Auteur Topic: India en valse guru’s  (gelezen 2284 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
India en valse guru’s
« Gepost op: 22-06-2021 17:18 »
Beste allen,

Ik zit na te denken over een aantal quotes van Terence McKenna. Hij had een niet al te hoge opinie van guru’s, and dat was gevormd door zijn ervaringen.

“I went to India and found a spiritual desert, filled with tricksters and con-men and many people of low character”
“Most of the sadhus seemed to be interested only in smoking as much charras as possible”
“Avoid guru’s, follow plants”

Als je kijkt naar mensen zoals Sathya Sai Baba of Sadhguru, dan is er zeker waarheid in die citaten. De eerste gebruikte goochelaars trucjes om muntstukken uit het niets tevoorschijn te toveren, de tweede neemt sponsorships aan vanuit corporaties.

Wat als Terence gelijk had, en veel van de werelds guru’s eigenlijk niks te zeggen hebben?

Met half bewolkte groet,
Bodhiboom
« Laatst bewerkt op: 23-06-2021 03:05 door Bodhiboom »
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: India en valse guru’s
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2021 17:42 »
Je bent nog nooit in India geweest zeker?

Het loopt daar vol nep-guru's. Ze willen je erg veel geld aftroggelen.
Zijn daarom alle guru's nep?
Nee.

Sai Baba?
Nep

Sadhguru?
Geen idee. Zegt heel wijze dingen, lijkt mij ontwaakt, maar niet volledig verlicht.
Je kan er zeker veel dingen van opsteken, maar je moet gewoon niet alles geloven.
Dan moet je trouwens bij geen enkele guru doen.
Ook bij Terence McKenna niet.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2021 22:57 »
Beste allen,

Ik zit na te denken over een aantal quotes van Terence McKenna. Hij had een niet al te hoge opinie van guru’s, and dat was gevormd door zijn ervaringen.

“I went to India and found a spiritual desert, filled with tricksters and con-men and many people of low character”
“Most of the sadhus seemed to be interested only in smoking as much charras as possible”
“Avoid guru’s, follow plants”

Als je kijkt naar mensen zoals Sathya Sai Baba of Sadhguru, dan is er zeker wel wat voor te zeggen. De eerste gebruikte goochelaars trucjes om muntstukken uit het niets tevoorschijn te toveren, de tweede neemt sponsorships aan vanuit corporaties.

Wat als Terence gelijk had, en veel van de werelds guru’s eigenlijk niks te zeggen hebben?

Met half bewolkte groet,
Bodhiboom

het woord guru heeft een slechte klank in het westen.

Het lijkt me logisch en aannemelijk dat er mensen zijn die uitmuntend zijn in spirituele zaken. Mensen die de menselijke geest op een bijzondere en creatieve wijze onderzoeken, en de talenten tot ontwikkeling brengen. Of tot bijzondere en waarachtige inzichten komen.

Ze kunnen de geesten van de mens bevruchten tot uitmuntendheid, talenten tot ontwikkeling brengen, tot bijzondere en waarachtige inzichten brengen.

Of dat ook zo is bij de geciteerde personen weet ik niet.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

lushan3

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2021 23:22 »
Sorry, maar de genoemde goeroe's, zowel Sai Baba als die Sadhguru zijn regelrechte oplichters. Sai Baba hield van goochelen om de mensen te ontdoen van hun geld, met zijn krankzinnige "materialisatie" van heilige as. Een misbaksel eerste klas.

Sadhguru, een verkoper van dwarsgebakken lucht, oftewel lucht, lucht en nog eens lucht. Een ordinaire open deur intrapper, waar mensen met open ogen in trappen. Maar helaas willen mensen, ook spirituele zoekers, graag belazerd worden. Blijf uit de buurt van dit soort oplichters.

Er zijn zeer weinig waarachtige Leraren of Meesters. Over het algemeen kun je stellen dat je aan de vruchten de boom herkent. Als iemand beweert voor altijd en eeuwig Verlicht te zijn, ga daar dan zo snel mogelijk weg. Ik kan je verzekeren dat je in dat geval met een oplichter van doen hebt.

Over het algemeen komt een Meester of Leraar opeens in je leven wanneer de tijd er rijp voor is. Dat kan vele jaren duren, en veel mensen herkennen de daadwerkelijke Meester of Leraar zelfs helemaal niet. Dus wijzen ze hem of haar bij voorbaat af. Maar goed, dat is zoals Gurdjieff ooit al zei: de eeuwige gerechtigheid van dit alles.

Wees gewaarschuwd! :)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 23-06-2021 03:04 »
Nee maar juist daarom citeerde ik deze twee personages. Het zijn gewoon oplichters die door hun trucjes wat naamsbekendheid hebben verworven. Sadhguru in het bijzonder mag ik niet, hij verkoopt een cursus die hij “Inner Engineering” noemt, wat voor een dwaasheid, alsof je in de geest bruggen kan bouwen.

Er zijn wel mensen in India waar je wat van kan leren, lijkt mij. Ik ben er ook wel een paar keer geweest en heb wat tijd in een ashram doorgebracht, bij Osho in Poona toen hij nog leefde, maar je moet redelijk zorgvuldig kijken alvorens je met iemand in zee gaat. Het testen van een nieuwe leraar is iets wat je zorgvuldig doet.

Maar omdat Indiase guru’s niet echt in een structuur leven is het daar meer onzeker dan bijvoorbeeld bij boeddhistische leraren. Ik denk bij de laatste is het meer een gevaar dat je er een aantreft die helemaal bij het boekje gaat en geen echt gevoel heeft, dan een regelrechte charlatan die op geld uit is.
— Bruce Lee

lushan3

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23-06-2021 08:24 »
Osho (Bhagwan Shree Rajneesh) stelde onder andere aan de kaak dat spiritualiteit niets van doen heeft met religieuze elite, armoede, rijkdom, etcetera. Hij hield van het experiment, waarbij hij gebruik maakte van de hulp van de toenmalige psychologen. Osho was scherp en zeer belezen. Toen hij in Poona zat, was het nog redelijk kleinschalig, alhoewel dat op een gegeven moment bijna niet meer ging. Zovelen gingen vanuit de hele wereld naar hem toe.

Het ging in mijn optiek echter helemaal fout, toen zijn ashram min of meer verhuisde naar Oregon in de VS. Het werd een imperium dat veel te grote vormen aannam. Als een organisatie te groot wordt, is die niet meer beheersbaar, en dat is ook gebleken. We kunnen zijn secretaresse Sheila de schuld geven, Osho zelf, maar het ging daar gewoon helemaal mis. Aan de vruchten herkent men de boom.

Ik heb me jarenlang bezig gehouden met het bestuderen van de toespraken van Osho, nog voordat hij naar Amerika ging. Hij heeft erg mooie en rake dingen gezegd. Maar uiteindelijk heb ik het (ook) los moeten laten. Ik heb groot respect voor het werk van Osho, maar ook in zijn geval moet je echt kritisch zijn, en niet zomaar achter zijn gedachtengoed aan gaan lopen. Blijf zelf nadenken!

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #6 Gepost op: 23-06-2021 09:24 »
Geen sorry nodig, BA, dat is jouw mening, en ook die van Boddhiboom. Ik heb toevallig (op dit moment toch) dezelfde mening over Sai Baba, maar een andere over Sadhguru.

Maar een mening is steeds een subjectieve invulling, en naarmate het subject verandert (wat de aard van een subject nu eenmaal is), kunnen die meningen ook weer veranderen.

Het zou zelfs goed kunnen dat jullie meningen meer steek houden dan die van mij, weet ik veel, ik ben die Sadhguru maar eens hier en daar toevallig tegengekomen op youtube. En subjectief mocht ik die vent en wat hij zei toevallig wel, wat ik niet bij een vent als Sai Baba heb. Maar kijk, het blijven subjectieve invullingen.
Toevallig heb ik dat niet zo bij Osho en verschilt mijn mening dan waarschijnlijk op dat vlak van die van jullie  [correctie: dit was al geschreven voor dat ik het nieuwe bericht van jou, BA, had gezien, mooi bericht].

Mooi voorbeeld van wat meningen in gang zetten, toch?

Hoe klerverig zijn ze? En wat voor effect heeft die klerverigheid? Iets wat kleeft daar blijft van alles aan vasthangen, daar komt van alles anders bij kijken, frustraties, felheid, gevoeligheid, eerdere ervaringen die niets met het onderwerp te maken hebben, maar door de kleverigheid het onderwerp steevast mee gaan inkleuren. Dat is allemaal veel boeiender om te zien, dan de meningen zelf.

En wat die waarschuwingen betreft. Ik sta hier heel anders in. Ik waarschuw eerder voor het subject, dan voor het object. Het hangt allemaal af waar je de verantwoordelijkheid legt.

Een ideale leraar zal op den duur je autonomie terug bij jezelf leggen. Leraren die dit niet doen, die je afhankelijk maken, zou je kunnen aanwijzen als niet zo ideale leraren. Maar… it takes two to tango.
Er is altijd ook iemand die zijn autonimie gaat afstaan.

Een ideale leerling zal zijn autonomie nooit afstaan aan een leraar. Als je dat niet doet, is er geen enkel gevaar, dan kan je zelfs Trump of Poetin als leraar nemen, of Sai Baba, Sadghuru, of Osho, geen enkel gevaar. Het wordt maar gevaarlijk als je je autonomie in de handen van iemand anders gaat leggen, maar dit doe je wel zelf. De ideale leraar zal, misschien uit noodzaak, omdat er nog geen volwassenheid genoeg is, dit misschien wel even toelaten, maar dan altijd weer om het op de duur terug bij jezelf te leggen. In die zin is een ideale leraar altijd veiliger. Maar… iemand die zijn autonomie graag in een ander zijn handen legt, zal zulk een leraar juist mijden als de pest, voor zo iemand is het misschien niet anders mogelijk dan zich te wenden tot een Sai Baba en zelf tot de vaststelling te komen dat er iets niet klopt. Voor zo iemand kan Sai Baba de leraar zijn die nodig was om tot die vaststelling, die rijpheid te komen, om geconfronteerd te worden met die onvolwassen houding van niet in de eigen autonomie te kunnen staan en de gevolgen daarvan te voelen.

Het enige waar je voor kan waarschuwen is voor jezelf, het is deze die de ideale of de minder ideale leraar zal aantrekken. De nuttigste waarschuwing ligt dan daar, als je het daar niet legt, dan doet zich toch voor wat aangetrokken wordt, sowieso. Je kan dan gaan klagen en jammeren en anderen gaan waarschuwen, maar daarmee neem je ook hun autonomie uit handen. Beter is het dan te waarschuwen voor die wat de leraar die hij nodig heeft aantrekt. Vind je autonomie en dan schakel je alle gevaren uit. Wordt een ideale leerling, en dan heb je geen guru meer nodig, of nog beter dan wordt alles en iedereen je guru.

Hoe wordt je een ideale leerling? Door je te ontdoen van al je kleverigheid, zodat je aan niets meer blijft plakken, ook niet aan een leraar.

Ik wens iedereen het ontdoen van al die kleverigheid toe, een forum als dees is hiervoor een ideaal oefenterrein. Laten we oefenen in plaats van te blijven hangen in een kleverige brij.
« Laatst bewerkt op: 23-06-2021 09:54 door Steve »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 23-06-2021 09:34 »
Osho was scherp en zeer belezen.

...

Hij heeft erg mooie en rake dingen gezegd. Maar uiteindelijk heb ik het (ook) los moeten laten. Ik heb groot respect voor het werk van Osho, maar ook in zijn geval moet je echt kritisch zijn, en niet zomaar achter zijn gedachtengoed aan gaan lopen. Blijf zelf nadenken!

...

Echt mooi!

lushan3

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 23-06-2021 10:51 »
 ;) Niet alles is een "mening", Steve... :) Uiteraard begint alles bij jezelf. Maar onderschat de charismatische werking van sommige personen niet, goeroe of anderszins. Bepaalde figuren zijn zeer gewiekst in het geestelijk inpakken van mensen. Dat heet met een mooi woord oplichterij. En dat kun je niet uitsluitend leggen bij de spirituele zoekers. Dat is te eenzijdig. Goeroes hebben een zeer grote verantwoordelijkheid, waarachtig van aard, of oplichter. De laatstgenoemde is waarschijnlijk gewetenloos, maar een wettelijke veroordeling van dit soort figuren is mijns inziens volledig terecht. En wat mij betreft kunnen we het er gewoon over hebben, een gewaarschuwd mens geldt voor twee.
« Laatst bewerkt op: 23-06-2021 10:53 door Buddha Amitabha »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #9 Gepost op: 23-06-2021 10:53 »
Het guruschap neemt vele vormen aan. Het doet mij denken aan een nicht van mij, die een cursus aan het doen is van “coaching met bewustzijnsleer”. Dat word gegeven door een dame hier in Nederland, die in deze cursus mensen introduceert aan allerlei verschillende spirituele oefeningen en technieken, met het oog ze dan coaches te laten worden in haar netwerk en daarmee andere mensen die gecoached willen worden aan te spreken. De leer heeft wat weg van Advaita Vedanta, met wat vleugjes van Osho en de New Age.

Er zijn ook een aantal westerlingen die druk bezig zijn een beetje guru te worden, mensen zoals Tony Parsons en Rupert Spira. Die gingen oorspronkelijk naar het Oosten en kregen daar ervaringen en de opdracht dat ze mensen iets moesten gaan leren. Sommigen van hun lijken toch te opereren ter goeder trouw.
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #10 Gepost op: 23-06-2021 10:59 »
En dat kun je niet uitsluitend leggen bij de spirituele zoekers. Dat is te eenzijdig.

Doe ik niet:
it takes two to tango.
Ik spreek over het deel van de twee waar je iets mee kan.

een wettelijke veroordeling van dit soort figuren is mijns inziens volledig terecht.

Eens hoor.

En wat mij betreft kunnen we het er gewoon over hebben, een gewaarschuwd mens geldt voor twee.

We kunnen het over vanalles hebben, zeer zeker. Ik waarschuw liever voor de eigen kleverigheid.
Daar kan je effectief wat mee.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 23-06-2021 11:34 »
Er zijn ook een aantal westerlingen die druk bezig zijn een beetje guru te worden, mensen zoals Tony Parsons en Rupert Spira. Die gingen oorspronkelijk naar het Oosten en kregen daar ervaringen en de opdracht dat ze mensen iets moesten gaan leren. Sommigen van hun lijken toch te opereren ter goeder trouw.

Mijn mening:
:)

Rupert Spira: goede (ideale?) leraar, legt volledig de autonomie bij jezelf, daalt gewoon af naar jouw niveau en wandelt even met je mee. Mooi evenwicht tussen realisatie en belichaming ervan.

Tony Parsons: zeer scherpe leraar, houdt zich niet bezig met autonomie, houdt zich ook niet bezig met hoe mensen hetgeen hij zegt opnemen. Hij spreekt direct over wat gerealiseerd kan worden: "het er al zijn", het jammere is dat heel veel ego's dit oppikken als dat zij er al zijn en zo juist stoppen met dit ego te onderzoeken/ondermijnen.

;) Niet alles is een "mening", Steve... :)

Nou, het is echt maar een mening hoor. Voor iemand anders kan het juist andersom zijn. Het blijft subjectieve invulling. Het enige dat geen mening is, is dat wat aan alle meningen vooraf gaat. Het is beter dat dit in zicht komt, dan de verhaaltjes die eenieder maakt over leraren. Voor de één kan een Tony hierbij behulpzaam zijn, voor de ander zal een Tony dit juist volledig onmogelijk maken, voor weer een ander kan een Spira hier behulpzaam in zijn, of juist net weer niet. En weer anderen moeten eerst passeren via een Sai Baba, allemaal mogelijk.

De minste omwegen doen zich voor als in zicht komt wat vooraf aan alle meningen en verhaaltjes is zodat alles wat er uit opkomt gezien wordt als achteraf en dus zijn densheid, zwaarte en kleverigheid begint te verliezen.

« Laatst bewerkt op: 23-06-2021 11:36 door Steve »

lushan3

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 23-06-2021 13:33 »
We zitten weer langs elkaar heen te praten, volgens mij. Als je goed leest, dan maak ik eigenlijk een onderscheid tussen meningen en feiten. Het is inderdaad subjectief hoe mensen naar een bepaalde goeroe kijken. En daar dus hun mening over geven. Of ze hem of haar prettig vinden overkomen en/of de boodschap aanslaat of niet. Dat is zeer persoonlijk.

Maar als vaststaat, dat een bepaalde goeroe mensen misleidt, dan dient dat wettelijk te worden aangepakt. Zoals ik al aangaf. En als het bewezen is, dát er sprake is van misbruik (vaak seksueel misbruik) dan is dat een feit, en geen mening. Maar dat zul je waarschijnlijk, zelf ook wel zo zien.

Er is veel oplichterij in spirituele zin. Omdat veel zaken immers niet tastbaar of bewijsbaar zijn en zich min of meer in geestelijke zin afspelen. Daarom dien je extra alert te zijn op oplichters, die zich ten onrechte "goeroe" noemen. Helaas lopen er nogal wat van dit soort lui rond onder het mom van zogenaamde "heiligheid".

Wat betreft Advaita Vedanta en non-dualiteit heb ik ooit een boek gelezen van Philip Renard, genaamd "Non-dualisme". Dat vond ik wel een mooi boek met goede uitleg. Maar je kunt daar ook mee aan haal gaan, en het ondergeschikt maken aan je individuele denken. Dan leer je er niks van, maar gaat het slechts onderdeel uitmaken van je denkpatronen.

Wat ik een goede Nederlandse Leraar vind, is Ton Lathouwers. Hij heeft zijn wortels in het Zenboeddhisme.
« Laatst bewerkt op: 23-06-2021 14:16 door Buddha Amitabha »

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #13 Gepost op: 23-06-2021 15:33 »
We zitten weer langs elkaar heen te praten, volgens mij.

Niet helemaal.
Ok, feiten, ik begrijp welk verschil jij maakt. Dat een bloem rood is, is voor jou een feit, dat ik die mooi vindt een mening.
Dan geldt er nog: er gaat nog iets vooraf aan bloem, rood, benoeming, ... .

Maar goed, ik ga het niet te moeilijk maken. In de menselijke ervarning is het zeker van belang dat er wettelijke zaken zijn en dat die aangepakt worden, dat ontken ik ook niet. En ook niet dat er een onderscheid kan gemaakt worden tussen ideaal, en niet-ideaal, constructief en schadelijk gedrag. Dat speelt zich allemaal af binnen de menseljke ervaring en dat hoeft niet ontkent te worden. Daar kan gewoon op ingespeeld worden, zoniet, wordt de menselijke ervaring ontkend, en dat is niet de bedoeling.

Ik zeg gewoon dat er nog iets aan vooraf gaat. En als dat in zicht komt, dan is er nog steeds gepast reageren is op de menselijke ervaring, maar dat het wel zijn densiteit, zijn zwaarte, zijn kleverigheid verliest, ook wat betreft al die zo "foute" zaken. Ze worden dan niet ontkent, ze worden dan niet onder de mat geveegd of genegeerd, ze worden gezien voor wat ze zijn: dingen die zich nu eenmaal voordoen binnen de menselijke ervaring, geen reden tot heftige, kleverige reacties erop, en al helemaal niet als het zo abstract is dat het zich niet hier en nu voor je voordoet. De zwaarte "ochot, ochot, de wereld is verdoemd, overal gevaar, overal misleiding, hoe erg, hoe erg" is er dan uit.

In de menselijke ervaring komt goed nooit zonder kwaad, constructie nooit zonder destructie, ja... je voelde het al aan in wat je laatst aanvulde: het is nooit zonder dualiteit. Vooraf aan deze menselijke ervaring is er geen dualiteit en ook geen non-dualiteit trouwens, of toch geen onderscheid tussen dualiteit en non-dualiteit. In de menselijke ervaring wel... en die is er, die hoeft niet ontkent te worden en daar zijn er de feiten, daar zijn er de dingen die kunnen en niet kunnen, en daar is het optreden tegen wat niet kan, betrokkenheid, en zo... allemaal mee eens.

Dus, ik lees wel goed, ik heb het echter over ook nog vooraf aan feiten. En kijk, daar kan je iets mee. Met die feiten niet. Je kan daar gepast op reageren in de mate dat je er op kan reageren (dus niet gaan ochotochotten), en door dat inzicht in wat er aan vooraf gaat wordt dit zelfs alleen maar gepaster, de kleverigheid is er dan uit, en dan wordt je reactie, je bewegen in die menselijke ervaring alleen maar zuiverder, niet meer zo paniekerig en druktemakend.

Maar als vaststaat, dat een bepaalde goeroe mensen misleidt, dan dient dat wettelijk te worden aangepakt. Zoals ik al aangaf. En als het bewezen is, dát er sprake is van misbruik (vaak seksueel misbruik) dan is dat een feit, en geen mening. Maar dat zul je waarschijnlijk, zelf ook wel zo zien.

Akkoord.

Er is veel oplichterij in spirituele zin. Omdat veel zaken immers niet tastbaar of bewijsbaar zijn en zich min of meer in geestelijke zin afspelen. Daarom dien je extra alert te zijn op oplichters, die zich ten onrechte "goeroe" noemen.

Als je daar bevattelijk voor bent, doordat je aan alles blijft kleven, wel ja.
Maar dan nog... ik kan voor jou niet voorkomen dat je tegen gaat komen wat je aantrekt, zelfs niet met duizend waarschuwingen. Daarom... wil je iets voorkomen voor jezelf, pak het dan aan waar het begint: voor dat er kleverigheid is dat zich aan vanalles gaat vastplakken en je in allerlei sitauties doet verstrikt geraken.

Los daarvan, ja, eens, die misleiders, misbruikers moeten gestraft worden. Maar het is ook niets om je druk te maken, jij gaat ze niet zelf kunnen straffen, dus laat dat aan de instanties over die hier voor dienen, en steun ze, ok, allemaal goed. En als je zelf misbruikt wordt of je merkt dat iemand misbruikt wordt... dan wordt het concreet (dan zijn we niet meer aan het ochotten), reageer dan op de gepaste wijze, rustig, niet kwaad, paniekerig, vol kleefstof, maar zuiver, spontaan, zoals je voelt dat je moet reageren.

En wil je helpen voorkomen dat anderen in die kleefbrij verstrikt raken, breng ze dan tot van die kleverigheid afgeraken, dat is de meeste efficiente hulp dat je kan bieden, veel efficienter dan te gaan zwaaien met gevaren en doemscenario's, waar mensen door hun kleverigheid toch in vernesteld gaan geraken als ze niet alert genoeg zijn over hun eigen kleverigheid, hoe veel je ze ook waarschuwd. Daar gaat het om, en ja, daar blijf jij naast praten. Maar goed, geen probleem, ik hoef het laatste woord niet, ik draag gewoon bij op mijn manier, iedereen mag er zo veel omheen praten als die wil, en ik maak gewoon ook mijn praatje af, klaar.

Wat betreft Advaita Vedanta en non-dualiteit heb ik ooit een boek gelezen van Philip Renard, genaamd "Non-dualisme". Dat vond ik wel een mooi boek met goede uitleg. Maar je kunt daar ook mee aan haal gaan, en het ondergeschikt maken aan je individuele denken. Dan leer je er niks van, maar gaat het slechts onderdeel uitmaken van je denkpatronen.

Ja, zeker. Het lijkt er alleen wel op dat je dit nu aanhaalt omdat je het op mijn vooraf aan meningen, feiten lijkt te projecteren waar ik naar verwijs. Ik voel mij echter niet aangesproken. Ik maak niets ondergeschikts, ik zie gewoon wat zwaarheid brengt, en wat lichtheid brengt, en welk van de twee de meest gepaste reactie geeft op wat zich voordoet. Niets hoeft daarmee ontkend worden, er hoeft geen onbetrokkenheid te zijn, er hoeft geen wegkijken van de wereld te zijn, dat alles kan zich blijven voordoen, maar het kan zijn kleverigheid gewoon verliezen, daar gaat het om. En dat... dat opent gewoon nieuwe perspectieven.

Wat ik een goede Nederlandse Leraar vind, is Ton Lathouwers. Hij heeft zijn wortels in het Zenboeddhisme.

Eens.

En PS: ik lees geen boeken meer.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 23-06-2021 15:35 »
Het is de vraag van de zoekers die het aanbod van de goeroes bepaalt. Als mensen zich niet zouden interesseren voor het leren van een meester dan zouden de zo-gezegde meesters ook wel weg blijven. Maar er schijnt toch zeker genoeg interesse te zijn.

En nu er zoveel boeken zijn zijn er ook na-aapers. Mensen die zomaar de leer uit een Satsang boek stelen en gaan copieren voor een betaalde boterham als spiritueel leraar. Ik vind het triest, want het maakt het voor de zoekenden zoveel moeilijker om iets echts te vinden.
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #15 Gepost op: 23-06-2021 15:54 »
Ik vind het triest, want het maakt het voor de zoekenden zoveel moeilijker om iets echts te vinden.

Een zoeker zal nooit iets 'echt' kunnen vinden buiten hemzelf.
En het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om bij dat 'echte' uit te komen.
Zelfs de na-apers kunnen je er brengen (ook al proberen ze je ergens anders te brengen).
Ze zeggen allemaal ongeveer hetzelfde (ook al weet de helft niet wat ze zeggen), maar ze willen dat je het van hen aanneemt.
Doe dat gewoon niet, maar luister gerust naar wat er gezegd wordt.
Ga eens niet uit op die wat zegt, en je oordelen erover, maar op wat er gezegd wordt.
En kijk of het je tot iets 'echt' kan brengen.
Zo ja, hoera, zo nee, niet getreurd, Rome werd ook niet op één dag gebouwd.

Triestig zijn zij die klagen dat alles triestig is, terwijl ze op een wensvervullend juweel zitten.

lushan3

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 23-06-2021 16:39 »
Ook al zou je in theorie gelijk hebben, dit is weer een van de zogeheten "gemakkelijke" oplossingen. Ook in Zen kom ik dat geregeld tegen. "Je bent al wat je zoekt". Misschien helemaal waar, maar vele zoekers naar de waarheid omtrent zichzelf en de werkelijkheid hebben weinig aan dit soort oneliners.

Ik zeg niet dat je geen gelijk kunt hebben, maar het riekt naar "instant"-Verlichting, of de teksten van Advaita Vedanta, waarbinnen regelmatig ook zo gemakkelijk wordt geredeneerd: "Alles is non-duaal, weet je." Feit is gewoon dat veel mensen jarenlang bezig zijn met het afpellen van hun geestelijke ui, om uiteindelijk bij de kern te komen. Of niet... Als het allemaal zo gemakkelijk zou zijn, waren er ook niet zo weinig Verlichten, zoals bijvoorbeeld de Boeddha.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #17 Gepost op: 23-06-2021 16:50 »
Ik spreek helemaal niet van een oplossing, laat staan van een gemakkelijk iets.
Ik spreek van wat er in zicht kan komen.
Ik zeg niet "je bent al wat je zoekt"
Ik zeg... "kijk eens wat er vooraf gaat aan die wat zoekt."
Het is niet eenvoudig.
En het geeft helemaal geen verlichting, laat staan instant. Het zorgt gewoon voor:

De minste omwegen doen zich voor als in zicht komt wat vooraf aan alle meningen en verhaaltjes is zodat alles wat er uit opkomt gezien wordt als achteraf en dus zijn densheid, zwaarte en kleverigheid begint te verliezen.

Maar als het je niets doet.
Excuses voor al die lettertjes op je scherm.
Dan ga ik mij wel met iets anders bezig houden.

Het was het proberen waard.

Adieu.

lushan3

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 23-06-2021 17:11 »
Ik spreek helemaal niet van een oplossing, laat staan van een gemakkelijk iets.
Ik spreek van wat er in zicht kan komen.
Ik zeg niet "je bent al wat je zoekt"
Ik zeg... "kijk eens wat er vooraf gaat aan die wat zoekt."
Het is niet eenvoudig.
En het geeft helemaal geen verlichting, laat staan instant. Het zorgt gewoon voor:

Maar als het je niets doet.
Excuses voor al die lettertjes op je scherm.
Dan ga ik mij wel met iets anders bezig houden.

Het was het proberen waard.

Adieu.

Je doet alsof ik je kom corrigeren. Zo komt het althans op mij over. Ik zet kritische kanttekeningen bij wat je schrijft, jij bent wat ik schrijf ook aan het wegen. Wat mij betreft hoeft dat niet te betekenen dat je af zou moeten haken. Alhoewel dat natuurlijk je eigen keuze is.

Soms begrijp ik niet helemaal welke kant je nou eigenlijk op wil. En af en toe lijk je echt een wannabee-Leraar, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk niet je intentie is. Ik zal zeggen dat ik het met je eens bent dat je feitelijk op het eigen juweel zit. Maar realiseer je dat maar eens! De mens is zo gericht op uiterlijkheden en bijzonderheden, dat hij of zij helemaal geen zicht meer heeft op wat er innerlijk in zichzelf aanwezig is. Dus in zoverre heb je gelijk, wat mij betreft.

Alleen ben ik allergisch voor instant oplossingen, of instant Verlichting, omdat het valse medailles zijn, die van klatergoud zijn. En weinig inhoud hebben. Maar waarschijnlijk refereer je daar ook niet aan, maar soms ga je iets te gemakkelijk over tot "dat wat is", terwijl het maar zeer de vraag is, wat dat dan eigenlijk is. Het lijkt daardoor net, alsof je het allemaal al weet. Terwijl ik me afvraag, wat het nut is van dergelijke conclusies. Mijn ervaring is, dat we er nooit zijn, niet aankomen. Eerder is alles gewoon open, en mogelijk. En zijn we eigenlijk reisgenoten, die soms een inzicht hebben, maar onafgebroken moeten leren van het leven.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #19 Gepost op: 23-06-2021 18:38 »
Je doet alsof ik je kom corrigeren.

Nee hoor, ik wil gewoon jouw en mijn tijd niet verdoen. Als het allemaal te gemakkelijk op je overkomt en gedachten aan instant verlichting bij je oproept, dan lijkt het mij dat je heel het punt mist.

Het gaat hier niet om verlichting, het gaat om wat het meest efficiënt is aan te pakken: de leraar of de leerling. Om mijn punt te maken kan ik niet rond een ander soort perspectief, maar als dit maar als een mentale constructie kan overkomen, dan kunnen er ook alleen maar mentale conclusies uit getrokken worden en daar gaat het niet om. Daarom, als het je niets doet, als het niets van herkenning geeft, dan heeft het hier verder woorden aan vuil maken geen enkele zin. Geen probleem verder.

Zo komt het althans op mij over. Ik zet kritische kanttekeningen bij wat je schrijft, jij bent wat ik schrijf ook aan het wegen. Wat mij betreft hoeft dat niet te betekenen dat je af zou moeten haken. Alhoewel dat natuurlijk je eigen keuze is.

Kritiek is het probleem niet. Het probleem is vinden we elkaar in iets dat niet in het mentale blijft hangen of niet.

Ik zal zeggen dat ik het met je eens bent dat je feitelijk op het eigen juweel zit. Maar realiseer je dat maar eens!

No rush. Als je ergens weet dat het niet buiten, in een leraar of wat dan ook moet gezocht worden, dan bespaar je al heel wat omwegen. Leraren kunnen dan nog steeds zeer behulpzaam zijn, maar je zoekt het dan tenminste niet meer in hun. Het hangt dan niet meer af van de echtheid van je leraar, maar van wat echt is aan jezelf.

Maar waarschijnlijk refereer je daar ook niet aan, maar soms ga je iets te gemakkelijk over tot "dat wat is", terwijl het maar zeer de vraag is, wat dat dan eigenlijk is.

Neen, daar refereer ik niet naar. "Dat wat is", daar kan je nu eenmaal niet moeilijk over doen, dat is gewoon letterlijk, niet figuurlijk, wat is. Wat is is wat is. Het is wat er al is nog voor er ervaring van alles van gaat maken, niet alleen meningen, maar ook feiten. Wat is is vooraf aan wat ik, jij, de wereld er van ervaart. De feiten spelen zich maar in de ervaring af, en daar doe ik echt niet gemakkelijk over, het verliest gewoon zijn zwaarte bezien vanuit wat is. Maar het neemt geen verantwoordelijkheid weg in de ervaren wereld, het neemt gewoon de zwaarte weg.

Als één van mijn kinderen zou komen te sterven dan zal ik verdriet hebben, ik zal er ook alles aan doen wat ik mijn mogelijkheid is om dat te voorkomen, dat is de menselijke natuur, de menselijke beleving en die is nodig en goed op zich. Maar vanuit wat is, kan zelfs hier een zwaarte wegvallen: het is wat is, het is wat gebeurd, is het niet jouw kind, dan wel een ander. Het perspectief vooraf aan de menselijke ervaring neemt niet de betrokkenheid weg, niet het verdriet, maar wel de zwaarte ervan. Het verdriet zal als het ware niet blijven kleven. Het doet zich voor, het zou onmenselijk zijn als het zich niet voor zou doen, maar het hoeft niet te blijven kleven. Dat is wat herkennen van 'wat is', kan doen. Als dat herkennen er niet is, zal dat verdriet erg zwaar zijn. Zoiets.

Het lijkt daardoor net, alsof je het allemaal al weet.

Wat zou ik allemaal weten dan?
Ik zie wat het meest gepast is, wat het meest effectief is: leven in kleven of leven vanuit wat is.
Dat is alles.
Ik zie dat niet altijd, het is niet gemakkelijk. Het is gewoon mogelijk.

Terwijl ik me afvraag, wat het nut is van dergelijke conclusies. Mijn ervaring is, dat we er nooit zijn, niet aankomen. Eerder is alles gewoon open, en mogelijk. En zijn we eigenlijk reisgenoten, die soms een inzicht hebben, maar onafgebroken moeten leren van het leven.

Tuurlijk, conclusies zijn niets waard. Wat waard is, is of iets blijft kleven of niet. Dit kan je voor jezelf ontdekken en kan zich eindeloos blijven verdiepen, daar ben ik het ook mee eens. Er is geen einde aan dit proces, niet in de ervaringswereld, wat eindigen kan is de ervaringswereld voor wat is te houden. Dat kan wel eindigen.

lushan3

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 23-06-2021 18:45 »
Zucht... naja, blijkbaar begrijpen we elkaar slechts gedeeltelijk.  Ik zeg alleen maar hoe je overkomt in je schrijfsels. Nu kun je gaan zeggen dat dit dan slechts mijn interpretatie of zienswijze is. En mij maakt het allemaal eigenlijk niet zo veel uit. Ik probeer actief mee te doen met de discussie. Soms lukt dat, soms wat minder. Het zij zo... :)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #21 Gepost op: 23-06-2021 19:28 »
Ik weet al lang hoe ik over kom. Dat is niet nieuw.
Geen probleem. En ik weet maar al te goed dat dit niet alleen voor jou zo is en ga het ook niet weerlegen, het houdt mij niet bezig. Toch niet op een forum.
Ik draag gewoon bij zoals ik bijdraag. En begrijpen is misschien gewoon niet het juiste instrument.

Het ga je goed BA.

« Laatst bewerkt op: 23-06-2021 19:38 door Steve »

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #22 Gepost op: 23-06-2021 22:27 »
waarschijnlijk is er voor elke leraar ook 99 valse guru's. Dat is gewoon de realiteit waarin we leven. De begeerte naar verlichting maakt mensen vooral blind en niet verlicht.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #23 Gepost op: 24-06-2021 09:15 »
waarschijnlijk is er voor elke leraar ook 99 valse guru's. Dat is gewoon de realiteit waarin we leven. De begeerte naar verlichting maakt mensen vooral blind en niet verlicht.

Nu ben je toch echt wel wild aan het overdrijven hoor. 99 valse guru's voor elke echte leraar?

Volgens mij zijn het er 98.

Allee, stok in het midden, gouden middenweg: 98,5

:D

lushan3

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 24-06-2021 12:38 »
Ik weet al lang hoe ik over kom. Dat is niet nieuw.
Geen probleem. En ik weet maar al te goed dat dit niet alleen voor jou zo is en ga het ook niet weerlegen, het houdt mij niet bezig. Toch niet op een forum.
Ik draag gewoon bij zoals ik bijdraag. En begrijpen is misschien gewoon niet het juiste instrument.

Het ga je goed BA.

Misschien heb ik geprobeerd je te begrijpen, waar je staat, wat je te vertellen hebt. Er valt mogelijk in een dialoog van elkaar te leren. Daar lijkt me participatie op dit forum wellicht aan bij te kunnen dragen. Ik heb dus diverse malen getracht je woorden te wegen en meermalen te doorgronden wat je bedoelt.

Helaas is dat slechts ten dele gelukt. Ik merk dat je vele malen mijn reacties terugwijst, dat je dat en dat juist niet bedoeld hebt. Soms ben je het eens met wat ik schrijf. Het valt echter me op dat je nogal hamert op zelfonderzoek, zelf kijken. En op de illusie van het ego, de waan van het "ik ben". Daar refereer je eigenlijk voortdurend aan.

In het boeddhisme is wat je aankaart zeer zeker van belang. Maar het is vrij beperkt, als ik het zo mag aanduiden. Want hetgeen de Boeddha heeft geleerd gaat veel verder dan alleen maar het ego, het zelf. Ik vind het jammer dat je steeds teruggrijpt naar die twee genoemde zaken, waarover vrij beperkt kan worden gesproken. Het is daarnaast zeer de vraag of mensen hun zeer persoonlijke ontdekkingen omtrent hun eigen conditioneringen hier zullen gaan delen. Ik meen van niet.

Het kost veel energie om teksten te formuleren naar aanleiding van wat je zegt, en waar je naar verwijst. Het is eigenlijk steeds hetzelfde riedeltje, wat voor jou blijkbaar erg belangrijk is. En dat is natuurlijk legitiem en helemaal jouw zaak. Een dialoog voeren in dat kader is echter een heel ander verhaal.

Je zegt dat je weet hoe je bij anderen overkomt en blijkbaar heb je daar vrede mee. Wil je echter een discussie voeren of tot een dialoog komen, is het mijns inziens noodzakelijk om ook aan te geven waar je de ander mogelijk niet hebt begrepen, en dat je je manier van communiceren dienovereenkomstig aanpast. Ik zie dat bij jou niet, of nauwelijks.

Natuurlijk kan ik gemakkelijk kritisch zijn op anderen, op jou. Uiteraard dien ik ook de hand in eigen boezem te steken. Wellicht kan ik wat meer doorvragen, zodat helderder kan worden wat de ander eigenlijk precies bedoelt. Dit om bepaalde aannames te vermijden of meer duidelijk te krijgen.

Ik beraad me momenteel hoe ik dat ga inkleden, en vooral: of ik dat wel wil op dit forum.

Let wel: ik wil niemand hier de les lezen, ook jou niet. Misschien is elkaar proberen te begrijpen toch zo gek nog niet...

En nog even on-topic te reageren: ik denk dat wat hierboven is geopperd nog vrij optimistisch is. Er zijn gewoon zeer weinig echte en waarachtige Leraren of Meesters. Je kunt ze op één hand tellen, zelfs in een continent zoals India.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #25 Gepost op: 24-06-2021 15:41 »
BA,

Hier sta ik voor:

Waar het hart van vol is, stroomt de mond van over. Maar dat waar de mond van over stroomt, is niet altijd gewenst.
...
Ik zie gewoon wat er bij mij gebeurt ook gebeuren bij de ander.
Ik ben geen haar beter, ik ben gewoon enthousiast het te zien. Het zien kwelt niet meer en dat opent perspectieven. Ik wens dit gewoon iedereen toe.

Wat ik, jij, iedereen en alles werkelijk is, is er al. Het hoeft niet bereikt of gemaakt te worden. Je kan gewoon nu of vrij binnenkort ontdekken dat je niet die bent die ergens van uitgesloten kan zijn. Onderzoek die en onderzoek of je die wel echt bent, dan kan er iets moois en hoopvols in zicht komen, iets wat er al is. Dat wens ik je toe.

Niet onrepesctvol, beoordelend of slecht bedoeld. Gewoon eens een ander optie:
...
Er bestaan veel meningen over [...], en met die meningen kunnen er boeken [en fora] gevuld worden over ... . Het blijven boeken, meningen, op basis van subjectieve gedrevenheden.
...
Maar belangrijker dan de meningen, het gevoelen en de neigingen die zich voordoen op zich, is misschien wel de vraag: wat gaat er allemaal aan vooraf? En heeft dat zelf wel een mening, een gevoelen, een neigen? ​

Vooraf aan die meningen, gevoelen en neigingen is er misschien geen nood aan ...

Meningen zullen steeds blijven op komen, maar als ze gezien zijn als maar opkomend uit iets dat zelf geen mening heeft, verliezen ze misschien die nood ze bevestigd, bewezen, verantwoord en verdedigd te krijgen. Het zijn dan maar dingen die opkomen, en wat doen dingen die opkomen als ze met rust gelaten worden, niet gevoed, noch verworpen of onderdrukt worden? Weer verdwijnen.
...
Ook ik lees die boeken en volg het nieuws, en ook dat doet dan allerlei meningen opkomen. Maar ze komen, en als ik alert genoeg ben voor wat er aan vooraf gaat, dan gaan ze ook weer, ze 'hoeven' niet persee meer een kleverig spoor na te laten.

werkelijk, niet abstract, niet door het lezen van boeken en verhalen over wantoestanden, maar werkelijk iemand tegen die gevangen is komen te zitten in zijn te romantisch beeld en vooral die daarvan negatieve gevolgen heeft: doe dan wat je voelt dat je moet doen...

Ik wens iedereen het ontdoen van al die kleverigheid toe, een forum als dees is hiervoor een ideaal oefenterrein. Laten we oefenen in plaats van te blijven hangen in een kleverige brij.

We kunnen het over vanalles hebben, zeer zeker. Ik waarschuw liever voor de eigen kleverigheid.

En wil je helpen voorkomen dat anderen in die kleefbrij verstrikt raken, breng ze dan tot van die kleverigheid afgeraken, dat is de meeste efficiënte hulp dat je kan bieden, veel efficiënter dan te gaan zwaaien met gevaren en doemscenario's, waar mensen door hun kleverigheid toch in vernesteld gaan geraken als ze niet alert genoeg zijn over hun eigen kleverigheid, hoe veel je ze ook waarschuwd. Daar gaat het om, en ja, daar blijf jij naast praten.

Uit enthousiasme wijs ik naar wat eenvoudigweg 'ontdekt' kan worden, wat vooraf aan meningen, discussie en begrijpen is, omdat van daaruit alles niet zo zwaar, zo jammer en zo moeilijk is, het opent nieuwe perspectieven, nieuwe opties, nieuwe energie om door te gaan… maar er kan daar niet over gediscussieerd worden, het kan alleen maar ontdekt worden. En als er liever gediscussieerd wordt dan ontdekt wordt, dan trek ik mij weer terug. En als het begrepen wil worden, ook, want begrijpen zit het ontdekken ervan gewoon in de weg.

Ik zie gewoon zoveel geworstel, zoveel gemopper, zoveel ochotochot, zoveel projecties, en zoveel gewaarschuw voor gevaren… maar er valt echt wel iets te ontdekken waardoor dat allemaal een stuk lichter kan worden, worsteling weg kan nemen, een positieve drive kan worden, projecties kan doen vervliegen, gevaren die ontmijnd kunnen worden. Dat is de andere optie waar ik het wil over hebben, maar niemand wil het horen, wat gehoord wordt is dat er iemand de wannabee leraar komt uithangen, iemand die mooie mentale constructies voor zichzelf heeft opgezet en dat nu in andermans strot wil duwen, om zichzelf daarmee bevestigd te voelen.

Ik wens iedereen gewoon toe dat te ontdekken waardoor al die zwaarte voor een stuk kan oplossen. En dan kunnen er vandaaruit een heel breed scala aan boeddhistische, christelijke en andere inspirerende wijsheden en methoden opgepikt worden, maar als het aan de basis stroperig, negatief, worstelend, afwerend blijft zitten dan is daar geen beginnen aan.

Maar wellicht is dat teveel gevraagd.

Het is alsof men zich maar goed voelt hier als iedereen evenveel ploetert en worstelt, het is alsof het bedreigend is als er iemand ergens eens enthousiast over doet. Zo iemand moet toch echt wel een slag van de molen gehad hebben, gevallen zijn voor de instant verlichtingswaan, verloren gelopen in advaita oneliners, gevangen zitten in een blinde illusie. Zo iemand behandel je beter als een gevaar.

Maar goed, geen probleem, ik hoef het laatste woord niet, ik draag gewoon bij op mijn manier, iedereen mag er zo veel omheen praten als die wil, en ik maak gewoon ook mijn praatje af, klaar.

Daar sta ik voor.

Voor mij geen kleverige discussies. Het raakt je, je herkent het, het prikkelt je. Het geeft je de moed en motivatie om het ook te verkennen en dan daar over uit te wisselen, of het stoot je af als een mentaal, niet te vatten, gevaarlijk, naar van alles en nog wat riekend verhaaltje, riedeltje, whatever. In het laatste geval zijn we dan gewoon uitgepraat. Adieu zeg ik dan. Geen probleem verder. Je kan er gewoon niets mee. Ook goed. Ik kan er niets mee als er steeds om heen gepraat wordt. Dan zij we effen.

Zo, en dan ga ik nu maar even weer een forum pauze nemen, zodat alles eens kan bezinken. We zien later wel of er zijn die van hun kleverig beeld willen af geraken of het liever nog wat in stand houden.

Tenzij dat er nu al wat meer opening ontstaat. Dan zal ik maar al te graag de dialoog verder zetten. Ik blijf immers enthousiast. Immer.

Citaat
Een man vroeg aan de Boeddha: "Ik wil gelukkig zijn".
De Boeddha antwoorde: "Verwijder eerst 'ik', dat is ego.
Verwijder dan 'wil', dat is verlangen.
Kijk, nu blijft er enkel "gelukkig zijn" over.

Citaat
Hoeveel ego heb je nodig?
Juist genoeg om niet voor een aanrijdende bus te stappen

Suryu Suzuki

lushan3

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 24-06-2021 16:40 »
BA,

Hier sta ik voor:

Waar het hart van vol is, stroomt de mond van over. Maar dat waar de mond van over stroomt, is niet altijd gewenst.
...
Ik zie gewoon wat er bij mij gebeurt ook gebeuren bij de ander.
Ik ben geen haar beter, ik ben gewoon enthousiast het te zien. Het zien kwelt niet meer en dat opent perspectieven. Ik wens dit gewoon iedereen toe.

Wat ik, jij, iedereen en alles werkelijk is, is er al. Het hoeft niet bereikt of gemaakt te worden. Je kan gewoon nu of vrij binnenkort ontdekken dat je niet die bent die ergens van uitgesloten kan zijn. Onderzoek die en onderzoek of je die wel echt bent, dan kan er iets moois en hoopvols in zicht komen, iets wat er al is. Dat wens ik je toe.

Niet onrepesctvol, beoordelend of slecht bedoeld. Gewoon eens een ander optie:
...
Er bestaan veel meningen over [...], en met die meningen kunnen er boeken [en fora] gevuld worden over ... . Het blijven boeken, meningen, op basis van subjectieve gedrevenheden.
...
Maar belangrijker dan de meningen, het gevoelen en de neigingen die zich voordoen op zich, is misschien wel de vraag: wat gaat er allemaal aan vooraf? En heeft dat zelf wel een mening, een gevoelen, een neigen? ​

Vooraf aan die meningen, gevoelen en neigingen is er misschien geen nood aan ...

Meningen zullen steeds blijven op komen, maar als ze gezien zijn als maar opkomend uit iets dat zelf geen mening heeft, verliezen ze misschien die nood ze bevestigd, bewezen, verantwoord en verdedigd te krijgen. Het zijn dan maar dingen die opkomen, en wat doen dingen die opkomen als ze met rust gelaten worden, niet gevoed, noch verworpen of onderdrukt worden? Weer verdwijnen.
...
Ook ik lees die boeken en volg het nieuws, en ook dat doet dan allerlei meningen opkomen. Maar ze komen, en als ik alert genoeg ben voor wat er aan vooraf gaat, dan gaan ze ook weer, ze 'hoeven' niet persee meer een kleverig spoor na te laten.

werkelijk, niet abstract, niet door het lezen van boeken en verhalen over wantoestanden, maar werkelijk iemand tegen die gevangen is komen te zitten in zijn te romantisch beeld en vooral die daarvan negatieve gevolgen heeft: doe dan wat je voelt dat je moet doen...

En wil je helpen voorkomen dat anderen in die kleefbrij verstrikt raken, breng ze dan tot van die kleverigheid afgeraken, dat is de meeste efficiënte hulp dat je kan bieden, veel efficiënter dan te gaan zwaaien met gevaren en doemscenario's, waar mensen door hun kleverigheid toch in vernesteld gaan geraken als ze niet alert genoeg zijn over hun eigen kleverigheid, hoe veel je ze ook waarschuwd. Daar gaat het om, en ja, daar blijf jij naast praten.

Uit enthousiasme wijs ik naar wat eenvoudigweg 'ontdekt' kan worden, wat vooraf aan meningen, discussie en begrijpen is, omdat van daaruit alles niet zo zwaar, zo jammer en zo moeilijk is, het opent nieuwe perspectieven, nieuwe opties, nieuwe energie om door te gaan… maar er kan daar niet over gediscussieerd worden, het kan alleen maar ontdekt worden. En als er liever gediscussieerd wordt dan ontdekt wordt, dan trek ik mij weer terug. En als het begrepen wil worden, ook, want begrijpen zit het ontdekken ervan gewoon in de weg.

Ik zie gewoon zoveel geworstel, zoveel gemopper, zoveel ochotochot, zoveel projecties, en zoveel gewaarschuw voor gevaren… maar er valt echt wel iets te ontdekken waardoor dat allemaal een stuk lichter kan worden, worsteling weg kan nemen, een positieve drive kan worden, projecties kan doen vervliegen, gevaren die ontmijnd kunnen worden. Dat is de andere optie waar ik het wil over hebben, maar niemand wil het horen, wat gehoord wordt is dat er iemand de wannabee leraar komt uithangen, iemand die mooie mentale constructies voor zichzelf heeft opgezet en dat nu in andermans strot wil duwen, om zichzelf daarmee bevestigd te voelen.

Ik wens iedereen gewoon toe dat te ontdekken waardoor al die zwaarte voor een stuk kan oplossen. En dan kunnen er vandaaruit een heel breed scala aan boeddhistische, christelijke en andere inspirerende wijsheden en methoden opgepikt worden, maar als het aan de basis stroperig, negatief, worstelend, afwerend blijft zitten dan is daar geen beginnen aan.

Maar wellicht is dat teveel gevraagd.

Het is alsof men zich maar goed voelt hier als iedereen evenveel ploetert en worstelt, het is alsof het bedreigend is als er iemand ergens eens enthousiast over doet. Zo iemand moet toch echt wel een slag van de molen gehad hebben, gevallen zijn voor de instant verlichtingswaan, verloren gelopen in advaita oneliners, gevangen zitten in een blinde illusie. Zo iemand behandel je beter als een gevaar.

Maar goed, geen probleem, ik hoef het laatste woord niet, ik draag gewoon bij op mijn manier, iedereen mag er zo veel omheen praten als die wil, en ik maak gewoon ook mijn praatje af, klaar.

Daar sta ik voor.

Voor mij geen kleverige discussies. Het raakt je, je herkent het, het prikkelt je. Het geeft je de moed en motivatie om het ook te verkennen en dan daar over uit te wisselen, of het stoot je af als een mentaal, niet te vatten, gevaarlijk, naar van alles en nog wat riekend verhaaltje, riedeltje, whatever. In het laatste geval zijn we dan gewoon uitgepraat. Adieu zeg ik dan. Geen probleem verder. Je kan er gewoon niets mee. Ook goed. Ik kan er niets mee als er steeds om heen gepraat wordt. Dan zij we effen.

Zo, en dan ga ik nu maar even weer een forum pauze nemen, zodat alles eens kan bezinken. We zien later wel of er zijn die van hun kleverig beeld willen af geraken of het liever nog wat in stand houden.

Tenzij dat er nu al wat meer opening ontstaat. Dan zal ik maar al te graag de dialoog verder zetten. Ik blijf immers enthousiast. Immer.

Citaat
Een man vroeg aan de Boeddha: "Ik wil gelukkig zijn".
De Boeddha antwoorde: "Verwijder eerst 'ik', dat is ego.
Verwijder dan 'wil', dat is verlangen.
Kijk, nu blijft er enkel "gelukkig zijn" over.

Citaat
Hoeveel ego heb je nodig?
Juist genoeg om niet voor een aanrijdende bus te stappen

Suryu Suzuki

Oké Steve, bedankt voor je reactie. Alhoewel ik waarneem dat je jezelf grotendeels citeert. En dat heb ik eigenlijk allemaal al doorgelezen. Maar toch bedankt. Ik heb me inderdaad afgevraagd of jij een wannabee-Leraar speelt hier. Dat klinkt wantrouwend, ik weet het. Maar je bent zo overtuigd dat als de ander zich maar los weet te weken van de door jou benoemde kleverigheid in de discussie e.d., dat het daardoor net lijkt, alsof je het allemaal zo goed weet.

Maar goed, ik kan wel weer meer uitleg gaan geven, maar ik zie dat je, als de ander toe blijft geven aan de kleverigheid die jij meent op te merken, je liever niet verder wil gaan tot een vormende dialoog. En ook het eventuele wederzijdse begrip, wat mijns inziens toch enigszins nodig is in een dialoog, wijs je min of meer af. Ik vind het enerzijds jammer dat het zo gaat als het gaat. Ik ga er denk ik maar eens over ophouden. Hoe jij discussieert, is uiteraard helemaal jouw keuze, waar ik niks mee van doen heb. Echter, als je een dialoog wilt, kun je niet van te voren (of achteraf) gaan bepalen, vastleggen of anderszins, dat de ander zich zou moeten voegen naar de specifieke wijze waarop jij wilt discussiëren.

Ik denk dat we deze patstelling hooguit kunnen accepteren. Ik zal je niet verder lastigvallen met teveel aannames, ook al probeer(de) ik daarmee een reactie te krijgen of nadere uitleg.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik zal proberen in het vervolg meer door te vragen, wellicht gaat dat beter. Als dat niet werkt, ook goed. Iedereen kan zich gewoon uiten op dit forum zoals hij of zij wil. Alleen is het de vraag of je elkaar kunt vinden in een dialoog. Aan de menselijke communicatie liggen eenmaal bepaalde grondslagen ten basis. En als we die basisregels niet enigszins gebruiken, wordt het gewoon erg moeilijk, en misschien zelfs onmogelijk om tot een dialoog te komen. Maar goed, "so be it".

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #27 Gepost op: 24-06-2021 17:34 »
Ik vind het enerzijds jammer dat het zo gaat als het gaat.

Relax brother. Lig er niet van wakker, doe ik ook niet.
Ik neem jou niks kwalijk en mijzelf ook niet en ik wens jou net hetzelfde toe.

Alle goeds!

lushan3

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 24-06-2021 18:22 »
Eigenlijk kunnen we uit deze topic concluderen, dat we mogelijk aanvankelijk slechts kunnen uitgaan van de grote wereldreligies als het om waarachtige Meesters of Leraren betreft. Dit betekent dat Gautama de Boeddha, Jezus Christus, Mohammed, Krishna en Mozes mijns inziens kunnen worden beschouwd als waarachtig. En is het maar zeer de vraag, welke hedendaagse goeroe's je zou kunnen beschouwen als zijnde waarachtig. Natuurlijk zijn die er, maar wie het zijn, valt te bezien. Dit geldt dus niet alleen voor India.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #29 Gepost op: 24-06-2021 19:49 »
Als het topic dan toch geconcludeerd wordt, mag deze er ook toch nog wel bij:

Beter dan de waararchtigheid maar te blijven zoeken buiten jou, in de perfecte leraar, is de waararchtigheid te vinden binnen jou. Dan kan alles en iedereen je leraar zijn.

Citaat
Kalama sutta

Daarom zeiden we, Kalamas, wat er aldus werd gezegd: 'Kom Kalamas.  Ga niet voort op wat is verkregen door herhaaldelijk te horen;  noch op traditie;  noch op gerucht;  noch op wat in een geschrift staat;  noch bij vermoeden;  noch op een axioma;  noch op misleidende redenering;  noch op een vooroordeel in de richting van een idee waarover is nagedacht;  noch op het schijnbare vermogen van een ander;  noch over de overweging: "De monnik is onze leraar."  Kalamas, als u zelf weet: "Deze dingen zijn goed; deze dingen zijn niet verwijtbaar; deze dingen worden geprezen door de wijzen; ondernomen en nageleefd, deze dingen leiden tot voordeel en geluk", ga dan verder en blijf erbij.'

Adieu!
« Laatst bewerkt op: 25-06-2021 08:14 door Steve »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #30 Gepost op: 25-06-2021 10:28 »
Eigenlijk kunnen we uit deze topic concluderen, dat we mogelijk aanvankelijk slechts kunnen uitgaan van de grote wereldreligies als het om waarachtige Meesters of Leraren betreft. Dit betekent dat Gautama de Boeddha, Jezus Christus, Mohammed, Krishna en Mozes mijns inziens kunnen worden beschouwd als waarachtig. En is het maar zeer de vraag, welke hedendaagse goeroe's je zou kunnen beschouwen als zijnde waarachtig. Natuurlijk zijn die er, maar wie het zijn, valt te bezien. Dit geldt dus niet alleen voor India.

Absoluut. Maar ik vond Steve’s bijdrage dat zelfs een ‘valse meester je dichter bij de waarheid kan brengen’ toch ook wel tellend.

Het is een beetje hoe je leer absorbeert van mensen die zeggen meester te zijn. Om te leren zonder alles klakkeloos aan te nemen, maar ook zonder het scepticisme helemaal hoog in het vaandel te voeren zodat je nooit kan worden vervoerd door een mooi stukje poëzie.

Melt yourself down in this search:
venture your life and your soul
in the path of sincerity;
strive to pass from nothingness to being,
and make yourself drunk with the wine of God.
— Hakim Sanai, The Walled Garden of Truth

« Laatst bewerkt op: 25-06-2021 10:30 door Bodhiboom »
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #31 Gepost op: 26-06-2021 13:11 »
Weetje wat het ding is

Ik heb sterk het gevoel dat boeddhistische verlichting iets is dat je zelf moet ontdekken. Je kan het alleen zelf doen. Als je een goeroe uitzoekt, schuif je het weer op een ander af, die het voor jou moet oplossen.

Mensen aanbidden zo'n goeroe dan zelfs. Iets dat ik gênant vind om te zien. Als ze dan letterlijk gaan kruipen voor een of andere oude knar

Op die manier word boeddhisme niet anders dan een soort Rooms katholieke kerk. Met bisschoppen en de paus etc.

Het verliest daarmee zijn charme.

De mensen die mij het beste boeddhisme uitlegde, waren niet mensen die zogenaamd een soort 'verlichte goeroes' waren. Goeroe's zijn charlatans

Hoe heette die dikke ook alweer ? Soygap Rinpochee. De charlatan van de eeuw.

Wat een fucker was dat.

Jezus, bolletje is weer boos vandaag. Waarom heb ik zoveel haat in mij ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #32 Gepost op: 26-06-2021 15:03 »
Ik heb sterk het gevoel dat boeddhistische verlichting iets is dat je zelf moet ontdekken. Je kan het alleen zelf doen. Als je een goeroe uitzoekt, schuif je het weer op een ander af, die het voor jou moet oplossen.

Mensen aanbidden zo'n goeroe dan zelfs. Iets dat ik gênant vind om te zien. Als ze dan letterlijk gaan kruipen voor een of andere oude knar

Tja kijk, een goeroe kan ook goede dingen doen. Hij kan je de richting aanwijzen, je helpen met een volgende stap, al is het vaak maar de vinger die wijst naar de maan.

Het is altijd zo dat diegenen die het gehele pad hebben bewandeld iets kunnen zeggen over de richting, de sequentie van stappen, en de hindernissen die je tegen zult komen. Nergens anders is die kennis aanwezig.

Maar zelfs een authentieke goeroe zou ik niet als meer beschouwen dan een spirituele vriend.
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #33 Gepost op: 27-06-2021 14:20 »
Maar zelfs een authentieke goeroe zou ik niet als meer beschouwen dan een spirituele vriend.

Precies, zo sta ik er ook in

Dat is een westers trekje van jou en mij. Wij zijn dan ook westerse lieden hé

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #34 Gepost op: 27-06-2021 14:22 »
Punt is alleen

De goeroe moet jou ook als een spirituele vriend zien. En is dat altijd wel het geval

Kijk, ik kan de Dalai Lama een spirituele vriend noemen, maar ziet hij mij ook als vriend ? hahahaha

Ik ben dan meer een soort fan. Een 'fan boy'

Als die goeroes zo ontoegankelijk worden en een soort supersterren worden, dan kunnen ze niet echt meer vrienden zijn

Ik vind dat superster zijn, niet bij boeddhisme past. boeddhisme hoort juist eenvoudig te zijn.

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #35 Gepost op: 30-06-2021 09:48 »
Punt is alleen

De goeroe moet jou ook als een spirituele vriend zien. En is dat altijd wel het geval

Kijk, ik kan de Dalai Lama een spirituele vriend noemen, maar ziet hij mij ook als vriend ? hahahaha

Ik ben dan meer een soort fan. Een 'fan boy'

Als die goeroes zo ontoegankelijk worden en een soort supersterren worden, dan kunnen ze niet echt meer vrienden zijn

Ik vind dat superster zijn, niet bij boeddhisme past. boeddhisme hoort juist eenvoudig te zijn.

De Dalai Lama zou jou nochtans ook als een vriend zien. Het is een vriend voor zovelen, dat hij natuurlijk niet zo makkelijk exclusieve aandacht voor jou kan hebben. Dat wel.

Mijn neef die nog gewerkt heeft voor de staatsveiligheid en helemaal niets met Boeddhisme van doen had en er zelfs niets van wist, heeft een paar keer lijfwacht moeten zijn voor de Dalai Lama. Noch nooit eerder heeft hij zo een vriendschappelijk contact gevoeld met iemand waar hij formeel voor zijn veiligheid moest instaan. Mijn neef was zo onder de indruk van hoe vriendschappelijk hij benaderd werd door de Dalai Lama, zijn open interesse in hem, zomaar spontaan een babbeltje slaan, waarbij hij voelde hoe open en oprecht geïnteresseerd de Dalai Lama was in hem als mens, zijn humor gepaard gaande met zo af en toe eens een gemoedelijk schouderklopje enzovoort. Sinds dien zegt hij letterlijk "de Dalai Lama? Dat is mijn vriend!" en heeft hij toch ook echt wel interesse gekregen in het boeddhisme.

Van je vrienden moet je het hebben.

Maar los daarvan, wat Boddhiboom bedoelde is dat het beter is je leraar als vriend te houden dan hem op een voetstuk te zetten. Dan ontstaat er een veel wederkerige relatie en die gaat veel dieper.
Het zijn mensen die zo iemand op een voetstuk gaan zetten, en er sterren van gaan maken, en zo een ontoegankelijkheid er in projecteren. Anders dan bij filmsterren en popsterren zullen zulke leraren dit zeker niet zelf stimuleren, integendeel, zij zouden liever zo gewoon mogelijk met iedereen omgaan. Maar het protocol, en de projecties van de mensen duwen hun in een andere rol.

Ik heb mijn Dzogchen leraar aanvankelijk ook in zo'n ontoegankelijke, verheven rol geduwd. Hij liet dat doe, veel mensen voelen zich maar veilig en op hun gemak als ze hun leraar zo ver mogelijk (zo hoog mogelijk) van hun weg kunnen plaatsten. Ik deed dit ook, maar eerder omdat ik dacht dat het zo hoorde. Maar het is niet wat ze beogen, want zo houdt de leerling de leraar op afstand en kan de leraar niet veel overbrengen.

Ik leerde later pas dat het ok is dat er een bepaalde vorm van respect ontstaat, net als je respect kunt hebben voor een vriend die kwaliteiten toont die je ook in jezelf belangrijk vind. Maar het viel mij pas later op dat dit respect evenzeer van de andere kant kwam. Mijn leraar bleek een enorm respect te hebben voor mij, in dezelfde zin, in de zin van een enorme waardering voor het feit dat ik diezelfde kwaliteiten in mijzelf aan het ontwikkelen was. Dat was mooi om te ervaren, daardoor wordt de zelf geprojecteerde muur tussen leraar en leerling gesloopt en kan er echte overdracht mogelijk zijn tussen beiden.

Ja, tussen beiden.

Mijn leraar verbleef soms een paar dagen bij een bevriend koppel van mij in Nederland. Zij hadden dit spontaan aangeboden, en hij is daar met veel plezier op in gegaan. Op die manier kon hij echt de hier heersende cultuur opsnuiven en leren kennen.  Zij waren ook zijn leerling wat Dzogchen betreft, maar wat het leven in Nederland betreft, waren zij zijn leraar.

Zo vertelden zij eens dat ze een antiekwinkeltje binnen gingen. Hij zag daar toevallig een antieke Tibetaanse gebedskrans, en vroeg meteen de prijs. Tja, het was een antiekwinkeltje en ja, die prijs lag nogal hoog, waarop mijn leraar verontwaardigd reageerde en 1/10 de van de prijs voorstelde (dat is de gewoonte in Azië), toen de verkoper daar nogal geschokt op reageerde, ontstond er een discussie die heel normaal is in Azië, maar hier helemaal niet gepast is, waarbij uiteindelijk mijn leraar gewoon de winkel verliet, zonder boe of ba. In Azië is dat de moment waarop de verkoper dan overstag komt en op een prijs uitkomt die nog wat hoger is, maar veel lager dan zijn eerste prijs. Dat is het spel in Azië, speel je het niet, dan is de verkoper wel heel tevreden doordat hij meer verdiend, maar lacht hij ook in zijn vuistje en heeft hij geen respect voor jou. Hier gaat dit natuurlijk niet op. In de winkels krijg je meteen de juiste prijs voorgeschoteld, een beetje kan er soms wel vanaf, maar zeker geen 9/10 de, dat is bij ons zelfs erg beledigend. 

Dat bevriend koppel hebben hun leraar echt terechtgewezen, en hem als een klein kind verplicht zijn excuses te gaan aanbieden, wel na de nodige uitleg over de hier heersende cultuur. Met hangende pootjes is hij dan ook zijn excuses gaan aanbieden, heeft hij de verkoper zelfs nog een kleinigheidje cadeau gedaan en is iedereen met een smile weer zijn kant op gegaan. Nou… zo ontoegankelijk hoeft een leraar dus echt wel niet te zijn. Nochtans een erg gewaardeerde en door duizenden mensen op handen gedragen meester.

Een echte authentieke leraar wil veel liever je vriend zijn, dan je leraar. Veel leerlingen durven dit echter niet aan. Een vriend komt veel sterker tot je binnen dan zo iemand die je op een voestuk zet en je er gelijk weer afstoot als iets van wat je er in geprojecteerd hebt en van verwacht hebt niet blijkt te kloppen. Een echte vriend wissel je niet zo gemakkelijk in voor een ander.

« Laatst bewerkt op: 30-06-2021 09:53 door Steve »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #36 Gepost op: 30-06-2021 14:50 »
Ik ben veel aardiger dan de dalai lama !

Bolletje is zoveel aardiger dan ik, ik kan veel van hem leren

- de dalai lama

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #37 Gepost op: 30-06-2021 15:27 »
Ik weet niet man

De goeroe van de club waar ik weleens kom. Ik heb die pik nooit ontmoet weetje en hij heeft mij nooit ontmoet

Ik kan niet zeggen dat hij 'mijn vriend' is.

Pas als ik bijvoorbeeld de dalai lama regelmatig zou zien en leren kennen etc, dan zou ik zeggen dat de vogel mijn vriend is

Mijn 'maatje' (zoals ze dat dan zeggen, in kroegen en in de sportschool etc)

Mensen zijn niet zo snel mijn vriend. Je bent makkelijker mijn vijand. Als je bijvoorbeeld iets irritants zegt ofzo

(nee, grapje )

hehehihhihihihihihihi

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #38 Gepost op: 30-06-2021 18:52 »
Pas als ik bijvoorbeeld de dalai lama regelmatig zou zien en leren kennen etc, dan zou ik zeggen dat de vogel mijn vriend is

De rol van de “spirituele vriend” vraagt om enige uitleg, denk ik. Je kan het zien als iemand die je welgezind is, die het beste met jou voorheeft, maar die je misschien nog niet goed kent. Het is een verhouding die niet is als andere vriendschappen, maar meer een waar je ook onverwachte dingen mag vinden. Ik leg het vast niet goed uit.
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
« Reactie #39 Gepost op: 01-07-2021 01:12 »
Het idee dat iemand het beste met mij voor heeft, is een aanname...

Eerst zien, dan geloven.

De dalai lama kent mij niet. Ik kan niet van hem verwachten, dat hij het beste met mij voor heeft. Hij kan het niet eens goed of slecht met mij voor hebben, want hij kent mij dus niet....Je kan dat eigenlijk ook niet van hem verwachten. Daarmee behandel je hem onmenselijk.

En ik heb hem niet nodig, om boeddhistische teksten te lezen en er dan iets van te vinden.

Ik heb geen 'spirituele vriend' nodig. Mijn hond is mijn vriend.

Institutioneel boeddhisme heeft zich zo belachelijk gedragen, de laatste jaren, op het wereldtoneel. Je weet wat ik bedoel. Ik heb hun zogenaamde 'vriendschap' niet meer nodig.

Ik ben wel mijn eigen vriend. Niemand kan houden van mij, zoals ik van mij hou.

Ik beschouw iemand als spirituele vriend, als het ook echt een vriend is. Als ik die persoon vrij vaak zie en als het een mens van
vlees en bloed is. Niet een of andere heilige entiteit. Een of andere abstractie. Een 'volmaakte diamant' of wat dan ook. Daar kan
ik niets mee.

Ook vind ik de dalai lama drammerig overkomen. En ik heb niets met Mahayana boeddhisme. Het is mij te collectivistisch.
Het heeft een beetje stalinistische trekjes. Iedereen hetzelfde, iedereen gelijk, allemaal buigen voor de grote leider. Niet zelf na kunnen denken, gehersenspoeld zijn etc. etc.

« Laatst bewerkt op: 01-07-2021 01:14 door bolletje »