Asava Sutta, Samyutta Nikaya 45.163
[bron: http://obo.genaud.net/dhamma-vinaya/pts/sn/05_mv/sn05.45.163.wood.pts.htm]
Door mij vertaald uit het Engels. Asava Sutta“Aldus heb ik gehoord: De Verhevene verbleef een keer nabij Savatthi, in Jeta's Gaarde, in Anathapindika’s Park".
I. Volledig begrip“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het volledig begrip van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave (self-surrender). Juiste bedoeling dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste spraak dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juist handelen dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave
(in deze opsomming weggevallen in de sutta om de een of andere reden, door mij overal toegevoegd, Siebe). Juist levensonderhoud dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste inspanning dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste indachtigheid dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste concentratie dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave.
Het is voor het volledig begrip van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het volledig begrip van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste bedoeling dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste spraak dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juist handelen dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juist levensonderhoud dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste inspanning dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste indachtigheid dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste concentratie dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie.
Het is voor het volledig begrip van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het volledig begrip van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste bedoeling dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste spraak dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist handelen dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist handelen dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist levensonderhoud dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste inspanning dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste indachtigheid dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste concentratie dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft.
Het is voor het volledig begrip van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het volledig begrip van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste bedoeling dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste spraak dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juist handelen dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste levensonderhoud dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juist inspanning dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste indachtigheid dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste concentratie
dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana.
Het is voor het volledig begrip van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
II. Realisatie“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor de realisatie van (de betekenis van) deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste bedoeling dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste spraak dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juist handelen dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juist levensonderhoud dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste inspanning dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste indachtigheid dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste concentratie dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave.
Het is voor de realisatie van (de betekenis van) deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor de realisatie van (de betekenis van) deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste bedoeling dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste spraak dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juist handelen dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juist levensonderhoud dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste inspanning dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste indachtigheid dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste concentratie dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie.
Het is voor de realisatie van (de betekenis van) deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor de realisatie van (de betekenis van) deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste bedoeling dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste spraak dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist handelen dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist handelen dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist levensonderhoud dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste inspanning dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste indachtigheid dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste concentratie dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft.
Het is voor de realisatie van (de betekenis van) deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor de realisatie van (de betekenis van) deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste bedoeling dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste spraak dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juist handelen dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste levensonderhoud dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juist inspanning dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste indachtigheid dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste concentratie
dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana.
Het is voor de realisatie van (de betekenis van) deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
III. Uitputten/verslijten“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het uitputten/verslijten van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste bedoeling dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste spraak dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juist handelen dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juist levensonderhoud dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste inspanning dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste indachtigheid dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste concentratie dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave.
Het is voor het uitputten/verslijten van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het uitputten/verslijten van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste bedoeling dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste spraak dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juist handelen dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juist levensonderhoud dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste inspanning dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste indachtigheid dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste concentratie dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie.
Het is voor het uitputten/verslijten van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het uitputten/verslijten van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste bedoeling dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste spraak dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist handelen dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist handelen dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist levensonderhoud dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste inspanning dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste indachtigheid dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste concentratie dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft.
Het is voor het uitputten/verslijten van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het uitputten/verslijten van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste bedoeling dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste spraak dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juist handelen dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste levensonderhoud dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juist inspanning dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste indachtigheid dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste concentratie
dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana.
Het is voor het uitputten/verslijten van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
IV. Afstand doen van/prijsgeven“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het afstand doen van/prijsgeven van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste bedoeling dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste spraak dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juist handelen dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juist levensonderhoud dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste inspanning dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste indachtigheid dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave. Juiste concentratie dat gebaseerd is op afzondering, dat gebaseerd is op vrede, op beeindiging, dat eindigt in zelf-overgave.
Het is voor het afstand doen van/prijsgeven van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het afstand doen van/prijsgeven van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste bedoeling dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste spraak dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juist handelen dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juist levensonderhoud dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste inspanning dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste indachtigheid dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie. Juiste concentratie dat eindigt in de vernietiging van begeerte/wellust, van haat, van begoocheling/illusie.
Het is voor het afstand doen van/prijsgeven van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het afstand doen van/prijsgeven van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste bedoeling dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste spraak dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist handelen dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist handelen dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juist levensonderhoud dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste inspanning dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste indachtigheid dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft. Juiste concentratie dat onderdompelt in het doodloze, dat het doodloze als diens oogmerk/doel heeft, dat het doodloze als diens einde heeft.
Het is voor het afstand doen van/prijsgeven van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden.
“Monniken er zijn drie asava’s. Welke drie? De asava van zintuiglijk vergenoegen, de asava van worden, de asava van onwetendheid. Dit zijn de drie.
Het is voor het afstand doen van/prijsgeven van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden. Welk achtvoudig pad van de ariya?
Hierbij ontwikkelt een monnik juiste visie/inzicht dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste bedoeling dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste spraak dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juist handelen dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste levensonderhoud dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juist inspanning dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste indachtigheid dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana. Juiste concentratie
dat naar Nibbana stroomt, dat naar Nibbana glijdt, dat neigt naar Nibbana.
Het is voor het afstand doen van/prijsgeven van deze drie asava’s dat het achtvoudig pad van de ariya ontwikkeld moet worden".
Siebe