Wederom mis je het punt, en ik wil je echt niet dwars zitten Siebe.
Ik ben geen leraar, geen guru, geen gids, geen 'weter, geen 'kenner etc, we communiseren.. that's all.
Ik kijk er zo naar Vrij: wat jij lang geleden hebt meegemaakt en foutief over praat als 'wezenlijke realisatie', heeft aan einde gemaakt aan je spirituele ontwikkeling, aan je leerlingschap, aan de wens je verder te ontwikkelen en verder te bevrijden. Dat is naar mijn inschatting het netto effect er van geweest. Ik zie dat niet als iets positiefs.
Ik vermoed dat Steve je hier ook wel op gewezen heeft.
Het komt er eigenlijk op neer dat wat eigenlijk de start zou moeten zijn van jouw spirituele ontwikkeling en verdere bevrijding, bij jou het einde er van is geworden.
Jij hebt het Pad van Zien bereikt, geweldig, maar bent dat helaas wezenlijke realisatie gaan noemen.
Dat hele woord zegt het al...je bent klaar, af, de taak is volbracht. Uitgeleerd, uitontwikkeld, wezenlijke realisatie.
Dit is je denkfout. Het is juist de start. Nu is de taak om wat je hebt gezien te integreren in je dagelijks functioneren.
Dan ga je tegenkomen wat echte realisatie is.
Je zult vast tegenkomen dat in je dagelijks functioneren helemaal niet vol te houden is dat er 'niets' is. Dat je alles toch heel anders beleeft.
Dat er eigenlijk nog altijd een mismatch is tussen wat je hebt gezien en hoe je echt dagelijks functioneert.
Dit komt omdat het het Pad van Zien niet het einde is van de kracht van onwetendheid in jezelf. Het heft dat beslist niet meteen op.
Sorry maar jouw idee van wezenlijke realisatie is door je zelf verzonnen en is een verkeerd idee van wat realisatie is.
Jij verwart wezenlijke realisatie met het Pad van Zien.
Die fout blokkeert je ontwikkeling en leidt tot niks.
Het Pad van Zien is niet het einde Vrij.
Het is net andersom Siebe.
'Jouw' beleving van mijn quote vertaald dat in een verklaring die subjectief voor jou enigszins te verteren is. Voor mij is direct zichtbaar dat jouw respons weergeeft hoe jij hier zelf in staat. (Wat niet meer verwonderlijk is, gezien al je responsen de afgelopen maanden.)
Wezenlijke realisatie heeft niets met 'zien te maken noch met gewaarzijn noch met waarnemen..
De subjectieve realisatie (Waar we het hier over hebben, net als Boeddha, Jesus, Krishnamurti, Osho, etc etc) gaat juist over 'zien, 'kennen, 'weten, 'gewaarzijn, 'waarnemen. 'ervaren, 'beleven.. en kunnen die vertaalde perspectieven leerzaam zijn.
Wezenlijke realisatie geeft eenvoudig het contrast aan waar al die beschrijvingen, loftuitingen, verklaring/vertaling de plank raak slaan, maar de spijker missen.
Ik heb het al vaker weergegeven, bij
wezenlijke realisatie
implodeert de totale bestaanswerkelijkheid met alles erop en eraan.. inclusief het doodloze! Er blijft NIKS! over.
De ontmanteling van het doodloze is niet iets wat 'gedaan kan worden of zijn, die ontmanteling van wat oorzakelijk is aan alle 'werkelijkheden' gebeurd of gebeurd niet. Daarom noem ik het
wezenlijke realisatie, daar kan niets van het wezenlijke bij, in tegenstelling tot het doodloze wat realiseerbaar is voor het wezenlijke..