Auteur Topic: sexual misconduct  (gelezen 3329 keer)

Offline Anapanasati

• Nieuwkomer
  • *
sexual misconduct
« Gepost op: 24-05-2019 13:48 »
Hoi,

Met grote regelmaat beoefen ik meditatie. Daarbij vind ik het van belang om enige morele code in acht te nemen. Waar ik ontzettend mee worstel is dat ik last heb van mijn seksuele neigingen. Ik ben namelijk massochistisch ingesteld. Dit leidt tot onjuiste acties en intenties. Hoe overwin ik deze hindernis?

BVd,

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: sexual misconduct
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2019 14:32 »
Hoi Anapanasati,

Goed dat je dit deelt. Het is niet duidelijk wat nou precies die onjuiste akties buiten het kussen zijn dus laten we het maar eerst beperken tot onjuiste gedachten en intenties op het kussen, toch? Gemeengoed, misschien iets meer bij mannen dan bij vrouwen en soms ietwat afnemend bij ouder worden.
Seksualiteit vond Boeddha echt niets mis mee (binnen de gekozen levensstijl) mits binnen de grenzen van het 'no misconduct'. En de bijbehorende positieve leefregel gaat over Samtushti oftewel Rust, Eenvoud en Tevredenheid.
Dat wordt dus, als dit je meditatie teveel verstoort, het werkveld op twee manieren:
  • Kijken waar de onrust vandaan komt. Welk psychologisch verlangen uit zich in overmatig denken aan seksualiteit? En kun je aan dat verlangen gaan werken door bijvoorbeeld te erkennen dat het er is, en te zien dat het aan kracht mindert door bijvoorbeeld meer Tevredenheid te ontwikkelen?
  • En/of is het verlangen mogelijk deels te vervullen door anderssoortige behoeften-invulling? Nee niet primair eten van chocola ;-) of andere troep, maar wel bijvoold sporten, gezonder eten, mogelijk meer met Cultuur zoals muziek doen, van de Natuur gaan genieten>

Slechts wat handreikingen die soms helpen...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Anapanasati

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2019 14:38 »
hoi Ujukarin,

Het is voor mij erg ingewikkeld om te ontdekken welk verlangen eraan ten grondslag ligt. Daarnaast richt ik me al op tal van andere activiteiten. Ik vind je handreikingen erg fijn van bedoeling maar ik lijk er niet zo veel mee te kunnen helaas.

Offline Anapanasati

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2019 15:51 »
Hoi Ujukarin,

Ik heb je bericht nog nader beschouwd en meegenomen in mijn meditatie. Er zit meer in dan ik er in eerste instantie uit kon halen. Nogmaals dank. Ik ben er achter dat mijn verlangen inderdaad verband houdt met ontevredenheid. Dit zal nog dieper onderzocht moeten worden.. Het voorname is dat ik nu weet dat ik een vervulling zoek om een innerlijke onrust of onvrede te dempen. In feite is het hele probleem simpel terug te voeren naar een preoccupatie (een soort mentale beeldvorming of fantasiebeeld waaraan ik geestelijke gehechtheid heb). Dit zal ik in mijn meditaties los moeten gaan laten. Het moeilijke daarbij is dat tijdens mediteren er allerlei gedachtes en beelden opdoemen uit het onderbewuste. En dat deze vaak niks te maken hebben met de ‘doelfantasie’. Wat ik vooral kan doen is op het moment dat dingen opborrelen er mindful mee om te gaan. Dan is er ruimte om te kiezen en de prikkel te laten overwaaien. Vanzelf zullen de tendensen dan mettertijd aan kracht verliezen. Vergelijkbaar met een verslaving. Bewustwording, inzicht en wijsheid zijn nodig hierbij. Het klinkt simpel maar hindernissen kunnen heftig ingeslepen zijn. Het ego heeft een grote voorraad aan trucs om een mens te misleiden.
« Laatst bewerkt op: 24-05-2019 15:59 door Anapanasati »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2019 16:04 »
Hoi Ujukarin,

Ik heb je bericht nog nader beschouwd en meegenomen in mijn meditatie. Er zit meer in dan ik er in eerste instantie uit kon halen. Nogmaals dank. Ik ben er achter dat mijn verlangen inderdaad verband houdt met ontevredenheid. Dit zal nog dieper onderzocht moeten worden.. Het voorname is dat ik nu weet dat ik een vervulling zoek om een innerlijke onrust of onvrede te dempen. In feite is het hele probleem simpel terug te voeren naar een preoccupatie (een soort mentale beeldvorming of fantasiebeeld waaraan ik geestelijke gehechtheid heb). Dit zal ik in mijn meditaties los moeten gaan laten. Het moeilijke daarbij is dat tijdens mediteren er allerlei gedachtes en beelden opdoemen uit het onderbewuste. En dat deze vaak niks te maken hebben met de ‘doelfantasie’. Wat ik vooral kan doen is op het moment dat dingen opborrelen er mindful mee om te gaan. Dan is er ruimte om te kiezen en de prikkel te laten overwaaien. Vanzelf zullen de tendensen dan mettertijd aan kracht verliezen. Vergelijkbaar met een verslaving. Bewustwording, inzicht en wijsheid zijn nodig hierbij. Het klinkt simpel maar hindernissen kunnen heftig ingeslepen zijn. Het ego heeft een grote voorraad aan trucs om een mens te misleiden.

Okay blij dat het toch enigszins heeft kunnen helpen  8) Sommige problemen in meditatie (zoals depressiviteit) zitten soms op de grens van psychologische aandoeningen en door boeddhisme oplosbare zaken, dus ik geef ook beslist geen 100% garantie dat boeddhistisch advies het hele verhaal is. In sommige gevallen is goeie oude psychologische steun nodig.

With folded palms,

<Ujukarin>
PS Natuurlijk 'voor een fase' in je proces, om een zeker stukje innerlijke incompleetheid op te lossen. Als tiener/vroege-twen zat ik in mentale problemen waar school etc. een psychologisch traject voor aanbevolen maar ik had al gesnuffeld aan meditatie. En was er na enige gesprekken met de psycholoog van overtuigd dat het meditatie-pad, dat de lat veel hoger legt dan psychologie, voor mij beter zou zijn. Ik heb daarin gelijk gekregen maar dat wil zeker niet zeggen dat het voor iedereen zo moet worden gekozen!

Offline MaartenD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2019 16:09 »
Hallo Anapanasati,

Mijn respect voor je dapperheid dit te delen met anderen. Je zit er duidelijk zelf mee. Mijn hart gaat naar je uit.

De vraag is wat seksuele overtreding precies is. Als ik kijk naar de derde van de vijf morele praktijken - aandachtsoefeningen bij sommigen - dan ben ik persoonlijk van mening dat kāmesu-micchācāra wat breder is dan 'verkeerd of slecht gedrag met betrekking tot sensualiteit'. Het lijkt een component te hebben van het botvieren van je lusten. De meesten voelen wel wat verkeerd is.

Niet-traditionele niet-standaard seks is niet per definitie verkeerd. Juist de BDSM-mensen, zo laat ik me vertellen, zijn uiterst zorgvuldig als het gaat om wie wat wel en niet wil en wie wat prettig vindt.

Je lusten botvieren en, in de engere zin, seksueel wangedrag betekent al snel dat we anderen dwingen of geweld aan doen maar ook dat we anderen slechts gebruiken voor onze eigen lust. Zelfs als alles geheel vrijwillig gebeurt dan kun je toch met een ander zijn zonder die ander echt als compleet mens te zien en alleen maar aan je gerief willen komen.

Wat zeer zeker niet goed is, is als je verlangens je leven beheersen, als je verslaafd bent of er steeds aan denkt. In dit soort gevallen - ik spreek nu echt in het algemeen en niet tegen jou persoonlijk! - is psychologische hulp waarschijnlijk belangrijker dan boeddhistische rite.

In mijn ervaring kun je groeien in de oefening en zeker in de vijf morele praktijken. Afzien van seksueel wangedrag, deze trainingsregel neem ik aan... voor de ene kan dat zijn stoppen met behoorlijk grof gedrag, voor de ander kan dat fijnzinniger zijn...

Overigens is het in acht nemen van enige morele code erg belangrijk voor het succes van je meditatie. Daar heb je volkomen gelijk in. Ujukarin geeft prachtige tips hieronder. Ik kan nog wel toevoegen dat het handig kan zijn om onrust in je geest te zoeken ergens op je lichaam. Je voelt een emotie bijna altijd wel 'ergens'. Ontspan dan dat stuk van je lichaam. Erken ook vooral dat je verlangens er zijn. Ze zijn er om redenen.

Met warme groet,

Maarten

Offline Anapanasati

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2019 14:51 »
Hoi Ujukarin,

Okay blij dat het toch enigszins heeft kunnen helpen  8) Sommige problemen in meditatie (zoals depressiviteit) zitten soms op de grens van psychologische aandoeningen en door boeddhisme oplosbare zaken, dus ik geef ook beslist geen 100% garantie dat boeddhistisch advies het hele verhaal is. In sommige gevallen is goeie oude psychologische steun nodig.

With folded palms,

<Ujukarin>
PS Natuurlijk 'voor een fase' in je proces, om een zeker stukje innerlijke incompleetheid op te lossen. Als tiener/vroege-twen zat ik in mentale problemen waar school etc. een psychologisch traject voor aanbevolen maar ik had al gesnuffeld aan meditatie. En was er na enige gesprekken met de psycholoog van overtuigd dat het meditatie-pad, dat de lat veel hoger legt dan psychologie, voor mij beter zou zijn. Ik heb daarin gelijk gekregen maar dat wil zeker niet zeggen dat het voor iedereen zo moet worden gekozen!

Ik zal je kort wat achtergrond geven. Ik heb 10 jaar lang de diagnose bipolaire 1 stoornis gehad. Normaliter is dit een levenslange en ongeneselijke diagnose. Na een aantal jaar meditatie kreeg ik te horen dat er hoogstwaarschijnlijk een foutieve diagnose was gesteld. Achteraf bezien heb ik een overmoedige keuze gemaakt door toen abrupt alle medicatie te stoppen. Het gevolg was namelijk een nieuwe psychose met opname in de GGZ. Daar is vastgesteld dat er geen stemmingsproblemen waren en heb ik de diagnose ‘psychose niet anders omschreven’ gekregen. De winst van mijn meditatie beoefening is dat ik het nu met veel minder medicijnen red. Ik krijg alleen nog een niet al te hoge dosering anti psychotica. Daarbij is er een kans om het in de toekomst af te gaan bouwen naar 0. Wat ik hiermee zeggen wil is dat (en ik studeer daarnaast zelf psychologie) ik van mening ben dat meditatie een veel krachtigere invloed heeft op genezing dan psychotherapie. Dat ik daarnaast toch psychologie studeer is overigens omdat ik ook een MBCT certificaat heb. Dit is in de ogen van velen niet voldoende onderbouwd wanneer er geen studie psychologie aan gekoppeld is. Mindfulness krijgt naar mijn mening  in de GGZ   niet de waardering die het verdiend. Met mijn seksuele probleem heb ik ook een seksuoloog gesproken. Deze was van mening dat ik het zelf zou kunnen oplossen door het simpelweg als verslaving te zien en de activiteit gewoon achterwege te laten. Dan zou de neiging vanzelf overgaan. Een psychiater, psycholoog of seksuoloog kan niet het effect bewerkstelligen dat meditatie wel kan. Alleen wordt dit niet erkent. Wellicht omdat de farma industrie  zeer winstgevend is. De APA (American Psychiatry Association) vergoedt niet eens onderzoek naar mindfulness. Het systeem is dus rot. Voor mij dan ook geen psychologische hulp.
« Laatst bewerkt op: 25-05-2019 14:53 door Anapanasati »

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 25-05-2019 15:02 »
Ik zal je kort wat achtergrond geven. Ik heb 10 jaar lang de diagnose bipolaire 1 stoornis gehad. Normaliter is dit een levenslange en ongeneselijke diagnose. Na een aantal jaar meditatie kreeg ik te horen dat er hoogstwaarschijnlijk een foutieve diagnose was gesteld. Achteraf bezien heb ik een overmoedige keuze gemaakt door toen abrupt alle medicatie te stoppen. Het gevolg was namelijk een nieuwe psychose met opname in de GGZ. Daar is vastgesteld dat er geen stemmingsproblemen waren en heb ik de diagnose ‘psychose niet anders omschreven’ gekregen. De winst van mijn meditatie beoefening is dat ik het nu met veel minder medicijnen red. Ik krijg alleen nog een niet al te hoge dosering anti psychotica. Daarbij is er een kans om het in de toekomst af te gaan bouwen naar 0. Wat ik hiermee zeggen wil is dat (en ik studeer daarnaast zelf psychologie) ik van mening ben dat meditatie een veel krachtigere invloed heeft op genezing dan psychotherapie. Dat ik daarnaast toch psychologie studeer is overigens omdat ik ook een MBCT certificaat heb. Dit is in de ogen van velen niet voldoende onderbouwd wanneer er geen studie psychologie aan gekoppeld is. Mindfulness krijgt naar mijn mening  in de GGZ   niet de waardering die het verdiend. Met mijn seksuele probleem heb ik ook een seksuoloog gesproken. Deze was van mening dat ik het zelf zou kunnen oplossen door het simpelweg als verslaving te zien en de activiteit gewoon achterwege te laten. Dan zou de neiging vanzelf overgaan. Een psychiater, psycholoog of seksuoloog kan niet het effect bewerkstelligen dat meditatie wel kan. Alleen wordt dit niet erkent. Wellicht omdat de farma industrie  zeer winstgevend is. De APA (American Psychiatry Association) vergoedt niet eens onderzoek naar mindfulness. Het systeem is dus rot. Voor mij dan ook geen psychologische hulp.

Dank je voor het delen, en dapper dat je doorzet! We zijn het op hoofdlijnen wel eens denk ik; maar je zult weinig meditatieleraren tegenkomen, bij mijn sangha niet noch elders, die claimen veel te kunnen betekenen voor mensen met zwaardere psychische problemen. Bijvoorbeeld omdat meditatie een integrerend effect heeft, veel van je onderbewustzijn wordt je je langzaam bewust van; en dan moet je enigszins een 'happy healthy human being' zijn om dat zomaar aan te kunnen en daarna aan de slag gaan om de minder gewenste neigingen bij te sturen.
Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat we in de Amsterdamse sangha vrij regelmatig een jongen op bezoek hadden, en ook op een enkele retraite, met behoorlijke schizofrenie. Hij veroorzaakte geen 'last' bij ons in voor anderen zichtbare vorm, maar uit wat hij in gesprekken communiceerde bleek dat de meditaties erg moeilijk bij hem aansloegen. De schizofrenie leidde o.a. tot een soort bodemloze put qua meditatie-inspanning. Dus we hebben vrij consequent als team hem gemeld dat hij toch primair bij de psychologen remedie/therapie moest gaan zoeken voor zijn kwaal, en als aanvulling daarop (en in een later stadium als enige oefening) meditatie kon beoefenen.

Dank,

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 27-05-2019 15:41 »
Moedig van je Anapanasati om dit ter discussie te stellen. Ik heb wel enige ervaring in het omgaan met mensen met een psychische kwetsbaarheid, en het is soms wel en soms niet een barrière voor beoefening. Maar ik heb wel vaker gehoord dat leraren er soms huiverig voor zijn.

Ik denk dat dit vaak te maken heeft met de terminologie... als je aan een meditatie leraar verteld dat je bipolair hebt, dan zal hij vaak zeggen ‘daar ben ik niet voor getraind’ en hij kan je soms op die grond uit de klas weren. Terwijl als je alleen over je symptomen praat en zegt dat je soms heftige emoties ervaart, dan zal hij daar geen grond in vinden om je uit te sluiten. Het is best wel een lastig iets.

Psychose niet-anders-omschreven is natuurlijk een stuk lichtere diagnose dan bijvoorbeeld schizofrenie, en het lijkt je relatief weinig last te geven met je meditatie, dus dat is al heel wat. Ik wens je veel geluk met verdere beoefening.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Anapanasati

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 28-05-2019 15:48 »
Dank jullie allen voor de complimenten t.a.v. mijn moed. Maar het is natuurlijk een annoniem forum en niemand weet dat ik Repelsteeltje heet. En ja, een psychose in het verleden dat schrikt niet alleen meditatieleraren af, maar natuurlijk ook deelnemers als je zelf een certificaat hebt. Het moet allemaal zo ingekaderd worden in hokjes... Ik heb door psychische dalen en alle kwetsende omstandigheden die daar gevolg van waren ervaringen opgedaan. Uit die dalen ben ik opgeklommen, de meditatie heeft mij psychisch sterker gemaakt. Als ik mensen zie in mijn directe omgeving of op straat, dan valt op hoeveel leed er in sommigen leeft. Vaak zijn mensen gevangen in gedachten. Gedesillusioneerd door labels die de werkelijkheid vervormen en verkrimpen tikt hun tijd verder. Dan denk ik.. Mijn gedachten waren ook een illusie net als die van hen. Alleen waren mijn gedachten niet volgens het predikaat ‘normaal’ en dat is ook niet meer dan een cultureel bepaalde consensus. Als ik dit vergelijk met die velen mensen die ik hier beschrijf (en dat kunnen net zo goed psychiaters zijn) dan geeft dat vraagtekens. Ik voel mezelf gezond en vitaal. Als we dan zo nodig over ziekte en diagnostiek moeten praten? of kwetsbaarheid? Wie is dan kwetsbaar? Zijn zij het of ben ik het? Baggatalliseer ik de boel? Of heb ik gelijk als ik zeg dat mijn 8 jarige meditatie beoefening gewoon zijn vruchten aan het afwerpen is en ik blij mag zijn met de mentale gezondheid die ik beleef? Ik denk dat ik gewoon een stuk wakkerder geworden ben en inzichten heb verworven waarmee ik anderen kan helpen. Zeker als straks blijkt dat het seksuele hoofdstuk een volgende overwinning gaat worden.. dan hoef ik me toch niet aan het twijfelen te laten brengen door een of ander flutdiagnose? Deze zijn flut want ze zijn gebaseerd op het foute idee van een persoonlijkheid afkomstig van o.a.  Descartes die dachtten dat mensen werkelijk een soort ziel zouden hebben. Dieren overigens niet he? Alleen mensen.. hoe absurt! Die onafhankelijke en  onveranderlijke ziel bestaat niet, (net als Sinterklaas), dan bestaat er ook geen vaag iets als een vaststaande persoonlijkheid zoals het biomedische model doet geloven. Dus ook geen stoornis die niet met mindfulness kan worden opgeklaard.

- “Just like the lotus we too have the ability to rise from the mud, bloom out of the darkness and radiate into the world.” – Unknown
« Laatst bewerkt op: 28-05-2019 15:58 door Anapanasati »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 28-05-2019 18:32 »
Mooi!

En je hebt gelijk!

Als je "echt" gerealiseerd hebt wat je schrijft, en je het niet gebruikt, als verhaaltje van horen zeggen aangevuld met ietwat intellectueel begrijpen, om je boven de situatie waarin je nog in verzonken zou zitten te verheffen en je er ongenaakbaar door te voelen, dan is er effectief geen probleem meer voor jou.

Maar meestal begrijp je dan ook dat wat je gerealiseerd hebt geen rechtstreekse vrucht is van 8 jarige meditatie beoefening (hoewel het er wel onrechtstreeks aan kan toe bijgedragen hebben), en dat het blij zijn met de mentale gezondheid die je beleeft, de persoonlijkheid, die zoals je zegt niet vast is, nog steeds vast zet.

Wat ik wil zeggen, het ene hoeft het andere niet uit te sluiten: begrijpen dat er niets mis is met jou (en dus ook niet met een ander!) en toch blijven zoeken naar een juiste evenwicht zodat dit niets mis zijn werkelijk en blijvend kan gerealiseerd worden, hoeven elkaar niet uit te sluiten. En voor dat evenwicht heb je soms anderen nodig om je daarbij te helpen, wat niet wil zeggen dat er iet mis is met jou.

Wij hebben allemaal de mogelijkheid van de lotus, maar pas als de lotus zich gaat voeden aan de modder die het in duisternis houdt, kan ze bloeien uit die duisternis en schijnen in de wereld.

En dat voeden betekent soms dat je toch de duisternis in de ogen kijkt in plaats van hem te willen overstijgen (transcenderen). En dat is echt niet gemakkelijk alleen te doen. Maar misschien ook niet onmogelijk.

Ik wens je alle geluk hierbij en alles wat je nodig hebt om de duisternis niet te overwinnen maar hem recht in de ogen te kijken en hem te nemen zoals die is.

Dorje.

Offline Anapanasati

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 28-05-2019 22:09 »
Hoi Dorje,

Ik kan je skeptische inslag tegenover mijn verhaal begrijpen. Is het een realisatie of is het afkomstig uit analyse en boekjes?

Wanneer ik het heb over wat mij opvalt wanneer ik mensen op straat zie is dat niet gewoon van horen zeggen. Noch is dit een realisatie van een staat waarin ik permanent verkeer. Ook ik heb mijn momenten van in gedachte (geillusioneert) zijn. Wat ik beschrijf zijn echter wel mijn oprechte ervaringen van momenten waarop ik wakkerder lijk te zijn. Er is dus nog zeker een weg voor mij af te leggen. Vruchten Beginnen zich af te werpen maar er is nog werk.

Het een sluit het ander zoals ook blijkt uit mijn antwoord inderdaad niet uit. Ik zal best hier en daar steun moeten accepteren.. En dat is ook wat ik in de praktijk doe. Het probleem is vooral dat de hulpverlening door zelf nauwelijks iets van meditatie te weten in de grond te kort schiet.. Dit zou wat mij betreft radicaal anders moeten.

Mijn verhaal is dus een van overwinningen op problemen uit mijn verleden maar ook van frustratie. Ik heb veel meer baat bij een vergevorderde monnik dan bij een hoogopgeleide psychiater die dit niet eens snapt.

Duisternis in de ogen kijken? Dat is iets wat bij het trancenderen hoort. Ja, er is nog genoeg modder maar dat is mijn strekking ook niet. Wat ik wel beweer is dat er al grote delen getrancendeerd zijn. (dat is eigenlijk  een beter woord voor overwonnen...). Ik kom van diep en delen in mij ontwikkelden als die lotus. Ik ben dus aan het ontwaken en heb het oprechte vertrouwen in meditatie  uit eigen realisatie. Dat ik trancenderen beschrijf als overwinnen toont aan dat er inderdaad nog wat ego verwikkelingen zijn maar dat was al van begin af aan duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 28-05-2019 22:27 door Anapanasati »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #12 Gepost op: 28-05-2019 23:00 »
Hoi Repelsteeltje,

Allereerst welkom [terug] op het forum!

Ik kan jouw verhaal niet realiseren. Ik vond het wel mooi. Ook al klonk het wat overmoedig, vandaar mijn reactie. Klinkt nu echter dat je prima bezig bent.

En ik kan je volgen dat de hulpverlening zijn hiaten heeft, maar die kan je zelf invullen zonder te verwachten dat ze voor jouw ingevuld worden. Hulpverleners houden zich bezig met evenwichten herstellen en zijn daar soms gewoon erg goed in, sommigen veel beter dan wij, zij houden zich niet bezig met verlichting en dat hoeft ook niet. Ze schieten niet tekort in de functie die ze hebben. Ze hebben gewoon een andere inslag.
Maar het moet natuurlijk wel klikken en als dat niet is begrijp ik dat het een bron van frustratie kan zijn.

Maar transcenderen is niet wat Boeddhisme beoogt, transcenderen is je boven het lijden plaatsen, daarvoor ben je beter af bij Advaita en andere spirituele zaken. Boeddhisme gaat om het lijden te doorgronden (in de ogen kijken), dat is iets helemaal anders. En daarvoor heb je eerst een goede stabiliteit nodig, om te transcenderen niet. Maar wat je transcendeert daar kan je ook weer in terugvallen. Dus dat is maar een tijdelijke oplossing.

Maar goed what's in a name?

Hoe dan ook, welkom [terug] hier of het forum en fijn dat je je ervaringen hier deelt!

Vriendelijke groeten,

Dorje.

[Edit: heb even "terug" toegevoegd aan welkom, omdat ik opeens zag dat jij hier al veel langer bent dan ik. Dus, excuses voor de fout en ineens ook een aangename kennismaking!]

« Laatst bewerkt op: 29-05-2019 08:15 door Dorje »

Offline Anapanasati

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 29-05-2019 08:15 »
Hoi Dorje,

Het boeddhisme kent de 4 nobele waarheden:
1. Er is lijden
2. Er is een oorzaak voor het lijden
3. Er is een uitweg uit het lijden.
4. De uitweg uit het lijden is het 8 voudige pad

Lijden doorgronden dus inderdaad maar vervolgens teniet doen dus. Ik heb niet de indruk dat het bij mij in zijn geheel een trancendentie is. In een meditatie worden er dingen losgelaten door deze eerst in de ogen te kijken (op te pakken) en daarna los te laten. De gehechtheden zijn als touwtjes aan gedachten, emoties etcetera. Als deze zijn doorgeknipt (losgelaten) dan is dat denk ik geen trancendentie. Het zal deels ook een trancendentie van het ego zijn.. Maar er hebben ook realisaties plaatsgevonden.

Misschien schiet de huidige hulpverlening niet in de grond tekort. Wat tekort schiet is dat de GGZ in deze vorm met het biomedisch perspectief dat evenwichten hersteld gezien wordt als enig geldig apparaat. Mindfulness onderzoek wordt niet door APA ondersteund. Dit vind ik geen hiaat maar echt iets wat in de grond tekort schiet. Het is niet dat het niet klikt met mijn hulpverleners.. Ik vind ze alleen in hun visie -zeker bij mij, iemand die veel mediteert- erg gebrekkig. Dat ligt niet aan hun potentieel maar aan het systeem. Dit is waarover ik frustraties heb. Ik ben dan al snel de gek die Fuck the system roept en mijn constareringen en redenaties worden niet gezien.

« Laatst bewerkt op: 29-05-2019 08:17 door Anapanasati »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 29-05-2019 09:39 »
Lijden doorgronden dus inderdaad maar vervolgens teniet doen dus.

Inderdaad, eens het lijden doorgrond is, kan het pas echt met wortel en al uitgetrokken worden.

Maar er hebben ook realisaties plaatsgevonden.

Dat geloof ik zeer zeker. Til dus niet te zwaar aan wat ik schrijf, ik schrijf gewoon wat er opkomt bij het lezen van je schrijven of dit grond heeft of vind bij jou, is niet gezegd.

Zoals deze: de mooiste realisatie is toch wel dat het nooit de werkelijkheid (of dit nu de biomedische of de spirituele of de dagdagelijkse is) die niet voldoet, het is altijd een ik/ego die vind dat de werkelijkheid zoals die nu eenmaal is niet voldoet. Dat wil niet zeggen dat men maar alles moet nemen zoals het is, maar dat wil zeggen dat men alles neemt zoals het nu eenmaal is en daar waar men in de mogelijkheid is om bij te dragen aan een verbetering dit gewoon ook spontaan doet, in plaats van frustraties op te bouwen over hoe men wenst dat het zou moeten zijn.

Zie je hier het lijden dat met wortel en al uitgetrokken kan worden en er toch responsiviteit over kan blijven? In zen zeggen ze soms: de werkelijkheid is al perfect, maar "daar waar mogelijk" kan het altijd nog ietsje perfecter. 

Ik ging ooit naar een dokter omdat ik na een intensieve Tumo praktijk (Tibetaans praktijk waarbij je hitte oproept en je centrale kanaal in stuurt) erg slecht was geworden en dit na dagen nog niet verbeterd was. De dokter stelde vast dat mijn schildklier tilt was geslaan. De behandeling was: pilletjes slikken voor de rest van mijn leven. Ik vroeg nog voorzichtig of dit niet door een of andere intensieve yoga beoefening kon veroorzaakt zijn en als ik daarmee stopte dat het dan vanzelf opgelost zou geraken, het antwoord was natuurlijk "onmogelijk". Maar ik was de dokter heel dankbaar voor zijn diagnose, hitte en schildklier hebben met elkaar te maken, ik besefte dat er iets mis moest zijn gelopen met mijn hitte en hoe gevaarlijk zulke praktijken konden zijn (zonder dichte opvolging door een ervaringsdeskundige, hetgeen de dokter helemaal niet hoeft te zijn). Ik ben er sindsdien dus ook mee gestopt, en pas na maanden was mijn schildklier weer hersteld (zonder pilletjes), door bloedonderzoek bevestigd.

Is het de taak van een dokter om tumo en andere rare energetische of meditatieve dingen te doorgronden? Neen, dus geen reden voor frustratie.

Als ik mijn eigen kennis (weten dat de problemen ontstaan waren door die praktijk) en zijn kennis (weten dat het probleem zich in de schildklier bevond) combineer, kom ik tot een grotere wijsheid: "let toch op met die dingen, Dorje en stop daar ogenblikkelijk mee!".

Maar als ik verwacht dat de dokter mij moet begrijpen met de kennis die ik heb, voel ik mij niet begrepen, verkeerd geviseerd, gefrustreerd met alle gevolgen van dien op "mijn" lijden. Zie je?

De vraag is: waar zit de wotel van die frustratie? Zit die bij die dokter, bij de therapeuten en psychiaters, zit het in de biomedische werkelijkheid die tekort zou schieten? Of zit het in mijn verwachting naar hoe die biomedische werkelijkheid zou moeten zijn zodat die veel beter bij mijn spirituele werkelijkheid zou aansluiten en ik mij dus beter begrepen zou voelen? De "ik" die zich beter begrepen wil voelen, en die zich getranscendeert heeft boven de biomedische werkelijkheid, dat is misschien wel de wortel? Waar moet hij dus uitgetrokken worden?

Maar dit zijn zoals ik al zei gewoon bedenkingen die spontaan opkomen en goed mogelijk noch kant, noch wal raken en zeker al niet miskennen dat je prima bezig bent. Zoals in zen: alles is al prima, maar daar waar mogelijk kan het altijd nog ietsje meer prima.

Frustratie-vrije groeten,

Dorje.

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 29-05-2019 14:40 »
Lijden doorgronden dus inderdaad maar vervolgens teniet doen dus.

Inderdaad, eens het lijden doorgrond is, kan het pas echt met wortel en al uitgetrokken worden.

We moeten eerst bepalen wat de Boeddha bedoelt met lijden. Volgens mij bedoelde hij daarmee ook pijn, ziekte, verouderen, en de dood. Hij zag een dode, een oude gebochelde man, en een zieke. De Boeddha besefte dat hij van diezelfde natuur was en zag dit als lijden. Hij zocht naar een oplossing voor ziekte, ouderdom en dood. Hij zocht volgens mij niet alleen naar acceptatie van ziekte, verouderen en dood.

Je kunt je afvragen of ziekte en pijn en ouderdom lijden is. Als iemand nou geen enkele afkeer voelt van pijn, en geen wens dat die pijn moet verdwijnen, is pijn dan geen lijden? Zo zag de Boeddha het denk ik niet. Die persoon lijdt wel in lichaam maar niet in de geest, lijdt niet mentaal. Dat scheelt een hoop lijden. Maar volgens mij zag de Boeddha lijden niet als enkel en alleen maar een mentale zaak.

Lijden is existentieel en met geboorte volgt vanzelf pijn, ziekte, verouderen en de dood. Om dat lijden te beeindigen moet geboorte eindigen. Worden wij hierna weer als mens geboren dan wacht ons weer pijn, ziekte, verouderen en dood.

Er is geen sprake van bevrijding of de beeindiging van lijden als weder geboorte niet is beeindigd. Een arahant wordt na de dood nergens meer geboren in samsara. Die maakt dus niet weer opnieuw geboorte, pijn, verouderen en de dood mee. Het lijden is voorgoed beëindigd.

Dit is toch de geest van de Boeddha in de Pali sutta's.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #16 Gepost op: 29-05-2019 17:24 »
Er is geen sprake van bevrijding of de beeindiging van lijden als weder geboorte niet is beeindigd. Een arahant wordt na de dood nergens meer geboren in samsara. Die maakt dus niet weer opnieuw geboorte, pijn, verouderen en de dood mee. Het lijden is voorgoed beëindigd.

Mee eens... Vandaar dat de Boeddha de weg naar uitdoven toont, inclusief uitdoven van opnieuw geboren worden, door elke hechting met juist inzicht los te laten. Niet het lijden transcenderen door te identificeren met een of ander ongeconditioneerde toestand en te denken daar nog lekker voort te bestaan (gehechtheid aan voortbestaan). Alle gehechtheden moeten er aan ook die aan het idee nog ergens te bestaan als onveranderlijk iets. Dat is het lijden met wortel en al uitrekken, niet dan?

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 30-05-2019 08:37 »

Mee eens... Vandaar dat de Boeddha de weg naar uitdoven toont, inclusief uitdoven van opnieuw geboren worden, door elke hechting met juist inzicht los te laten. Niet het lijden transcenderen door te identificeren met een of ander ongeconditioneerde toestand en te denken daar nog lekker voort te bestaan (gehechtheid aan voortbestaan). Alle gehechtheden moeten er aan ook die aan het idee nog ergens te bestaan als onveranderlijk iets. Dat is het lijden met wortel en al uitrekken, niet dan?

Ik denk dat het zo bedoeld is, ja.

Zou je bij het doorzien van de illusie, toch niet zien dat 'je' het ongeconditioneerde bent, maar dan niet op een geidentificeerde manier, niet als een persoonlijk zelf maar je ziet, als het ware, wat altijd de grond is geweest van je bestaan, zoiets?
Dat is slechts mijn vermoeden. Ik weet er verder niks van.

Siebe

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #18 Gepost op: 30-05-2019 10:43 »
Zou je bij het doorzien van de illusie, toch niet zien dat 'je' het ongeconditioneerde bent, maar dan niet op een geidentificeerde manier, niet als een persoonlijk zelf maar je ziet, als het ware, wat altijd de grond is geweest van je bestaan, zoiets?

Ik vind dat prima verwoord. Vooral die "niet op een geïdentificeerde manier". Als je het zo bedoelt dat de lege ruimte (als vergelijking) de grond is van het tot verschijning kunnen komen van iets dat er in verschijnt, dan ben ik akkoord. Als die verschijning dan ziet dat die lege ruimte zijn grond is, maar ook de grond van alles wat verschijnt, dan ben ik nog meer akkoord. Als je het zo bedoelt dat die verschijning dan zou kunnen beseffen dat ie maar een verschijning is, komt en gaat in die lege ruimte die zelf niet komt en gaat, dan ben ik nog veel meer akkoord. Maar als die verschijning dan gaat zeggen: dus die lege ruimte, dat ben ik, dan ben ik niet meer akkoord. Die lege ruimte is dat waar de illusie (het verschijnen) van het gevoel iets te zijn "ik ben" in verschijnt, en als die illusie ontnomen is, is wat overblijft die lege ruimte en is er geen ik meer die is. 

Maar hier is de grens van ons begripvermogen. Dus laten we het niet verder proberen begrijpen, het is onmogelijk. Het begrijpen gebeurt in de verschijning, en de verschijning kan zijn grond van bestaan niet begrijpen. Het enige zinvolle dat we kunnen doen is hier vrede mee vinden, dat we het niet kunnen begrijpen en beseffen dat de grond van ons bestaan niet in diezelfde categorie zit, nl. iets dat je kan aanduiden als ik, mijn, mijn zelf, noch met, noch zonder hoofdletter.