Auteur Topic: mijn eerste boeddha  (gelezen 4958 keer)

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
mijn eerste boeddha
« Gepost op: 12-12-2017 14:49 »

Dit is mijn eerste Boeddha beeldje. Een enorm attente collega gaf me dit cadeau met de interne Sinterkerst van het jaar. Gezien het uiterlijk en het kostenmaximum van 5 euro zal het rechtstreeks bij de Xenos vandaan komen maar toch is het me dierbaar. Om meerdere redenen.

Rijst bij mij de vraag: welke boeddha is dit? Ik ben daar niet goed in en zou het best aardig vinden meer te leren over hoe je dit kan zien aan het uiterlijk.

Met warme groet,

Maarten

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: mijn eerste boeddha
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2017 15:21 »
Hoi Maarten,

Niets mis mee hoor!

Ziet er uit als Thais/Birmees/Indiaas, en de 'historische' Boeddha (Gautama Siddharta, ook wel Sakyamuni genoemd). Dus geen speciale Mahayana-variant want dat zijn wat andere vormen.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2017 16:09 »
Hoi Ujukarin,

Bedankt voor je snelle reactie. Eigenlijk klopt het niet misschien maar ik ben min of meer opgelucht dat het toch Gotama betreft.  ;)  Ik wilde binnenkort m'n eerste puja lezen eens. Ik moet er nog een plekje voor in huis vinden, wat niet al te simpel is.

Kleine stapjes..

Is dat de mudra van gelijkmoedigheid, trouwens?

Met warme groet,

Maarten

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2017 16:12 »
Volgens mij is het de dhyana mudra.
Evenwicht,meditatie.
.......met een been in het graf,
het ander op een bananenschil

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12-12-2017 16:23 »
Volgens aziatischekunst.com komt dat ongeveer op hetzelfde neer.

Citaat
In de toestand van rust staat de mediterende in volmaakte onverschilligheid tegenover de wereld, iedere weerspiegeling van de materiële wereld uit zijn bewustzijn bannend, geheel verzonken in de waarneming van de onbegrensde ruimte.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben blij met mijn beeldje van de Verheven Leraar, hoe nederig van afkomst ook. Misschien ga ik er wel bladgoud op plakken, haha.

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20-12-2017 12:22 »
Nog eens een vraag, als het goed is..

Hoe zou je puja doen (in de theravada traditie) gewoon thuis? Kamfer heb ik niet om in brand te steken, gewone wierook wel. Een bloem offeren stuit me gek genoeg wat tegen de borst omdat ik er dan een uit een boeket moet halen die vervolgens nog sneller dood gaat dan de rest. De tekst verwijst natuurlijk naar het verwelken van de bloem, maar toch.

Nou weet ik wel dat ik het zelf kan inrichten zoals ik wil en het vast niet om de exacte soort wierook of bloem gaat maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Iemand ideeën?

Met warme groet,

Maarten

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 20-12-2017 12:27 »
Hoi Maarten,

Ik heb er gewoon een vaas bloemen staan, wierook en kaarsen. Het feit dat die bloemen gaandeweg verouderen/verwelken (en na hun levensduur op het altaar leg ik ze eerst een tijdje in de tuin voordat ze in de compostbak gaan) is ook 'offeren'. Echt aanbieden en direkt weggooien doen we nauwelijks, zelfs bij ceremonieele pujas waar iemand bijvoorbeeld de Toevluchten en Voorschriften neemt pakt zhij ook vaak een bloem uit de voorraad (welke de pujaleider in eigen vaasje heeft) en zet 'm na offeren weer in een vaas op het altaar...

With folded palms,

<Ujukarin>