Ik denk dat we dit iets nader moeten verduidelijken: wat versta je onder ascetisme? De extreme vormen, zoals verhongering en zelfkastijding, werden afgekeurd door de Boeddha, maar ik dacht dat er toch wel sprake is van sterke zelfdiscipline en totale onthouding van zintuiglijk genot. Monniken werden toch echt gezien als 'wereldverzakers', die een thuisloos leven gingen leiden etc. Maar dit gaat waarschijnlijk nogal offtopic 
Om specifiek te antwoorden op je vraag: Ik zou dus zeggen dat een boeddhistische manier om naar de groei van die plant te kijken, is vanuit het besef dat ook dit tijdelijk is, en de plant uiteindelijk ook zal vergaan... Dit doet echter niets af aan de schoonheid van het groeiproces, misschien zelfs integendeel. Het is zoals je zegt: in de verbinding (ik zou eerder zeggen hechting) aan de wereld (en dus het niet kunnen aanvaarden van de realiteit van veranderlijkheid) ligt het lijden. Met de plant zelf is dus helemaal geen probleem 
Denk ik toch...
Ik denk dat je goed verwoord hebt dat er immers zaken zijn waar we geen invloed op hebben. Vervolgens vraag je wat ik onder ascetisme versta, en dat is precies wat ik al zei: versterving. En versterving betekent verhongering en zelfkastijding. En dat werd afgekeurd door Boeddha. Daarover zijn we het dus eens en is het zo helder als glas.
Vervolgens schrijf je, ik citeer je:
dat er toch wel sprake is van sterke zelfdiscipline en totale onthouding van zintuiglijk genot. Monniken werden toch echt gezien als ‘wereldverzakers’, die een thuisloos leven gingen leiden etc.Ik heb geen enkel probleem met zelfdiscipline, het kan een baken zijn voor je verdere groei. Zelfdiscipline betekent mijns inziens dat je kiest voor waarachtigheid, eerlijkheid, ethische zuiverheid en het meer dan uitstekend zorgen voor je lichaam en de behoeften van je lichaam. Het betekent ook dat je zacht bent voor jezelf, dat je afziet van verwarrende situaties en bijvoorbeeld overmatig roddelen, alcoholgebruik, slaaptekort, en dergelijke vermijdt.
Wat ik – en vergeet niet dat ik een Zenboeddhist ben – verwerp is een ongenuanceerde en onberedeneerde totale onthouding van zintuiglijk genot, omdat het gewelddadig is voor je lichaam en geest. Dat is ook ascetisme, en ik houd me er verre van. Ik heb niets met wereldverzaking, omdat het ziek is. Ik ben van mening dat je volledig in TAO moet zijn, absoluut in de wereld moet staan en niets “verzaken”. Ik denk dat wereldverzaking hooguit zou kunnen betekenen dat je niet krampachtig “vast” probeert te houden aan wat dan ook, dat je los en natuurlijk blijft (zoals Tilopa dat verwoordde). Verzaking houdt in dat je je identificaties doorziet en ze los laat. Eigenlijk laat je zelf niks los, maar laten je identificaties en gehechtheden als vanzelf los als je hun slavernij eraan doorziet. Bewustzijn en gewaarzijn is alles, daardoor kun je gehechtheden en conditioneringen doorzien. Verzaken klinkt negatief, alsof je iets weg wilt duwen. Er hoeft niets te worden weggeduwd, alles moet mijns inziens worden aanvaard, totaal en zonder voorwaarden. Maar dat klinkt gevaarlijk, omdat het lijkt op zwelgen. Nee, dat bedoel ik dus niet. Het is exact zoals Lord Rainbow het hierboven verwoordt:
“volgens mij is er niets mis met materie,
het aardse,de wereld van de zintuigen...
er is niks mis met genieten,blijdschap,geluk,
er ontstaat pas een probleem ,
wanneer ik het mij toe wil eigenen.”En zo is het. De mens wil alles vasthouden, grijpen wat hij prettig vindt en wegduwen wat hij niet prettig vindt. Maar of je nu (wat dan ook) actief naar je toe wilt halen of actief van je weg wilt duwen, het is allebei een hechting, een identificatie met dat wat je wenst en dat wat je verafschuwt. Het ligt dus mijns inziens altijd aan de gehechtheid waar het om draait. En wie hecht zich aan van alles en nog wat, en wie identificeert zich overal mee?
Er is niets mis met genieten. Er is niks mis met seks, er is niks mis met wat dan ook. Het enige criterium is dat de mens de neiging heeft om zich er aan vast te hechten, hij wil dat het nóóit meer anders zal worden, dat hij altijd en overal onafgebroken gelukkig zal zijn. En dat is gewoon onmogelijk, je lichaam zou het niet eens aankunnen om altijd een onafgebroken geluksgevoel te hebben. Soms voel je geluk, soms voel je je neutraal, soms voel je je ongelukkig en soms voel je je … (vul maar in). Dat is de dynamiek van het bestaan, het probleem is echter dat we actief in willen grijpen in dat natuurlijke proces, waardoor dit proces uiteraard volkomen verstoord raakt. Dan lijden we veel meer onder een tijdelijke frustratie, een tijdelijk ongelukkig zijn, dan feitelijk noodzakelijk is. Ik duw niks weg, ik aanvaard alle gevoelens. Ik weiger gewoon om welk gevoel dan ook te onderdrukken of weg te poetsen. Of ik alle gevoelens daadwerkelijk uit naar de wereld, dat is een ander verhaal. Sommige gevoelens zijn strikt privé, anderen wil ik wel met de wereld delen. En het maatschappelijke criterium wat betreft ons sociale gedrag blijft altijd: probeer geen onnodig lijden te veroorzaken, tracht ieder mens te beschouwen als jezelf (hoe moeilijk dat soms ook is), want elk mens wil tot op zekere hoogte gelukkig zijn. Dat mag echter nooit ten koste gaan van de ander.