🌿 Over lijden en mededogenEen denkbeeldige dialoog tussen Sam Harris en Ramesh Balsekar
Sam Harris:Veel mensen vragen me hoe je mededogen kunt hebben als je gelooft dat niemand werkelijk iets doet — geen dader, geen slachtoffer, geen vrije wil. Ze vrezen dat dit tot onverschilligheid leidt. Maar ik ervaar het tegenovergestelde.
Als je werkelijk inziet dat iedereen gevangen zit in oorzaken die hij niet zelf gekozen heeft, wordt woede vanzelf zachtheid.
Ramesh Balsekar:Ja, mededogen is de natuurlijke geur van inzicht. Wanneer je ziet dat niemand iets had kunnen doen — niet de moordenaar, niet de leugenaar, niet jijzelf — dan verdwijnt het oordelen. Wat overblijft is begrip. En begrip
is liefde.
Sam Harris:Dat herken ik. Ik zeg vaak: “Het is onmogelijk om iemand echt te haten zodra je begrijpt hoe hij is geworden wie hij is.” Elke handeling is het gevolg van condities: genetisch, neurologisch, sociaal. Wanneer dat helder gezien wordt, verdwijnt de illusie van morele schuld.
Ramesh Balsekar:En wat jij condities noemt, noem ik de expressie van de Totaliteit. Maar de werking is dezelfde. In beide gevallen is er geen persoonlijke keuze. Alles beweegt volgens zijn aard. Zelfs lijden is niet willekeurig — het heeft zijn plaats in het geheel.
Sam Harris:Ik zou zeggen: lijden is een natuurlijk verschijnsel binnen de ervaring van bewustzijn. Het verschijnt, het verdwijnt. Maar het wordt ondraaglijk wanneer we er een zelf aan koppelen dat zegt: “Ik lijd.”
Zonder dat centrum blijft enkel het ruwe gevoel over, zuiver, zonder verhaal.
Ramesh Balsekar:Precies. De pijn blijft, maar de persoon die zegt “mijn pijn” lost op. Dan wordt lijden doorzichtig. Er is verdriet, maar geen slachtoffer. Er is verlies, maar geen iemand die verliest.
Sam Harris:In mijn werk met meditatie merk ik dat dit direct ervaarbaar is. Als je de grens tussen jezelf en de rest loslaat, wordt alles even intiem. De pijn van een ander is niet langer “hun” pijn — het is gewoon pijn, verschijnend in bewustzijn.
Dat is voor mij de bron van mededogen: niet het idee dat we goed moeten zijn, maar de directe ervaring dat er geen echte scheiding is.
Ramesh Balsekar:Juist. In Advaita zeggen we: mededogen is niet een deugd, maar een natuurlijke geur van een bloem die zichzelf kent. De bloem doet geen moeite om te geuren. Zo ook het hart dat weet dat het nooit afgescheiden is geweest.
Sam Harris:Dan raken onze talen elkaar weer: jij zegt
liefde zonder iemand die liefheeft, ik zeg
bewustzijn zonder zelf. En beiden bedoelen: lijden is niet wat we denken dat het is — het is gewoon een golf in een oceaan die nooit verstoord wordt.
Ramesh Balsekar:En zodra dat wordt gezien, verdwijnt de behoefte om het leven te repareren. Niet uit onverschilligheid, maar uit vertrouwen. Wat verschijnt, mag verschijnen. Wat verdwijnt, mag verdwijnen.
Sam Harris:Dat is wat ik stilte noem — niet de afwezigheid van geluid, maar de afwezigheid van verzet.
Ramesh Balsekar:(lacht) En ik noem dat genade.
Sam Harris:Misschien is dat woord niet eens verkeerd — zolang het maar niet verwijst naar iemand die haar schenkt.
Ramesh Balsekar:Nee. Genade is gewoon: het vanzelf zien van wat altijd al zo was.
https://chatgpt.com/s/t_6907aa8f14b88191ba2b6f8d101164d2