Auteur Topic: Change your mind day in Amsterdam  (gelezen 11321 keer)

Nathan

• Gast
Change your mind day in Amsterdam
« Gepost op: 09-06-2011 08:05 »
De zonovergoten Change Your Mind Day 2011 was een doorslaand succes.
Volgens een voorzichtige schatting hebben 3000 mensen op 5 juni in het Amsterdamse Oosterpark kunnen kennismaken met meditatie.
(Bron: http://www.boeddhistischeomroep.nl/)

Iemand daar nog aan deelgenomen?

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
Re:Change your mind day in Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 09-06-2011 08:09 »
3000 geinteresseerden op 16 miljoen inwoners in Nederland.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Nathan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 09-06-2011 08:13 »
3000 geinteresseerden op 16 miljoen inwoners in Nederland.
Hoe zou dat komen, volgens jou?

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 09-06-2011 17:15 »
3000 geinteresseerden voor meditatie in een maatschappij waar een gat gevallen is door de onvermijdelijke ontkerkelijking die heeft plaatsgevonden en nog steeds plaats vindt.
Het zou heel interessant zijn om te weten met welke denkbeelden en verwachtingen deze mensen zijn gekomen.
Het zou ook heel interessant zijn om te onderzoeken wat er over 3 jaar aan aktieve interesse bij deze  3000 mensen nog aanwezig is, want helaas  is spiritualiteit, en meditatie daarin als onderdeel, hoofdzakelijk een soort van 'Hype'.

In de laatste paar honderd jaar is het denken van de mens steeds materiëler geworden.
Dat wil zeggen dat er een zeer sterk denken is die denkt dat ons hele bestaan materieel van oorsprong is en dat de mens niet veel meer is dan een  hoog ge-evolueerd fysiek organisme.
Denken wordt daarin gezien als het resultaat van chemische en neurologische (soms zelfs electrische) processen.
Ook in het 'moderne Boeddhisme' kom je dat denken tegenwoordig veel tegen.
Daarin is Nirvana een soort toestand van 'energie' en Verlichting wordt zelfs geassocieerd met fysiek licht.

De mens beweegt niet naar het spirituele, de mens 'verbuigt' spiritualiteit naar zeer verfijnd materialisme.

Nathan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2011 22:36 »
Daarin is Nirvana een soort toestand van 'energie' en Verlichting wordt zelfs geassocieerd met fysiek licht.

De mens beweegt niet naar het spirituele, de mens 'verbuigt' spiritualiteit naar zeer verfijnd materialisme.

Blijkbaar wil de mens zich gewoon gelukkig voelen, het maakt niet uit hoe: prozac, drugs, alcohol, dieet, Mindfulness, plastische chirurgie, seks,...

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 09-06-2011 23:16 »
'meditatie', workshops, illusies, geld verdienen, lui zijn, happiness, easy going, entertainment, hypes, trends, leuk, enzovoort, enzovoort. Als het allemaal maar niet te lastig, onprettig en te moeilijk wordt.

Nathan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10-06-2011 08:47 »
'meditatie', workshops, illusies, geld verdienen, lui zijn, happiness, easy going, entertainment, hypes, trends, leuk, enzovoort, enzovoort. Als het allemaal maar niet te lastig, onprettig en te moeilijk wordt.

Er zit ook een hoop onwetendheid bij.
En zij die zonodig de Boeddha willen imiteren, zijn zij dan wel op de juiste weg? Want hoe vond Gautama zijn verlossing, door iemand te imiteren?

Zij die vluchten in vermaak, ontlopen zichzelf.
Maar zij die kiezen voor imitatie ook.

Gautama moet een enorm zelfvertrouwen hebben gehad, echter geen blindzelfvertrouwen.
Je vindt dat zelfvertrouwen ook terug bij bevoorbeeld Jezus. Zijn eigen volk veroordeelde hem, omdat ie in zijn denken, woorden en daden afweek.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 10-06-2011 14:36 »
Iedereen is op weg en in proces.

Ik vind er niks mis mee als mensen zich op zo'n dag
vrijblijvend kunnen orienteren.

Men is geinteresseerd en das mooi vind ik.
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Nathan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 10-06-2011 15:21 »
Iedereen is op weg
Naar de volgende oorlog?
en in proces.
Met welke rechtbank?

Zekers.

Okee.

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 10-06-2011 17:41 »
Iedereen is op weg en in proces.

Klopt, hierboven wordt beweerd door chan dat dit soort interesse in spirtualiteit vooral het gevolg van een hype zou zijn en neigt naar verfijnd materialisme. Het is zeer de vraag of dat waar is. Ik ontken trouwens niet dat er golfbewegingen zijn die worden veroorzaakt door "hypes", maar dat geldt net zo goed voor jongeren die hun weg vinden naar de kerk en de EO. In de jaren '70 van de vorige eeuw had je een enorme toestroom w.b. interesse voor spiritualiteit. Ook aan het einde van de 19de eeuw en het begin van de 20ste eeuw had je de opkomst van de Theosofie en dergelijke. Of hypes "goed" zijn? Ach, je kunt daar je vraagtekens bij zetten, maar ik zie er ook weinig negatiefs in dat een aantal mensen zich op zo'n dag vrijblijvend kunnen oriënteren. :)

De mens is trouwens in alle onze bekende tijden geïnteresseerd geweest in spiritualiteit, dat kunnen we zien in de geschiedenis van alle volkeren en culturen. Rara, hoe kan dat? En beweer nu niet dat dat ook een "hype" is. :P
« Laatst bewerkt op: 10-06-2011 17:53 door Avalokiteshvara »

Nathan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 10-06-2011 20:45 »

De mens is trouwens in alle onze bekende tijden geïnteresseerd geweest in spiritualiteit, dat kunnen we zien in de geschiedenis van alle volkeren en culturen. Rara, hoe kan dat? En beweer nu niet dat dat ook een "hype" is. :P
We leven nu wel in een geheel andere tijd, die van de communicatie.
Spiritualiteit kan nu eindelijk volwassen worden.
Zo wordt bijvoorbeeld meditatie volop onderzocht door de wetenschap, denk dan vooral aan Mindfulness. En zulke uitkomsten worden dan weer verder gecommuniceerd.
Maar waar kiest de mens uiteindelijk voor? Want de wetenschap bemoeit zich ook met het ontwikkelen van diverse wapens.

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 10-06-2011 23:11 »

We leven nu wel in een geheel andere tijd, die van de communicatie.
Spiritualiteit kan nu eindelijk volwassen worden.
Zo wordt bijvoorbeeld meditatie volop onderzocht door de wetenschap, denk dan vooral aan Mindfulness. En zulke uitkomsten worden dan weer verder gecommuniceerd.
Maar waar kiest de mens uiteindelijk voor? Want de wetenschap bemoeit zich ook met het ontwikkelen van diverse wapens.

Of we in een "geheel andere tijd leven, die van de communicatie" maakt niks uit, in de hippietijd was er ook al behoorlijk wat communicatie, het heeft weinig geholpen... In wezen is de mens in emotioneel opzicht erg weinig veranderd in al die duizenden jaren. Ik denk helaas dat het niet zal gebeuren, dat spiritualiteit nu opeens "volwassen" zal worden, op grote schaal dan. Maar we kunnen dat nooit zeker weten, natuurlijk. Je zegt het zelf al: men maakt nog immer graag wapens. Tot op heden is spiritualiteit niet sterk genoeg gebleken om de destructie in de mens op grote schaal te overwinnen. Dat gaat ook moeilijk, omdat het eerder gaat om integratie van de geest, het lichaam en het hart. Die integratie blijft tot op heden beperkt tot een minderheid. Dat wil niet zeggen dat dit niet kan veranderen, dus zijn die bijeenkomsten om wat van de spiritualiteit te laten proeven zo slecht nog niet. ;D

Offline chan

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 11-06-2011 00:12 »
Zoals in mijn  eerder reactie vermeld 3000 geinteresseerden op 16 miljoen inwoners en dat was een DOORSLAAND succes????
Ik zou zeggen een dergelijk statement doet me nogal denken aan een positiverend achteraf verkooppraatje.
Was het een succes omdat er in eerste instantie maar 300 waren verwacht?
Op een eo jongerendag, let wel alleen voor jongeren, kwamen er vorig jaar dertigduizend.

Dat ik intuitief het idee heb dat het een hype is, daar heb ik mijn redenen voor. Ik ken maar heel weinig mensen die serieus en aktief met Boeddhisme bezig zijn. In mijn omgeving vermoedelijk 1 en ik kom veel mensen tegen vanwege mijn werk. Verder heb ik ook nog niet de indruk dat dat bij die mensen erg vruchtbaar is naar buiten toe. Dat kan het wel zijn voor het individuele persoonlijke leven, maar ik heb niet het idee dat het maatschappelijk gezien vruchtbaar is of zal worden.
En ik zou zo zeggen, als het om het fundamentele Boeddhisme gaat, het Boeddhisme dat heden ten dage het Ik van de mens niet als realiteit erkent, dan is dat maar goed ook, want anders zou het een ramp zijn, cq worden.

Dat wil  niet zeggen dat ik er moeite mee heb of afkerig zou staan tegenover het verschijnsel zelf.
Een Change Your Mind Day zal zeker voor een aantal mensen een functie hebben voor hun persoonlijke ontwikkeling. Een ervaring die hen tot nadenken stemt. Ieder mens gaat zo zijn eigen weg, sommige mensen zijn voorlopers en anderen komen weer achterop.
That's life.
Zoals vermeld zou het zeer interessant zijn om te weten wat de bezoekers voor verwachtingen hadden bij deze dag , met wat voor gedachten ze gekomen zijn en weer gegaan en hoe ze hier over 3 en over 5 jaar tegen aankijken.
Als ik kijk naar de manier waarop er over meditatie wordt geschreven en gedacht en gedaan dan zou ik zeggen: We hebben als mensheid nog een heeeeeeele lange weg te gaan. Als ik het vergelijk met een lange wandeltocht dan zou ik zeggen: we hebben de deur waardoor we ooit naar buiten zullen gaan al ontdekt.

Ja, in mijn ogen is het vooral een hype, al willen andere mensen weer graag geloven dat het voor iets heel dieps en betekenisvols staat. Dat mogen ze van mij.
Nu is het zeker niet zo dat de mens – in het algemeen – zich al heel lang voor het spirituele interesseert, zelfs als dat zo zou zijn geweest dan wil dat nog niet zeggen dat dat Hypes zijn geweest. Er zijn wel tijden geweest dat mensen in de nieuwe geschiedenis zich zeer voor het spirituele hebben ge-interesseerd maar dat ging dan wel wat dieper en serieuzer als dat dat heden ten dage gebeurt. Geen meditatiefestivals op de grote weide.
.