Mijn ideaal is iemand die geleerd is in de Dhamma, en ook ervaren en gerealiseerd. Iemand die de vrucht van bevrijding smaakt. En ik ga er vanuit dat dat kan ook, die combi. Ik denk dat Sariputta zo iemand was. Zo iemand kan vloeiend en in heldere taal spreken over de anusaya, asava, tanha, asmi mana, avijja, de vier edele waarheden, Paticca Samuppada, de rol van voeding, juiste visies, alles. Iemand kent de Dhamma als zichzelf en zichzelf als de Dhamma in alle uitgebreidheid, vertakkingen en diepten. Briljant. Bravo! Ere wie Ere toekomt. Ik ervaar dit als ideaal. Hier heb ik erg veel respect voor. Ik vind dit mooi.
Ik ervaar het niet zo dat je geleerdheid met je mee torst als een last. Juist als je iets leert, en het is helemaal duidelijk voor, laat je dat vanzelf los want dan weet je het. Dan is het geen punt meer. Het is begrepen. Leren en loslaten gaan samen. Vaak kun je zaken juist niet goed loslaten omdat het vaag is, onduidelijk, niet helder. Dan blijft dat je bezig houden, zelfs ongewild en onbewust.
Het idee dat geleerdheid zo'n enorme hindernis zou zijn, komt nergens voor in de Pali sutta's. Sterker, geleerdheid wordt beschreven als een kwaliteit en iemands schat. Waar komt dan het idee vandaag dat geleerdheid een hindernis is?
Je zou kunnen zeggen dat het nadeel van geleerdheid is dat het vraagt om erkenning, maar dat geldt volgens mij ook voor ervaringen. Vooral als mensen speciale dingen meemaken, gaat dat enorm vragen om erkenning, status, eer, inkadering in visies. Er wordt van alles opgehangen aan die ervaringen. Is dat dan loslaten?
Iedereen kan toch ook zien dat zo'n ervaring vaak iemand niet loslaat? Kunnen die ervaringen dan niet hindernissen zijn?
Ik denk dat je dit soort duidingen van ervaringen nog veel meer met je mee torst dan geleerdheid. Het vormt gaandeweg een soort rugzak die je overal mee naar toeneemt.
Mij lijkt de combi van geleerdheid, ervaring, realisatie het allerbeste zoals belichaamt door o.a. Sariputta.