Auteur Topic: Hylotropisch en Holotropisch bewustzijn in het Boeddhisme  (gelezen 419 keer)

Offline ervaringsgetuige

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
Amaai, heb ik weer een ontdekking gedaan door eerst simpelweg in Deepseek Artificiële-intelligentie in te geven:

"Grof onderscheidt twee vormen van bewustzijn:
•   Hylotropisch bewustzijn: het alledaagse, op materie gerichte bewustzijn.
•   Holotropisch bewustzijn: bewustzijnstoestanden die gericht zijn op heelheid, waarin men de grenzen van het ego kan overstijgen en eenheid met het universum kan ervaren"

Deepseek's antwoord vond ik al een verbluffend.
Daarna vroeg ik hetzelfde aan Perplexity Artificiële-intelligentie en kreeg ook een geweldig antwoord.
Als laatste vroeg ik hetzelfde nog is aan ChatGTP Artificiële-intelligentie. Ook geweldig antwoordt en chatGTP stelde me nog de vraag:

"Wil je dat ik dit onderscheid toepas op een specifieke situatie of tekst (bijv. boeddhisme, bijna-doodervaring, ...)?"

Daarop antwoordde ik bevestigend en onderstaande een citaat uit het antwoord over boeddhisme...

🧘‍♂️ Boeddhisme

Hylotropisch bewustzijn in het boeddhisme:
  • Komt overeen met het alledaagse bewustzijn (Pali: vinnāṇa), waarin men leeft vanuit begeerte, aversie en onwetendheid (lobha, dosa, moha).
  • Dit is de staat waarin men gevangen zit in samsara, de kringloop van geboorte en dood.
  • Men identificeert zich met het ego, lichaam, gedachten, en emoties — kortom, met het tijdelijke.

Holotropisch bewustzijn in het boeddhisme:
  • Komt overeen met de realisatie van nibbāna (nirvāṇa) of het directe inzicht in anatta (niet-zelf) en suññatā(leegte).
  • Ervaren van eenheid, niet-dualiteit, en het wegvallen van het afzonderlijke zelf.
  • Te benaderen via meditatie, mindfulness, vipassanā, zen, dzogchen, mahamudra — waar het ego tijdelijk oplost.
  • De Boeddha noemt dit in sommige teksten lokuttara citta, het bovenwereldse bewustzijn.
🧩 Inzicht: Het boeddhisme ziet het hylotropische bewustzijn als de bron van lijden, terwijl de beoefening gericht is op het cultiveren van holotropische dimensies — niet door te ontsnappen, maar door helder te zien.

« Laatst bewerkt op: 06-07-2025 12:07 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Grof onderscheidt hylotropisch en holotropisch bewustzijn (deepseek)
« Reactie #1 Gepost op: 05-07-2025 12:45 »

Antwoord van deepseek:

Je verwijst naar het werk van Stanislav Grof, een bekende transpersoonlijke psycholoog en pionier in het onderzoek naar bewustzijnsverruimende ervaringen. Grof maakt inderdaad een fundamenteel onderscheid tussen twee vormen van bewustzijn: 

1. Hylotropisch bewustzijn (van het Griekse hyle = materie en tropos = gericht op) 

- Dit is het gewone, alledaagse bewustzijn, gericht op de materiële wereld en de fysieke realiteit. 
   - Het is rationeel, lineair en gebonden aan het ego (het gevoel van een afgescheiden "zelf"). 
   - Dit bewustzijnsniveau domineert in de westerse samenleving en wordt ondersteund door conventionele wetenschap en logisch denken. 

2. Holotropisch bewustzijn (van het Griekse holos = geheel en tropos = gericht op) 

- Dit zijn bewustzijnstoestanden waarin mensen een gevoel van heelheid ervaren, voorbij de grenzen van het ego. 
   - Het kan optreden tijdens diepe meditatie, psychedelische ervaringen, mystieke extase, bijna-doodervaringen (BDE's) of andere niet-gewone bewustzijnstoestanden. 
   - In deze staat kunnen mensen een eenheidsbewustzijn ervaren – een gevoel van verbondenheid met alles wat bestaat, inclusief het universum zelf. 

Belang van dit onderscheid: 

Grof stelt dat de westerse cultuur te eenzijdig gericht is op het hylotropische bewustzijn, waardoor we vergeten dat er andere, meer spirituele of transcendente ervaringsmogelijkheden bestaan. Het holotropische bewustzijn kan volgens hem leiden tot diepe heling, persoonlijke transformatie en een hernieuwd gevoel van betekenis. 

Hoe bereik je holotropische staten? 

Grof ontwikkelde samen met zijn vrouw Christina Grof de Holotropic Breathwork (holotroop ademwerk), een ademtechniek die helpt om deze bewustzijnsstaten op een veilige manier te verkennen, zonder drugs. ...

Kritiek en erkenning

Grof's werk was lange tijd controversieel,... Zijn ideeën sluiten aan bij oosterse filosofieën (zoals boeddhisme en hindoeïsme) en mystieke tradities die ook eenheidsbewustzijn beschrijven. 

« Laatst bewerkt op: 06-07-2025 12:06 door forumbeheer »

Offline ervaringsgetuige

• Nieuwkomer
  • *
Grof onderscheidt twee vormen van bewustzijn (Perplexity AI)
« Reactie #2 Gepost op: 05-07-2025 13:10 »
Perplexity maakt het in tegenstelling tot deepseek en chatGTP makkelijk om naar te verwijzen met zijn ingebouwde link-functie naar de volledige chat.
Zie > https://www.perplexity.ai/search/grof-onderscheidt-twee-vormen-PcmkvwE.ROOUR4gUojdmTQ

De vergelijkingstabel erin verklaart misschien aan forumlid lang kwaat tot wat mijn helder-ziende François in staat was als "mysticus". Hij was geboren (overleden in 2019) met een natuurlijke spontane toegang tot holotropisch bewustzijn wat dus niets met paranormaal zijn te maken heeft, noch met het hebben van speciale gaven.
Citaat uit Perplexity Artificiële-intelligentie...

Grof: Twee vormen van bewustzijn

Stanislav Grof, een pionier in de transpersoonlijke psychologie, onderscheidt twee fundamentele vormen van bewustzijn:

1. Hylotropisch bewustzijn

• Definitie: Dit is het gewone, op materie gerichte bewustzijn waarmee we dagelijks functioneren.

• Kenmerken:
    • Gericht op de fysieke, tastbare wereld.
    • Logisch, rationeel en lineair denken staat centraal.
    • Het ego en de persoonlijke identiteit zijn duidelijk afgebakend.
    • Ervaring van tijd en ruimte is conventioneel en beperkt tot het hier en nu.

• Voorbeeld: De manier waarop we werken, communiceren en problemen oplossen in het dagelijks leven.
2. Holotropisch bewustzijn
  • Definitie: Dit zijn bewustzijnstoestanden die gericht zijn op heelheid, waarin men de grenzen van het ego kan overstijgen en eenheid met het universum kan ervaren.

• Kenmerken:
    • Ervaringen van verbondenheid met alles wat bestaat.
    • Overstijgen van het persoonlijke ego en het gevoel van afgescheidenheid.
    • Toegang tot diepere lagen van de psyche, inclusief spirituele en mystieke ervaringen.
    • Tijd en ruimte worden relatief of kunnen zelfs verdwijnen.

• Voorbeeld: Ervaringen tijdens diepe meditatie, holotropisch ademwerk, psychedelische sessies of spontane mystieke momenten.

Offline lang kwaat

• zo blij
  • Eerwaarde
  • Nieuwkomer
Bewustzijn in het Boeddhisme
« Reactie #3 Gepost op: 07-07-2025 10:34 »
Ik geloof niet zo dat er letterlijk verschillende soorten bewustzijn zijn. Ik snap echter wel dat zulke indelingen of onderscheid functioneel kunnen zijn. Ook de sutta's gebruiken allerlei aanduidingen zoals citta, vinnana, vinnana anidassanam. Maar naar mijn smaak gaat het in de kern om het kenvermogen. Het kennen kan in verschillende toestanden verkeren, zoals water ook in verschillende aggregatie toestanden kan verkeren. Van vast tot vloeibaar tot in gasvorm. Maar we hebben het nog altijd over water, al lijkt ijs toch wel heel wat anders dan vloeibaar water.

Zo zie ik dit ook in de Pali teksten. Er worden verschillende woorden gebruikt voor het kenvermogen in verschillende toestanden. Vinnana is bijvoorbeeld een kenmoment met specifieke kenmerken. Het wordt vaak slechts vertaald als bewustzijn maar dit vind ik niet handig. Het is veel beter, vind ik, vinnana's specifieke ken-kenmerken te kennen. Dat is bijvoorbeeld nogal anders dan vinnana anidassanam. Vinnana is een geëngageerd kenmoment, met gerichtheid, altijd met een element van betrokkenheid en ketening. Vinnana anidassanam verwijst niet naar zo'n vorm van kennen. We praten eigenlijk over het kennen in verschillende toestanden.

Hoe dan ook, ik voel wel veel voor de insteek dat het kenvermogen zich van uiterst subtiel, vormloos, ijl zich ook kan ontwikkelen tot bijna een tastbaar soort kennen, alsof de geest van uiterst ijl en vrijwel niet traceerbaar  zich kan ontwikkelen tot een voelbare en tastbare vorm van kennen. De hele boel klontert dan mentaal samen zeg maar. Stolling.

Vanuit het kennen bekeken gaat bevrijding mijn inziens over een kennen dat niet meer zo uit de kracht van gewoonte tastbaar wordt en dus niet meer zo begrensd geraakt. Het landt niet meer op dit en dat. Er vindt geen aggregatie meer plaats. Dat wat dit veroorzaakt is namelijk weg. Alsof de lijm uit de geest weg is die normaal gesproken alles doet samenklonteren.

Ook als over begoocheling wordt gesproken of onwetendheid gaat het over vorm van kennen. Een geest waarin onwetendheid nog functioneert raakt begoocheld en dan ontstaat een vertekend soort kennen. De zaken niet zien zoals ze werkelijk zijn. En als begoocheling weg is, is die vertekening ook weg.
Mijns inziens zijn dit allemaal zaken van de gewone geest. Niet dat je een speciaal soort geest krijgt. Daar geloof ik niet in.

Misschien kun je ook wel zeggen dat begrenzing nooit echt plaatsvindt, maar als de geest zo rond haar eigen projecties gaat spinnen, als een draaikolk in het water, ontstaat tijdens het spinnen een soort gevoel van begrenzing. Het spinnen creëert allerlei indrukken maar zijn die indrukken ooit echt waar en werkelijk ? Ik denk dat de Boeddha zag dat de geest ook heel goed kan gaan spinnen rond het vormloze. Maar waar de geest ook op zint en spint dat is diens eigen projectie en niet het Absolute, het Ultieme, het Zelf.

We kunnen wel steeds 'de diepte' in willen via drugs, speciale ademtechnieken, concentratietechnieken, en lichaam en geest in speciale toestanden brengen, en dat kan wel onthullen dat als lichaam en geest in die en die staat is, dat je geen stress ervaart, ruimtelijkheid, geen mentale last, het vormloze etc. Maar je kunt toch moeilijk constant in zulke staten zijn? Zulke staten zijn ook tijdelijk, niet te handhaven, anicca, dukkha en anatta. Als je daar je heil van moet verwachten is het ook niet best gesteld.

De gewone geest en het gewone leven is toch het oefenterrein vind ik. En vooral ook daar valt van alles te ontdekken.

« Laatst bewerkt op: 07-07-2025 10:42 door lang kwaat »