Auteur Topic: Kennen jullie RationalWiki?  (gelezen 1338 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Kennen jullie RationalWiki?
« Gepost op: 13-07-2021 21:05 »
Het is een website waarin men allerlei vreemde leer doorlicht en min-of-meer logisch bekijkt. Ik heb het wel handig gevonden, het heeft contra argumenten voor veel dingen.

https://rationalwiki.org/wiki/Main_Page
“Absorb what is useful, discard what is not, add what is uniquely your own.”
— Bruce Lee

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Re: Kennen jullie RationalWiki?
« Reactie #1 Gepost op: 14-07-2021 23:36 »
Het is een website waarin men allerlei vreemde leer doorlicht en min-of-meer logisch bekijkt. Ik heb het wel handig gevonden, het heeft contra argumenten voor veel dingen.

https://rationalwiki.org/wiki/Main_Page

Kan je eens een voorbeeld geven van een artikel waarin een Boeddhistisch iets aan de kaak wordt gesteld bijvoorbeeld? Ben benieuwd, maar te onkundig en te lui om er mijn weg in te gaan zoeken.

Het enigste dat ik er nu al op kan zeggen: mooi, maar Boeddhisme gaat wel verder dan rationeel denken. Sommige zaken kunnen niet rationeel bedacht worden en voor zulke zaken is de rationaliteit dan ook niet het juiste instrument.

Het is wel het juiste instrument om je te ontdoen van allerlei verkeerde informatie, zoals rond Corona, vaccinatie enzovoort...
« Laatst bewerkt op: 14-07-2021 23:39 door Steve »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #2 Gepost op: 15-07-2021 10:05 »
Nou, kijk maar eens naar het artikel rond het Zuivere Land Boeddhisme…

https://rationalwiki.org/wiki/Pure_Land_Buddhism

Ik ken wel een aantal Zuiver Land beoefenaars, en zij zouden toch wel weerwoord geven op sommige dingen die in het rationalwiki artikel staan. Maar desondanks dat het vrij stellig gezegd is, is het ook weer niet onwaar. Misschien is het iets voor Bolletje?
— Bruce Lee

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Nieuwkomer
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #3 Gepost op: 15-07-2021 12:47 »
Dope shit. zoon

bedankt voor de link

Offline Steve

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 15-07-2021 16:07 »
Verhelderend artikel!
Bedankt.

Ik ga geen oordeel vormen over die pure land dinges. Lijkt inderdaad meer Christelijk dan Boeddhistisch, maar ik heb ook geen oordeel over het Christelijke. Wat ik wel uit dat artikel haal is dat het een nogal verbasterde vorm van Boeddhisme is geworden, dat teveel afstand heeft gedaan van de essentie van het Boeddhisme dat je in alle andere tradities wel nog kan terugvinden.

Ik kan er echter ook inkomen dat Boeddhisme te moeilijk en te confronterend is voor veel mensen. Zoiets dat meer hoop geeft is dan aantrekkelijker. Het hoeft echter geen obstakel te zijn om verder te gaan in een andere traditie, als de nood zich begint voor te doen, of het te combineren met Zen, zoals in dat artikel staat. De voordeur naar het diepgaandere Boeddhisme staat dan toch nog op een kier, zij die een stap verder willen, kunnen dat altijd en zullen die kier wel vinden, en zo is het goed.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #5 Gepost op: 15-07-2021 17:17 »
Ik kan er echter ook inkomen dat Boeddhisme te moeilijk en te confronterend is voor veel mensen.

Maar dat het gebaseerd is op slechts drie sutra’s, en dat die belangrijker worden bevonden dan al de rest van de leer, dat vind ik persoonlijk toch wel een beetje absurd. Het is boeddhisme voor de luien, voor mensen die niet meer dan dertig seconden per dag er mee bezig willen zijn. Ik vind het niks, en dat terwijl het ongelofelijk populair is geworden in China en Japan.
— Bruce Lee