Auteur Topic: gelezen op een forum...  (gelezen 10584 keer)

Offline Peaceful warrior

• Nieuwkomer
  • *
  • Lid van het boeddhaforum!
gelezen op een forum...
« Gepost op: 10-12-2006 09:36 »
naam : volgeling van de Jezus

commentaar :    
je zegt dat je Jezus in je hart hebt,maar herken je ook dat Jezus en aleen Hij voor jou zonden aan het kruis is gegaan en er geen andere weg naar God door Hem?dus ook geen andere religies of geesten,Hij alleen wil aanbeden worden en Hij haat afgoderij dus alles wat anders is dan Hem,lees de bijbel eens om Hem te leren kennen, daar staat de waarheid in al het andere is bedriegerij,sorry dat ik zo hard overkom maar ik ben zelf christen en wil het voor Jezus opnemen,ik hoop dat je Hem echt zal ontmoeten en het onderscheidt krijgt tussn vals en echt,God bless u

Dit is nou ??n van de redenen waarom ik als gedoopte Christen mens rode wangen krijg...  Ik ga die mens niet 'veroordelen' om wat hij schrijft, maar dit is maar ??n van de duizenden voorbeelden waarom 'religie' zo gevaarlijk kan zijn.........  Niet ?
Ook vanwege zo'n voorbeelden in mijn nabije omgeving is er van mijn kant uit zoveel interesse in het Boeddhisme.

gegroet.

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: gelezen op een forum...
« Reactie #1 Gepost op: 10-12-2006 09:52 »

Offline Peaceful warrior

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 11-12-2006 16:36 »
ironisch idd.

;)

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 11-12-2006 17:13 »
Sommige boeddhisten kunnen er ook wat van hoor....

De sokko gakkai beschouwd zich bovendien als 'het ware boeddhisme.'

Ik houdt het er gewoon op,dat christus de weg uitlegd voor christenen en boeddha voor boeddhisten.

;D

Manjushri

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11-12-2006 18:09 »
Waarom zijn dan al hun handleidingen dan zo verschrikkelijk verschillend, op basismoraliteit na? Is er wel of geen god? Reincarnatie, hemel of gewoon niets, zonde, evolutie of consequentie, geschapen begin of ongeschapen oneindigheid, ziel of geen ziel en alles daar tussenin, geboden voor en tegen geweld etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc. Als je in die twee sloten tegelijk wilt lopen, dien je wel te rekenen op een liesbreuk. Tenzij je van een rommeltje 'wat het me het beste uitkomt', makkelijk en efficient, waaraan ik me slechts hoef te houden als het me uitkomt, zoals de wind waait, waait mijn vestje spiritualiteit.

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #5 Gepost op: 11-12-2006 22:22 »
naam : volgeling van de Jezus

commentaar :    
je zegt dat je Jezus in je hart hebt,maar herken je ook dat Jezus en aleen Hij voor jou zonden aan het kruis is gegaan en er geen andere weg naar God door Hem?dus ook geen andere religies of geesten,Hij alleen wil aanbeden worden en Hij haat afgoderij dus alles wat anders is dan Hem,lees de bijbel eens om Hem te leren kennen, daar staat de waarheid in al het andere is bedriegerij,sorry dat ik zo hard overkom maar ik ben zelf christen en wil het voor Jezus opnemen,ik hoop dat je Hem echt zal ontmoeten en het onderscheidt krijgt tussn vals en echt,God bless u

Dit is nou ??n van de redenen waarom ik als gedoopte Christen mens rode wangen krijg...? Ik ga die mens niet 'veroordelen' om wat hij schrijft, maar dit is maar ??n van de duizenden voorbeelden waarom 'religie' zo gevaarlijk kan zijn.........? Niet ?
Ook vanwege zo'n voorbeelden in mijn nabije omgeving is er van mijn kant uit zoveel interesse in het Boeddhisme.

gegroet.

Wel grappig dat hij/zij zegt dat we open moeten staan voor het Christendom maar zelf heeft hij/zij blijkbaar nog nooit verder gekeken dan dat zijn neus lang is...
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

Offline Peaceful warrior

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11-12-2006 22:57 »
tjah

is dit niet een beetje de kwaal van vandaag ?

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2007 19:48 »
Van Vandaag????

jezus en boeddha(als het al historische personen betreft),zijn niet voor niks met hun leer gekomen....

;)

dragu

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17-01-2007 13:59 »
Waarom zijn dan al hun handleidingen dan zo verschrikkelijk verschillend, op basismoraliteit na? Is er wel of geen god? Reincarnatie, hemel of gewoon niets, zonde, evolutie of consequentie, geschapen begin of ongeschapen oneindigheid, ziel of geen ziel en alles daar tussenin, geboden voor en tegen geweld etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc. Als je in die twee sloten tegelijk wilt lopen, dien je wel te rekenen op een liesbreuk. Tenzij je van een rommeltje 'wat het me het beste uitkomt', makkelijk en efficient, waaraan ik me slechts hoef te houden als het me uitkomt, zoals de wind waait, waait mijn vestje spiritualiteit.

Is de essentie niet die basismoraliteit ?
Als ik het christendom overdenk, heb ik het door mijn (overdreven?) rationele kijk moeilijk met dogma's als bv. de drie-eenheid, de goddelijke aard van jezus, de verlossing door de kruisdood. Stuk voor stuk essenti?le zaken voor wie zichzelf oprecht christen wil noemen.  Zou eigenlijk de bergrede, de morele code, niet de essentie moeten zijn ?
Zo heb ik het, als ik het boeddhisme bekijk als "rationele westerling" zeer moeilijk met het geloof in re?ncarnatie, of de idee van verschillende werelden waarbij je van de ene in de andere terechtkomt.   Het is allemaal een kwestie van "geloven" natuurlijk.
Wat als je met blijvende twijfels zit over dat soort zaken ? Betekent dit dan dat je nooit echt een spiritueel mens zal kunnen worden ?  Is het essentieel voor een boeddhist om in re?ncarnatie te geloven ? Is de levenshouding (het achtvoudige pad) niet de essentie ?
'k Vrees ook dat ik een liesbreuk riskeer eerlijk gezegd  ;)

Manjushri

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17-01-2007 14:09 »
Dragu, je maakt daar een erg goed punt. Het zijn allen antwoorden die je individueel moet zien te vinden. En ik denk dat juist het integer daar mee bezig zijn de spirituele mens tekent. Maar wat de spirituele mens niet tekent is alles op een hoop gooien en eruit halen wat je het beste bevalt. Dat is spiritueel materialisme. Spiritualiteit is een beoefening, een diepe interne inzet en geen droom, leuke inrichting voor je kamer of tattootje op je schouder. Veel mensen lijken te denken dat spiritualiteit bestaat uit het lezen van een boekje, het schrijven op een forum of het branden van een stokje wierook. Maar zo vlug iemand kwaad op hun wordt of om hulp vraagt daar waar het niet uitkomt is alles snel vergeten. Maar er is geen snelle goedkope spiritualiteit; het kan een hoop geluk, liefde en voorspoed brengen, maar vraagt een vergelijkbare inzet.

Offline Winnetoe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2007 00:52 »
Zo heb ik het, als ik het boeddhisme bekijk als "rationele westerling" zeer moeilijk met het geloof in re?ncarnatie, of de idee van verschillende werelden waarbij je van de ene in de andere terechtkomt.   Het is allemaal een kwestie van "geloven" natuurlijk.
Wat als je met blijvende twijfels zit over dat soort zaken ? Betekent dit dan dat je nooit echt een spiritueel mens zal kunnen worden ?  Is het essentieel voor een boeddhist om in re?ncarnatie te geloven ? Is de levenshouding (het achtvoudige pad) niet de essentie ?
'k Vrees ook dat ik een liesbreuk riskeer eerlijk gezegd  ;)

Hallo,

Het is absoluut niet noodzakelijk om te geloven in wedergeboorte of het bestaan van hemelse sferen. Alles wat de Boeddha onderwees kan door onszelf middels eigen ervaring vast gesteld worden.

De manier waarop je dit doet is door het (correct) beoefenen van de meditatie die hij zo'n 2500 jaar geleden onderwees. Als een leerling zijn meditatie instructies tot de letter volgt (zonder toevoegingen of wijzigingen) zal men de jhana's ervaren. 

Als men de vierde jhana bereikt kan een leerling de keuze maken om vorige levens te herinneren. Als de leerling dit doet zal deze langzaam zaken gaan herinneren die uit een vorig leven komen. Deze herinneringen zijn gelijk aan de herinneringen die we nu kunnen hebben van wat gisteren, vorige week of vorig jaar is gebeurt. Naarmate de herinneringen duidelijker en scherper worden raakt men geleidelijk overtuigd dat het zeer goed mogelijk is dat men meerdere levens heeft gehad.  Dit is een geleidelijk proces.

Naarmate men zich meer en meer kan herinneren van wat er in vorige levens plaatsvond zal men patronen en gewoontes kunnen ontdekken. Zaken die keer op keer voor komen. Op deze wijze begint men te zien hoe karma werkt en wat de resultaten zijn van bepaalde beslissingen die in het verleden zijn genomen. Dit inzicht in karma leidt geleidelijk tot een acceptatie van het idee van wedergeboorte.

Volgens de sutta's kan een student die dit voor een bepaalde periode heeft gedaan en behoorlijk goed is geworden in het herinneren van vorige levens op een gegeven moment andere "werelden bezoeken". De leerling kan dan op bezoek gaan bij wezens in andere sferen en conversaties met deze wezens hebben.  Wederom draagt dit bij aan het versterken van het inzicht in Karma.

Dit is het pad wat de boeddha (zie sutta 4 in Majjhima Nikaya) bewandelde naar zijn eigen verlichting.

Iedereen heeft de potentie om dit voor zichzelf te verifieren. Het enige wat men hoeft te doen is de instructies van de Boeddha te volgen. De instructies voor de aandachtigheid voor de ademhaling (zie elders op dit forum) zijn het startpunt. (Deze instructies zijn genoeg voor het bereiken van nibbana, maar niet voor het herinneren en bezoeken van andere werelden).

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 23-01-2007 19:03 »
Hey Edwin,

Spreek je uit ervaring,of ......

groet

lr

Offline Winnetoe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 23-01-2007 19:25 »
Hoi,

Toen ik voor het eerst ging werken met het herinneren van vorige levens had ik daar absoluut weinig vertrouwen in. Ik vond het hele idee van vorige levens vrij absurd. Het paste niet zo goed in mijn wereldbeeld. Maar goed, mijn meditatie leraar adviseerde mij om het toch te proberen.

Uiteindelijk kwamen er beelden tevoorschijn waar iemand (ik?) op een paard zat voor een kasteel. Ik vond het maar wat vreemd. Iets later realiseerde ik me echter dat ik als klein kind geobsedeerd was met kastelen.

Uiteraard valt dit ook op andere wijzen te verklaren dan vorige levens. Interessanter is echter de relatie tussen het herinneren van gebeurtenissen uit vorige leven en het ervaren een zucht van verlichting. Het lijkt erop dat als je iets herinnert uit een vorig leven je ook een aanhechting loslaat.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Viriya

• Nieuwkomer
  • *
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
« Reactie #13 Gepost op: 28-02-2007 12:47 »
Hoi,

Toen ik voor het eerst ging werken met het herinneren van vorige levens had ik daar absoluut weinig vertrouwen in. Ik vond het hele idee van vorige levens vrij absurd. Het paste niet zo goed in mijn wereldbeeld. Maar goed, mijn meditatie leraar adviseerde mij om het toch te proberen.

Uiteindelijk kwamen er beelden tevoorschijn waar iemand (ik?) op een paard zat voor een kasteel. Ik vond het maar wat vreemd. Iets later realiseerde ik me echter dat ik als klein kind geobsedeerd was met kastelen.

Uiteraard valt dit ook op andere wijzen te verklaren dan vorige levens. Interessanter is echter de relatie tussen het herinneren van gebeurtenissen uit vorige leven en het ervaren een zucht van verlichting. Het lijkt erop dat als je iets herinnert uit een vorig leven je ook een aanhechting loslaat.

Groeten,
Erwin.

Hey Erwin,

Jij bent van ons volgens mij het verst in meditatie. Kan jij de link maken met jouw eigen ervaringen in het mediteren en hoe de Boeddha de verschillende meditatiestadia heeft beschreven?

Met metta,
Django
http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften