Auteur Topic: Interview voor school  (gelezen 9142 keer)

fadoua

• Gast
Interview voor school
« Gepost op: 14-02-2013 23:13 »
Hallo allemaal,

Ik ben leerling helpende. We moeten een presentatie geven over een onderwerp die te maken heeft met cultuur, normen en waarden en of geloof.

Ik heb gekozen voor het boeddhisme...

Ik zou het fijn vinden, als iemand in de gelegenheid is om de onderstaande vragen voor mij te beantwoorden.

Vraag 1: Wat geloven de Boeddhisten?
Vraag 2: Hoe is het boeddhisme ontstaan, wie is de grondlegger?
Vraag 3: Hoe is jullie voedingspatroon, dus wat eten jullie?
Vraag 4: Ik weet dat jullie ook mediteren(ik doe het zelf ook), maar wat is hierbij de achterliggende gedachte?
Vraag 5: Ik als moslim geloof in één God, geloven Boeddhisten ook in een God?
Vraag 6: Hebben jullie ook belangrijke feestdagen.
Vraag 7: Zijn er speciale rituelen rond de geboorte en het huwelijk?
Vraag 8: Hoe “werven” jullie nieuwe boeddhisten?
Vraag 9: Hoe wist je, dat dit ‘het’ geloof voor u was?

Met vriendelijke groetjes...

Fadoua

Prullarius

• Gast
Re:Interview voor school
« Reactie #1 Gepost op: 15-02-2013 12:07 »
Waarom zoek je deze dingen niet gewoon even op? Niet vervelend bedoeld hoor, gewoon, ik kan me voorstellen dat het veel prettiger is als je dit zelf opzoekt dan als je afhankelijk bent van wanneer iemand hier iets erop gaat antwoorden. Dit zijn vragen die moeilijk helemaal volledig te beantwoorden zijn terwijl het internet barst van informatie over het Boeddhisme. Als je eerst eens informatie opzoekt, als er dan iets is dat je mist of iets niet helemaal duidelijk voor je is, kun je gerichtere vragen stellen en kunnen we je beter helpen.

Offline Kobe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15-02-2013 12:49 »
Ergens versta ik wel wat Prullarius zegt, het internet bevat genoeg info hier over.

Maar vraag3, vraag8 en vraag9 wil ik op reageren.

Vraag 3: Als boeddhist mag je niet doden of leed aanbrengen zeg maar, monniken eten geen vlees nog vis ect.
Ik zelf probeer dit zoveel mogelijk te beperken, eet normaal gezien een 3 a 4 keer per week geen vlees, vis of dergelijke.

Vraag 8: Werven doet men niet echt, toch niet zover ik weet. Je moet het zelf ondervinden en zelf ontdekken.
Mocht je het via aanwerven doen, dan zijn mensen zeer veel door bepaalde dingen beïnvloed en dat is niet de bedoeling denk ik.

Vraag 9: Ik zelf ben een zeer zenuwachtig persoon, kan me dus druk maken en gestresseerd zijn soms binnen de minuut. Zelf ben ik van thuis uit katholiek opgevoed, door een paar jaar te reizen in Azië zag ik dat dit het was of toch misschien wel iets voor mij was. Toen ik terugkwam ben ik info gaan opzoeken, boeken gaan kopen, zo beetje per beetje er in geraakt. Nu kan ik zeggen dit is het voor mij.

Hoop dat je al wat geholpen bent, probeer bv wikipedia eens voor het leven over Boeddha. Daar staat het in een korte en toch goede uitleg.

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 15-02-2013 15:18 »

Vraag 1: Wat geloven de Boeddhisten?

Boeddhisten geloven dat ieder mens het nirwana deelachtig kan worden.
Zij vertrouwen erop dat door het toepassen van de leringen,
zoals verwoord in de 'vier edele waarheden' en het 'achtvoudige pad',
zij Boeddha zullen worden.

De leer van reincarnatie/wedergeboorte( en karma) zijn belangrijk.
De filosofie is: afhankelijk ontstaan.

Vraag 2: Hoe is het boeddhisme ontstaan, wie is de grondlegger?

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1016.0.html

Vraag 3: Hoe is jullie voedingspatroon, dus wat eten jullie?

Schijf van vijf.

1 a twee keer per week vlees of vis.

Vraag 4: Ik weet dat jullie ook mediteren(ik doe het zelf ook), maar wat is hierbij de achterliggende gedachte?

De achterliggende gedachten kunnen natuurlijk verschillen per beoefenaar. In het algemeen worden meditaties als boeddhistisch beschouwd wanneer ze gepaard gaan met een van de volgende drie motivaties:  het verlangen naar een gunstige wedergeboorte, het streven naar (zelf) bevrijding of de motivatie het boeddhaschap te verwerven voor het welzijn van alle levens in de multiversa.

Vraag 5: Ik als moslim geloof in één God, geloven Boeddhisten ook in een God?

Boeddhisten geloven niet in een schepper God.
Boeddhisten spreken van oorzaak en gevolg,
afhankelijk ontstaan en karma, sinds beginloze tijden.

In het boeddhisme valt het bestaan of niet bestaan van God,
in de categorie 'onbesliste kwesties'.
Dat wil zeggen: de boeddha geeft op de vraag of er een God bestaat
of niet bestaat, geen antwoord.

Vraag 6: Hebben jullie ook belangrijke feestdagen.

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,1383.0.html

Vraag 7: Zijn er speciale rituelen rond de geboorte en het huwelijk?

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,170.0.html

Vraag 8: Hoe “werven” jullie nieuwe boeddhisten?

Het is oorspronkelijk ongebruikelijk de leer aan de man te brengen
of leden te werven. Tegenwoordig, met de initiatieven van westerlingen, wordt het boeddhisme wel enigszins gepromoot zou je kunnen zeggen. Ik ben niet zo van het werven. Er is binnen het boeddhisme een stroming die wel meer aandacht heeft voor het werven.; de sokko gakai.(japans), de shakubuku.

Vraag 9: Hoe wist je, dat dit ‘het’ geloof voor u was?

Wist ik van te voren natuurlijk niet.
Maar op een gegeven moment kwam ik het tegen via,via
en ben me er wat in gaan verdiepen. Toen begon ik langzaam aan te ervaren dat het wel iets voor me was.

« Laatst bewerkt op: 17-02-2013 13:13 door lord rainbow »
...double trouble is in town....
be happy and enjoy the music

fadoua

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16-02-2013 00:30 »
Hallo allemaal,

Dank voor jullie hulp!

Ik had ook het plan om een interview te 'verzinnen', maar dat stookt met mijn geweten... waarheid komt altijd boven water ;D

Dus zodoende, dat ik het op deze manier heb gedaan...

Met vriendelijke groetjes,

Fadoua

fadoua

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16-02-2013 00:41 »
En nog iets...

We moesten 'blanco' van het onderwerp zijn...  dus zodoende eerst een interview en dan daarna informatie opzoeken en uitwerken :D

( het is niet dat ik er NIKS vanaf wist, maar dit was een geloof waar ik me in wilde verdiepen)

Met vriendelijke groetjes

Fadoua

p.s. Nogmaals hartstikke bedankt!