Beste Maarten,
ik doe de meditatie die op de site beschreven staat nu ruim 10 jaar en ben meerdere keren bij Aba in Thailand geweest voor langere retraites (en monnikschap).
De methode is een samatha meditatie op het geluid van het woord 'Buddho'. Aba benadrukt keer op keer dat concentratie een onmisbaar fundament is voor het ontwikkelen van wijsheid. Als de concentratie, diep en stevig is, en ten alle tijden meteen verkregen kan worden, dan is de mind krachtig genoeg om zich op het ontstaan en vergaan van nama-rupa te richten en komt wijsheid gemakkelijk en vanzelf. Dus eerst concentratie, niet gelijk inzicht willen.
Tegelijkertijd verwijst het woord Buddho naar de kwaliteiten van de Boeddha, door je daarop te richten maak je in steeds diepere mate verbinding met deze kwaliteiten en ontwikkel je deze ook langzaam maar zeker in jezelf. Daarnaast heb je voor de ontwikkeling van concentratie geduld, doorzettingsvermogen, aandacht, liefdevolle vriendelijkheid, energie, vertrouwen en nog veel meer mentale kwaliteiten nodig die je zo met de beoefening onderwater ontwikkeld. In het 'gewone' leven is het morele gedrag een onmisbare component.
In mijn ervaring belichaamt de methode zo het gehele boeddhistische pad van morailteit, concentratie en wijsheid. In deze methode heeft de westerse businessmans approach geen plaats. Het is geen snelle weg van 'ik wil nu resultaat'. Langzaam maar zeker, heel geduldig beoefen, dan komt de rest vanzelf. Aba heeft wel eens gezegd dat de Dhamma het allermooist is als ze zich langzaam aan je openbaart.
Natuurlijk leuk dat ik er zo over schrijf, maar het gaat vooral om de eigen ervaring! Je kunt altijd eens contact opnemen met mijn leraar hier in Nederland via de site, misschien eens een gesprek aangaan, wellicht zelf eens een kraaltje draaien

. Misschien goed om te vermelden dat er uiteraard geen kosten aan gesprekken of de meditatie verbonden zijn. Het delen van de methode gebeurt uit de diepe wens ook anderen de kans te geven hiermee aan de slag te gaan, vanwege al het goeds dat het ons heeft gebracht.
Hartelijke groet,
Wouter