Auteur Topic: Kledingwinkels  (gelezen 869 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Kledingwinkels
« Gepost op: 26-09-2020 00:18 »

Ik word altijd depressief van kledingwinkels. Ze zijn wat mij betreft het omgekeerde van Nirvana. Ik vraag me af, wat zijn jullie bevindingen, als ik dit verhaal aan je vertel ?

Hoe zou het boeddhisme naar mij geest kijken ? Jullie hebben misschien, hoop ik, een inzicht

En sorry dat ik laatst zo kut was.

Kijk. In de binnenstad zijn dan extreem veel kledingwinkels. En wat mij betreft belichamen ze dan de zinloosheid van het leven. Waarom staat je hele stad vol met winkels die spullen verkopen, die je niet nodig hebt ? En hoe kunnen ze blijven bestaan ?

Of zijn dit slechts mijn depressieve gedachtes ?

De manier van produceren is niet OK. Ze laten die kleding in sweatshops maken. En vervolgens verkopen ze het voor heel veel geld, aan mensen die het niet nodig hebben. Dat is toch allemaal zo scheef als een hoepel ?

We leven middenin die gekte, eigenlijk.

Je zal deze bevinding vast 'heel links' noemen, maar daarmee heeft het niet zoveel van doen.

Waarom kopen we allemaal spullen, die we niet nodig hebben ? Waarom wil je iedere maand een nieuwe jas en negen nieuwe broeken en negentien nieuwe t-shirts ?

Kijk naar de dalai lama. Die heeft dat toch ook niet nodig.

Nee, maar, ik heb zoiets van. Ik geloof niet dat materialisme je leven kan vervullen. Het is niet de oplossing. Ik geloof niet in dit materialistische systeem. Ik geloof niet dat als ik zevenenzestig paar schoenen heb, dat ik dan een gelukkig, voldaan en harmonieus man ben. Nee, ik heb dan gewoon veel schoenen.

Snap je wat ik bedoel ?

Het kapitalisme grijpt me bij de keel. Deze maatschappij, waar alles snel moet. Waar je moet consumeren, consumeren, produceren en weer consumeren. Voor mij is het niet genoeg. Ik vind mijzelf te goed voor deze maatschappij, eigenlijk. Klinkt arrogant, maar dat kan me niet schelen

Ik verdien meer dan dit. Er moet meer zijn dan dit alles. Met je vriendin schoenen kopen. Voor mij is dat niet genoeg. Een kantoorbaan hebben en met je vriendin schoenen kopen in het weekend. Nee, nee. Ik wil een dieper leven. Ik wil veel dieper duiken. Zo diep, dat het water op een gegeven moment kouder word en  ook helderder en eenzamer en stiller.

( bij wijzen van )

Ik wil niet in een binnenstad lopen. Als ik er loop, fantaseer ik alleen maar over andere sociaal anarchistische alternatieven, voor het huidige systeem. Hoe zou het anders kunnen ? Het blijft alleen maar speculatief natuurlijk, het zijn dromen. Althans, voor alsnog. Voor nu nog wel. We kunnen niet in de toekomst kijken.

Het neoliberalisme en de hyper consumentisme is in de jaren negentig ingezet. Toen de Macdonalds opkwam en de 'nieuwe zakelijkheid'. Ik denk dat we nu in een tijdvak zitten, dat dat op zijn beloop is. Het is niet meer houdbaar, het is gedateerd. Maar er is ook niet iets nieuws nog, voor in de plaats. We zitten in een soort culturele, ideologische impasse.

Ok. Herkennen jullie wat ik heb ? Met die kledingzaken ? Worden jullie ook nerveus en depressief, van kledingwinkels ? En hoe komt dat ? En heb ik een punt ?

Offline Marcel

• Eerwaarde
Re: Kledingwinkels
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2020 05:53 »
Je hebt wel een beetje
een punt.
Het is daarnaast ook
hoe je naar de dingen kijkt.
Maar als je er dus echt
een hele dikke punt
van gaat maken.....
Daar wordt je alleen maar
moe en gefrustreerd van.
Hoe dikker de punt,
hoe groter het lijden.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2020 10:41 »
Dus ik moet het uit mijn gedachtes duwen ?

Offline Marcel

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2020 10:50 »
...je moet helemaal niks...
ik geef alleen aan hoe het werkt
namelijk dat je je eigen geestelijk klimaat verpest,
er dus niets mee opschiet.
En de wereld wordt er ook niet beter van.

dus: tel uit je winst

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2020 11:24 »
Ik snap je punt

Het is een 'root affliction'. De woede omtrent het feit dat dingen zijn zoals ze zijn.

Ik loop toch een uur door die stad, met te verbijten over de stompzinnigheid van de westerse 'beschaving'

Jij zegt, je vervuild je geest en dat leidt tot leed.

Ik geef je een punt. Ik moet je een punt geven. Het punt is alleen denk ik. Ik wil ergens ook lijden.

Ik wil pijn. Pijn is fijn

Als mensen mij vragen, wil je pijn ? Dan zeg ik nee.

maar het is ook een beetje ja

Snap je wat ik bedoel ?

Het is heel vreemd eigenlijk. Je wilt ergens ook gewoon zwelgen

Offline Marcel

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2020 11:52 »
...ja,

je wil jezelf belangrijk vinden
en dan blaas je het maar op

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2020 12:15 »
Ja, is dat het denk je ?

Wat bedoel je daar precies mee ?

Lijden, is belangrijk zijn ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2020 12:35 »
Je hoeft er eigenlijk niet aan mee te doen, al dat gedoe met de kledingwinkels.
Maar dat ze er zijn is iets dat je ergert, je denkt aan al de mensen die wel mee doen.
Wat is het dat ervoor zorgt dat jij voor die mensen gaat beslissen wat wel of niet goed is?
Daar zit toch wel een sterke tendens naar oordelen in verscholen?

Het is een kwestie van loslaten, loslaten en nog meer loslaten.
Waarom zou je je zo aan de andere mens en het algehele goed hechten dat het anders moet?
Papaji zegt “wees gewoon Stil, voor maar een seconde, en je hele leven veranderd.”
Als je al die externe mensen gaat betrekken in jouw interne wereld dan ben je ver van huis.

Kijk naar de Dalai Lama... die zegt zo af en toe iets sociaal geëngageerds,
Maar je krijgt niet het gevoel dat hij er continu mee bezig is.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Marcel

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2020 13:58 »
Ja, is dat het denk je ?
Wat bedoel je daar precies mee ?
Lijden, is belangrijk zijn ?

ik bedoel dat je door heel boos te worden
of heel erg ergens in te zwelgen
of jezelf heel erg slachtoffer te voelen,
je jezelf belangrijk maakt.

wel op een weinig constructieve manier natuurlijk,
het leidt tot vicieuze cirkels, lijden...

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2020 14:50 »
Hmmm

Misschien heb je een punt.

Maar als mensen nooit boos zijn. Dan gebeurt er nooit iets in de wereld. Is het niet goed, dat sommige mensen de hele tijd boos zijn ?

Mensen die tegen slavernij vochten, bijvoorbeeld, waren daar vast heel boos en gekwetst over ( over de slavernij )

En die intense woede zette zich dan om in activisme en dat leidde dan weer tot de afschaffing van slavernij

Moeten er niet ook gewoon mensen zijn, die fucking boos zijn ?

Is het niet een privilege om boeddhistisch te kunnen zijn. Ja, ik ben nooit boos. Dan vraag ik me wel af, wat is jouw positie in deze maatschappij. Erfde je van je ouders acht panden vastgoed, die je slechts verhuurd en daarom hoef je nooit te werken. Ja, dan snap ik dat het voor jou heel makkelijk is om niet boos te zijn en zen te zijn

Kortom. Ja en nee

Er zitten wel wat haken en ogen aan je positionering

Offline Marcel

• Eerwaarde
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2020 15:20 »
ja er is natuurlijk ook functionele woede
woede waar je niet in verstrikt raakt
boosheid als motor voor verandering

woede die verder kijkt
dan zijn eigen neus lang is
woede gekoppeld aan verstandelijke vermogens

dat is echter wel een geheel andere categorie
dan de woede in je openingsrede:
louter blinde ergernis over kledingwinkels en koopgedrag

Offline Marcel

• Eerwaarde
« Reactie #11 Gepost op: 26-09-2020 15:24 »
...btw...hoe kom je er eigenlijk bij
dat de slavernij is afgeschaft
op grond van woede...?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #12 Gepost op: 26-09-2020 15:40 »

Ok, ok

Ik snap op zich je punt. Constructieve woede, die leidt tot energie. En zinloze ergernis. Twee andere woedes.

Is de slavernij afgeschaft via woede ? Wel en niet, denk ik. Woede, plus actie, plust organisatorisch vermogen, plus mobilisatie van mensen, plus het informeren van mensen

Het punt is alleen, dat lief zijn om het lief zijn alleen, ik denk dat dit de mens teniet doet.

Je moet ook wel je eigen gevoelens erkennen, vind ik. Als ik boos ben, ga ik niet doen alsof dat niet zo is.

Wel moet ik je een punt geven, dat boosheid op een gegeven moment een beetje een soort ingesleten patroon wordt. En in het westen hebben we daar minder snel oog voor.

Bands van bandleden die boos zijn. En dan denk ik ook, ok, ja, jij bent boos. Maar je bent nu al tien jaar 'heel boos'.

Daar hadden we het eerder over. Het westen cultiveert een beetje 'de boze man' en/of vrouw.

Het wordt geromanticeerd. Het idee van de gekwelde kunstenaar. Boeddhisten kijken dan heel pragmatisch. Maar Europeanen willen dingen dan niet altijd pragmatisch benaderen. Ik heb daar laatst over nagedacht.

Maargoed, wel waardevol dat ik dit nu zo kan zien

Dus bedankt voor je reactie