Auteur Topic: Waarom geven boeddhistische leraars geen satsang?  (gelezen 1298 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Waarom geven boeddhistische leraars geen satsang?
« Gepost op: 28-09-2020 15:23 »
Beste allen,

Ik zat te denken over de Indiase traditie van Satsang geven, waarin allerlei mensen vrijblijvend vragen kunnen komen stellen aan allerlei wijzen. Je hoeft geen discipel of volgeling te zijn, je kan gewoon meegaan en je vraag stellen.

Maar boeddhistische leraars doen dit niet. Voordat je de leraar kan ontmoeten moet je vaak al door wat hoepels springen, en om vraag en antwoord sessies tussen een leraar en zijn discipelen bij te wonen moet je (voor zover ik weet) op de een of andere manier betrokken zijn bij het gezelschap.

Het voelt voor mij alsof de Indiase traditie veel opener en toegankelijker is...

Met bewolkte en koele groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Waarom geven boeddhistische leraars geen satsang?
« Reactie #1 Gepost op: 28-09-2020 19:40 »
Indiase traditie is in ieder geval veel ouder

Dat hele kerkse eromheen, is er later bij gekomen

De Boeddha reisde ook gewoon rond hé. Er waren toen nog een vaststaande kloosters. Het is pas later een soort hele kerk geworden, met toeters en bellen ( vrij letterlijk )

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2020 20:20 »
Het zal echt van de traditie afhangen. Ik denk dat je in ieder geval kunt stellen

• Bij elke sangha/school is er gelegenheid om open vragen te stellen aan sanghaleden, soms officieel 'leraar(es)' hetend soms 'gevorderd student'. En die zullen als ze zelf geen goed antwoord weten bereid zijn ruggespraak te houden en later bij je erop terug te komen.
  • Of dat ook aan de hoofd-leraar zelf kan zijn zal echt afhangen van de omstandigheden. Zhij zal zelden tijd hebben om wereldwijd vraag- en antwoordsessies (satsang) te hebben met zowel de eigen sanghaleden als met geinteresseerde volstrekte buitenstaanders. Voorzover er echte brede publieksbijeenkomsten zijn met V & A dan zullen de vragen veelal vantevoren ingeleverd moeten worden, dus al niet het spontane van satsang.
  • Maar er is ook een nadrukkelijke keerzijde. Waarom zou de geïnteresseerde buitenstaander, de rol die jij nu even als vragensteller aanneemt, überhaupt perse de hoofd-leraar zelf willen spreken en geen genoegen nemen met andere sanghaleden? ;-) 

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 29-09-2020 12:29 »
Thich Nhat Hanh deed het bijvoorbeeld wel, dat hij vraag en antwoord sessies deed met een grote hal vol met publiek in Plum Village in Frankrijk, met een microfoon die door de hal werd gedragen zodat mensen hun vragen konden stellen. Sommigen daarvan kan je nog steeds terugkijken als fragmenten op YouTube.

Maar bij Osho bijvoorbeeld waren de vragen van te voren verzameld op papier, uit brieven en zo, en heeft hij ze ook van te voren kunnen overwegen. De traditionele Indiase satsang was daarbij vergeleken meer spontaan, gaf meer vrijheid aan diegene die vragen stelden.

Ik denk ook dat veel boeddhistische leraars meer zijn gericht op de monniken, dat satsang zo een beetje bestaat omdat er niet zoiets is als een monniken gemeenschap in India.
« Laatst bewerkt op: 29-09-2020 13:34 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2020 14:11 »

Ik denk ook dat veel boeddhistische leraars meer zijn gericht op de monniken, dat satsang zo een beetje bestaat omdat er niet zoiets is als een monniken gemeenschap in India.
Wat ik begrepen heb is dat ten tijde van boeddha, het heel gewoon was dat iedereen kon vragen stellen aan de rondwandelende spirituele leraars, en dat ze danig op het rooster werden gelegd. Dat dit een deel van de spirituele cultuur was toen.En misschien dat het  juist is omdat het naar andere landen is gegaan, waar er die cultuur niet was, dat deze manier van overdracht is uitgestorven.Boeddha was geen leraar in een klooster, hij was een rondwandelende asceet, een thuisloze.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2020 14:12 »
Thich Nhat Hanh was dan ook een vrij bescheiden man. Niet een patsertje. Hij voelde zich niet meer dan de leken. Sommige goeroes hebben dat wel. Een niet zo'n boeddhistische houding. Deze goeroes zijn hoogmoedig geworden.

Ik heb voor Thich Nhat Hanh ( wat een kut naam, eigenlijk, om te typen )

Goed, ik heb voor hem wel meer ontzag, juist doordat hij zich zo bescheiden opstelt. Dat is een paradox. Terwijl van die patserige goeroes, die rare hoeden dragen, daar kijk ik dan weer doorheen. Dat vind ik een soort kapoentjes ( een kapoentje is zegmaar een gecastreerd haantje )

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 29-09-2020 16:08 »
Wat ik begrepen heb is dat ten tijde van boeddha, het heel gewoon was dat iedereen kon vragen stellen aan de rondwandelende spirituele leraars, en dat ze danig op het rooster werden gelegd. Dat dit een deel van de spirituele cultuur was toen.En misschien dat het  juist is omdat het naar andere landen is gegaan, waar er die cultuur niet was, dat deze manier van overdracht is uitgestorven. Boeddha was geen leraar in een klooster, hij was een rondwandelende asceet, een thuisloze.

Precies. Je komt het ook wel tegen in de soetras dat de Boeddha in debat is met andere spirituele leraars. Maar ergens vind ik die manier van beschikbaar zijn voor het volk meer eerlijk, meer open, dan dat de leraars verscholen zijn achter ceremonie en procedurele hindernissen.
— Bruce Lee

lushan3

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 29-09-2020 16:18 »

Wat ik begrepen heb is dat ten tijde van boeddha, het heel gewoon was dat iedereen kon vragen stellen aan de rondwandelende spirituele leraars, en dat ze danig op het rooster werden gelegd. Dat dit een deel van de spirituele cultuur was toen.En misschien dat het  juist is omdat het naar andere landen is gegaan, waar er die cultuur niet was, dat deze manier van overdracht is uitgestorven.Boeddha was geen leraar in een klooster, hij was een rondwandelende asceet, een thuisloze.

Correctie: als je dit slechts bedoelt wat betreft de periode toen Gautama de Boeddha (toen nog prins Siddhartha) nog zoekende was, klopt het. Destijds, onverlicht, beoefende hij een extreem soort ascetisme. En hongerde hij zichzelf uit. Echter, direct voorafgaande aan de realisatie van de Verlichting, heeft de Boeddha deze heilloze weg erkend als een dwaalweg. En toen heeft hij dat ascetische leven voorgoed vaarwel gezegd. Dus vanaf dat moment en kort daarna vanaf zijn Verlichting is hij Leraar of Meester geworden. En geen thuisloze asceet meer.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 29-09-2020 19:19 »

Correctie: als je dit slechts bedoelt wat betreft de periode toen Gautama de Boeddha (toen nog prins Siddhartha) nog zoekende was, klopt het. Destijds, onverlicht, beoefende hij een extreem soort ascetisme. En hongerde hij zichzelf uit. Echter, direct voorafgaande aan de realisatie van de Verlichting, heeft de Boeddha deze heilloze weg erkend als een dwaalweg. En toen heeft hij dat ascetische leven voorgoed vaarwel gezegd. Dus vanaf dat moment en kort daarna vanaf zijn Verlichting is hij Leraar of Meester geworden. En geen thuisloze asceet meer.

Ja en nee. Ook als leraar bleef hij nadrukkelijk thuisloos, en bedelmonnik; 'asceet' was inderdaad een extremere vorm van thuisloosheid dan Boeddha volgde. Alleen de 3 maanden per jaar van de regentijd verbleef hij op 1 plek, maar ook dat waren nog lang niet de kloostergebouwen die het later (ver)werden.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #9 Gepost op: 30-09-2020 00:03 »
Ik geloof dat hij toch eerst in een soort park woonde ? Dat hertenkamp ?

In kleine huisjes, kleine houten huisjes, waar sangha leden dan ook woonde. Het was toen nog allemaal heel primair, weetje. Echt, oer boeddhisme. Maar het is wel zo, dat de Boeddha een soort van 'de baas' is. Althans, hij is de leraar. Maar het is wel mogelijk om hem vragen te stellen. Dan antwoord hij in korte raadsels, of korte zinnen.

Althans, zo beschrijft Thich Nhat Hanh het, in zijn boek. Zijn roman over Boeddha.  jezus, die naam, van die heer!

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 30-09-2020 06:20 »
Ik geloof dat hij toch eerst in een soort park woonde ? Dat hertenkamp ?

In kleine huisjes, kleine houten huisjes, waar sangha leden dan ook woonde. Het was toen nog allemaal heel primair, weetje. Echt, oer boeddhisme. Maar het is wel zo, dat de Boeddha een soort van 'de baas' is. Althans, hij is de leraar. Maar het is wel mogelijk om hem vragen te stellen. Dan antwoord hij in korte raadsels, of korte zinnen.

Althans, zo beschrijft Thich Nhat Hanh het, in zijn boek. Zijn roman over Boeddha.  jezus, die naam, van die heer!
Nee, dat is een goed bedoelde romantisering door TNH. Het hertenkamp was de locatie van de eerste Leerrede, maar daarna trokken zowel de vijf Asceten aan wie de leerrede gericht was als Boeddha zelf gewoon weer verder op hun tochten.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #11 Gepost op: 30-09-2020 17:48 »
TNH ?

Is dat een rapper ?

The T N H in da building !

Offline nico70+

• Eerwaarde
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #12 Gepost op: 04-10-2020 00:05 »
Beste,

Ujukarin schreef in reactie 2 dat vragen kunnen stellen afhangt van de traditie.
In “onze” tempel (traditie van de bos-monniken) kan men les krijgen in mediteren en ook kunnen vragen gesteld worden over de leer. Maar omdat de Thaise monniken er ook andere verplichtingen hebben, heeft men liever dat er (telefonisch) een afspraak gemaakt wordt.
Ter ontlasting van de monniken is er een eigen site gemaakt waar heel veel gegevens staan over de tempel zelf, over de dagen waarop speciale ceremonies gehouden worden, en ook waar vragen over de leer van de Boeddha beantwoord worden. Verder verwijzingen naar gratis e-boeken over de leer.
Persoonlijke gesprekken met het hoofd van de tempel of met een van de andere monniken, is altijd bij ons mogelijk.

Het is de taak van de edele volgeling om de gemeenschap van de monniken te verzorgen met kleding; met voedsel; met een slaapplaats; met medicijnen.
En het is de taak van de monniken om aan de leken de leer te onderwijzen.

Met vriendelijke groet
Nico

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #13 Gepost op: 04-10-2020 15:49 »
Heel duidelijk, dank je Nico.

En het is de taak van de monniken om aan de leken de leer te onderwijzen.

Maar ik denk dat hier toch wel een groot verschil zit. De vragen die bijvoorbeeld Papaji beantwoord tijdens zijn satsang hebben niet alleen met zijn leer te maken, volgens de beschrijving van een discipel van hem had hij het “tegen volgelingen van de Boeddha over de woorden van de Boeddha, tegen volgelingen van Christus over de innerlijke mening van zijn uitspraken, tegen Hindoes over de Veda’s.” Ook de aard van de vragen ging niet alleen over de leer van spirituele grootheden, maar ook over persoonlijke vragen.

In ieder geval wat ik jammer vind is dat de openheid van satsang, de gemakkelijke omgang tussen leraar en zoekende leek, een beetje verloren is geraakt in de organisatie drang.
— Bruce Lee