Ik heb juist wel vertrouwen gekregen in het bestaan van weder-geboorte. Niet eens zozeer op basis van vele getuigenissen of eigen ervaring maar omdat ik het eigenlijk best een aannemelijk idee vindt, elegant ook. Ik wil jullie toch nog eens proberen mee te nemen. Ik ben er gewoon enthousiast over. Ik hoop dat jullie even de moeite willen nemen.
Weder-geboorte in dit levenEr is potentiële energie bij ons, in de vorm van opgepot wilspotentieel (karmische energie). Boeddha beschreef dit als asava en anusaya. Als wij iets waarnemen en er komen automatisch wilsformaties los in ons (neigingen, plannen, intenties, verlangens) dan ontlaadt op dat moment in feite die bij ons aanwezige potentiele energie. Zie je? Deze ontlading van potentiele energie creeert in dit leven een eigen dynamiek van geboorte in een bepaalde stemming/sfeer. Als bijvoorbeeld een dynamiek in je op gang komt van sterke afkeer, dan ontstaat een bewustzijn/sfeer in je op basis van die haat; een dierlijke of hellewereld achtig soort bewustzijn of sfeer.
Punt is, opgepotte wil is een soort potentiele energie, ontlaadt zich onder omstandigheden, en creeert een eigen dynamiek die geboorte in een bepaalde stemming of sfeer tot gevolg heeft. Dit is wat Paticca Samuppada beschrijft.
Vervolgens dooft die potentiele energie en dynamiek uit. Totdat er weer een nieuwe ontlading komt en een nieuwe dynamiek, bijvoorbeeld eentje gebaseerd op lust. Dan wordt je wedergeboren (jati) in die sfeer van lust, in die bhava. Totdat dit weer eindigt etc. Ontlading, dynamiek, geboorte, bhava...en dat herhaalt zich.
Herkenbaar toch?
Dus, deze wedergeboorte-cyclus beschreef de Boeddha in dit leven.
Weder-geboorte over meerdere levensWat de Boeddha volgens mij zag is dat deze potentiele energie die bij ons is, en zich onder omstandigheden voortdurend ontlaadt, niet stopt of opeens weg is op het moment dat het hart en brein geen activiteit meer vertonen. De potentiele energie die bij ons zit, kan niet zomaar opeens verdwijnen.
De teksten geven aan dat die potentie energie (opgepot wilspotentieel) bij en na de dood weer een basis gaan vormen van een nieuw volgend moment bewustzijn. Dat ontwikkelt zich vervolgens verder. Precies zoals al gebeurt in dit leven!
Dus, Elke keer als er in jou en mij een wilsformatie opkomt (en dat kan ook een neiging zijn) is dat een soort ontlading van energie die bij ons is. Potentiele energie, energie die in en via ons is opgepot, komt dan vrij. Waarom zou dit bij de dood stoppen?
Die ontlaadde potentiele energie veroorzaakt in dit leven een dynamiek van geboorte in een bepaalde sfeer maar waarom zou dit eindigen bij de dood? Volgens mij zag de Boeddha dat het niet eindigt. Potentiele energie die zich bij de dood ontlaadt veroorzaak een dynamiek waarbij na de dood nieuwe momenten van bewustzijn ontstaan, hoe rudimentair dan ook nog. Dat rudimentaire bewustzijn ontwikkelt zich vervolgens weer verder en er komt op een bepaald moment ook weer gevoel van Ik op in dat rudimentaire bewustzijn. Dus, met de nog aanwezige potentiele energie bij de dood als basis of ondersteuning, ontstaat een nieuwe dynamiek. De bewustzijn momenten gaan door nadat lichamelijke processen zijn gestopt.
Ik vind dit best een aannemelijke zaak. Verdwijnt opeens alle energie bij het sterven?
En als er bij de dood elke vorm van potentiele energie ontbreekt, zoals bij een arahant en Boeddha, (geen asava, geen anusaya) dan kan zich niet meer een nieuw moment van bewustzijn vormen, want de basis of ondersteuning daarvan ontbreekt. Dus, dan stopt weder-geboorte. Dit geldt voor in dit leven en na dood!
Ik meen dit te zien in:
https://suttacentral.net/sn12.38/en/sujato en de volgende.
ConclusieIk denk dat weder-geboorte wel degelijk is gebaseerd op diep inzicht in dit leven, maar nog wetenschappelijk onbegrepen.
Om gevoel voor weder-geboorte te kunnen krijgen is het denk ik behulpzaam naar onszelf te zien als iets energetisch.
Ik hoop ook vooral dat dit stukje tekst, hier in het afvalputje van het forum beland, voordelig is, heilzaam, nuttig om te hebben gedeeld.
Dat jullie er iets aan mogen hebben.