Nog wat punten over kamma die ik tegenkwam:
[uit de engelse vertaling van Bhikkhu Bodhi]
Anguttara Nikaya 314.(9)
"Bhikkhus, for a person of wrong view, whatever bodily kamma, verbal kamma, and mental kamma he instigates and undertakes in accordance with that view, and whatever his volition, yearning, inclination, and volitional activities, all lead to what is unwished for, undesired, and disagreeable, to harm and suffering. For what reason? Because the view is bad (...)".
Zou je hieruit niet kunnen opmaken dat wat het resultaat aangaat, visie nog belangrijker is dan bedoeling, dan intentie? Want visie gaat nog daaraan vooraf.
Anguttara Nikaya 315 (10)
"Bhikkhus, for a person of right view, whatever bodily kamma, verbal kamma, and mental kamma he instigates and undertakes in accordance with that view, and whatever his volition, yearning, inclination, and volitional activities, all lead to what is wished for, desired, and agreeable, to well-being and happiness. For what reason? Because the view is good."
Het belang van visie wordt ook zo uitgedrukt:
Anguttara Nikaya 318 (3 )
"Bhikkhus, I do not see even a single thing so blameworthy as wrong view. Wrong view is the worst of things that are blameworthy."
En verderop in de tekst heeft Boeddha ook ernstige kritiek op een tijdgenoot contemplatief.
Anguttara Nikaya 319 (4)
"Bhikkhus, i do not see even a single person who is acting so much for the harm of many people, the unhappiness of many people, for the ruin, harm, and suffering of many people, of devas and human beings, as the hollow man Makkhali. Just as a trap set at the mouth of a river would bring about harm, suffering, calamity, and disaster for many fish, so too, the hollow man Makkhali is, as it were, a ''trap for people' who has arisen in the world for the harm, suffering, calamity, and disaster of many beings".
Een noot verklaart waarom deze Makkhali zoveel kritiek kreeg van de Boeddha namelijk hij verkondigde de visie van geen-oorzakelijkheid, waarin gesteld wordt dat er geen oorzaak is voor de bezoedeling en zuivering van wezens, die geen energie hebben, geen zelf-controle of de capaciteit van vrije keuze. Volgens Boeddha is dit dus een onjuiste visie die veel leed brengt bij alle wezens die er naar leven.
Hier zie je in ieder geval uitgedrukt worden hoe belangrijk visie is. Hierin zie je ook dat Boeddha, doordrenkt van het belang van juiste visie, ook geen kritiekloos figuur was die alles maar accepteerde. Veel in zijn tijd (en nu nog) heersende visies verwierp hij.
Ook in de opsomming van het edele achtvoudige Pad staat 'juiste visie' niet voor niets eerste, nog voor motivatie/intentie.
Eigenlijk verwoordt het iets dat wel bekend is, ook, toch? Iemand kan best goede bedoelingen hebben maar toch zo gemotiveerd handelen vanuit een verkeerde visie met als gevolg...ellende. Zie de zorg. Je moet wel kennis van zaken hebben ook, met goede bedoelingen alleen kom je er niet. Je kunt dus ook niet zonder meer zeggen...goede bedoelingen---> dus geluk, voorspoed, dus ook niet voor jezelf, zeggen deze teksten.
Goede bedoelingen beschermen je dus niet echt. Ook andere wezens worden zo niet beschermd.
Siebe