Auteur Topic: De wereld negeren  (gelezen 930 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
De wereld negeren
« Gepost op: 22-12-2021 19:40 »
Beste allen,

Ik kwam laatst een mooie quote tegen van Sri Ramana Maharshi, deze…

Citaat
“The mind is by nature restless. Begin liberating it from its restlessness; give it peace; make it free from distractions; train it to look inward; make this a habit. This is done by ignoring the external world and removing the obstacles to peace of mind.”

En het deed mij denken aan de manieren waarop ik mediteer. Ik merkte dat ik tijdens meditatie toch nog aandacht heb voor verschillende dingen: voor mijn adem, voor waar ik naar kijk, voor de aanrakingen die mijn lichaam voelt. Ik vind het erg lastig om gewoon de hele wereld te negeren.

Met licht bewolkte groet,
Bodhiboom
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: De wereld negeren
« Reactie #1 Gepost op: 22-12-2021 20:32 »
Beste allen,
.. Ik vind het erg lastig om gewoon de hele wereld te negeren.

Met licht bewolkte groet,
Bodhiboom
En je beperken tot het niveau dat je niet lastig vind ?
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Steve

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 23-12-2021 09:21 »
.. Ik vind het erg lastig om gewoon de hele wereld te negeren.

De wereld negeren is een mogelijkheid op het pad. Een andere mogelijkheid is de wereld te zien voor wat het is: opkomend als golven in de oceaan, maar die de oceaan nooit verlaten. Ze mogen opkomen, ze hoeven niet weggedrukt of genegeerd te worden. Ze zijn gelijktijdig met de oceaan, ze sluiten elkaar niet uit.

Voor wat het waar is: een uittreksel uit een recent gegegeven meditatie voor een groepje geintereseerden. Indien het van geen waarde is voor jou, gewoon de prullemand in hee.

Citaat
Je kan het lichaam echt gaan uitnodigen om alle spanningen los te laten, op elke uitademhaling. Alert ontspannen. Ontspannen in alertheid, loslaten en aanwezig blijven bij dit loslaten.

Dus helemaal ontspannen en toch ook open blijven staan, helder blijven.

Dus je ontspant en luistert, met je oren, met je zintuigen, met je gevoelens, met je sensaties.

Luister ook met de stilte.

Dit luisteren, dit helder aandachtig blijven, brengt een sprankelende levendigheid in die ontspanning.

En met elke uitademing laten we los.

Bij elke uitademing laten we gedachten los, gedachten die willen verhalen wat er gebeurt. Laat dit los.

Bij elke uitademing laten we waarnemingen los, waarnemingen die de focus op de inhoud van onze geest trekken. Laat maar los.

Bij elke uitademing laten we gevoelens los, gevoelens die onze aandacht naar alle kanten sleuren. Laat ook maar los.

Laat elke uitademing een loslaten zijn van wat onze aandacht trekt.

Ik laat jullie nu even los komen van alles dat zich voordoet
Door los te laten bij elke uit ademhaling.

En laat nu maar de aandacht op die uitademhaling los, of op de hele ademhaling op zich. We gaan de ademhaling  niet meer volgen. We gaan ons voor het zelfonderzoek nu richten op wat er vooraf gaat aan onze ervaring, vooraf aan onze waarnemingen, vooraf aan ons denken, vooraf aan dualiteit en zelfs aan non-dualiteit.

We laten ons terug vallen in een ongedifferentieerde nietsheid, een ongeconditioneerde leegte, of, positiever gesteld: een onbegrensde openheid…

We gaan gewoon alle focus loslaten en gewoon verwijlen in de open ruimte die overblijft als je niets meer vasthoudt, niets meer wegdrukt en niets meer cultiveert. Een openheid waar er geen dualiteit is, waar er geen tegenstellingen zijn, waar de tegenstellingen wel uit kunnen voortkomen, maar die er zelf vrij van is, de bron van de tegenstellingen, de bron van alle ervaring. De bron van zowel de ervaring van dualiteit, als de ervaring van non-dualiteit, zowel de ervaring van beweging in onze geest, als de ervaring van rust in onze geest.

En laat even alle focus op iets specifieks varen, open focus.
En laat ook het centrum van waaruit de focus uitgaat, varen.
En laat dit "zelf", het gevoel van jezelf, het beeld van jezelf ook wegvallen.
En laat ook even al het "doen", en dus ook het mediteren en bewust onderzoeken, wegvallen.

Het valt allemaal niet echt weg, er is nog steeds denken en waarnemen, maar probeer er van te proeven dat dit niet persee hoeft uit te gaan van een persoon of een subject, het komt gewoon spontaan op, zonder iemand die het denkt en zonder iemand die het waarneemt, zonder vaste vorm, gewoon vormloze, spontaan ontstane verschijnselen, zonder vaste vorm, zonder identificatie als "dat ben ik" of "dat is dat".
....

Uit deze open helderheid komen gewoon spontaan zaken op, ook iets dat voelt als "ik ben" waarrond zich allerlei denkbeelden kunnen gaan vormen, en van waaruit waarnemingen zich dan gaan kunnen gaan bundelen tot het gevoel van een lichaam en hoe hiermee schijnbaar een wereld binnen en een wereld buiten gescheiden wordt, en hoe je dit alles gewoon kan toelaten, "gelijktijdig" met die leegte of die openheid.

Je bent tegelijkertijd de bron van dit alles, én het individu dat hieruit opkomt, tegelijkertijd! Niet nu even het één en dan even het ander, niet het één en het ander, het ééne én het andere.

Houdt deze twee schijnbaar tegengestelden nu eens samen, ontdek dat zelfs deze schijnbaar elkaar uitsluitende zijns-wijzen in werkelijkheid niet onderscheiden zijn. Niet twee. Die eerste, de leegte, afzonderlijk bekeken, is wel het stabiele, het is er altijd, het is de achtergrond, de grond. En dan dat tweede, de verschijnselen, inclusief dat gevoel "ik ben", afzonderlijk bekeken, komt en gaat dit, tekent het zich af t.o.v. die lege, open achtergrond. Deze zaken kunnen maar opkomen dankzij die grond, maar niet als iets anders dan die grond. Het zijn als golven op een oceaan, ze zijn niet anders dan de oceaan, maar ze rijzen wel op uit de oceaan om later weer terug te vallen in die oceaan. Maar de golven verlaten nooit de oceaan. De oceaan en de golven worden ervaren als twee, maar zijn niet werkelijk twee.

Blijf nog even bij het samenhouden van deze schijnbare tegenstellingen, breng ze als het ware weer samen, laat het schijnbaar opdelen even achter wege, en baadt nog even in deze niet-onderscheidenheid, niet twee-heid, de gelijktijdigheid van de grond en wat er allemaal uit opkomt.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 02-01-2022 09:44 »
Ik kwam laatst een mooie passage tegen in een boek van Adyashanti, waarin hij het heeft over een verlichtingservaring die hij eens heeft gehad. Hij ervoer een gigantische leegte, waarin hij een klein sprankje licht tegenkwam. In dat lichtje zag hij de sensaties van zijn lichaam en het bestaan van de hele wereld opgesloten… later toen hij erover nadacht kwam hij tot de conclusie dat de hele wereld als een droom was.

“This is how to contemplate our conditioned existence in this fleeting world:
Like a tiny drop of dew, or a bubble floating in a stream;
Like a flash of lightning in a summer cloud,
Or a flickering lamp, an illusion, a phantom, or a dream.
So is all conditioned existence to be seen.”

― The Buddha, The Diamond Sutra

Het identificeren met het lichaam en de geest zijn de moeilijkste aspecten van geincarneerd zijn als een mens. Om die dingen los te laten, en te realiseren dat wat er uit jouw ogen kijkt een mysterie is, dat je het niet kunt definiëren behalve door al de dingen op te noemen die het niet is. Daarmee kom je dus toch een stapje dichter bij het mysterie.
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2022 10:15 »
De wereld negeren, doet het ego goed. Beetje een struisvogel spelen.

Het geeft aan de andere kant weer een trigger, bv details, besef dat er toeval niet bestaat. DE wereld erkennen is een hulp voor het ontwakingsproces. Zo leer je het te doorgronden en dan ook jezelf, want die 2 kunnen niet zonder elkaar.

Heb zelf bemerkt dat je meteen ( als je bedreven erin gaat worden), die verborgen agenda's naar boven komen. Zeker politiek gezien.

Moesa