Auteur Topic: Ik lijd, dus ik Deug  (gelezen 323 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Ik lijd, dus ik Deug
« Gepost op: 13-09-2021 13:01 »
Ik denk dat wij innerlijk en uiterlijk eigenlijk leven in een klimaat wat er voor zorgt dat Dhamma beoefening sowieso moeizaam is.

Kijk naar het uiterlijke klimaat ten aanzien van lijden. Onze samenleving waardeert lijden. Mensen zijn vaak erg belast, bijvoorbeeld op het werk, of in een gezinssituatie. Wij vinden dat doodnormaal. De mens die zich voor bedrijf, staat, God, de ander, helemaal wegcijfert, terwijl dat eigenlijk leidt tot veel belasting, lijden. Bravo zeggen we dan. Dat lijden wordt toch best wel geïdealiseerd. Opofferingsgezind.

Hoe moet je het nou voor elkaar krijgen om in zo'n klimaat te streven naar de opheffing van lijden? Dan ben je toch een egoist, dan deug je toch niet, dan heb je niks over voor een ander, bedrijf, land, God etc. Je moet lijden. Lijden is goed, lijden is een teken dat je geeft om iets of iemand. Dat  je betrokken bent. Een goed hart hebt. Eigenlijk is lijden een teken dat je deugt. Ik denk dat dit een heel dwingend iets is.

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
Re: Ik lijd, dus ik Deug
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2022 10:01 »
Helemaal eens met Siebe. Deugers, met name die willen laten zien dat ze deugen, er een status aan willen hangen etc? Zijn helaas geen deugers

Opvallend vind ik het innerlijk saaie mensen, zijn blij met de lockdown enz. Extraverte mensen zijn een grote bedreiging voor ze.

Mensen met een heldere kijk op het leven, moeten de mond gesnoerd worden

Deugers lopen weg voor de realiteit, maken geen begin. Hun hoofd is de baas.

Mind controle is ook bij ze gelukt.

Moesa
« Laatst bewerkt op: 21-01-2022 10:04 door Moesa »