Dit is de reden waarom ik meneer ervaringsgetuige liever mijd op dit forum. Altijd komen met dezelfde boodschap, dezelfde verhalen, zijn spirituele "helden", zoals Tolle, Balsekar e.a. Steeds maar herhalen en herhalen en...
Zijn boodschap heeft mijns inziens weinig tot niets met het boeddhisme van doen. Maar in plaats van dat hij zich echt verdiept in de boeddhistische leringen, gaat hij onafgebroken door met het herhalen van zijn "spirituele" boodschap. En daarbij laat hij zien dat hij meent een "wetende" te zijn, en dat wij (uiteraard) "onwetend" zouden zijn. Want hij heeft immers het ultieme gerealiseerd (wat dat dan ook moge zijn), hij is geen "doener". Alles gaat zoals het gaat, hij zit achter zijn PC te typen, overal kritiek op te spuien maar er is volgens hem niemand die dat doet, er is geen doener. Tuurlijk niet...
Dit is in mijn optiek één grote show, één grote zogenaamde "spirituele" schijnvertoning. Ervaringsgetuige kan het schrijven over zijn ultieme inzichten niet laten. Daar zit een intrinsieke motivatie achter. Hij heeft een verborgen agenda, maar die is helemaal niet zo verborgen. Hij wil contact, communiceren, waarbij hij de wannabee-Leraar is. Hij zegt dat hij dat niet wil zijn, maar aan zijn woorden en benadering hier blijkt het tegenovergestelde. Hij vraagt zich nooit af of wij hier eigenlijk wel op zo'n wannabee-Leraar zitten te wachten. Ik in ieder geval niet.
Het is volgens mij één grote illusie dat meneer "niets" doet (en waar één illusie over de dam is, volgen er meer, en meer, en meer). Nee, het leven doet alles vanzelf... natuurlijk... en hij doet niets, hij bestaat niet, natuurlijk... Ik heb nog niet eerder zoveel ongelofelijke lariekoek bij elkaar gezien. Maar hij gaat maar door, en door en... Voor wie? Wat wil hij bereiken? Zeg het maar... 
Blijkbaar :
Ja, dit gedrag komt regelmatig voor en staat in de psychologie bekend als "spirituele inflatie" of het "spirituele super-ego".
Het is een van de meest ironische en fascinerende valkuilen van de psychedelische ervaring. Hoewel mensen tijdens een ego death (ego-dissolutie) ervaren dat hun 'ik' volledig verdwijnt, kan het ego na de trip juist vele malen groter en arroganter terugkeren.
Hoe ontstaat een spiritueel super-ego?Tijdens een intense trip ervaren mensen vaak diepe kosmische inzichten, een gevoel van universele liefde of het idee dat ze de "ultieme waarheid" hebben gezien.
Zodra de drug is uitgewerkt, keert het normale ego onvermijdelijk weer terug.
Als de ervaring niet goed wordt verwerkt (geïntegreerd), kaapt het ego de herinnering aan de ervaring.
Het ego trekt dan als het ware een spiritueel gewaad aan en denkt: "Ik heb het ego overstegen, dus ik ben nu verder ontwikkeld, wijzer en spiritueler dan de mensen om mij heen.
"Kenmerken van dit gedrag
Mensen die in deze valkuil trappen, vertonen vaak specifieke gedragspatronen: Spirituele superioriteit:
Ze kijken subtiel (of minder subtiel) neer op mensen die "nog niet wakker zijn" of die geen psychedelica hebben gebruikt.
Ongevraagd doceren: Ze gaan zich gedragen als een spirituele leraar of goeroe, waarbij ze constante wijsheden en kosmische adviezen uitdelen, zelfs in alledaagse situaties.
De "Spiritual Bypass": Ze gebruiken hun spirituele ervaringen om weg te vluchten van normale, menselijke problemen. Emoties zoals boosheid, jaloezie of verdriet worden weggewuifd als "lage frequenties" of "ego-vallen", in plaats van dat ze hun eigen trauma's echt aankijken.
Dogmatisme: Hun nieuwe, "vrije" wereldbeeld wordt paradoxaal genoeg een heel rigide set regels.
Iedereen moet volgens hen psychedelica nemen om "geheeld" te zijn.
Wat zegt de wetenschap hierover?
Onderzoekers naar psychedelica (zoals psychologen aan Imperial College London) benadrukken dat psychedelica werken als een versterker van de geest.
Als iemand al diepliggende onzekerheden, een gebrek aan erkenning of narcistische trekjes heeft, kan een mystieke ervaring misbruikt worden door het brein om die onzekerheid te compenseren met een gevoel van grootsheid (grandiositeit).
Een tijdelijke chemische deactivering van het brein (het stillen van het Default Mode Network) staat niet gelijk aan jarenlange psychologische en emotionele rijping.
In de psychedelische gemeenschap wordt daarom vaak gezegd: "Psychedelica geven je een gratis ticket naar de top van de berg, maar je moet daarna nog steeds zelf de hele weg omhoog wandelen."
Zonder nuchtere zelfreflectie en integratie leidt ego death vaak niet tot verlichting, maar tot een herijking van de arrogantie.