Auteur Topic: geweld  (gelezen 11305 keer)

Offline Gouden middenweg & de wilde natuur

• Eerwaarde
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
geweld
« Gepost op: 04-06-2009 07:48 »
Soms is het nodig om geweld te gebruiken.

Te vaak geweld dat is : Zowel  nodig, zowel  onnodig, zowel als het zelfs ongewenst is.
« Laatst bewerkt op: 04-06-2009 08:10 door nova »
Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
Re: geweld
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2009 21:57 »
In elke geval komt geweld toch altijd voor uit/in een ongewenste situatie
en het resultaat van geweld is ook ongewenst,
het is verwoestend, er is een beschadiging en dat wil en doe je toch niet zo maar.
Het kost veel energie, kracht, het is een verspilling.
Het komt voor uit boosheid, ontevredenheid, onbalans, hebzucht, uit het kwade
en wie verzot is op geweld, het willen pijn doen van de ander,
is eenvoudigweg pervers, ontspoord of gestoord.

Op een vredige en zachte manier iets oplossen is juist handelen,
maar ja stel dat je oog in oog komt te staan met een moordenaar.
Je kan je toch zo maar niet laten doden en heb je dan niet de plicht jezelf te beschermen?
Gaan vluchten is beter, maar dat kan soms niet.
Dus jammer genoeg in die ongewenste situatie gebeurt er iets wat je eigenlijk ook niet wenst.
Slechte situaties vragen soms om slechte oplossingen.
Uit zelfverdediging, zelfbescherming gaan we waarschijnlijk automatisch over tot geweld.
Dat is dan een onvermijdelijke handeling uit noodzaak.
Wel een extreme situatie, maar mogelijk.

Misschien denkt een boeddhist daar wel anders over.

Offline Winnetoe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2009 06:10 »

Dit is incorrect. Zie bijvoorbeeld vers 5 van de dhammapada.

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Lhamo

• Gast
Re:geweld
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2009 11:26 »
Ik denk ook niet dat het nodig is om geweld te gebruiken...nooit.
In geen enkele situatie heeft het ooit iets goeds gebracht...
Respect voor al wat leeft!

SDN1987

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 29-06-2009 18:39 »

Dat is mooi gezegt en het is nog waar ook ;)

Stef

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 18-07-2009 18:22 »

Dit is incorrect. Zie bijvoorbeeld vers 5 van de dhammapada.

Groeten,
Erwin.

Hoeveel geweld zal het veroorzaken als ik het zou tegenspreken.

*** Er zijn mensen  "easy to manipulate" en er zijn mensen "they manipulate easy" en een mens die gevangen zit in diens klauwen zal niet zonder geweld zich aan die klauwen kunnen ontrekken.

Het rare is, je wordt echt geen ander mens natuurlijk. Je blijft gewoon jezelf (Siebe)

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 18-07-2009 18:27 »

Er is echter één strikte regel: in het doorleven van je haat mag je nooit en te nimmer iemand anders iets aandoen... Mep desnoods een hoofdkussen in elkaar, trek boze gezichten als je alleen bent, ga sporten en dat soort dingen... Kijk de woede recht in het gelaat... Wijk er niet voor... Dat werkt genezend... ;D

In de kloof die gaapt tussen ideaal en werkelijkheid liggen de verkrachte heilige principes.

Offline Winnetoe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 19-07-2009 18:18 »
Hoi,

Wij mensen hebben weinig besef of begrip van de realiteit van karma. Over het algemeen zien we de relatie tussen onze acties en het resultaat niet. Zeer zeker niet als deze acties in een ver verleden hebben plaatsgevonden (dit omvat ook je vorige levens).

Het is niet zozeer dat een handeling goed of slecht is, maar meer dat een handeling een wenselijk of onwenselijk resultaat zal opleveren. De Boeddha beweert dat iedere handeling op basis van haat, verlangen of onwetendheid een ongewenst resultaat zal opleveren. Als dit het geval zou zijn, waarom zou je dan ooit geweld willen gebruiken?

Groeten,
Erwin.

Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 19-07-2009 20:41 »
Hoi Spawn,

Slechte en niet onderbouwde set uitspraken, sorry. Zal proberen de hoofdpunten er uit te pakken, te beginnen bij het eind.

Citaat
herhaal dat de verstorende factor in emoties het karmische effect zal geven, terwijl corrigerende woede (een vorm van verdedigend geweld) om een leven te redden zoals gezegd geen negatief stof zal doen opwaaien voor degene die het leven redt… Althans, dat is wat ik begrepen heb van wat Boeddha hierover heeft gezegd...

Correctie en zelfverdediging kan ethisch zijn. Woede en boosheid NEVER nooit. Wat ethisch kan zijn is bijvoorbeeld hoe een beoefenaar van de 'harde' T'Ai Chi Chuan variant (niet alleen yoga maar ook vechtsport) zichzelf en anderen verdedigt wanneer nodig: door o.a. ontwijken en lenigheid zorgen dat de aanvaller zichzelf fors pijn doet en uitschakelt.
Maar voor je laatste zin: als je dát begrepen hebt, kom maar eens met wat soetrateksten. Lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk dat je dit goed begrijpt/weergeeft...

Citaat
Als zouden al dit soort als “negatief gelabelde” emoties zouden moeten worden uitgebannen…

Het gaat niet om onderdrukken/uitbannen maar om substitutie. Ontwikkel maar eens écht een stukje Metta, dan heb je trots/jaloezie enzo niet meer nodig! Geen slap gezeur over onderscheid tussen verstorende en niet verstorende trots/jaloezie, ze zijn écht altijd verstorend.

Citaat
Als boosheid leidt tot het redden van een leven, dan is die boosheid in die situatie volledig terecht…

Nee nee nee. Uit boosheid gemotiveerd kan je aktie nooit voldoende goed gaan. Zaak is om vanuit Metta en concentratie te zien wat er gebeurt, en dán kan je (bijvoorbeeld met zo'n vechtsport) ingrijpen en zowel het slachtoffer als de aanvaller 'helpen door verder kwaad te voorkomen'.

Citaat
Veel dogmatische interpretaties (...) zelfs in bepaalde Boeddhistische stromingen leiden tot nihilisme en het negatief staan ten opzichte van negatief geëtiketterde emoties zonder enig nuancerend onderscheid…

Deels mee eens; in die zin dat mensen in Boeddhisme soms te veel vanuit Nee-Nee denken en niet vanuit Vervang-Haat-door-Metta. Met dat 2e, en dát is voor mij de kern van Boeddhisme, kun je wel degelijk van al die boosheid en negativiteit gaan afkomen...

Wijsheid gewenst,

With folded palms,

<Ujukarin>

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 20-07-2009 01:02 »

Te vaak geweld dat is : Zowel  nodig, zowel  onnodig, zowel als het zelfs ongewenst is.

Ik wil eventjes toelichten wat de aanleiding was om dit te schrijven.

Kort bij mijn huis is er een speelplein.
Plots hoor ik een leidster tegen kinderen, luid, krachtig, kortaf tegen kinderen schreeuwen dat ze daar mee moeten stoppen. Ze waren namelijk andere kinderen aan het pesten en stenen naar hun aan het gooien.
Is dit geweld ? Ja, dit is geweld, geweld van een bepaalde soort. Ingegeven door boosheid ? Waarschijnlijk voor een stuk wel, maar nog meer uit beschermingsdrang en bezorgheid.

Op datzelfde speelplein loopt ook nog een andere leidster rond die vrijwel systematisch tegen de kinderen zit te schreeuwen, kom hier, doe dit, doe niet dat, laat dat liggen, luister ... .

Het geweld van ene leidster in die omstandigheden dat vond ik gerechtvaardigt.

Daarom dat ik dacht : soms is het nodig om geweld te gebruiken.
Maar over het geweld van de andere leidster dacht ik :

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 20-07-2009 06:25 »

Ik wil eventjes toelichten wat de aanleiding was om dit te schrijven.

Kort bij mijn huis is er een speelplein.
(...)
Is dit geweld ? Ja, dit is geweld, geweld van een bepaalde soort. Ingegeven door boosheid ? Waarschijnlijk voor een stuk wel, maar nog meer uit beschermingsdrang en bezorgheid.

(...)
Het geweld van ene leidster in die omstandigheden dat vond ik gerechtvaardigt.

Daarom dat ik dacht : soms is het nodig om geweld te gebruiken.
Maar over het geweld van de andere leidster dacht ik :

Dat is een goede toevoeging. Een wat 'scherpere' scheidslijn vind je wederom bij de Boeddha. Als de hoofd-motivitatie Metta is, met o.a. als gevolg beschermingsdrang en bezorgheid, dán kunnen dingen gedaan worden die gewoonlijk onethisch zouden zijn zoals (enig) geweld. Schoolvoorbeeld: het handje van een kind dat voor de vierde keer toch weer wil proberen de gloeiende kachel aan te raken, na drie eerdere NEE-waarschuwingen, hard uit die buurt wegtrekken.

Maar bij dit 'Power mode ondergeschikt aan love mode', zoals het ook wel heet, is nergens sprake van diepe boosheid, woede, trots, jaloezie of die hele reutemeteut waarbij Spawn vanuit zelf bijelkaar geplakte en de Boeddha vrij duidelijk tegensprekende redeneringen plotseling stelt dat ze ook een goede kant zouden hebben...

Ook in deze regel is overigens misbruik nog volop mogelijk, ik zou mezelf best (achteraf...) kunnen wijsmaken dat een bepaalde woede-uitbarsting toch écht bedoeld was om anderen de grens aan te geven (voor hun eigen bestwil :( inplaats van dat ik gewoon m'n zelfbeheersing verloor en nog blij mag zijn dat het niet totaal uit de hand liep.... Achtzaamheid blijft dus volop nodig, plus goede communicatie binnen een sangha die elkaars afdwalingen kan helpen corrigeren...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 20-07-2009 08:42 »
Mmmm… Je schrijft dat woede en boosheid nooit ethisch kunnen zijn… Ik bedrijf geen ethiek, sorry… Je zegt verder dat ik mijn uitspraken deze keer slecht heb onderbouwd… Dat kan… Ik

Het is niet mijn bedoeling om alles aan elkaar te plakken, zoals je stelt… Ik redeneer uit wat ik weet, wat mijn inzicht is… En als dat volgens jou niet klopt, okee… Ik maak net als jou gebruik van woorden, en misschien heb ik niet duidelijk genoeg kunnen maken wat ik eigenlijk bedoel… Ik ben iemand die de zaken zelf onderzoekt en mijn conclusies trek… Of die stroken met het Boeddhisme, dat zullen we dan later wel eens zien… Als het niet strookt, dan is dat zo, ik ben geen volgeling van welk idee dan ook… Als het in de praktijk voor mij werkt, dan zal ik het accepteren als de waarheid, zo niet, overboord er mee! Ik heb in ieder geval aangegeven hoe ik Boeddha begrijp, tot hoever mijn inzicht gaat… Niet tot hoever het inzicht van een ander gaat, want dat kan ik niet weten… Het spijt me als ik iets niet duidelijk genoeg heb kunnen maken… Het is denk ik wel goed dat hierover discussie ontstaat, want het is een belangrijk onderwerp… ;D

Hoi Spawn,

Allemaal jouw vrijheid. Maar probeer dan alsjeblieft wat meer te nuanceren dat het écht allemaal jouw eigen inzichten zijn en dat je niet claimt je binnen één der "normale" boeddhistische tradities te begeven. Ethiek (panca sila) is echt één der hoekstenen van Boeddhisme, al verschilt de nadruk per traditie. Maar iets zeggen over geweld zonder ethiek te gebruiken - klinkt me als redelijk ONboeddhistisch in de oren, persoonlijk...

Nog een paar kleine dingetjes:

Citaat
Ik acht het trouwens niet nodig om hier met soetra’s te gaan zwaaien, ik probeer liever zelf te nuanceren…

Komt op hetzelfde neer. Ik kan, maar dat kon je verwachten voor iemand die in één der in NL aktieve scholen opereert, alles wat ik orakel uiteindelijk terugvoeren op uitspraken van de Boeddha en/of latere verlichte meesters. Mensen die zich wel boeddhist noemen maar die 'lijn van redeneren' niet kunnen maken (en soms dingen roepen die toch echt lijnrecht in strijd met soetra's zijn) zullen toch wel de nodige moeite hebben om aan anderen uit te leggen wat ze nou binnen het boeddhisme te zoeken hebben...

Citaat
En wat Metta betreft, je vraagt of ik persoonlijk een écht stukje heb ontwikkeld, of bedoel je dat meer in het algemeen
Sorry voor de onduidelijkheid, dat ging om het algemene. Pas als iemand 'onethische' zaken echt vanuit Metta doet dan kan het veelal toch 'ethisch' goed zijn, zie ook mijn andere antwoord vanochtend.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline frederik

• Boeddha Forum Sangha aanvrager
« Reactie #12 Gepost op: 20-07-2009 14:48 »
Wat is geweld? Voor mij is dit het opzettelijk pijn doen van een ander levend wezen.
Volgens mij is dit zeker OK wanneer het voortkomt uit een gevoel van onrechtvaardigheid én bedoeld is om een ander levend wezen te redden. (Want eens de onrechtvaardige daad begaan zou zijn en je dan nog geweld gebruikt, zou dit enkel maar uit wraak zijn.) Hierbij is het dus belangrijk, denk ik, dat je zo weinig mogelijk geweld gebruikt, mss kan dit zelfs zonder geweld (zoals bij die Tai-chi sport?). Wanneer je dit doet vermijd je veel gewelddadige emoties, want die kunnen denk ik ook ontstaan uit een gevoel van onrechtvaardigheid... en deze leiden mss ook tot een onrustige geest...!  En op deze manier bereik je niets... (Ik wil dus ook niet met de goed/slecht stempels beginnen.)

Wanneer je echter geweld gebruikt om je bezit te beschermen, of dingen die je als je bezit beschouwt, dan zal je bezig blijven. En mss is geweld dan wel meer dan de handeling van het pijn doen, namelijk ook de hele onrustige staat van geest waarin je terecht komt. En dit is denk ik een zuiver biologisch proces. Wij zijn afstammelingen van de mensen die konden overleven (survival of the fittest). Degenen die het sterkst van zich konden afbijten, hebben overleefd, en in hun geval zal het hele gewelddadige proces in de geest, of in het lichaam, goed van pas gekomen hebben.

Maar (verbeter me als ik fout ben Ujukarin), ik denk dat de Boeddha nu juist zegt dat dit hele proces van de gewelddadige geest voortkomt uit een verkeerd inzicht, namelijk van een 'ik' dat de illusie veroorzaakt van bezit. Wanneer één van onze vermeende bezittingen in het gedrang komt (lichaam (of fysieke voorwerpen) of gedachten of gevoelens of...), willen we potverdorie dit toch niet kwijtraken en reageren we dus op een manier die onszelf alleen maar onrust, onhelderheid brengt... (woede/smart...)
Dus dan is het mss belangrijk dat je dit proces doorziet.  Natuurlijk mag je (naar mijn mening) jezelf of je kinderen verdedigen, maar dan vanuit de zienswijze dat je 'een mens' redt, want iedereen verdient het gered te worden... (Ook degene die de mens aanvalt trouwens)

Dit is natuurlijk allemaal heel gemakkelijk gezegd, zolang je niet in oorlogsgebieden als Bagdad of ikweetnietwaar woont... Net als het volgende dat ik ga zeggen:

Denk dat het belangrijk is dat je spreekt met de geweldenaar/aanvaller. Wat is zijn motivatie, waarom doet hij dit enz... Deze persoon is ook ziek op een bepaalde manier, en het geweld wordt veroorzaakt door zijn verkeerde inzichten...
Het ideaal zou zijn dat, wanneer iemand met een baseballknuppel op je afkomt om je hersens in te slaan, je nog de tijd hebt om hem om te praten, vol compassie... Want dat moet toch ook maar een heel ongelukkige persoon zijn, als hij al tot zoiets gedreven wordt...

Maar nogmaals, dit is allemaal weer heel makkelijk gezegd, zoals altijd. En het is een heel moeilijk onderwerp...
Met betrekking tot de 'pedagogische tik' voor kinderen: die is naar mijn mening zeker verantwoord...

Offline Old Soul

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 20-07-2009 21:14 »
Frederik,

Citaat:
Wat is geweld? Voor mij is dit het opzettelijk pijn doen van een ander levend wezen.

Daar heb je absoluut gelijk in. En ook een levend wezen. Zelfs een vlieg.
Ik denk wel dat dit geld voor fysiek geweld, maar ook zeker voor emotioneel geweld.

Smile Old Soul

• Eerwaarde
« Reactie #14 Gepost op: 21-07-2009 22:06 »
Hoi,

Wij mensen hebben weinig besef of begrip van de realiteit van karma. Over het algemeen zien we de relatie tussen onze acties en het resultaat niet. Zeer zeker niet als deze acties in een ver verleden hebben plaatsgevonden (dit omvat ook je vorige levens).

Het is niet zozeer dat een handeling goed of slecht is, maar meer dat een handeling een wenselijk of onwenselijk resultaat zal opleveren. De Boeddha beweert dat iedere handeling op basis van haat, verlangen of onwetendheid een ongewenst resultaat zal opleveren. Als dit het geval zou zijn, waarom zou je dan ooit geweld willen gebruiken?

Groeten,
Erwin.

Een kernvraag vind ik ook, zijn mensen eigenlijk wel in staat om al die emotionele stoornissen die vaak de aanleiding vormen van geweld volledig te bannen ? Kan iemand bevestigen dat mensen emoties zoals ergernis, woede, boosheid, haat, jaloezie, enz tot het nul niveau te brengen ?

Want als het niet mogelijk is dan is het misschien wel mooi om het zo te stellen, maar tegelijkertijd onbereikbaar.

Ik kan het jammer genoeg niet bevestigen.

Offline Ujukarin

• Actief Lid
  • Sangha Ouderling
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 21-07-2009 22:15 »
Hoi Erwin,

Citaat
Een kernvraag vind ik ook, zijn mensen eigenlijk wel in staat om al die emotionele stoornissen die vaak de aanleiding vormen van geweld volledig te bannen ? Kan iemand bevestigen dat mensen emoties zoals ergernis, woede, boosheid, haat, jaloezie, enz tot het nul niveau te brengen ?

Tja, spreekwoordelijk (via overlevering) wordt gezegd dat Boeddha zelf en alle verlichten dat konden. En ik kan in ieder geval melden dat
  • Sommige van m'n voorbeelden/leraren, o.a. een Tibetaans lama, een zodanige gelukzaligheid en gebrek aan haat/boosheid uitstralen dat ik in ieder geval ervaar dat ze 'een heel eind op weg zijn'. Al zal het ook bij hen soms nog van omstandigheden afhangen, als ze bijv. door een horzel gestoken zouden worden weet ik niet of de positiviteit 100% stand houdt  :-\
  • Ik in jaren practice beduidend minder sterk die emoties heb dan vroeger, en ook nu 'in vlagen' (bijvoorbeeld op of kort na retraites) nóg wat meer zonder hen weet te bestaan. Maar dat zijn en blijven glimpen Helderheid, gemiddeld gesproken ben ik nog lang niet zo Uju als ik zou willen zijn...

Dus ik ben bang dat je vraag, voor wat huidige mensen die publiekelijk bekend zijn, niet 100% positief te beantwoorden valt. Maar wel 'in afleiding', door verhalen over Verlichten uit het verleden of leraren die anderen kennen of door te extrapoleren vanuit je eigen ervaring. Dat is tenminste voor mij genoeg motivatie om door te gaan op 't pad van geweldloosheid; niet zozeer 'uitbannen' (want dat neigt naar onderdrukken) maar vervangen door positieve emoties zoals Metta...

With folded palms,

<Ujukarin>

the_parastyle

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 27-08-2009 13:14 »

Hierin ben ik het niet eens.
Toen Duitsland in 1939 de oorlog begon en deze werd beëindigd door de geallïerden gebruikten zijn hier ook geweld bij. Maar dit resulteerde toch voor de vrijheid voor heel veel mensen?!

Offline Japheth

• I'm a modern and secular Zen Noahide
  • Geïntresseerde
  • *
  • Met onze gedachten schepen we de wereld
« Reactie #17 Gepost op: 01-09-2009 11:10 »

Hierin ben ik het niet eens.
Toen Duitsland in 1939 de oorlog begon en deze werd beëindigd door de geallïerden gebruikten zijn hier ook geweld bij. Maar dit resulteerde toch voor de vrijheid voor heel veel mensen?!

Is ook wel waar, maar als mensen zoals die Duitsers in die tijd de leer van Boeddha volgde dan zouden ze niet aan oorlog denken. Wanneer meer mensen de leer toebrengen in hun leven en in de mate ze willen zou het beter zijn voor elke mens. Feit is gewoon dat je in het Boeddhisme veel meer antwoorden vind voor dagelijkese problemen dan in een religie ofzo.

Vriendelijke Groeten, Sohan.
'Toen Siddhartha Gautama werd gevraagd zijn leer in één woord samen te vatten, antwoordde hij: 'Gewaarzijn.'

Offline Marcel

• Eerwaarde
  • gewoon niet zo overdrijven
« Reactie #18 Gepost op: 01-09-2009 16:32 »
bovendien:
wanneer alle inspanningen en al het geld dat we in de oorlogsmachinerie inzetten,
gebruikt zou worden voor 'sociale weerbaarheid,'dan had dat wellicht ook resultaat van bevrijding gehad van duitse overheersing...
maar dat zullen we nooit weten....

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #19 Gepost op: 19-09-2009 10:43 »
In tijden van armoede dan wil je gewoon overleven. Dat hoort ook zo.
Het uitroeien van degene die niet als soorteigen beschouwd worden, is dan ook een heel natuurlijk instinctmatig fenomeen.
Hopelijk moeten we dat niet meer meemaken.
Ik kan Hitler begrijpen, dat is een attitude die voorkomt uit een gevoel van armoede.
Er is onvoldoende en dus moeten er sommige weg.
Als je de wereld vanuit een gevoel van overvloed bekijkt, er is voldoende voor iedereen en mag iedereen er zijn. Dan komt geweld niet voor. Als je voldoende hebt, tevreden bent, dan is er eenvoudigweg vrede. Maar de mens is niet vlug tevreden en wil altijd maar meer. Niet?