Het raakt me wanneer ik zie dat mijn blinde, wilde natuur pijnlijke richtingen uitgaat. Je valt, je staat op en gaat verder. Toch knelt het als een onaangename verrassing. Men kan de moed verliezen, maar moet men ook de moed verliezen. De moed verliezen verandert niets aan de feitelijkheden.
Zo is het. Beoefening is niet voor iedereen even gemakkelijk. Voor mij zeker niet. De teksten geven aan dat als je van nature sterk geneigd bent tot wellust/hebzucht, haat en begoocheling, dan ervaar je ook regelmatig de pijn en het misgenoegen wat daarbij hoort. Hier reken ik mezelf inmiddels wel toe.
Er kunnen nu twee dingen gebeuren, of de vermogens komen langzaam tot ontwikkeling maar dat hoeft niet. Met zo'n karakter kan het ook gebeuren volgens AN 4.162 dat de vermogens juist snel en krachtig tot ontwikkeling komen en iemand snel bevrijding realiseert. Dus pijnlijke beoefening hoeft niet perse te betekenen dat het heel lang duurt voordat je bevrijding realiseert.
Als je van nature niet zo sterk neigt naar hebzucht, haat en begoocheling, bijvoorbeeld van nature weinig verlangens hebt, veel tevreden bent, vriendelijk, mild, niet neigt naar trots/eigenwaan, ja dan blijft je gewoon veel ellende bespaard. Voor zo iemand is niet alleen het leven veel aangenamer maar ook beoefening is voor zo iemand iets plezierigs.
Er is weinig aan te doen hoe ik op dit moment in elkaar zit. Ik besef meer dan ooit dat ik toch wel erg neig naar vijandelijkheid, onvriendelijkheid, trots/eigenwaan, veel passie. Nou ja, het is gewoon niet anders. Het is als het werkmateriaal en ik kan wel wensen dat het materiaal al van goud is, edel, vriendelijk, mild, vol wijsheid en mededogen, maar zo ligt het gewoon niet.
Thich Nhat Hahn vergelijkt dit met zaden. In het zogenaamde opslagbewustzijn ligt alles. Vele negatieve of onheilzame zaden maar ook vele positieve. De balans maakt iemands karakter. We zouden de heilzame zaden moeten bewateren, aandacht schenken, voeden en de onheilzame laten verdorren.
Tegelijkertijd zal het waarschijnlijk toch gebeuren dat als je dit beoefent, ook onheilzaam zaad rijpt en misschien zelfs wel juist wil rijpen. Alsof al die onheilzame zaden zelf wel bepalen dat ze rijpen! Ja, daar lijkt het veel op vind ik. Maar omstandigheden doen er ook erg toe. Als je werkloos thuis zit dan rijpt ook ander zaad dan wanneer je werkt en je nuttig voelt, gewaardeerd, geliefd en het leuk hebt met collega's.
Thich Nhat Hahn adviseert wat dat betreft ook de juiste omstandigheden te creeeren als dat maar even mogelijk is. Dus ga niet om met dwazen, mensen die je alleen maar ergeren, onheilzame wegen bewandelen. Het komt er eigenlijk op neer dat je een omgeving probeert te scheppen waarin heilzame zaden min of meer vanzelf worden aangesproken en onheilzame niet.
groet,