Forum > bloemlezing
Agati
(1/1)
teksten Siebe:
(ik post dit onder theravada-boeddhisme maar het kan denk ik ook onder algemeen)
Agati
Etymologisch betekent “gati” in Pali onder andere: ‘gaan, reis, loop of koers, toevlucht, bestemming’. “Agati” betekent ‘van koers, verkeerde koers, verkeerd pad, verkeerde bestemming, misfortuin’.
[bron: The Student’s English-Pali Dictionary, by Maung Tin, M.A. Professor of Pali, Rangoon College, 1920]
Vanuit het onderricht over kamma worden drie immorele of niet heilzame wortels onderscheiden. Deze zijn hebzucht (lobha), haat (dosa) en begoocheling (moha). In het onderricht over agati worden vier verkeerde paden of invloeden onderscheiden. Je kunt het ook zien als vier verkeerde impulsen.
Ik vind dit wel leuk en goed om te vermelden omdat hier ook de sfeer van angst wordt genoemd als iets wat aan kan zetten tot scheef gedrag. Ik ben besprekingen van angst nog niet zo vaak tegengekomen. Ik vind dit opvallend, juist omdat het bij mij wel duidelijk speelt. In dit onderricht over agati komt angst dus wel aan bod.
Onder invloed van vier (soorten) sferen/invloeden wordt je gedrag scheef, als het ware, neemt een verkeerde loop:
Chandagati: dit is gedrag dat scheef/eenzijdig (onzuiver) wordt onder invloed van voorkeur, aantrekken, hebzucht, lust, verlangen, hartstocht, zin;
Dosagati: dit is gedrag dat scheef wordt onder invloed van afkeer, afstoten, weerzin, woede, ergernis;
Mohagati: dit is gedrag dat scheef wordt onder invloed van begoocheling, verwardheid, dwaasheid, onwetendheid;
Bhayagati: dit is gedrag dat scheef wordt onder invloed van angst, verlegenheid/schroom, lafhartigheid, nervositeit.
Ik heb met opzet zoveel woorden gekozen. Ze kunnen wel onderscheiden worden, lijkt me, maar ze horen bij een zelfde soort sfeer vind ik. En daar schijnt het vooral om te gaan, bijvoorbeeld de algemene sfeer van ergernis, haat, geprikkeldheid, afkeer, weerzin, afstoten. Je kunt daar natuurlijk allerlei gradaties in onderscheiden, van milde afkeer tot intense haat en ergernis, maar het gaat hier volgens mij meer om hoe je onder invloed van het gehele-bereik van die sfeer je scheef gaat gedragen.
Ik vind ze allemaal goed herkenbaar maar vooral ook ‘bhayagati’ dat speelt heel duidelijk.
Er is ook een Agati Sutta. Deze heb ik hieronder vertaald
Anguttara Nikaya 4.19, Agati Sutta, Van Koers
[bron: http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an04/an04.019.than.html
Door mij vertaald]
“Er zijn deze vier manieren om van koers te geraken. Welke vier? Men raakt van koers door verlangen. Men raakt van koers door afkeer . Men raakt van koers door begoocheling. Men raakt van koers door angst. Dit zijn de vier manieren om van koers te geraken.
Als je-
Door verlangen
Afkeer
Begoocheling
Angst-
De Dhamma schendt,
vermindert je aanzien,
Zoals bij het krimpen
De maan.
“Er zijn deze vier manieren om niet van koers geraken. Welke vier? Men raakt niet van koers door verlangen. Men raakt niet van koers door afkeer . Men raakt niet van koers door begoocheling. Men raakt niet van koers door angst. Dit zijn de vier manieren om niet van koers te geraken”
Als je-
Door verlangen,
Afkeer,
Begoocheling
Angst-
De Dhamma niet schendt,
Neemt je aanzien toe,
Zoals bij het wassen
De maan.
Groetjes,
Siebe
Snorlax:
Heel interessant, Siebe.
Dankuwel !
teksten Siebe:
--- Citaat van: Snorlax op 30-06-2015 13:45 ---Heel interessant, Siebe.
Dankuwel !
--- Einde van citaat ---
Ajb!
Siebe
Navigatie
[0] Berichtenindex
Naar de volledige versie