@BA,
@Bodhiboom,
Ik kan alleen maar zeggen dat ik bijdraag naar eigen vermogen en dat ik niets bijdraag waar ik geen weet van heb. Ik zit hier niet zomaar wat uit mijn duim te zuigen. Ik ben daarmee niet verlichter of minder verlicht (

) als eendert wie hier op het forum, het maakt wat ik schrijf niet waardevoller, preciezer of duidelijker. Het is gewoon wat ik kan inbrengen naar eigen vermogen. Het doet je wat, je kan er iets mee of niet.
Ik ben helemaal niet verlicht, maar ik heb wel degelijk geproefd van het subjectloze, het dooloze. Hoewel je dit als "ik" niet kan kennen, nooit, blijft er wel de smaak van hangen als dat "ik" daarin komt weg te vallen, terwijl al de rest gewoon blijft doorgaan Een smaak die zelfs dat "ik" proeft dat er gewoon weer met zijn dik gat komt voor zitten. M.a.w. als dit komt weg te vallen terwijl de waaktoestand gewoon verder gaat, op zichzelf, zonder "ik", en helemaal vanzelf en zonder al die toestanden die zich voordoen als dat "ik" er dik op zit, dan laat zich dat zelfs proeven aan dat "ik".
Het hoogste wat dit "ik" hieruit kan proeven is dat het echt niet om dat "ik" gaat. Meer kan dat "ik" er niet uithalen. Al wat dat "ik" er verder mee doet, ook wat ik, Steve, hier verder mee doe, is nog steeds ervoor blijven staan. Maar als het dat er uithaalt, is dit wel uit de smaak die zelf geproefd is, niet gehaald is uit één of ander tekst, boek of getuigenis van iemand anders.
Dat het veel weerstand geeft dat een "ik" die nog er steeds voorstaat waar het wel durft naar te verwijzen, daar heb ik ook alle begrip voor. Toch blijft dit mijn bijdrage naar mijn vermogen. Te nemen of te laten. Alle ergernis, verwarring en afkeer die het geeft hoort daar waar het ontstaan is onderzocht te worden. Ik kan er alleen maar begrip voor opbrengen. Het 'niet-zelf' van het 'zelf', is het laatste wat het 'zelf' horen wil. Ook dit zelf, Steve, heeft hier last van. Alleen eens geproefd dat het in werkelijkheid geen zelf heeft, kan deze smaak niet meer weggewerkt worden, kan dit niet langer ontkend blijven worden. Het gaat je doen en laten sowieso bepalen. En dat is wat het hier doet.
Verwarring is er sowieso alom, tegenwoordig. Iedereen kan zomaar in contact komen met de meest diepzinnige duidingen via het wereld wijde web, en dit geeft inderdaad erg veel verwarring zoals "er hoeft niets gedaan te worden, dat zeggen de wijzen". Ik reageer daar gewoon op (zeker als zo'n uitspraken ook in mijn mond gelegd worden), uit wat geproefd is, dat het toch wel degelijk waar is, maar jammer genoeg niet waar voor die "ik" die het maar al te graag voor waar aanneemt. Die kan de bedekking ervan zelf gaan verstevigen, het veder ont-dekken juist tegen gaan. Dat zijn zaken waarop ik zal reageren met dat "ik" dat er zelf nog voor staat. Je weet maar nooit of het een kwartje doet vallen. En zoniet, gewoon de prullemand in hee. Hetgeen ik inbreng hoeft niet ergens toe bij te dragen. Men mag er mee doen wat men wil. Ik blijf het gewoon doen.
En dat het nooit duidelijk is, dat hangt niet aan die vele strekkingen, vele duidingen en vele leraren die pogen het aan te wijzen. Dat ligt er aan dat het gewoon niet te vatten is binnen een conceptueel-, zelfs niet binnen een ervaringskader. Dus concreet kan het op die vlakken nooit worden. Hoe goed men zich ook zijn best doet. Het is daarom dat de Boeddha getwijfeld heeft uberhaubt iets te gaan onderwijzen vlak na zijn onwtaken. Het is gewoon de onmogelijkheid zelve. Wat niet te vatten is in taal en ervaring, kan je dus ook niet overdragen met taal of ervaring. Het zal altijd blijven verwarring geven, tot... de smaak ervan in de mond komt. Maar eens dat gesmaakt, zijn taal en concepten geen barriere meer. Dan kan je herkennen waar hinduistisch, islamitisch, boedhistisch, christelijk... geïnspireerde proevers proberen te duiden, dat hoewel het allemaal zo tegengesteld aan elkaar kan klinken, het allemaal naar exact hetzelfde wijst (wel volgens verschillende dieptes), namelijk naar dat wat niet concreet te duiden valt.
Wat ik merk is, hoe duidelijker je probeert te zijn, hoe meer ergernis het oproept.
Het brengt rare dingen in de mens naar boven.
Rare kronkels, gekwetstheden, achterdochten, vermijdingsdrangen.
Ik weet er allemaal geen blijf mee. Maar dat moet waarschijnlijk ook niet.
Ik laat het maar allemaal zijn beloop gaan en blijf gewoon in brengen wat ik in te brengen heb, ook al roept het die diepe kronkels op. Wat kronkelen moet zal wel krokelen moeten zeker, tot het dat niet meer doet.