Auteur Topic: Eindwerk  (gelezen 7289 keer)

Offline Marilyne

• Nieuwkomer
  • *
Eindwerk
« Gepost op: 23-10-2012 14:44 »
Dag iedereen

Mijn naam is Marilyne, ik zit in mijn laatste jaar secundair onderwijs, Humane Wetenschappen. Samen met een klasgenote doe ik mijn eindwerk over het Boeddhisme. Eén klein puntje: het moet verbonden kunnen worden aan de wetenschap.

Momenteel hebben wij een basis onderzoeksvraag:
''Is de toename van Boeddhisme in het westen een gevolg van onze moderne, materialistische samenleving, de druk die men hierbij ervaart en haar gevolgen (stress, depressie, burn-out,...)?

Dit is natuurlijk maar een basis, maar we willen dus kijken naar de toename in het Westen en de redenen daarvoor, specifiek naar 'typisch westerse ziekten' als stress en depressies.

Bent u, of kent u iemand met ervaring met Boeddhisme en 'wetenschap'? We zoeken onze weg verder in de bibliotheek en het internet, maar momenteel is het ploeteren!

Bedankt

Offline samten

• Nieuwkomer
  • *
Re:Eindwerk
« Reactie #1 Gepost op: 23-10-2012 20:02 »

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 23-10-2012 20:06 »
Dit lijkt me inderdaad vrij lastig. Eventueel wetenschappelijk werk waar het Boeddhisme specifiek ter sprake komt is niet gemakkelijk te vinden. Ik heb wel een titel die mogelijk iets voor u is, ik citeer onderstaande tekst van de website van Boom Uitgeverij. Wellicht heeft u er iets aan:

Compassievol leven
Van mindfulness tot heartfulness
Erik van den Brink, Frits Koster
ISBN 9789461057297

"Elk mens beschikt over het vermogen tot compassie of mededogen. Maar niet altijd heeft dit vermogen de kans gekregen volledig tot ontwikkeling te komen. Gelukkig kan daar door oefening iets aan worden gedaan. Dit boek is geschreven voor iedereen die gezonder wil leren omgaan met psychisch of lichamelijk lijden en de helende werking van mindfulness wil verdiepen met compassiebeoefening.

De auteurs ontwikkelden de Compassietraining (Mindfulness-Based Compassionate Living), een praktisch oefenprogramma in acht sessies. Zij lieten zich inspireren door pioniers op het gebied van een wetenschappelijk verantwoorde toepassing van (zelf)compassie in de gezondheidszorg. Het boek is voorzien van een voorwoord van Edel Maex en persoonlijke aanbevelingen van hun inspiratoren Paul Gilbert, Tara Brach, Christopher Germer en Kristin Neff.

Het boek bevat een cd met compassie-oefeningen.

Over de auteur(s):
Erik van den Brink is psychiater/psychotherapeut en mindfulnesstrainer bij het Centrum Integrale Psychiatrie (CIP) van Lentis, Groningen. Hij geeft onderwijs in oplossingsgerichte en mindfulness- en acceptatiegerichte methoden.
Frits Koster verbleef zes jaar als boeddhistisch monnik in Zuidoost-Azië. Sinds 1988 begeleidt hij meditatieactiviteiten en werkt hij als mindfulnesstrainer in de ggz. Daarnaast is hij verbonden aan diverse opleidingen voor mindfulnesstrainer."

Bron: http://www.uitgeverijboom.nl/boeken/psychologie/compassievol_leven_9789461057297/

Met vriendelijke groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 23-10-2012 20:26 door Basho »

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23-10-2012 20:21 »
Nog wat info en titels:

Jon Kabat-Zinn heeft zich intensief bezig gehouden met Mindfulness:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jon_Kabat-Zinn

Eén van de belangrijkste boeken van Jon Kabat-Zinn:

Handboek Meditatief Ontspannen
Jon Kabat-Zinn
ISBN 9789023010449

http://www.bol.com/nl/p/handboek-meditatief-ontspannen/666862817/

Nog een boek wat mogelijk van belang kan zijn is:

De psychologie van het ontwaken
Boeddhisme en wetenschap in het dagelijks leven
Gay Watson e.a.
ISBN 9789056700447

https://www.milinda-uitgevers.nl/asoka/boek/43/de-psychologie-van-het-ontwaken

Met vriendelijke groet,

Basho ;)
« Laatst bewerkt op: 23-10-2012 20:28 door Basho »

Offline samten

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 23-10-2012 20:31 »
by the way....Boeddhisme IS wetenschap

ik begrijp overigens je vraag wel, maar snap het geploeter niet....Als ik Buddhism/Science of Boeddhisme/Wetenschap in om het even wat voor zoekmachine intyp (vergeet ook zeker de docu's op youtube niet) dient zich een heel nieuw universum aan.....

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 27-10-2012 23:23 »
Dr Han F. de Wit,

Godsdienst psycholoog en docent in de theoretische en contemplatieve  psychologie aan de vrije universiteit van Amsterdam en opgeleid in het boeddhisme
door chogyam trungpa en zijn zoon.

Boeken:

De verborgen bloei

contemplatieve psychologie

de lotus en de roos

Titel: Wijsheid in emotie                                                                       
ISBN:9789025902780

Luister ook naar de radio-uitzending Hemelsbreed , waarin Han de Wit zelf aan het woord is over zijn boek.
« Laatst bewerkt op: 10-07-2013 17:26 door lord rainbow »
...double trouble is in town....
be happy and enjoy the music

Offline JG888

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2012 09:52 »
Onderzoekers op de universiteit in Nijmegen doen onderzoek naar MBSR(mindful based stress reduction) en MBCT(Mindful based cognitive therapie). Dit zijn boeddhistische meditatie technieken en daar wordt en is onderzoek naar gedaan bij mensen met o.a. depressies en stress.

Henk Barendrecht werkt op die Universiteit en doet ook onderzoek naar welke effecten (mindfulness/vipassana-meditatie) boeddhistische meditatie heeft op het brein. En of deze effecten blijvend zijn of dat ze weer veranderen.
Zie hier wat filmpjes hierover: http://www.cs.ru.nl/~henk/video.html

PS: Ik zou het leuk vinden als je het werkstuk, hier zou neerzetten of laten zien. Dat we het resultaat kunnen aanschouwen  :D ;)
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Marilyne

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2013 13:45 »
Ondertussen zijn we een kleine drie maand verder en is het de bedoeling dat we starten met ons eindwerk.
Bedankt voor al jullie antwoorden!

Onze uiteindelijke onderzoeksvraag is geworden: Wat zijn de factoren die zorgen voor de toename van het Boeddhisme in het Westen?

We willen dit dus vooral linken aan de stress/burn-outs/... in onze maatschappij.

Ik heb in elk geval al heel wat gehad aan jullie tips en heb al een vijftal boeken gaan ontlenen in de bibliotheek (onder andere 'de psychologie van het ontwaken' dat Basho me aanraadde).
De site van Matthieu Ricard zal ik één van deze dagen eens doorspitten alsook informatie zoeken over Dr Han F. de Wit. Eerst die boeken eens doorlezen.

MBCT lijkt me erg interessant! Eens ik de boeken door ben, staat ook dit op de planning.

Bedankt in elk geval, jullie hebben ons zeker verder geholpen!
Tot snel

Offline Tommy

• Nieuwkomer
  • *
  • Enlighten me.
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2013 14:33 »
Succes met je onderzoek!
Ik zie om me heen dat mensen meestal 'beginnen aan' het boeddhisme omdat ze erin geïnteresseerd zijn en het eens zijn met veel van de dingen waar het voor staat, niet omdat ze een burnout hebben gehad ofzo.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu