Auteur Topic: werelden van bestaan, vragen  (gelezen 1754 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
werelden van bestaan, vragen
« Gepost op: 13-06-2017 21:04 »
2. De fijnstoffelijke sfeer (rūpavacara); deze wereld komt overeen met de vier fijnstoffelijke meditatieve verdiepingen (jhanas).
       Tot de fijnstoffelijke sfeer behoort al wat er bestaat binnen de interval vanaf de Brahma-wereld tot en met de akanittha-wereld; alles wat in die interval de sfeer heeft, wat erin begrepen is, namelijk de groepen van bestaan, de elementen, grondslagen, lichamelijkheid, gevoelens, gewaarwording, geestelijke formaties en ook bewustzijn en geestelijke factoren bij iemand die de (fijnstoffelijke) meditatieve verdiepingen (jhanas) heeft betreden, of die in die sfeer wedergeboren is, of die reeds gedurende zijn levenstijd in het geluk van de jhanas leeft.

Nog wat info: Nina van Gorkom schrijft dat reuk-bewustzijn, smaak-bewustzijn en lichaam-bewustzijn niet voorkomen in de fijnstoffelijke sfeer (Abhidhamma in Daily Life, blz. 133). Er is daar kennelijk wel zien en horen maar dus niet ruiken, proeven en tactiele sensaties zoals van hardheid en zachtheid, koude en warmte, en druk en beweging.

In de onstoffelijke sfeer schijnen geen zintuiglijke gewaarwordingen voor te komen.

groet,

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
Re: werelden van bestaan, vragen
« Reactie #1 Gepost op: 13-06-2017 23:11 »
Beste Siebe,

Bedankt voor de info. De Abhidhamma bechouw ikzelf als niet canoniek en laat ik dus buiten beschouwing.

groeten
nico

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 26-06-2017 10:16 »
   Volgens het commentaar bij A.I.25 (AN. I. XV,1-28) wordt deze hemel bewoond door de Mara-wezens en is Mara de heerser over deze hemel; Mara wordt er geïdentificeerd met Pajapati, de heer van de schepsels.
Maar nergens in de Pali Canon is deze bewering bevestigd.

Hoe kan het eigenlijk dat Mara, die toch (ook) in de teksten wordt beschreven als een wezen met alsmaar slechte bedoelingen, sowieso in een hemel kan leven? Waarom is Mara niet standaard in de hel?

groet,

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 26-06-2017 17:25 »
3.2.7. Paranimmita-vasavatti: de sfeer van de goden die de scheppingen van anderen laten dienen voor hun eigen doeleinden. Zij hebben macht over de scheppingen van anderen. Godheid Vasavatti is hun leider. Zij leven 16.000 hemelse jaren. Een etmaal is er 1600 menselijke jaren. Deze goden hebben dus een levensduur van 9.216.000.000 jaren in onze tijd gerekend. (A.III.71)

Sommigen van deze goden hebben het eerste niveau van heiligheid bereikt. (A.VI.34)

Er zijn mensen die beweren dat deze goden mensen kunnen aanzetten tot daden, bijvoorbeeld seksuele handelingen, waar die deva's zelf vervolgens van genieten. Maar deze bewering kan volgens mij niet juist zijn.

Ik volg je redenering wel.

Toch, op verschillende websites wordt beweerd dat Mara de leider is van de paranimmita-vasavatti deva's.
http://www.palikanon.com/english/wtb/dic3_p.htm
https://dhammawiki.com/index.php?title=Paranimmita-vasavatti-deva
Er zijn meer websites waarop dit wordt beweerd.

Ik zag dat deze websites eigen allemaal verwijzen naar het onderstaand woordenboek van de eerwaarde Nyanatiloka Mahathera:
https://what-buddha-said.net/library/pdfs/Nyanatiloka_Buddhist_Dictionary.pdf

Waar hij het op baseert weet ik niet. Toen ik een verkennend onderzoek deed naar Mara ben ik niet tegengekomen dat Mara in het 11e rijk leeft samen met de paranimitta-vasavatti deva's en hun leider is.

Toch, in de teksten wordt naast Mara ook vaak gesproken over mara's:  “Hij [de Boeddha] verkondigt de wereld met diens goden, mara’s en Brahma’s, de wereld van asceten en brahmanen met diens prinsen en mensen na er zelf kennis van genomen te hebben” (DN6§1, DN8§18-10, DN9§7 en vele andere).

Wie zijn dan die mara's he? Is het toch niet mogelijk dat deze mara's de paranimmita-vasavatti-deva's zijn?
Misschien, omdat ze op de grens leven van de kama-loka, die draait om het verkrijgen van zintuiglijk genoegen, zelf dat niet goed meer kunnen bewerkstelligen en daarom via anderen dat proberen te verkrijgen en meegenieten als die anderen genieten.

groet,

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2017 20:51 »
beste Siebe,

Dat woordenboek van de eerwaarde Nyanatiloka heb ik zelf ook. Hij baseert zich op het commentaar, niet op een leerrede (sutta).
Dus ik blijf erbij dat in de Pali Canon niets te vinden is of Mara werkelijk in een hemel woont.
Omdat hij nog invloed heeft tot in de hoogste deva-hemel, moet de commentator ongeveer als volgt hebben geredeneerd: >> Mara heerst over alle devas. Dus moet hij in de allrhoogste deva-hemel wonen. Van daaruit heerst hij dan over de zinnelijke werelden die gelijk aan of lager zijn dan die hemel. <<
Maar ik denk dat we Mara niet als een echte persoon moeten beschouwen maar als een verpersoonlijking van de verleidingen die iemand kan tegenkomen. Dat is ook op te maken uit de namen van zijn "dochters": haat, afkeer, nijd, jaloersheid, hebzucht e.d.
Dat is mijn mening. En jij zult er zeker een andere mening over hebben.
Groeten, Nico
« Laatst bewerkt op: 26-06-2017 22:12 door nico70 »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 26-06-2017 22:30 »
beste Siebe,

Dat woordenboek van de eerwaarde Nyanatiloka heb ik zelf ook. Hij baseert zich op het commentaar, niet op een leerrede (sutta).
Dus ik blijf erbij dat in de Pali Canon niets te vinden is of Mara werkelijk in een hemel woont.
Omdat hij nog invloed heeft tot in de hoogste deva-hemel, moet de commentator ongeveer als volgt hebben geredeneerd: >> Mara heerst over alle devas. Dus moet hij in de allrhoogste deva-hemel wonen. Van daaruit heerst hij dan over de zinnelijke werelden die gelijk aan of lager zijn dan die hemel. <<
Maar ik denk dat we Mara niet als een echte persoon moeten beschouwen maar als een verpersoonlijking van de verleidingen die iemand kan tegenkomen. Dat is ook op te maken uit de namen van zijn "dochters": haat, afkeer, nijd, jaloersheid, hebzzucht e.d.
Groeten, Nico

Ik heb in mijn onderzoekje over Mara ook iets geschreven over Mara's bereik of domein. Uit bepaalde teksten kun je wel opmaken, vind ik, dat eigenlijk geheel samsara Mara's domein is.

“Deze Dhamma is niet gemakkelijk te begrijpen
Door diegene die aangedaan zijn door de begeerte naar bestaan,
Die meegenomen worden in de stroom van bestaan,
Diep weggezonken in Mara’s rijk” (SN35.136)

“Door diegenen die bevangen zijn door de passies van bestaan,
door diegenen die de stroom van bestaan volgen,
door diegenen die het rijk van Mara zijn binnengegaan,
wordt deze Dhamma niet op volmaakte wijze begrepen”. (SnIII.12)

Op thanka's wordt Mara vaak ook afgebeeld met geheel samsara in zijn bek. Mara wordt ook vaak gezien als de heer van de dood. En in alle rijken zijn wezens vergankelijk.

[img[/img]

Uit MN49 blijkt trouwens dat Mara ook wezens in het gezelschap van Brahma in bezit kan nemen. Hieruit heb ik geconcludeerd dat hij zeker niet alleen invloed kan uitoefenen op wezens in de 11 rijken van de kama-loka maar zelfs op wezens (boven zijn eigen rijk) in de fijnstoffelijke wereld, de rupa-loka.

groet,

« Laatst bewerkt op: 25-07-2017 18:50 door DirkJan »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2017 22:06 »
Maar ik denk dat we Mara niet als een echte persoon moeten beschouwen maar als een verpersoonlijking van de verleidingen die iemand kan tegenkomen. Dat is ook op te maken uit de namen van zijn "dochters": haat, afkeer, nijd, jaloersheid, hebzucht e.d.

Beste Nico,

Ik zie het zo dat samsara eigenlijk het domein is van verbeelding, of iets anders gezegd, van geest die onder invloed komt of is van verbeelding. Het geloof in zelf is bijvoorbeeld een product van verbeelding.
Teksten geven aan dat verbeelding het domein van Mara is.

Ik geloof op dit moment dus dat Mara toch vooral staat voor de intense greep die verbeelding op ons/mij heeft. Het is heel lastig los te komen van de greep van verbeelding. Kijk maar eens naar die gedachten-stroom elke dag, of naar al die zelfbeelden, waarbij je jezelf bijvoorbeeld vergelijkt met anderen. Die stroom verbeelding, hoe vaak neem je die niet uiterst serieus?

Verbeelding werkt zoals een film. Als je er in opgaat, als je jezelf er in verliest zie je meteen geen onderscheid meer tussen fictie en realiteit. Zoiets lijkt ook te gebeuren bij verbeelding.
Begoocheling is wanneer je dat besef verloren bent tussen wat verbeelding is en realiteit. En ik kan wel zien dat zich dit heel vaak voordoet. Ik geloof ook dat bij een Boeddha zich dit niet meer voordoet.

Het lijkt ook niet de bedoeling dat wij ontwaken, of dat wij alsmaar een besef hebben van wat verbeelding is en realiteit. Het is alsof de ontwerper (mocht die bestaan) juist bewust die weeffout heeft aangebracht. En ergens wil een mens dit ook. Een mens wil opgaan in een film. Een mens wil dromen, wil niet-bestaan, wil zichzelf ergens in kunnen verliezen.

Verbeelding heeft zoiets dwingends. Alsof je het hoofd, het brein, de beeldenmachine bent. Het zuigt.
Deze ketening geeft zich niet zomaar gewonnen.

Wil je verbeelding overwinnen dan wil je denk ik eigenlijk meester worden over het meest cruciale kunstje van het brein, beelden maken. Het brein denkt daar anders over. Die lijkt ontstaan om juist meester te zijn over jou. Deze strijd is wat mij betreft de strijd tussen Mara en de Boeddha. Het gaat om de macht van verbeelding.

groet,

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 28-06-2017 10:59 »
3.3.3. Maha-Brahma: de sfeer van de Grote Brahmas. Hier is de levenstijd één aeon.
   In M.120 worden verder nog genoemd de Brahmas van de 1000, 2000, 3000 , 4000, 5000, 10.000 en van de 100.000.
   Deze Brahmas hebben ieder hun wereldsysteem van werelden toegeneigd doordrongen en hebben de wezens die daar wedergeboren zijn, toegeneigd doordrongen.

Wat betekent die laatste zin?

groet,

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #8 Gepost op: 28-06-2017 17:29 »
Beste Siebe,

Citaat
Deze Brahmas hebben ieder hun wereldsysteem van werelden toegeneigd doordrongen en hebben de wezens die daar wedergeboren zijn, toegeneigd doordrongen.

Het commentaar legt uit dat dit doordringen betrekking heeft op vijf aspecten: (1) doordringing van de geest, (2) kasina, (3) doordringing met het hemelse oog, (4) doordringing van licht en (5) doordringing met het lichaam.
   Het eerste aspect betekent dat de Brahma de geest van alle wezens van zijn wereldsysteem doordringt, ten tweede breidt hij het kasina uit op zijn wereldsysteem, ten derde ziet hij zijn hele wereldsysteem met het hemelse oog, het vierde aspect komt overeen met het vorige aspect, ten vijfde breidt hij zijn lichamelijke fijnstoffelijke uitstraling uit op zijn hele wereldsysteem.

Groeten, Nico

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 28-06-2017 21:04 »
Beste Siebe,

Citaat

Het commentaar legt uit dat dit doordringen betrekking heeft op vijf aspecten: (1) doordringing van de geest, (2) kasina, (3) doordringing met het hemelse oog, (4) doordringing van licht en (5) doordringing met het lichaam.
   Het eerste aspect betekent dat de Brahma de geest van alle wezens van zijn wereldsysteem doordringt, ten tweede breidt hij het kasina uit op zijn wereldsysteem, ten derde ziet hij zijn hele wereldsysteem met het hemelse oog, het vierde aspect komt overeen met het vorige aspect, ten vijfde breidt hij zijn lichamelijke fijnstoffelijke uitstraling uit op zijn hele wereldsysteem.

Groeten, Nico

Bedankt voor je uitleg Nico. Ik vind een aantal zaken nog niet helder:

Kennelijk zijn er meerdere MahaBrahma's, klopt dat?

Kennelijk hebben ze elk een wereldsysteem waarin hun fijnstoffelijk lichaam het hele wereldsysteem  doordringt. Wat is hier 'een wereldsysteem'? Is het zo dat in elk wereldsysteem een kama loka, rupa loka en arupa loka wordt onderscheiden? Doorstraalt het lichaam van mahabrahma dan alleen de rupa loka?

Als je verschillende wereldsystemen hebt, heb je dan bijvoorbeeld ook meerdere Mara's, namelijk in elk wereldsysteem eentje?

groet,

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 28-06-2017 21:10 »
Beste Siebe,

Citaat

Groeten, Nico

Hallo Nico,
Er schoot me nog een vraag te binnen. Kan MahaBrahma ook actief ingrijpen in het wereldsysteem, bijvoorbeeld iets laten gebeuren of juist iets tegenhouden? Hij doordringt kennelijk de geest van alle wezens van zijn wereldsysteem, kun je dan ook zeggen dat hij wezens inspireert, verkwikt, zegent?

Als iemand een ervaring heeft van intense liefde, kan dat dan MahaBrahma zijn?

groet,

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #11 Gepost op: 29-06-2017 00:11 »
Beste Siebe,

Er zijn meerdere Maha Brahma's (Grote Brahmas). En er zijn heel veel wereldsystemen. In A.III.131  (AN.III.13.8 ) Dutiya-anuruddha Sutta, zegt de eerwaarde Anuruddha aan de eerwaarde Sâriputta dat hij met het hemelse oog een duizendvoudig wereldsysteem kan zien.

Elk wereldsysteem is gelijk aan het wereldsysteem waarin wij leven: lagere sferen van bestaan, menselijke sfeer, devas, Brahmas en Maras etc. En in elk wereldsysteem kan één Boeddha ontstaan.
   Maar "het is onmogelijk dat twee volmaakte, volledig Verlichten tegelijkertijd in een wereldsysteem kunnen verschijnen."  [M.115. (MN.XII.5) Bahudhātuka sutta]   

Een Maha Brahma kan m.i. niet actief ingrijpen in het wereldsysteem. Het doordringen van de geest van andere wezens beperkt zich tot de magische kracht dat men het gemoed van anderen kan begrijpen nadat men het met eigen hart heeft omvat. Men begrijpt het gemoed met verlangen; men weet wie begerig is en wie niet. Men begrijpt het gemoed met afkeer; men weet wie haat heeft en wie niet; en weet wie geconcentreerd is en wie ongeconcentreerd. Men begrijpt het edelmoedige en het niet edelmoedige gemoed; men weet wie een verheven geest heeft en wie een niet verheven geest heeft; men begrijpt het overtrefbare en het niet overtrefbare gemoed (etc). Volgens mij worden wezens niet door een Maha Brahma geïnspireerd. Een ervaring van intense liefde [wat is dat eigenlijk?] zal dan ook niet van een Maha Brahma komen.
   Maar ik weet hier heel erg weinig van. De devas hebben nog contact met de wereld van de mensen, met de zinnelijke sfeer. De Brahmas hebben geen contact meer met die wereld. Zij wonen in de fijnstoffelijke sfeer.
Zij doorstralen dan ook alleen de fijnstoffelijke sfeer, de rupa loka. Omdat zij vrij zijn van onheilzame gedachten, zullen zij de wezens in hun eigen wereldsysteem doorstralen met heilzame gedachten.
     En wat verstaan moet worden onder het vijfde aspect: >het uitbreiden van zijn lichamelijke fijnstoffelijke uitstraling op zijn hele wereldsysteem< weet ik niet. Misschien heeft het betrekking op een andere magische kracht namelijk de kracht om uit één veelvuldig te worden en uit veelvuldig weer één. En om vanuit dit lichaam een ander lichaam te scheppen dat vorm bezit, dat uit de geest is geschapen, met alle ledematen, waaraan geen vaardigheid ontbreekt. En de kracht om zich zichtbaar te maken en onzichtbaar.

Van de Boeddha wordt gezegd dat hij de werelden van bestaan kent. Hij kent niet alleen de werelden of sferen van bestaan in dit wereldsysteem, maar in veel wereldsystemen. Dit is duidelijk uitgelegd in de volgende leerrede.

AN.III.81.  Het machtbereik van een Ontwaakte
   Eens richtte de eerwaarde Ananda zich tot de Verhevene met de volgende woorden: 
   "Heer, uit de mond van de Verhevene heb ik het volgende vernomen. 'Toen Abhibhu, de discipel van de eerwaarde Sikhi*1] in de wereld van Brahma verbleef, kon hij zich met zijn stem in een duizendvoudig wereldsysteem verstaanbaar maken.' Heer, hoe ver echter kan de Verhevene, heilige, volmaakt ontwaakte, met zijn stem reiken?"
   "Ananda, hij was een discipel; onmeetbaar evenwel zijn de Volmaakten."
   Een tweede keer herhaalde de eerwaarde Ananda zijn vraag. En hij kreeg hetzelfde antwoord.
   Een derde keer herhaalde de eerwaarde Ananda zijn vraag. En de Verhevene gaf ten antwoord:
   "Ananda, heb je wel eens van een klein duizendvoudig wereldsysteem gehoord?" - "Heer, het is nu de tijd dat de Verhevene daarover spreekt. De monniken zullen de woorden van de Verhevene onthouden." - "Wel, Ananda, luister dan oplettend naar mijn woorden." - "Jawel, heer," gaf de eerwaarde Ananda ten antwoord. En de Verhevene sprak:

"Ananda, zover als zon en maan hun baan trekken, het uitspansel in helder licht straalt, duizend maal zo ver strekt zich een wereld uit. In die duizendvoudige wereld zijn duizend manen, duizend zonnen, duizend Merus de koningen van de bergen, duizend rozenappel-continenten, duizend westelijke Goyāna-continenten, duizend noordelijke Kuru-continenten, duizend Videha-continenten,*2] vierduizend oceanen, duizend maal vier Grote godenkoningen, duizend werelden van de Vier Grote godenkoningen, duizend hemels van de Drieëndertig, duizend hemels van de Yāma-goden, duizend hemels van de Zalige goden, duizend hemels van de goden die graag scheppen, duizend hemels van de goden die heersen over de scheppingen van anderen, duizend Brahma-werelden. - Ananda, dat noemt men een klein duizendvoudig wereldsysteem.
   Ananda, zo ver nu als een klein duizendvoudig wereldsysteem zich uitstrekt, er bestaat een wereld die het duizendvoudige daarvan is. En die wereld noemt men een middel duizendvoudig wereldsysteem, het duizendvoudige in tweede macht (dvisahassī majjhimā lokadhātu). En zo ver als een dergelijk middel duizendvoudig wereldsysteem zich uitstrekt, er bestaat een wereld die het duizendvoudige daarvan is. En die noemt men een groot duizendvoudig wereldsysteem, het duizendvoudige in derde macht.
   Wanneer nu de Volmaakte het wenste, dan zou hij met zijn stem een groot duizendvoudig wereldsysteem kunnen bereiken, het duizendvoudige in derde macht, of zoveel als hij dan wil."
   "Heer, op welke manier kan de Verhevene met zijn stem een groot duizendvoudig wereldsysteem bereiken, het duizendvoudige in derde macht, of zoveel als hij wil?"
   "Ananda, de Volmaakte doorstraalt dan met zijn glans een groot duizendvoudig wereldsysteem, het duizendvoudige in derde macht. En zodra de wezens daar dat licht waarnemen, laat de Volmaakte zijn roep weerklinken, laat zijn stem vernemen.
   Anana, zo kan de Volmaakte met zijn stem een groot duizendvoudig wereldsysteem bereiken, het duizendvoudige in derde macht, of zoveel als hij wil."

Na deze woorden zei de eerwaarde Ananda aan de Verhevene:*3] "Wat een geluk voor mij. Goed heb ik het getroffen dat ik een zo machtige, zo geweldige meester heb."
   Na deze woorden zei de eerwaarde Udāyi aan de eerwaarde Ananda: "Wat voor nut heb jij eraan, broeder Ananda, dat jouw meester zo machtig, zo geweldig is?"*4]
   De Verhevene richtte zich toen tot de eerwaarde Udāyi met de woorden: "Udāyi, zo niet; Udāyi, zo niet. Indien Ananda zou sterven zonder van begeerte bevrijd te zijn, dan zou hij, juist ten gevolge van dit vreugdige vertrouwen in zijn hart zeven keer bij de godheden de godenheerschappij en zeven maal in dit Indiase werelddeel de koningsheerschappij voeren. Maar Udāyi, Ananda zal nog in dit leven volledig van de waan uitdoven.*5]
   [A.III.81  (AN.III.8.10) ]
_____
*1] Sikhi is de naam van een eerdere Boeddha.
*2] Dit zijn de vier continenten die volgens Indiase cosmologie rondom de berg Meru (Sineru) gegroepeerd zijn: 1. Jambudīpa (= India), 2. Aparagoyāna, 3. Uttarakuru, 4. Pubbavideha.
*3] In enige tekstuitgaven staat hier: 'aan de eerwaarde Udāyi'; in andere uitgaven ontbreekt tot wie Ananda spreekt.
*4] Commentaar: Udayi = Lāludāyi. Deze was enige tijd de monnik die voor de Boeddha zorgde. Hij koesterde een wrok tegen Ananda die later voor de Boeddha zorgde. Hier uitte hij die wrok.
*5] De eerwaarde Ananda werd een volmaakte heilige in het 25e jaar na zijn intrede in de Orde, 27 jaar na de Verlichting van de Boeddha.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden.
Groeten, Nico

« Laatst bewerkt op: 29-06-2017 01:37 door nico70 »

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 29-06-2017 10:03 »
Hallo Nico, je uitleg is verhelderend. Mijn vragen zijn beantwoord. Bedankt. Weer wat geleerd.

groet,

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 29-06-2017 20:38 »
Hallo Nico,

Ik heb begrepen dat de wezens in de vijf hoogste fijnstoffelijke werelden leven daar arhantschap bereiken.
De wezens in de vormloze werelden die je hier boven bespreekt, kunnen die nog terugvallen in de lagere bestaansvormen zoals die van de dieren en de hel?

groet,

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
« Reactie #14 Gepost op: 30-06-2017 00:13 »
Beste Siebe,

De wezens in de vijf Zuivere Verblijven hebben allen het niveau van heiligheid van niet-wederkeer bereikt. Vanuit de Zuivere Verblijven gaan zij heen in Nibbana; zij keren niet meer terug naar deze wereld van samengesteld bestaan. Zij zijn dan Arahants, volmaakte heiligen.
   Maar de wezens in de vormloze sferen van bestaan zijn daar verschenen omdat zij de vier vormloze meditatieve verdiepingen hebben beoefend. Die meditatieve verdiepingen echter zijn samengesteld, vergankelijk en aan beëindiging onderworpen.
   Wanneer degene die de vormloze meditatieve verdiepingen oefent en ontplooit, een niveau van heiligheid heeft bereikt, zal hij of zij niet meer terugvallen in de lagere sferen van bestaan.
   Als men ervan uitgaat dat de vormloze meditatieve verdiepingen geoefend en ontplooid worden door de edelen, de personen die (een niveau van) heiligheid bereikt hebben, dan is het niet mogelijk dat de wezens in de vormloze sferen van bestaan terugvallen in de lagere werelden van bestaan.
   Of de wezens in die vormloze sferen van bestaan nog terugvallen in lagere sferen van bestaan hangt dus ervan af of zij een niveau van heiligheid bereikt hebben.   

Groeten

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 30-06-2017 10:12 »
Beste Siebe,

De wezens in de vijf Zuivere Verblijven hebben allen het niveau van heiligheid van niet-wederkeer bereikt. Vanuit de Zuivere Verblijven gaan zij heen in Nibbana; zij keren niet meer terug naar deze wereld van samengesteld bestaan. Zij zijn dan Arahants, volmaakte heiligen.
   Maar de wezens in de vormloze sferen van bestaan zijn daar verschenen omdat zij de vier vormloze meditatieve verdiepingen hebben beoefend. Die meditatieve verdiepingen echter zijn samengesteld, vergankelijk en aan beëindiging onderworpen.
   Wanneer degene die de vormloze meditatieve verdiepingen oefent en ontplooit, een niveau van heiligheid heeft bereikt, zal hij of zij niet meer terugvallen in de lagere sferen van bestaan.
   Als men ervan uitgaat dat de vormloze meditatieve verdiepingen geoefend en ontplooid worden door de edelen, de personen die (een niveau van) heiligheid bereikt hebben, dan is het niet mogelijk dat de wezens in de vormloze sferen van bestaan terugvallen in de lagere werelden van bestaan.
   Of de wezens in die vormloze sferen van bestaan nog terugvallen in lagere sferen van bestaan hangt dus ervan af of zij een niveau van heiligheid bereikt hebben.   

Groeten

Het is me duidelijk. Bedankt.

groet,