen, bewegen etc.
19
Algemeen / Re: De bodhisattva gelofte
« Laatste bericht door Gouden middenweg & de wilde natuur Gepost op 01-11-2022 22:27 »
In het woord godsdienst zit al die dienstbaarheid.
De godsdienst stelt zich dienstbaar naar de mens, de mens stelt zich dienstbaar naar de godsdienst.
Het hogere doel, dat geen hoger doel kan genoemd worden.
Omdat het juist het ik-streven verlaat. Zelfs de beloning voor "ik".

Waar doe je het dan voor ?

Voor de lijdende medemens/wezens ?
Kan een normaal mens zich daarmee identificeren of is er voor de normale medemens altijd de beloning die op de achtergrond een rol speelt ?
20
Algemeen / Re: De bodhisattva gelofte
« Laatste bericht door Steve Gepost op 30-10-2022 22:51 »
Ik zie het zo dat de bodhisattva gelofte een revival is. Een revival van een kernwaarde die  terug te vinden is in de mythe van verlichting.
Ik zou ze echter niet gelijkstellen.

Dat is ok, ik zie het anders. Ik zie de gelijkenis, jij het verschil.
Dat is beiden een manier van zien.
En ze hebben beiden waarde.

Bij de mythe van verlichting is het zich dienstbaar stellen in dienst van de Dharma. De wereldlijke belichaming van de Dharma.
Bij de mythe van de bodhisattva gelofte is het zich dienstbaar stellen in de dienst van de lijdende medemens, lijdende wezens.

En hoe dat ik het zie is het zich dienstbaar stellen in dienst van de lijdende medemens hetzelfde als het zich dienstbaar stellen van de Dharma, want de Dharma gaat juist om het einde van lijden aan te wijzen.

Een revival van dienstbaarheid, een revival van mededogen.

Het niet meer gericht zijn op je zelf (het beeindigen van de waan ik ben, Theravada) is dan zuiver mededogen.

de grote kritiek is het streven naar verlichting voor jezelf.

Dat is de kritiek, de revival van waar de Dharma echt om gaat is dat bevrijding te sterk zelfgericht was gaan worden. Vandaar een correctie, niet tegen wat de Boeddha doorgegeven had, maar tot wat het in sommige kringen geworden was.

Jij die niet meer deelneemt aan de cirkel van geboren worden en sterven.
Maar dat lijkt mij niet de oorspronkelijke doelstelling van verlichting.

Nee, precies, en dat er een "ik" steeds maar weer terug geboren moet worden tot dat alle levende wezens bevrijdt zijn, is ook niet de oorspronkelijke bedoeling van Bodhisattva, dat is het verhaal errond, om elke egoïstische impuls naar verlichting te fnuiken.

Je kunt je de vraag stellen, zelfs al zou ik niet meer deelnemen aan de cirkel van geboren worden en sterven. dat neemt niet weg dat er wel nog levende wezens zullen geboren worden in de wereld der verschijnselen.
Deze vorm van verlichting zoeken, klinkt een beetje als, fuck you allemaal, het kan me niet schelen, maar ik ben weg, jullie bekijken het maar allemaal.

Wel ja, zoiets kan het worden.

Terwijl de oorspronkelijke doelstelling juist is de dharma in jezelf en in de wereld te laten schijnen.

Zowel de oorspronkelijke bedoeling van de pail boeddha als de revival in de vorm van mahayana en de bodhisattva gedachte.

En bij de bodhisattva gelofte blijf je in de cirkel om iedereen te helpen. Wat ook een metafoor is, behalve voor de mensen die het echt geloven.

Exact!
Een metafoor, een verhaal, nodig om los te komen van een ander verhaal.

Een andere metafoor, ook over de. bodhisattva, die mij veel meer aanspreekt, is hoe Dogen het uitlegt:

Citaat
Ook een vaak aangehaalde tekst van de onvergelijkelijke Dogen Kigen(1200-1253) gaat daar over:  ‘De boeddhaweg gaan is jezelf bestuderen. Jezelf bestuderen is jezelf vergeten. Jezelf vergeten is verlicht worden door al het bestaande. Als je verlicht wordt door al het bestaande vallen lichaam en geest weg, van jezelf en van anderen. Er blijft geen spoor van verlichting over en deze spoorloze verlichting zet zich eindeloos voort.’ Zie je: bewustwording door het zien wat er gaande is, gaat gepaard met het loslaten van een idee van zelf. Je realiseert: alles wat bestaat is bevrijding. Onderscheid tussen jou en wat ook in dit universum is verdwenen. Net als die verlichting of bevrijding, die grenzeloos is en alles omvat.
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10