Forum > Algemeen

Het uiteindelijke doel van het uitdoven...

(1/24) > >>

Gouden middenweg & de wilde natuur:

--- Citaat ---https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=4179.msg36132#msg36132

    Voor mij is het boeddhisme een goede basis, het leert je bepaalde dingen over onderzoek en lijden en mindfulness. Maar na verloop van tijd leidt het toch tot vragen waar het geen antwoord voor heeft, zoals het uiteindelijke doel van het uitdoven, of of de nadruk op het lijden wel juist is gezien het perspectief van een heel mensenleven. Dan kom je bij je eigen waarheid terecht, en ga je toch wat verder kijken.
--- Einde van citaat ---

Voor mij is het duidelijk dat het bijdragen aan het steeds weer opnieuw verschijnen van boeddha, sangha en dharma in de wereld het uiteindelijke doel is van het uitdoven van de zelfzuchtige, blinde toestand  van het bewustzijn.

Het uitdoven is geen verdwijnen van het zelf, maar het doven van de zelfzucht.

Overal waar bewustzijn verschijnt, daar verschijn jij. en dit verschijnen van bewustzijn kan in een toestand blindheid zijn, maar kan ook in een toestand van bewust zijn .

Gouden middenweg & de wilde natuur:
Het uiteindelijke doel van het uitdoven...

is zowel de potentie tot ontwikkeling brengen
als accepteren van de werkelijkheid zoals ie is
als in vrede leven met de werkelijkheid zoals ie is
en die innerlijke vrede, die potentie tot innerlijke vrede, tot ontwikkeling brengen

dit tot ontwikkeling brengen is tegelijkertijd de dharma doen verschijnen in de wereld

terwijl de wolk van zelfzucht mensen vast ketent aan verblinding
is het verschijnen van de dharma bevrijding

Bodhiboom:
Er word wel eens gezegd dat men naar de verlichting hoort te zoeken om van het lijden van vele levens verlost te worden. Nou, de boeddha had tijdens zijn verlichting kennis van zijn vorige levens, maar de gewone mens heeft dat niet, en dus het lijden van vele levens bestaat eigenlijk niet voor verreweg de meeste mensen. Dus die reden van het zoeken naar het uitdoven is nogal dubieus.

Als je niet het bewijs hebt van meerdere levens, is het dan niet beter om zo goed mogelijk om te gaan met het leven dat je wel kent, het hier en nu? Er zijn veel andere dingen die je van het boeddhisme kan leren, die heilzaam zijn, zoals mindfulness en het juiste spreken en het zelf onderzoeken van andermans leer.

Gouden middenweg & de wilde natuur:

--- Citaat van: Bodhiboom op 09-08-2022 11:21 ---Er word wel eens gezegd dat men naar de verlichting hoort te zoeken om van het lijden van vele levens verlost te worden. Nou, de boeddha had tijdens zijn verlichting kennis van zijn vorige levens, maar de gewone mens heeft dat niet, en dus het lijden van vele levens bestaat eigenlijk niet voor verreweg de meeste mensen. Dus die reden van het zoeken naar het uitdoven is nogal dubieus.

Als je niet het bewijs hebt van meerdere levens, is het dan niet beter om zo goed mogelijk om te gaan met het leven dat je wel kent, het hier en nu? Er zijn veel andere dingen die je van het boeddhisme kan leren, die heilzaam zijn, zoals mindfulness en het juiste spreken en het zelf onderzoeken van andermans leer.

--- Einde van citaat ---

Je hoeft geen kennis te hebben van meerdere levens om te beseffen dat alles wat jij doet, denkt, laat, streeft enz. een invloed heeft op het universum.
Je hoeft ook geen kennis te hebben van meerdere levens om te beseffen dat er een diepe verbondenheid is tussen de zogenaamde anderen, of de toekomstige verschijningen en jij.

Jij sterft wel, maar jou erfenis, jou bijdrage aan het universum verdwijnt niet zomaar als je sterft. En wie zullen de erfgenamen zijn van jou bijdrage aan het universum ?
Jou erfenis komt ook terecht bij toekomstige bewuste levende wezens.
Ben jij dat ? Neen
Ben jij dat niet ? Neen

De boeddhistische opdracht is dubbel, enerzijds is er winst voor jou, innerlijke vrede, en anderzijds is er winst aan het universum, jou bijdrage aan de innerlijke vrede van anderen.


Gouden middenweg & de wilde natuur:

--- Citaat van: Bodhiboom op 09-08-2022 11:21 --- Nou, de boeddha had tijdens zijn verlichting kennis van zijn vorige levens,

--- Einde van citaat ---
Het is vrij duidelijk (voor mij alleszins) dat één en ander niet kan kloppen.

De boeddhistische boodschap is dubbelzinnig. Of beter lijkt dubbelzinnig te zijn.

Je kunt niet tegelijkertijd beweren dat er geen zelf is en er dus ook geen zelf is dat reïncarneert en toch beweren dat boeddha kennis zou hebben van zijn vorige levens.
Nu kun je natuurlijk zeer ingewikkelde denkbeeldige constructies maken zodat het wel logisch is en dus met elkaar in overeenstemming is. Met als resultaat dat velen toch met een punthoofd blijven zitten.

Het minste dat je kan zeggen is dat het dubbelzinnig en onduidelijk is, want met elkaar in tegenspraak.




Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie