Auteur Topic: Vragen over Karma  (gelezen 5027 keer)

Offline Erwin

• Nieuwkomer
  • *
Vragen over Karma
« Gepost op: 23-05-2015 13:05 »
Beste lezers,

Mijn naam is Erwin, ik ben 24 jaar en studeer aan de Hogeschool Utrecht. Voor een schoolopdracht ben ik mij aan het verdieping in het Boeddhisme en specifiek op de leer van karma.

Voor mijn research heb ik er al veel over gelezen, maar ik heb ook informatie nodig van mensen die Boeddhist zijn en/of er veel mee bezig zijn of mensen die simpelweg in karma geloven. Ik heb een aantal vragen opgesteld en mocht ik met meer vragen komen, dan kan ik altijd een nieuw bericht plaatsen.

Mijn vragen aan jullie:

- Geloof jij in karma? Zo ja, in hoeverre?
- Heb je misschien voorbeelden waardoor je er in gelooft?
- Als je in karma gelooft, hoe beïnvloedt dit jouw leven? Is elke van je handelingen gebaseerd op deze leer?
- Wat betekent reïncarnatie voor jou?

Zelf ben ik niet heel erg gelovig, maar ik heb meerdere malen gevolgen gevoeld/gemerkt van (goede en slechte) karma, dus ik geloof er zelf wel in. Dat is ook de reden dat ik dit onderwerp kies voor deze schoolopdracht.

Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Met vriendelijke groeten,

Erwin
« Laatst bewerkt op: 23-05-2015 19:31 door Erwin »

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Re: Vragen over Karma
« Reactie #1 Gepost op: 23-05-2015 19:48 »
Geloof jij in karma? Zo ja, in hoeverre?

In het kort betekent het dat er een relatie bestaat tussen je intenties, die misschien positief zijn of negatief of neutraal, en een gevolg voor jezelf. Deze eerste Dhammapada verzen behandelen bijvoorbeeld dit onderwerp:

"De geest is de voorloper van alle dingen, de geest is hun leider, ze zijn door de geest geschapen. Als iemand spreekt of handelt met zuivere gedachten, volgt geluk dat daardoor is veroorzaakt, zoals iemands schaduw die hem nooit verlaat".
Wie vijandigheid in zich draagt zoals: “Hij heeft mij beledigd en geslagen, hij heeft mij verslagen en beroofd.” In hen waarin zulke gedachten steeds terugkeren, verdwijnt haat nooit".

Zulke intenties, dus geest waarin je handelt, worden ook gewoon weer gewenningen. Dus op een gegeven moment ben je bijvoorbeeld steeds weer geneigd iemand te slaan, te kwetsen o.i.d.,  als iemand jou kwetst, als voorbeeld. Je kunt wel aanvoelen dat zo je leven er niet leuker op wordt. Dus hier zie je dat er een relatie is tussen oorzaak-je eigen negatieve intentie iemand kwaad te doen en vergelden, en de vrucht-je wordt zelf langzamerhand zelf negatief, je leven verliest steeds meer kwaliteit, frisheid, leukheid, spontaniteit.

Het vers zegt dat zulke negatieve intenties, maar ook positieve, bij je blijven als een schaduw. Boeddha onderwees dat dit zelfs voorbij dit leven gaat. Heb je nou vaak negatieve intenties dan helt je bestaan omlaag in kwaliteit.

-Als je in karma gelooft, hoe beïnvloedt dit jouw leven?

Ik heb ervaren dat het belangrijk is hoe je bepaalde ervaringen duidt. Je kunt bijvoorbeeld pijn/lijden duiden als een bestraffing geluk als een beloning. Dit kan een hele emotionele en beklemmende belevingswereld zijn.

Voor mij betekent het karma-onderricht ook dat zulke emotionele duidingen mogen slijten. Boeddhisme is bijzonder optimistisch in die zin dat ieders natuur perfect is, er hoeft niks aan toegevoegd te worden, niks weggewerkt, niks veranderd. Als we fouten maken, en maakten en dat doen we, dan onderwijst Boeddha dat dit geen enkele invloed heeft op onze natuur, die zal altijd Boeddha zijn. Dus er is een belangrijk onderscheid te maken tussen gedrag, of activiteit en Zijn. Het zijn is goed zoals het is. En is dat niet bijzonder waardevol? Kamma heeft dus geen enkele invloed op zijn of het ongeconditioneerde.

Is elke van je handelingen gebaseerd op deze leer?

Boeddhisme maakt onderscheid in intentionele handelingen en niet-intentionele handelingen. Je kunt bijvoorbeeld bewust een vrouw wat vleien om haar te versieren of wat dan ook. Je doet dat met een zekere intentie. Je wilt wat. Karma schijnt vooral betrekking te hebben op dit intentioneel gedrag.
Maar je kunt ook, terwijl een mooi meisje iets laat vallen, zonder enige intentie gewoon ineens dat even oprapen en haar teruggeven. Dat komt gewoon ineens in je op te doen, zonder de intentie haar te versieren. Wanneer je zo handelt handel je eigenlijk echt in de geest van Boeddha. Eigenlijk ben je even Boeddha, zonder intentie behulpzaam. Ik denk niet dat het gezond is alsmaar zo doelbewust bezig te zijn. Dat schiet ook zijn doel voorbij toch. Daar wordt je ook niet gelukkig van.

- Wat betekend reïncarnatie voor jou?

Ik geloof dat er meerdere bestaansvormen zijn zoals de Boeddha onderwees. Ze ontstaan denk ik uit de indrukken die we verzamelt hebben op de geest. Ben je overwegend negatief bezig geweest, dan zal dit later rijpen als een erg pijnlijk rijk. Ben je overwegend positief bezig geweest dan neig je eerder naar een mooi rijk.

Siebe

Offline Erwin

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2015 13:27 »
Dank je wel voor het uitgebreide bericht Siebe!

Mocht er iemand zijn die mij liever een privé bericht stuurt ipv alles hier typt, dan kan dat natuurlijk ook.

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31-05-2015 20:34 »
Nog wat punten over kamma die ik tegenkwam:
[uit de engelse vertaling van Bhikkhu Bodhi]

Anguttara Nikaya 314.(9)
"Bhikkhus, for a person of wrong view, whatever bodily kamma, verbal kamma, and mental kamma he instigates and undertakes in accordance with that view, and whatever his volition, yearning, inclination, and volitional activities, all lead to what is unwished for, undesired, and disagreeable, to harm and suffering. For what reason? Because the view is bad (...)".

Zou je hieruit niet kunnen opmaken dat wat het resultaat aangaat, visie nog belangrijker is dan bedoeling, dan intentie? Want visie gaat nog daaraan vooraf.

Anguttara Nikaya 315 (10)
"Bhikkhus, for a person of right view, whatever bodily kamma, verbal kamma, and mental kamma he instigates and undertakes in accordance with that view, and whatever his volition, yearning, inclination, and volitional activities, all lead to what is wished for, desired, and agreeable, to well-being and happiness. For what reason? Because the view is good."

Het belang van visie wordt ook zo uitgedrukt:

Anguttara Nikaya 318 (3 )
"Bhikkhus, I do not see even a single thing so blameworthy as wrong view. Wrong view is the worst of things that are blameworthy."

En verderop in de tekst heeft Boeddha ook ernstige kritiek op een tijdgenoot contemplatief. 

Anguttara Nikaya 319 (4)
"Bhikkhus, i do not see even a single person who is acting so much for the harm of many people, the unhappiness of many people, for the ruin, harm, and suffering of many people, of devas and human beings, as the hollow man Makkhali. Just as a trap set at the mouth of a river would bring about harm, suffering, calamity, and disaster for many fish, so too, the hollow man Makkhali is, as it were, a ''trap for people' who has arisen in the world for the harm, suffering, calamity, and disaster of many beings".

Een noot verklaart waarom deze Makkhali zoveel kritiek kreeg van de Boeddha namelijk hij verkondigde de visie van geen-oorzakelijkheid, waarin gesteld wordt dat er geen oorzaak is voor de bezoedeling en zuivering van wezens, die geen energie hebben, geen zelf-controle of de capaciteit van vrije keuze. Volgens Boeddha is dit dus een onjuiste visie die veel leed brengt bij alle wezens die er naar leven.

Hier zie je in ieder geval uitgedrukt worden hoe belangrijk visie is. Hierin zie je ook dat Boeddha, doordrenkt van het belang van juiste visie, ook geen kritiekloos figuur was die alles maar accepteerde. Veel in zijn tijd (en nu nog) heersende visies verwierp hij.

Ook in de opsomming van het edele achtvoudige Pad staat 'juiste visie' niet voor niets eerste, nog voor motivatie/intentie.

Eigenlijk verwoordt het iets dat wel bekend is, ook, toch? Iemand kan best goede bedoelingen hebben maar toch zo gemotiveerd handelen vanuit een verkeerde visie met als gevolg...ellende. Zie de zorg. Je moet wel kennis van zaken hebben ook, met goede bedoelingen alleen kom je er niet. Je kunt dus ook niet zonder meer zeggen...goede bedoelingen---> dus geluk, voorspoed, dus ook niet voor jezelf, zeggen deze teksten.

Goede bedoelingen beschermen je dus niet echt. Ook andere wezens worden zo niet beschermd.

Siebe

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2015 19:35 »
Opmerking:
De nummering van de teksten in de vorige post verwijzen naar The Book of Ones!
Excuus, dit was weggevallen.
Siebe

Offline Erwin

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 04-06-2015 00:46 »
Opmerking:
Siebe

Dank je Siebe, ik ben mijn onderzoek bijna aan het afronden. Helaas kreeg ik hier niet veel reacties, maar gelukkig heb ik op het forum meer gevonden over karma en op het internet is er natuurlijk ook veel te vinden via andere websites.

Mvg,

Erwin

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2015 12:58 »
Opmerking:
Siebe

Dank je Siebe, ik ben mijn onderzoek bijna aan het afronden. Helaas kreeg ik hier niet veel reacties, maar gelukkig heb ik op het forum meer gevonden over karma en op het internet is er natuurlijk ook veel te vinden via andere websites.

Mvg,

Erwin

Je kunt denk ik twee verschillende situaties onderscheiden:

1. Je hebt een situatie waarin een Boeddha bijvoorbeeld actueel in gesprek is met iemand. Intuitief komt er dan bij een Boeddha van alles binnen over zo'n persoon. Allerlei informatie over diens neigingen, persoonlijkheid, huidige staat van geest, spirituele rijpheid, vorige levens etc. Het kan ook zijn dat de Boeddha zo een specifieke situatie 'beziet' en weet wat er gebeurt, wat oorzaak is etc. Dus kan het duiden.
Hier is intuitie op een actuele manier bezig, ontvangt actueel allerlei informatie die ter zake is.
Dit is eigenlijk de basis van alle algemene informatie over kamma. Zulke intuitieve vermogens heeft ieder mens en wezen. Ze worden alleen belemmerd door grove emoties als haat, begeerte, trots, verbeelding. Verder wordt het ook belemmerd door vormen van kennis die je onbewust voor waar aanhoudt, zoals het geloof in ego en de echte dualiteit tussen waarnemer en wat je waarneemt. Een Boeddha heeft zulke versluiering niet meer en daarom is diens intuitie vervolmaakt. Dat gaat vooral om een informatiestroom volgens mij.

2. Je hebt ook de situatie waarin Boeddha op basis van zulke specifieke situaties algemene wetmatigheden is gaan formuleren wanneer mensen daarom gingen vragen. Bijvoorbeeld: wezens doden in dit leven, rijpt als een kort volgend leven of een zwaar leven. Zo zal je veel van dit soort algemene wetmatigheden al hebben gevonden denk ik.
Je moet wel bedenken, wellicht heb je dat al gedaan, dat je die algemene informatie niet zomaar kunt vertalen naar specifieke situaties.
Het heeft zeg maar weinig zin 'te weten' dat een kind dat jong sterft dus wel gedood zal hebben in een vorig leven, dit afleidend uit een algemene wetmatigheid die Boeddha beschreef. Nee, als je echt dit zou willen weten zou het beste zijn dat je intuitie perfect is en zo de situatie doorgrondt.

Misschien heb je er wat aan.

groet,
Siebe

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 06-06-2015 14:22 »
Misschien was je deze sutta al tegengekomen. Het geeft een mooi beeld vind ik.
http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an03/an03.076.than.html

Siebe