Auteur Topic: Afscheid  (gelezen 757 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Afscheid
« Gepost op: 21-04-2021 21:38 »
Beste deelnemers, ik wilde hierbij een briefje achterlaten op het prikbord dat ik weer eens afscheid van jullie en forum neem. Er spelen geen rancunes ofzo. Het is gewoon wel even genoeg geweest, merk ik. Ik vind het tijd om me terug te trekken en bezinnen. Zal wel even wennen worden zonder forum maar komt vast wel goed.

alle goeds allemaal,
Siebe

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Afscheid
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2021 21:47 »
Dank je voor je bericht, ik hoop dat het goed met je gaat!
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

lushan3

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2021 21:53 »
Inderdaad, ik sluit me volledig aan bij Bodhiboom. Je kunt er ook voor kiezen om gewoon een tijdje niet in te loggen op het forum. Je hoeft je account niet af te sluiten. Maar dat moet je zelf weten. ;)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2021 22:54 »
Het ga je goed broeder!

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 22-04-2021 06:21 »
Beste deelnemers, ik wilde hierbij een briefje achterlaten op het prikbord dat ik weer eens afscheid van jullie en forum neem. Er spelen geen rancunes ofzo. Het is gewoon wel even genoeg geweest, merk ik. Ik vind het tijd om me terug te trekken en bezinnen. Zal wel even wennen worden zonder forum maar komt vast wel goed.

alle goeds allemaal,
Siebe

Vergeet niet dat omgaan met mensen altijd een bron van lijden is,  en omdat het een bron van lijden is laat het los en ga op zoek naar het geluk dat nooit verloren gaat, men zou zulke conclusies kunnen trekken uit geschriften.

Stel dat een mens dat letterlijk zou begrijpen, en de omgang met mensen echt zou loslaten, dan zou die mens het lijden van de eenzaamheid vinden en nog altijd niet het geluk gevonden hebben dat nooit verloren gaat.

Een mens heeft op diverse manieren nood aan omgang met anderen. Zowel op familiale basis, collegiale basis, spirituele basis, anonieme basis ,vriendschappelijke basis, enz.
Laat jou spirituele interpretatie niet je noden aantasten.

Een mens heeft noden. Een mens heeft nood aan contact, aan eten en drinken, aan zingeving, spirituele doelstelling enz.

Waar kan een mens zich aan vasthouden wanneer een mens zich nergens meer aan kan vasthouden ?
Zie de ware aard van lijden, ze heeft geen zelf, ze is niet vast en onveranderlijk, ze komt en ze gaat. Gooi er geen brandstof op en ze dooft vanzelf.

Kortom het idee dat we verplicht zijn om te lijden als we geen houvast hebben, is niets meer dan een verkeerde visie, laat ze los en je hebt er geen last meer van.
En het idee dat loslaten altijd maar op één twee drie gaat is ook een verkeerde visie, laat ze los en het maakt dingen draaglijker.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2021 08:48 door Gouden middenweg & de wilde natuur »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

lushan3

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 22-04-2021 07:26 »
Ik denk dat GM&DWN gelijk heeft. Omgaan met andere mensen, zeker op een forum, kan een bron van pijn en lijden zijn. Maar anderzijds valt er soms best wat van op te steken.

Wat betreft rancunes, die heb ik jegens jou zeker niet. Misschien kun je aangeven waar je nou werkelijk mee zit (als er wellicht toch iets is, desnoods bespreek je het eerst met forumbeheer of met iemand anders). Wat mij betreft, en dat heb ik al vaker gezegd, heb je een grote bijdrage aan dit forum gegeven. Dat valt zeer te prijzen.

Het enige wat ik lastig vind, soms, is om met jou te discussiëren. Daar ben ik onlangs even mee gestopt, omdat ik geen zin heb in teveel gelazer. We hebben allemaal zo onze mening. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik heb soms kritiek geuit op sommige beweringen die je gemaakt heb, misschien ben ik daar soms scherp in. Maar ik merk dan dat je boos wordt en nare of sarcastische dingen gaat schrijven. En zelfs probeert om mij te raken in mijn geloof als een christen. Ik kan daar niet op ingaan, omdat ik dat als kwetsend ervaar. Ik laat me geen pijn doen door anderen. Gurdjieff heeft ooit gezegd dat wij het zelf ook zijn, die onszelf pijn laten doen door anderen. Met andere woorden, soms is het beter om de zaken te laten zijn zoals ze zijn. Als iemand je wil kwetsen, laat dat dan niet toe door het naar binnen te laten slaan. Misschien had de ander een rotdag, of lijdt hij of zij op dat moment ernstig. Waardoor er soms onredelijkheid kan opkomen. Uiteraard hoeven we kwetsende opmerkingen niet zomaar te tolereren. Maar soms is zwijgen, zeker op een forum, verstandig. Ik heb dat ook moeten leren.

Wat mij betreft kun je gewoon hier blijven. Maar dat is verder jouw zaak. Als je toch dacht dat ik wellicht rancuneus zou zijn naar jou, dan weet je nu dat dit niet zo is.

Mocht je toch blijven: ik zal in het vervolg in discussies iets voorzichtiger zijn in mijn reacties naar jou toe. Mocht er toch nog iets zijn, wat je liever aan mij persoonlijk wil schrijven, dan kan dat altijd via de berichtenservice op dit forum.

Vriendelijke groeten van Buddha Amitabha ;)
« Laatst bewerkt op: 22-04-2021 08:01 door Buddha Amitabha »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 22-04-2021 08:54 »
Ik denk dat het ook goed zou zijn om even te bezinnen over de rol die de Sangha in jou leven speelt Siebe. Een boeddhistisch forum als dit is een soort van Sangha, waarin je je spirituele leven blootlegt en bespreekt en toch even nieuwe impetus geeft. Soms moet je er een stapje terug van nemen, en soms heb je het erg nodig. In ieder geval wij zijn er altijd...

GM&DWN heeft het wel goed gezien dat de Sangha altijd gepaard gaat met een zeker lijden. Je komt andere opinies tegen, die je uitdagen om je eigen meningen toch eens wat dichter te bekijken. En er zullen emoties bij komen.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Online Marcel

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 22-04-2021 10:08 »

alle goeds allemaal,
Siebe

....nou,
tot de volgende keer
dan maar weer....

iedereen alle goeds

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #8 Gepost op: 22-04-2021 15:05 »