Auteur Topic: achtvoudig pad. Hoe leg jij de lat ? (rijmt)  (gelezen 3564 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
  • Freedom can not be granted. It must be taken
achtvoudig pad. Hoe leg jij de lat ? (rijmt)
« Gepost op: 24-05-2021 15:05 »

Right view : know the truth

Dit vind ik een beetje een arrogante stelling. Wie heeft de waarheid in pacht ? Ken 'de waarheid' ? Waar slaat dat op ? Maoïsten en christenen en fascisten en humanisten beweren ook 'de waarheid' in pacht te hebben. Er is niet zoiets als dé waarheid.

right intensions. Free your mind of evil.

Wat is evil ? Wie bepaalt wat 'evil' is ? Definieer dan evil. Wat jij evil vind, vind ik misschien niet evil en andersom. Kortom, intellectuele luiheid hier. En dat is op zich al evil (hehehe)

Iemand dood maken, die jou aanvalt ? Is het evil ? Sommige mensen zeggen van wel, andere zeggen van niet. Wie heeft de waarheid in pacht ?

Geld verdienen over andermans arbeid (kapitalisme). Is het evil ? Links zegt van wel, rechts zegt van niet. Wie heeft gelijk ?

right speech, says nothing that hurts others

Dat bepaal ik zelf wel.....Dit is dan op eieren lopen ook, trouwens, als je zo echt wilt leven.

Je kwetst altijd wel iemand, op een of andere manier. Ik ga me niet inhouden, voor andermans ego.

Als ik mijn mening geef over zaken, zal ik vast iemand 'kwetsen'. Jammer dan. Stel dat ik heel erg pro Palestina ben (stel dat) dan kwets ik vast iemand, als ik Free Palestine roep, tijdens een demonstratie. Moet ik dan maar een blad voor de mond nemen, voor andermans tere gestel ? Nee, nee. Ik zeg wat de fuck ik wil zeggen.

Daarnaast, een boeddhist zegt dan : je beland in een lagere wedergeboorte, als je 'verkeerde' dingen doet....Dat zeggen sommige zeer strenge/orthodoxe boeddhisten. Dan zeg ik : die opmerking kwetst mij. En jij kwetste zogenaamd nooit iemand

right action work for the good of others

Neej, doe ik niet. Alleen voor mijn familie en vrienden, doe ik goed. Alleen als ik respect voor je heb, ben ik voor je, sta ik achter je, werk ik voor je welzijn. Als ik je niet respecteer, mag je van mij part de pijp uit gaan

right effort, resists evil

Wat is evil ? Wat is goed en slecht ? Wie heeft die waarheid in pacht ? Waarom zo intellectueel lui weer ?

Wat ik slecht vind, is slecht. Wat ik goed vind, is goed.

right concentration practice meditation

Hier sta ik dus wel achter en doe ik ook. Althans, op mijn manier. Meditatie is objectief gezien waardevol en belangrijk. Daar kan niemand omheen. Het kost alleen veel discipline.

right mindfullness, control your thoughts

Hier sta ik ook achter. Omdat dit dus werkt.

Voor mij is het dus meer het tweevoudige pad. Een gemankeerde dharma wel. Ik ga dat symbool ook maken, denk ik. Het tweevoudige pad. Het eenvoudige pad.

Ik denk dat jullie mij nu geen boeddhist zullen noemen....

Maargoed. Een traantje rolde over mijn wang.

Ik lees gewoon boeddhisme en destilleer eruit waar ik iets mee kan. De onzin ervan, laat ik achterwegen. Maar dat had ik al honderd keer gezegd.

Jezus, ik ben vandaag boos. Waarom ben ik zo boos ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: achtvoudig pad. Hoe leg jij de lat ? (rijmt)
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2021 15:58 »
Ga je gang maar hoor Bolletje. Gebruik dat achtvoudige pad maar lekker als een boksbal. Het kan best tegen een stootje, de Boeddha zei per slot van rekening test de leer. Als hij waar blijkt dan rest dan altijd nog de keuze om het aan te nemen.

Ik heb zelf allerlei moeilijkheden met het Achtvoudige Pad. Met right view, right intentions en right speech kan ik het nog wel vinden. Maar de rest vind ik lastig, vooral met right concentration kan ik niet echt over weg.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2021 16:14 »
Ja

De boeddha zei zelf : doe ermee wat je wilt. Zeker voor die tijd waar hij uit kwam, heel erg modern, die instelling.

Helaas zijn veel van zijn moderne volgelingen veel minder tolerant dan hij was. Ik erger me aan orthodoxe boeddhisten, die je om de oren slaan met theorie etc. Soort schoolklasje krijg je dan, met brave en stoute leerlingen.

Motherfuck een eind op, denk ik dan. Is dat de right speech ? The right thought ?

Weet je wat die ding is

Met de drie vergiften kan ik meer.

En met dat idee van : je geen zorgen maken om dingen die je niet kan veranderen

Die twee stellingen staan veel steviger.

Het achtvoudig pad komt christelijk op mij over. En ik haat het christendom. Oeps, haat. Sorry, ging per ongeluk

Ik ben meer voor een soort raw, stripped down Dharma.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2021 12:02 »
Sorry dat ik gister weer zo zuur was

Acidking, ben ik

Azijnpisser 

acidlord

Het achtvoudige pad. Als we kijken naar : het juiste spreken

Gister was ik in de stad, bij de supermarkt. En er waren jongemannen die voor de deur van de supermarkt stonden. Ze stonden te roken en met energie drank blikjes etc. En de jongemannen spuugde op de grond en scholden steeds met 'kanker'. Kanker dit, kanker dat

Kijk, van mij mag het. Van mij mag jij dat zeggen. De vraag is alleen, wat doet het met je gestel ?

Krijg je niet onbewust een beetje een 'verkankert' gevoel ? Vanbinnen ? Gaat het niet onder je huid zitten ?

Zo kijk ik dan meer, naar het juiste spreken. Je doet het voor jezelf.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2021 13:33 »
Je maakt vooruitgang, Bolletje, het is goed om te zien. Mij wordt het ook duidelijk dat veel van de elementen die je tegenkomt in boeddhisme het best kunnen worden gezien als lessen in een zachtaardige menselijkheid. Het is niet een kwestie van jezelf inhouden, maar van kijken naar waar je eigen hardheid vandaan komt, en die innerlijke knopen langzaam openen. Uiteindelijk maak je op die manier je leed ongedaan, en leer je jezelf ook beter kennen.
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #5 Gepost op: 25-05-2021 14:51 »
Dope man

Iedereen zegt dat ik vooruitgang boek

Dharma promotie !

Krijg ik dan ook een soort medaille ? Mag ik dan ook zo'n soort gele hoed dragen, in de vorm van een banaan ?

Dharma carrièretijger, ben ik toch weer

Over die jongemannen die schelden, bij de alberthijn. En trouwens ook heel ruw stoeien en vechten en elkaar schoppen en op de grond spugen etc. U kent het wel. Baldadige lieden

Ik denk dat het christendom en het humanisme zegt : je moet niet met kanker schelden

Ik denk dat het boeddhisme zegt (in ieder geval mijn boeddhisme) : Wil je wel met kanker schelden ? What's in it for you, my son ?

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2021 15:05 »
Citaat
Jezus, ik ben vandaag boos. Waarom ben ik zo boos ?

;D

Mooi.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #7 Gepost op: 25-05-2021 15:47 »
Ken je de San Fermin feesten, in Spanje ?

Ik voel me soms zoals zo'n stier, in dat festival

https://www.youtube.com/watch?v=tlq62WTGX5g

Ik ben als zo'n stier, maar dan met overgewicht. Zo'n stier, als die stier 300 kilo zou zijn

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #8 Gepost op: 25-05-2021 15:47 »
Waarom is deze onzin ook echt 394 keer gelezen ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2021 19:11 »
Er is iets met de gelezen counter, ik kreeg bij een van mijn topics ook 5.000 keer gelezen, terwijl er helemaal niet zoveel gasten op het forum komen.
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #10 Gepost op: 27-05-2021 13:25 »
Ja man

Ik dacht : 50000 views  ?

EINDELIJK BEROEMD !!!!!!!!!!!!!!!!

U krijgt voor deze 5000 views, twaalf Dharma punten !

Uw volgende reïncarnatie zal voorspoedig zijn ! U word in uw volgende leven Justin Timberlake !

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-05-2021 12:49 »
Citaat
Ja man

Ik dacht : 50000 views  ?

EINDELIJK BEROEMD !!!!!!!!!!!!!!!!

U krijgt voor deze 5000 views, twaalf Dharma punten !

Uw volgende reïncarnatie zal voorspoedig zijn ! U word in uw volgende leven Justin Timberlake !

Whoop whoop

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha Ouderling
« Reactie #12 Gepost op: 28-05-2021 13:39 »
3000 views

Ben ik nu net zo beroemd als : TITH NAH THA !!!!!!!

?

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #13 Gepost op: 28-05-2021 14:59 »
Het publiek van Thich in Frankrijk brengt meestal wat irritaties mee bij mij, dan heb ik ook de behoefte om die irritatie te gaan ervaren

Velen van hen zouden prima kunnen schrijven voor het Boeddhistisch dagblad.

Alleen volgende week kan ik zomaar anders erover denken, alhoewel dit irriteert mij al langer

Zie jou liever Bolletje