Forum > spiritualiteit divers

De Ultieme Waarheid Kennen (volgens Balsekar)

(1/1)

ervaringsgetuige:
De Ultieme Waarheid Kennen (volgens Balsekar) – niet voor wie nog gelooft dat ‘ik’ iets moet doen

Mensen die de Boeddha lezen alsof hij een soort morele filosoof was, gaan dit niet leuk vinden — maar dat is oké. De waarheid vraagt geen toestemming.

Voor Ramesh Balsekar is de “ultieme waarheid kennen” namelijk géén morele prestatie, géén spirituele rijping, géén zuiverheidstest en géén oefenproject.
Het is simpelweg dit:

Er is géén doener.

Nooit geweest ook.

Het hele verhaal van “ik moet dit, ik moet dat, ik moet zuiverder, liefdevoller, verantwoordelijker worden” is het insect dat tegen de lamp vliegt. De lamp is het leven, het insect is het ego. Zo eenvoudig is het.

Mensen kunnen blijven preken over ‘verantwoordelijkheid’, ‘verbondenheid’ of wat de Boeddha zogezegd moreel van ons vraagt — maar dat speelt zich allemaal af binnen het domein van de persoonlijke doener-illusie, waar Balsekar radicaal doorheen sneed.

“Alles gebeurt.
Niets wordt gedaan.”
Dat is de kern.

Niet erg sexy voor wie nog hoopt op een spiritueel rapportcijfer.

Wat het wél betekent om de ultieme waarheid te kennen:
* Het centrum valt weg.
* Schuld, verdienste, trots, ambitie — allemaal rook.
* Het idee “ik moet dit begrijpen” verbrandt mee.
* Het idee “ik leef verantwoord en jij niet” is gewoon een verfijnde vorm van egolekkerte.
* Morele superioriteit is net zo goed een illusie als immorele daden.Als deze instorting gebeurt, dan zie je:
Er is alleen Bewustzijn.
Het ene Bewustzijn waarin zowel ‘ik’ als ‘de wereld’ verschijnen.

En de grap is:
Niemand doet dat inzicht.
Het gebeurt wanneer het gebeurt.

Mensen die nog geloven dat ze een pad bewandelen, iets bereiken, of juiste intenties moeten cultiveren… staan simpelweg nog in het verhaal. Dat is helemaal niet erg, maar het is wél ongelooflijk doorzichtig.

Balsekar zou zeggen:
“Voor het ego klinkt dit allemaal als blasfemie.
Voor de bevrijde geest is het gewoon feit.”
--- Einde van citaat ---

Dus wat houdt de ultieme waarheid kennen in?

Het is het moment waarop de hele spirituele industrie — inclusief moralistische boeddhisten én bekeerlingen met een missionair randje — simpelweg irrelevant wordt.

Niet omdat zij verkeerd zijn.
Maar omdat het ‘ik’ dat zich daar druk over maakt… verdwenen is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie