Ja, mooie sutta vind ik ook. Sutta nipata vind ik een opvallend mooi werk. Op
www.sleuteltotinzicht.nl is dit werk grotendeels vertaald:
http://www.sleuteltotinzicht.nl/snp0-00.htmja, het woordje 'dit wordt hier niet ingevuld. Dat is ergens wel leuk vind ik. 'Dit is lijden'. Wat is dan dat 'dit'?
Ik geloof dat de sutta's overdragen, en ik geloof ook dat het in het leven echt zo zit, dat wat ervaren wordt als lijden en geluk, dat ligt niet echt vast. Het is maar net wat je referentie is.
Neem enthousiasme of optimisme. Voor velen van ons is dat gewoon een vorm van geluk wanneer dat aanwezig is. Maar vanuit een andere referentie, namelijk beeindiging, totale verstilling van alle formaties, ultieme kalmte, is enthousiasme en optimisme gewoon een belasting van de geest, een verstoring.
Zintuiglijk genot is voor de meesten van ons een vorm van geluk, plezier, maar dit zag de Boeddha volgens mij niet meer zo omdat diens referentie heel anders was.
Voor velen van ons is het juist een vorm van geluk om er als persoonlijkheid te zijn in de wereld, hier ben Ik! Hier ben ik met al mijn voorkeuren en afkeuren, met mijn persoonlijke meningen, met mijn oordelen, met mijn emoties, zie me, hoor me, hier ben IK~! Voor heel wat mensen is dat de ultieme manier van jezelf zijn in de wereld, en gelukzalig als je hierin vrij bent en zonder schaamte en remmingen. Terwijl door de Boeddha het verdwijnen van zulke bestaan-of manifestatiedrift en eigendunk "Ik ben" juist wordt onderwezen als het hoogste geluk.
Dit verschil in inzicht over wat geluk en lijden is, wordt in de laatste paragraaf van de sutta beschreven:
"Er is nog een manier om deze tweevoudige bespiegeling uit te leggen: 'De eerste bespiegeling is, dat in de wereld, inclusief zijn mara's en brahma's, kluizenaren (samana) en brahmanen (brahmana), met zijn koningen en gewone mensen, dingen gezien worden als geluk, terwijl de hogere wezens, de edelen van geest, heel helder vanwege hun verheven wijsheid, die dingen zien als lijden (dukkha). De tweede bespiegeling is, dat in de wereld, inclusief zijn mara's en brahma's, kluizenaren (samana) en brahmanen (brahmana), met zijn koningen en gewone mensen, dingen gezien worden als lijden, terwijl de hogere wezens, de edelen van geest, heel helder vanwege hun verheven wijsheid, die dingen zien als zijnde geluk." Dus zelfs meningen, nee ervaring over wat geluk en lijden is, liggen uiteen omdat mensen een andere referentie hebben.
Als de Boeddha sprak over 'dit is lijden' dan verwees hij mijns inziens naar alles wat de geest belast, in zijn grove en meest subtiele vormen. Hij kende de totale ont-lasting. Dat onderwees hij volgens mij als het ultieme geluk. En mensen die belasting in feite aanzien voor geluk, zoals de belasting van opwinding, van enthousiasme, van vreugde, van zintuiglijk genot, die verwarren lijden met geluk en geluk met lijden. Dat zegt het laatste fragment volgens mij.
Siebe