Erg fascinerend en ik weet zeker dat hij een authentieke ervaring heeft gehad. Daar is de beschrijving te uniek voor. 
Ja zeker. En het unieke is zeker niet alleen zijn persoon, maar vooral de heel aparte methodes die hij gevonden heeft om die open ervaring die hij had ook ervaarbaar te maken voor ons.
Ik ging, voor Corona toch, regelmatig naar hoofdloze bijeenkomsten (klinkt wel raar hee?) en vond dat altijd bijzonder aangenaam. Er is geen leeraar, in de hoofdloze weg zijn er geen guru's, alleen mede zieners, allemaal gelijken die het ook zien of willen zien. We doen altijd samen een paar van Douglas experimenten, het wijs experiment, de tube, het enkel oog, dat met de handen, de kring, het spiegel experiment en vele meer, ook zelfuitgevonden varianten. Het leuke is dat er dan een gesprek ontstaat over wat er gezien, ervaren en gevoeld is, geen filosofisch gesprek over allerlei non-dualstische gedachtengangen, of hoge redevoeringen, maar zeer ervaringsgericht, dat is het leuke eraan. En het super leuke vind ik als er nieuwe mensen bijkomen en door die simpele experimenten (als ze aanslaan toch, dat gebeurt wel niet bij iedereen), dat ze opeens blij uitroepen: "nu begrijp ik opeens waar het in al die ingewikkelde boeken en tijdschriften (vooral non-dualiteits toestanden) om gaat. Ik wist niet dat het zo simpel was."
Dat vind ik het super aangename, dat je opeens met een zeer uiteenlopend publiek over zeer diepe inzichten kan uitwisselen vanuit de ervaren praktijk, vanuit de buik, niet vanuit het hoofd. Zeer bijzonder. Ik ben grote fan van deze weg.
Maar, zoals ik eerder ook al aangaf. Het is nu wel niet zo dat iedereen plots verlicht is, het blijkt toch allemaal zeer vluchtig te zijn. Na een experiment heerst er opeens veel meer helderheid, en kunnen mensen echt opmerkelijke dingen zeggen, echt uit henzelf, maar het is niet zo dat dit zomaar opeens een enorme kentering geeft. Zoals Douglas zelf zei: het is vrij simpel om tot zien te komen, het is helemaal niet zo simpel om tot zien te blijven, en ook dit zien nog te hebben in de situaties waarin het erg nuttig zou kunnen zijn. Er is heel wat herhaling van die inzichtelijke momenten nodig voor ze echt in ons dagdagelijkse zijn gaan doordringen. Wat mij betreft is het zeer nuttig dit te combineren met meditatie en andere vormen van beoefening, maar die mening wordt in die bijeenkomsten zelden gedeeld. Klein beetje jammer, maar geen probleem. Ik vind het heerlijk op zich om mooie, diepgaande avonden te hebben op zo een mooi ervaringsgerichte wijze. Echt, geen enkel filosofisch, spiritueel of non-dualistisch praatcafé kan aan zo een bijeenkomst tippen.
Ik heb het boek hier in het Nederlands liggen, wil het wel eens opsturen naar iemand, indien het zeker weet teruggestuurd wordt. Zend me maar een privébericht.