Auteur Topic: Onderzoek adoptie homoparen  (gelezen 3390 keer)

jistudenten

• Gast
Onderzoek adoptie homoparen
« Gepost op: 04-09-2013 20:10 »
Hallo,
wij zijn twee studenten en doen onderzoek naar de acceptatie van adoptie door homoparen. kunnen jullie ons daar meer informatie over geven, met oog op jullie godsdienst/geloofsovertuiging? Willen jullie daar een eerlijk, serieus antwoord op geven zodat wij dat in ons onderzoek kunnen verwerken? Wij hebben de volgende vragen voor jullie:

1. Accepteren jullie het als homoseksuelen trouwen of samenwonen?
Zo ja, beantwoordt met ja (toelichtingen zijn van harte welkom) en ga door naar vraag 2.
Zo nee, wordt dit niet geaccepteerd vanwege de godsdienst/geloofsovertuiging of persoonlijke redenen? (graag toelichten indien mogelijk)

2. Accepteren jullie ook de adoptie door homoparen? Waarom wel of niet?

Extra informatie of toelichting ontvangen we graag!
Alvast bedankt voor het invullen, wij zullen de gegevens zorgvuldig behandelen.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Onderzoek adoptie homoparen
« Reactie #1 Gepost op: 05-09-2013 12:13 »
Hoi hoi,

1] Volledig geaccepteerd in de Westerse sanghas. Aziaten hebben er i.h.a.  moeite mee (ook Aziaten in het Westen) en 'verwijzen' wel naar boeddhistische waarden maar als je doorvraagt hebben ze vaak grote moeite om goede tekstbronnen te melden. De Pali canon zegt er absoluut niets over bij mijn weten. Sommige latere teksten zeker wel, o.a. de Kangyur (Tibetaans geschrift), maar dat anti-homo stuk wordt ook nadrukkelijk toegeschreven aan een lama van pakweg het jaar 1000 en niet aan de Boeddha.
2] Zelfde antwoord, in de Westerse sanghas geheel okay. Maar ook daar zitten wel eens spagaten in vooral wanneer ze naar Aziatische leraren verwijzen. Zo werd enkele jaren terug aan de Dalai Lama gevraagd wat ie van homo's vond. Zijn antwoord samengevat
"Vanuit mijn rol de geschriften (zoals de Kangyur) nauwgezet te interpreteren moet ik het afkeuren. Vanuit mijn rol om altijd Compassie en Metta te beoeferen kan ik niet anders dan het accepteren."

Dus ja, een lastig parket...

With folded palms,

<Ujukarin> / met een sangha waarvan zeker 25% van de mede-leraren/ressen homo of lesbo of bi zijn...

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re:Onderzoek adoptie homoparen
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2013 15:19 »
1.   Klopt wat Ujukarin schrijft, in het Westerse Boeddhisme is het homo-zijn volledig geaccepteerd. In Zen-kringen is het absoluut geen moeilijkheid, Zen-meester Nico Tydeman heeft daarover geloof ik wel eens een interview gegeven. In Japanse Zenkloosters kwam homoseksualiteit voor zover ik weet veel voor en werd het ook als zodanig getolereerd. Ik ben zelf homo-geaard en ben al 20 jaar gelukkig samen en sedert 2001 getrouwd. Onder Boeddhisten nooit een onvertogen woord opgevangen over mijn homo-zijn, seksualiteit is in brede zin eigenlijk geen probleem, tenzij er sprake zou zijn van wangedrag. Maar dat wordt van hetero’s immers ook niet gepikt. Dus wat het homo-zijn aangaat is er in het Boeddhisme gelukkig geen afwijzing, met uitzondering van wat Ujukarin al schreef. In het Christendom is dat een heel ander verhaal, alhoewel ook daar steeds meer geluiden komen dat homo-zijn niet zou moeten worden afgewezen op religieuze gronden. Er is echter nog veel te winnen op dat terrein.

2.   Ik heb zelf geen kinderen en ook niet geadopteerd. Heb daaraan nooit behoefte gehad en mijn partner ook niet. Wat mij betreft dient adoptie door homoparen volledig te worden toegestaan, omdat de opvoeding van kinderen eerder een kwestie is van op een liefdevolle en menselijke wijze het kind helpen opgroeien en verzorgen in plaats van dat dit ook maar iets met de seksuele geaardheid van de ouders te maken hoeft te hebben. Opvoeden is een hele toer en ik heb diep respect voor eenieder die dat goed kan.

Met beleefde groet,

Basho :)
« Laatst bewerkt op: 05-09-2013 15:21 door Basho »