Verkenning van de Katha-Vatthu-InleidingIn dit document, het vijfde deel van de Abhidhamma, worden stellingen besproken die in de tijd van de Boeddha controversieel waren, en nu nog. Controversiele punten als het wel of niet bestaan van een ziel, karma en diens werking, hoe je bevrijding realiseert, eindeloos veel andere controversiele punten. In de Katha-Vatthu worden meer dan 200 van zulke punten besproken.
Ik beperk me in deze verkenning van de Katha-Vatthu ook weer tot het aanbieden van een soort overzicht van fragmenten waarin leegte of ledigheid een rol speelt. Ik vind het volgen van de dialogen wel interessant maar het ontcijferen daarvan is niet mijn doel. Dit is ook geen bespreking van de controverses noch van de dialogen.
Ik heb wel net als de vertalers informatie uit het commentaar van de Katha-Vatthu ingevoegd zodat de context van de controverses iets duidelijker wordt, denk ik. Mocht iemand de dialogen geheel willen nalezen, de Katha-Vatthu kan worden gedownload van het web. Ik moet ook kwijt dat ik het vertalen moeilijk vond. Als iemand de moeite wil nemen dit te beoordelen en/of suggesties heeft voor verbeteringen, heel graag...Ook is misschien bespreking van de dialogen wel zinvol maar dan liever in een aparte draad.
Verkenning van de Katha-Vatthu, deel I[bron: “Points of Controversy or Subjects of Discourse, being a translation of de Katha-Vatthu from the Abhidhamma-Pitaka” by Shwe Zan Aung en Mrs. Rhys Davids, London, 1915]Boek I. H. 1 Over het bestaan van een Persoonlijke EntiteitHet boek opent met het controversiele punt van het bestaan van een Persoonlijk Entiteit, in boeddhisme vaak vertaald als het bestaan van een Zelf en hier in dit boek consequent vertaald met ‘ziel’. Het controversiele punt wordt zo geformuleerd: “wordt de persoon gekend in de betekenis van een werkelijk en ultiem feit?”. Uit het ingevoegde commentaar: ‘Persoon’ betekent hier “ziel, wezen of vitaal principe”. ‘Wordt gekend’ betekent hier benadert en bereikt (got at) door het bevattingsvermogen, gekend. ‘Ultiem’ betekent hier: in de hoogste betekenis, niet door traditie of van horen zeggen aangenomen. ‘Gekend’ als één van 57 ultiemen (“ultimates”, Siebe) van onze bewuste ervaring (in een noot uitgelegd als: vijf aggregaten, twaalf zintuigorganen en objecten, achttien elementen, tweeentwintig controlerende krachten, Siebe).
Het gesprek gaat hier tussen een Theravadin (
Th.) en een Puggalavadin (
P.). De laatste is volgens het commentaar iemand die gelooft in het bestaan van een persoonlijke entiteit, ziel of altijddurende onsterfelijke essentie in de mens. Ik zal alleen de delen vertalen waarbij leegte een rol speelt. Dit begint vanaf § 234.
<begin vertaling>
[234] (
Th.)- Wordt de persoon gekend in de betekenis van een werkelijk en ultiem feit?
Ja
Werd er niet door de Verhevene gezegd:
“O Mogharajan! Beschouw de wereld
Als leeg [van een ziel] en verblijf altijd aandachtig.
Verwijder de opinies in de wereld aangaande de ziel.
Zo zul je voorbij de dood gaan; wanneer je het zo beschouwt
zal de Koning van de Dood je niet meer zien”.
Staat het zo in de Sutta’s?
Ja
Dus, het is zeker onjuist om te beweren dat de persoon wordt gekend in de betekenis van een werkelijk en ultiem feit”.
<einde vertaling>
Het gesprek gaat dan verder en ik zal het vervolgen vanaf §241.
<begin vertaling>
[241]
Th.-nogmaals, zei de eerwaarde Ananda niet tegen de Verhevene: “Er wordt gezegd, heer, “
de wereld is leeg/ledig, de wereld is leeg/ledig”. Welnu, op welke manier wordt bedoeld, heer, dat de wereld leeg/ledig is”[en antwoordde de Verhevene toen niet:] “Inzoverre, Ananda, het leeg is van een ziel (de vertaler vertaalt “atta” met ziel, Siebe) en wat een ziel toebehoort, daarom wordt de wereld leeg/ledig genoemd. En waarin, Ananda, is het leeg van een ziel en wat een ziel toebehoort? Het oog Ananda is waarlijk leeg van een ziel en van wat een ziel toebehoort, zo is ook een visueel object, en het zintuig en visueel contact. Zo zijn de andere organen en objecten van de zintuigen en de andere zinuigen. Zo is het coordinerende orgaan, kenbare objecten, mentaal bewustzijn en contact. Allemaal zijn ze leeg van een ziel en wat een ziel toebehoort. En welk aangenaam, onaangenaam of neutraal gevoel er ook ontstaat in relatie met de zintuigen en de zintuig-coordinerende geest, dat is ook leeg van een ziel en wat een ziel toebehoort. Hierom, Ananda, wordt gezegd dat de wereld leeg is".
Staat het zo in Sutta’s?
P.-Ja
<einde vertaling>
(voor de sutra’s waar hier naar wordt verwezen zie ook:
-http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/kn/snp/snp.5.15.than.html en
-http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/sn/sn35/sn35.085.than.html)Boek III, H. 2 Over [de kwaliteit genaamd] Ariya(over het gebruik van de term Ariya, zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Arya_(Buddhism))
Het controversiele punt is of de kracht/vermogen van een Tathagata bijvoorbeeld in het onderscheiden wat de werkelijke oorzakelijke aanleiding van alles is, gedeeld wordt door een Ariya.
Uit het (ingevoegd) commentaar: “Dat van de voorgaande tien krachten van onderscheid of inzicht niet alleen de laatste (inzicht in de vernietiging van bezoedelingen), maar ook de voorgaande negen van een Ariya zijn, is een visie van de Andhaka’s” (
A).
Nu volgt een gesprek waarin leegte een rol speelt. Ik vind het lastig te volgen en te vertalen, maar toch...
<begin vertaling>
[1]
Th.- "Als het zo is, dan moet je ook van die kracht betuigen die het (Ariya) Pad is, [of andere Ariya leerstellingen, zoals] Vrucht, Nibbana, een van de Vier Paden tot Arhantschap, of van de Vier Vruchten daarvan, een van de Toepassingen van Indachtigheid, Superieure Inspanningen, Stappen tot Kracht/Vermogen, Controlerende Krachten, Krachten of Factoren van Verlichting. Maar je stemt hier niet mee in.
[2] Of is [het concept van]
Leegte het object van die kracht? Als je dat ontkent, kun je je stelling niet bevestigen. Als je instemt dan moet je bevestigen dat iemand die aandacht besteedt aan de uitoefening van deze kracht ook aandacht besteedt aan Leegte. Als je ontkent dan kun je niet bevestigen dat Leegte het object is van de kracht in jouw stelling. Als je instemt dan claim je een combinatie van twee (mentale) contacten, twee bewustzijnen- dat je natuurlijk ontkent.
[3] Een gelijksoortig argument geldt ook voor de andere twee concepten van het ‘Tekenloze’ en het ‘Niet-Hunkerende’ (“Not-hankered-after”, wordt ook wel Wensloze genoemd, Siebe).
[4] [Of, om omgekeerd te redeneren], je geeft toe dat (1) de Toepassingen in Indachtigheid des Ariya’s is en als hun object de concepten van ‘Leegte’, ‘het Tekenloze’ en ‘het Niet-hunkerende’ hebben. Maar je ontkent dat deze het object zijn van die kracht van een Tathagata. Dus die kracht kan niet worden geclassificeerd als de dingen des ‘Ariya’s’.
[5] Dit argument is ook van toepassing op (2) de Superieure Inspanningen, en (3-6) de Stappen tot Kracht/Vermogen, etc (§1).
[6]
A. - Je zegt dat mijn stelling onjuist is-dat het niet des Ariya is, en niet Leegte, het Tekenloze of het Niet Hunkerende als diens object heeft. Toch ontken je niet dat de zes voorgaande doctrines des Ariya zijn, en ook dat drievoudige object hebben, waarom dezelfde van die kracht ontkennen waarover mijn stelling spreekt?".
<einde vertaling>
Siebe