De situatie lijkt zo dat je aan de ene kant de Weters hebt. Zij zijn Rijk van Geest.
Aan de andere kant heb je de nogal trieste personen, de Armen van Geest, de Onweters.
Zij moeten les krijgen van de Weters. Maar zijn die Weters nou echt leukere, vriendelijker, ruimere, minder gehechte mensen dan die armen van geest? Is dat echt zo? Of wil je dat zo zien, wil je dat hopen, wil je dat geloven? Maar is het ook echt zo?
Schuilt er niet rijkdom in armoede van geest, en armoede in rijkdom van geest?
Wat moet het allemaal voorstellen?
Denk je dat Weters echt altijd weten waar ze over praten? Denk je dat het nooit zelf-en ander hypnose is?
Moet je failliet zijn om het niet meer te geloven allemaal?
Soms denk ik wel eens; gewone mensen, die nog van niks weten, niks over leegte =vorm, nibbana=samsara, over bevrijding, over zelfloosheid, gewone eenvoudige mensen, zij zijn eigenlijk beter af dan al die spirituele Weters. Hun ego is kleiner, hun eigenwaan minder dan van Weters. Hun gedrag is minder krom dan van Weters. Ik ook. Ik was beter af toen ik nog volkomen Onwetend was. Arm van Geest. Met het Weten begon de ellende.
Onweten is ook een soort Onschuld. Als je Wetend wordt, begint de Waanzin en maak je meer en meer schulden. De schulden van teveel verbeelding, teveel Ik.
Weters ervaren ook spirituele kennis als hun persoonlijk bezit, of ervaren realisaties als hun persoonlijk bezit, of inzichten als hun persoonlijk bezit, of liefde als hun persoonlijk bezit of wijsheid als hun persoonlijk bezit of goedheid als hun persoonlijk bezit. Onweters projecteren dat ook zo.
Maar is er eigenlijk wel iets mis met een toestand van niet-weten?
Heb je daar wel eens bij stil gestaan?
"Ja, maar Siebe, jij oentje, JIJ hebt ook niet de Juiste Kennis verworven jongentje"...
Ja, ja...daar gaan we weer...
"Oentje...je moet ook de Juiste Kennis verwerven Siebje"...
"Jij bent te intellectueel". "Te Schriftgeleerd" ..'Te Geleerd", "Teveel denker", "Te analystisch", "Te verdelend".
Er is altijd iets mis met het onwetende oentje Siebje. Hij is nooit eens goed zoals ie is, volledig. Die boodschap krijgt ie altijd, het oentje.
Hele Volkstammen liggen aan de voeten van de Weters, en absorberen de grandeur van hun Weten.
"Prachtig", "mooi gezegd", "wat diepzinnig", "zo raak", "zo beeldend", "het komt zo diep binnen...'hij weet zoveel"..."hij is echt een wijze"
De Onweters willen ook zulke Weters worden.
Wat hebben we toch opgetuigd? Wat is dit voor systeem? De Weters versus de Onweters. De ene loopt leeg, de ander loopt vol.
In de wereld die draait om alleen maar meer winst is veel waanzin maar in spirituele kringen is het eigenlijk nog veel erger, vind ik.
Zelfhypnose, Ander-hypnose. Doen alsof je weet waarover je praat.
Ja, zogenaamd praten voor het welzijn van anderen praten....ja, ja....
Is dat nou echt waarachtig? Dat het echt allemaal voor het welzijn van een Ander is? Zo puur, zo zuiver?
Ach kom op...
Misschien moet je aan de grond zitten om dat sprookje ook al niet meer te geloven.