Auteur Topic: westers boeddhisme  (gelezen 6262 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1355
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
westers boeddhisme
« Gepost op: 15-05-2009 18:57 »
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Boeddhisme/gedacht.html

Bij westerlingen die boeddhist willen worden, kan dat onbegrip opleveren. Zo zijn westerlingen gewend te denken in termen van plicht en niet in termen van persoonlijke verdienste.

Bij een westerling staan de goede bedoelingen voorop en niet de rituelen.

De westerling denkt niet hiërarchisch, hij beseft niet dat een stuiver geven aan de Dalai Lama beter is dan honderd gulden geven aan je buurman.

Aziatische boeddhistische leiders ervaren het op hun beurt als een verlies van de traditie wanneer westerse ideeën hun intrede doen. Zij willen hun schare volgelingen zien groeien, maar de nieuwe aanhang moet daarvoor wel een deel van zijn culturele bagage afwerpen.

Wat de confrontatie met westerlingen lastig maakt, is dat de meeste boeddhistische leiders geen behoefte hebben aan discussies met andersdenkenden. Zij eren iemand die de traditionele teksten uit zijn hoofd kent en niet iemand die kritische vragen stelt.

Zij denken persoongericht en niet principieel. Je gaat naar een lezing van de Dalai Lama vanwege zijn persoonlijke uitstraling en niet omdat hij zo'n goed verhaal vertelt. Goede verhalen worden dan ook zelden geproduceerd, het inhoudelijk en didactisch gehalte van de meeste voordrachten van Aziatische leraren is vrij pover.
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

SDN1987

  • Gast
westers boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2009 10:05 »
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Boeddhisme/gedacht.html

Bij westerlingen die boeddhist willen worden, kan dat onbegrip opleveren. Zo zijn westerlingen gewend te denken in termen van plicht en niet in termen van persoonlijke verdienste.

Bij een westerling staan de goede bedoelingen voorop en niet de rituelen.

De westerling denkt niet hiërarchisch, hij beseft niet dat een stuiver geven aan de Dalai Lama beter is dan honderd gulden geven aan je buurman.

Aziatische boeddhistische leiders ervaren het op hun beurt als een verlies van de traditie wanneer westerse ideeën hun intrede doen. Zij willen hun schare volgelingen zien groeien, maar de nieuwe aanhang moet daarvoor wel een deel van zijn culturele bagage afwerpen.

Wat de confrontatie met westerlingen lastig maakt, is dat de meeste boeddhistische leiders geen behoefte hebben aan discussies met andersdenkenden. Zij eren iemand die de traditionele teksten uit zijn hoofd kent en niet iemand die kritische vragen stelt.

Zij denken persoongericht en niet principieel. Je gaat naar een lezing van de Dalai Lama vanwege zijn persoonlijke uitstraling en niet omdat hij zo'n goed verhaal vertelt. Goede verhalen worden dan ook zelden geproduceerd, het inhoudelijk en didactisch gehalte van de meeste voordrachten van Aziatische leraren is vrij pover.


Ik vind deze tekst zeer ongepast en rastistische. Ik mijn ogen helemaal niet wat een boeddhist denkt en als dat zo is zal het wel een tibetaan zijn. Boeddha zei juist dat men kritische moest zijn op zijn leer. Maar als mensen hun eigen traditie belangerijker vinden dan de leer van Boeddha, dan zijn zij ver van Boeddhist zijn. En sorry ik herken hier geen Boeddhist in. Dit is zeker niet afkomstig van Aziatische leraren in het algemeen, maaar puur onzin van idioten. Onzin Nova onzin en nogeens onzin



groeten, Stef.

Offline Ujukarin

  • Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
  • Berichten: 818
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
westers boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2009 12:49 »
Hmmm... even voor de goede orde:

Nova geeft de link uit de NRC site en kopieert slechts voor het gemak tekst eruit!. De auteur is dus niet Nova maar Eric Hoogcarspel. Bekend/berucht boeddholoog (dus wetenschapper die boeddhisme & culturen bestudeert) en 'tot op zekere hoogte' ook boeddhist, maar buitengewoon omstreden binnen de NL boeddhisten. Mede vanwege dit soort standpunten.

Dus eerst maar eens checken in welke mate Nova hier zelf achter staat?

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1355
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
westers boeddhisme
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2009 15:21 »
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Boeddhisme/gedacht.html

Bij westerlingen die boeddhist willen worden, kan dat onbegrip opleveren. Zo zijn westerlingen gewend te denken in termen van plicht en niet in termen van persoonlijke verdienste.

Bij een westerling staan de goede bedoelingen voorop en niet de rituelen.

De westerling denkt niet hiërarchisch, hij beseft niet dat een stuiver geven aan de Dalai Lama beter is dan honderd gulden geven aan je buurman.

Aziatische boeddhistische leiders ervaren het op hun beurt als een verlies van de traditie wanneer westerse ideeën hun intrede doen. Zij willen hun schare volgelingen zien groeien, maar de nieuwe aanhang moet daarvoor wel een deel van zijn culturele bagage afwerpen.

Wat de confrontatie met westerlingen lastig maakt, is dat de meeste boeddhistische leiders geen behoefte hebben aan discussies met andersdenkenden. Zij eren iemand die de traditionele teksten uit zijn hoofd kent en niet iemand die kritische vragen stelt.

Zij denken persoongericht en niet principieel. Je gaat naar een lezing van de Dalai Lama vanwege zijn persoonlijke uitstraling en niet omdat hij zo'n goed verhaal vertelt. Goede verhalen worden dan ook zelden geproduceerd, het inhoudelijk en didactisch gehalte van de meeste voordrachten van Aziatische leraren is vrij pover.


Ik vind deze tekst zeer ongepast en rastistische. Ik mijn ogen helemaal niet wat een boeddhist denkt en als dat zo is zal het wel een tibetaan zijn. Boeddha zei juist dat men kritische moest zijn op zijn leer. Maar als mensen hun eigen traditie belangerijker vinden dan de leer van Boeddha, dan zijn zij ver van Boeddhist zijn. En sorry ik herken hier geen Boeddhist in. Dit is zeker niet afkomstig van Aziatische leraren in het algemeen, maaar puur onzin van idioten. Onzin Nova onzin en nogeens onzin



groeten, Stef.

Hoi,

Zoals Ujukarin reeds schreef,
Citaat
Nova geeft de link uit de NRC site en kopieert slechts voor het gemak tekst eruit!.

Ik vond het zo in contrast met hoe "westerse boeddhisten" (what's in a name) het boeddhisme beleven/bekijken dat ik het de moeite vond om deze visie hier te plaatsen.

Zoals zovele westerlingen die juist kritisch zijn belangrijk vinden heb ik dit geluid geciteerd.
« Laatst bewerkt op: 23-01-2010 22:28 door nova »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline Jimmy

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 25
Re: westers boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 30-05-2009 23:33 »
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Boeddhisme/gedacht.html

Bij westerlingen die boeddhist willen worden, kan dat onbegrip opleveren. Zo zijn westerlingen gewend te denken in termen van plicht en niet in termen van persoonlijke verdienste.

Bij een westerling staan de goede bedoelingen voorop en niet de rituelen.

De westerling denkt niet hiërarchisch, hij beseft niet dat een stuiver geven aan de Dalai Lama beter is dan honderd gulden geven aan je buurman.

Aziatische boeddhistische leiders ervaren het op hun beurt als een verlies van de traditie wanneer westerse ideeën hun intrede doen. Zij willen hun schare volgelingen zien groeien, maar de nieuwe aanhang moet daarvoor wel een deel van zijn culturele bagage afwerpen.

Wat de confrontatie met westerlingen lastig maakt, is dat de meeste boeddhistische leiders geen behoefte hebben aan discussies met andersdenkenden. Zij eren iemand die de traditionele teksten uit zijn hoofd kent en niet iemand die kritische vragen stelt.

Zij denken persoongericht en niet principieel. Je gaat naar een lezing van de Dalai Lama vanwege zijn persoonlijke uitstraling en niet omdat hij zo'n goed verhaal vertelt. Goede verhalen worden dan ook zelden geproduceerd, het inhoudelijk en didactisch gehalte van de meeste voordrachten van Aziatische leraren is vrij pover.
U kan boeddhist worden maar u zijt het niet, niet uw denken is het probleem maar uw gedachten. U kan pas geven als u zijt wie u zijt. En u geeft niet met geld maar met een hoger goed. Ook kan u niet denken over zij, u kan alleen denken over uwzelf.