[...]Het is voor mij vrij zeker dat de Boeddha sowieso had geantwoord dat geest en lichaam wel verschillende zaken zijn.
Is daar in de soetra's een uitspraak van de Boeddha over te vinden?
Heel de Pali overlevering, echt waar, is doordrongen, doordrenkt in wedergeboorte, of mensen dat nou willen of niet.
Vrijwel alle sutta's wijzen hier direct of indirect naar.
Alles wijst er op dat de Boeddha leerde dat het leven niet stopt als het lichaam ontbindt en dus hart en brein geen merkbare activiteit meer vertonen.
Dit kan niks anders betekent dat lichaam niet geest is en geest niet lichaam. Er komt bij de dood geen einde aan nama, aan het mentale aspect van ons leven dat wij meestal geestelijk noemen, d.w.z de stroom van vedana, sanna, sankhara en vinnana eindigt niet abrupt bij de dood maar op basis van energie in wilspotentieel ontstaat weer een vinnana, een bewustzijnsmoment en dat is altijd onafscheidelijk van de andere mentale aspecten van vedana, sanna en sankhara's.
In deze sutta bespreekt de Boeddha hoe wedergeboorte in dit leven samenhangt met wedergeboorte na de dood:
https://www.sleuteltotinzicht.nl/m057.htmMaar er zijn vele andere. Heel vaak in de Pali overlevering wordt gerefereerd aan de vrucht van sotapanna als een realisatie die definitief geboorte in lagere wereld afsnijdt en waarmee je zeker op een pad zit waarbij je bevrijding realiseert. Hoe is dit te rijmen als het alleen gaat om dit leven? Want de Boeddha bedoelt hier zeker niet dat iemand die in dit leven sotapanna vrucht realiseert ook arahantschap zal realiseren in dit leven, bevrijding.
Maar het feit dat Boeddha in de Pali overlevering leert dat er een andere wereld is, en dat er relatie is tussen dit leven en volgende levens, en vorige levens en dit leven, betekent dat hij leert dat lichaam en geest niet hetzelfde zijn. Want hoe kan anders het leven doorgaan na de dood?
Dat is basis Abhidhamma. Rupa, heeft geen mogelijkheid om te ervaren. Rupa en nama zijn in die zin verschillend van aard.
Ik dacht niet dat de Boeddha ook maar iets met de abhidhamma van doen heeft gehad.
Scheiding van lichaam en geest is dat dualisme?
Ik heb van Lal geleerd dat Sariputta Abhidhamma,- als een hele systematische uiteenzetting van de leer-, gestart heeft, en dat leerlingen van hem, in zijn lineage dat later hebben vervolmaakt. Maar daar zijn eeuwen overheen gegaan. Overigens, ook de Pali sutta's en de interne commentaren bezitten al Abhidhamma achtige trekken. Dat er in de tijd van de Boeddha al behoefte was aan en hele systematische uiteenzetting van de leer lijkt me redelijk.
Van oudsher wordt er eigenlijk al gedacht dat het lichaam niet voelt, niet ervaart. Kijk een lijk. Een lijk voelt niks meer. Waarom niet? Het lichaam is er toch nog?
Als het lichaam voelend is waarom reageert een lijk dan niet op verbranding? Waarom rent het niet van de brandstapel

Neurologen stellen het regelmatig zo voor dat het brein voelt, denkt, leeft, beslist etc. Wij zijn dus het brein. Dit is absoluut niet de leer van de Boeddha.
Je schijnt ook gewoon in het brein te kunnen snijden zonder dat dit pijn doet of gevoeld wordt.
Neurologen, wetenschappers beginnen trouwens ook steeds meer te twijfelen aan het idee dat het brein bewustzijn veroorzaakt, heb ik begrepen.
Het idee dat er bij wedergeboorte een
Scheiding van lichaam en geest plaatsvindt bij de dood, is denk ik ook alleen weer iets wat gemakkelijk appelleert aan de voorstelling. Alsof er een soort geest of ziel uit het lichaam ontsnapt bij dood. Ik denk dat zo'n voorstellingen weliswaar makkelijk voor te stellen is maar te magisch realistisch. Ik geloof niet dat dit bij wedergeboorte gebeurt en ook niet is hoe de Boeddha het verstond.
Weder-geboorte impliceert wat mij betreft niet dat er soort wezentje uit het lichaam ontsnapt, maar het bewustzijnsperspectief dat altijd bestond vanuit het lichaam en daar ook aan gebonden was, verdwijnt, eindigt bij de dood, en er ontstaat elders weer opnieuw, eerst in onbelichaamde vorm en later weer in een belichaamde vorm, een nieuw bewustzijnsperspectief. Misschien nu als vogel, als deva, of weer als mens. Het idee dat er bij wedergeboorte een soort wezentje uit het lichaam opstijgt, en lichaam en geest scheiden, appelleert makkelijk aan de voorstelling maar is denk ik toch ook te primitief.